Asus ROG Falchion är trådlöst mekaniskt tangentbord modell mindre

Permalänk
Melding Plague

Asus ROG Falchion är trådlöst mekaniskt tangentbord modell mindre

Med 65 procent-formfaktor är Asus senaste tangentbord en kompakt historia som bjuder Cherry MX-brytare och trådlös kommunikation.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vem vill ha rgb på trådlösa tangentbord? Kommer ju decimera batteritiden och kommer sluta med att man har belysningen av ändå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vem vill ha rgb på trådlösa tangentbord? Kommer ju decimera batteritiden och kommer sluta med att man har belysningen av ändå...

Personligen skulle jag kunna tänka mig det om det går koppla i kabel och använda det som vanligt på skrivbordet.
Dra ur sladden och slå av rgb när jag kör couch gaming

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem

@medbor: Har RGB på mitt Logitech G915, lägsta ljusstyrkan och en färg, som en mysig bakgrundsbelysning helt enkelt. Batteriet räcker skrämmande länge ändå, laddar det ungefär 1 gång i månaden tror jag. Tangentbordet släcker ned sig när man inte skriver, går ifrån och liknande så hur många timmar det räcker är oftast mer än man tror. Dock så har mindre tangentbord mindre batteri, värt att tänka på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sarlucic:

@medbor: Har RGB på mitt Logitech G915, lägsta ljusstyrkan och en färg, som en mysig bakgrundsbelysning helt enkelt. Batteriet räcker skrämmande länge ändå, laddar det ungefär 1 gång i månaden tror jag. Tangentbordet släcker ned sig när man inte skriver, går ifrån och liknande så hur många timmar det räcker är oftast mer än man tror. Dock så har mindre tangentbord mindre batteri, värt att tänka på.

Då känns det ju som att färglagd bakgrundsbelysning skulle räcka fint? Inte allt RGB-nonsens och färganimationer?

Permalänk
Medlem

Hade varit intressant att se bild på det med nordisk layout...

Tycker absolut att kombinationen kompakt, mekaniskt, trådlöst och belysning/rgb är intressant.

Permalänk
Medlem

Sluta nu har ju precis köpt ett nytt tangentbord..
Följer det med handledsstöd? Ser minst sagt intressant ut!

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@medbor: Jag håller helt med, men tänk på alla coola gamer kids som vill kunna ligga i soffan och styra sin anime medan ljuset blinkar i takt

Permalänk

Det är väldigt få tillfällen då jag känner att jag behöver ett trådlöst gamingtangentbord. Har trådlöst till htpcn, men det är med touchpad också för att slippa mus helt.

Permalänk
Medlem

Min G403 Wireless har 1 ms responstid. Så då borde detta tangentbord fungera felfritt synd att det är fullt.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Keeper of Traditions

Såg väldigt lockande ut, men att de inte vågar skriva ut batteritiden känns ju lite oroande... Får hoppas det kommer bättre batterier snart.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Hoppas det inte blir en 2000kronors historia som vid lanseringen av ett annat tangetbord i denna formfaktor. Håller tummarna för 500kr.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Hoppas det inte blir en 2000kronors historia som vid lanseringen av ett annat tangetbord i denna formfaktor. Håller tummarna för 500kr.

Absolut tveksamt. Snarare 1500-2500 kr då konkurrenten Logitech ligger på ca 2500kr för sin variant av TKL G915 som ändå enligt mig är rivalen.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Upplever att det är väldigt många med en konservativ syn på datortillbehör här så därför kommer lite info till er...

  • RGB lampor kostar knappt något för producenten att implementera

  • RGB drar inte upp priserna på produkter nämnvärt

  • Man behöver inte ha "unicorn"-puke som inställning på sina rgb-prylar. Man kan välja vilken färg/färger, blink osv genom oftast enkla knappttryck

  • Man kan stänga av dem! *CHOCK!*

Skrivet av Mirialia:

Håller tummarna för 500kr.

xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Hoppas det inte blir en 2000kronors historia som vid lanseringen av ett annat tangetbord i denna formfaktor. Håller tummarna för 500kr.

Vilka önskedrömmar.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk

Blir priset 2500kr som ett visst annat tangentbord?

Permalänk

Klart intressant. Hoppas det är lågprofilsbrytare.

Visa signatur

dator intel comet lake-s 10850k, asus rog strix oc 3090, asus z490 maximus xii hero, 2x16gb g.skill trident z 3600mhz cl16-16-16-36, kingston a2000 m.2 1tb, fractal design define 7 compact, corsair ax1000 v2 titanium, noctua nh-u12a
skärmar alienware aw2721d, panasonic tx-55fz800e
styrenheter logitech g pro wireless, logitech g915 tkl linear, xbox elite wireless controller series 2
ljud usb -> dac topping d70s -> amp arcam rhead -> sennheiser hd650, sennheiser hd600, akg k712 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Upplever att det är väldigt många med en konservativ syn på datortillbehör här så därför kommer lite info till er...

  • RGB lampor kostar knappt något för producenten att implementera

  • RGB drar inte upp priserna på produkter nämnvärt

  • Man behöver inte ha "unicorn"-puke som inställning på sina rgb-prylar. Man kan välja vilken färg/färger, blink osv genom oftast enkla knappttryck

  • Man kan stänga av dem! *CHOCK!*

Samma minnen, med och utan RGB:
https://www.inet.se/produkt/5301254/g-skill-32gb-2x16gb-ddr4-...
https://www.inet.se/produkt/5301362/g-skill-32gb-2x16gb-ddr4-...
Prisskillnad: 814 kr

Samma chassi, med och utan RGB:
https://www.inet.se/produkt/6903372/fractal-design-define-s2-...
https://www.inet.se/produkt/6903370/fractal-design-define-s2-...
Prisskillnad: 700 kr

Det skulle nog i alla fall jag kalla en betydande ökning av pris.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Hade varit intressant att se bild på det med nordisk layout...

Tycker absolut att kombinationen kompakt, mekaniskt, trådlöst och belysning/rgb är intressant.

Finns ju redan 🙂 jag har ett Royal kludge RK61 med bruna cherry. Köpte det för runt 500kr på AliExpress för ca ett år sedan och det fungerar hur bra som helst

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Lite halvintresserad. Hade dock gärna sett fler kompakta tangentbord med numpad likt Leopoöd har: https://mechanicalkeyboards.com/shop/index.php?l=product_deta...

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Varg:

Ja nu är ju gskill expert ta betalt för rgb

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Ja nu är ju gskill expert ta betalt för rgb

Det tror jag de flesta är...

Permalänk
Inaktiv

@ZaaphodBleebronx: rikpriset i EUR är just nu 169,9 EUR så vi hoppas att kunna sälja det runt 1749-1799 i Sverige.

Permalänk
Inaktiv

@culliford: Kommer vara Cherry MX RED aventuellt även BROWN beroende på efterfrågan. Kommer eventuellt med fler alternativ längre fram.

Permalänk
Inaktiv

@Dunder: upp till 400 timmar batteritid (4000mAh batteri)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

@culliford: Kommer vara Cherry MX RED aventuellt även BROWN beroende på efterfrågan. Kommer eventuellt med fler alternativ längre fram.

Brown är väl det enda relevanta alternativet? Jag har aldrig fattat de som gillar/föredrar röda switches

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Brown är väl det enda relevanta alternativet? Jag har aldrig fattat de som gillar/föredrar röda switches

Jag kör själv med brown men jag kan förstå varför man vill ha röd också. Dock tror jag mest det är "hype" runt det. Men klanka inte ned på det bara för att du själv inte tycker om det. Bättre med alternativ.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Asus.David:

@Dunder: upp till 400 timmar batteritid (4000mAh batteri)

Det var väl utan belysningen? Och säger man "upp till" säger man egentligen ingenting alls.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag kör själv med brown men jag kan förstå varför man vill ha röd också. Dock tror jag mest det är "hype" runt det. Men klanka inte ned på det bara för att du själv inte tycker om det. Bättre med alternativ.

Jag blir bara så trött när allt kommer med bara röda. Så vanligt att allt som visas och de modeller kommer hit bara har det. Jag gillar inte alls att skriva på dem och för spel är det väldigt liten skillnad tycker jag. Men beror väl på vad man vant sig vid...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag blir bara så trött när allt kommer med bara röda. Så vanligt att allt som visas och de modeller kommer hit bara har det. Jag gillar inte alls att skriva på dem och för spel är det väldigt liten skillnad tycker jag. Men beror väl på vad man vant sig vid...

Jag håller med, jag tycker Brown är så mycket bättre. Synd med fix ide om att red är bäst men gillar när åtminstone red, blue och brown finns med som alternativ.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.