VinylClockers - En samlingstråd för allt som gäller vinyl/lp.

Permalänk
Medlem

Jag har en NAD C558 med Ortofon OM10 (den som följde med spelaren) och en NAD PP2I RIAA-förstärkare kopplad till min NAD D3020 med ett par Dali Zensor 3. Använder samma förstärkare och hgötalare till datorn, så skivspelaren står bakom mig i kontoret hehe.

Tycker att det är roligt med skivor och ser det som en extra möjlighet att stödja artisterna utöver att köpa digitala kopior.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JMV1971:

Har varit tekniknörd sedan ung och läste om Laserskivspelaren från ELP, då var det en dröm att läsa vinyl med laser men drömmen uppfylldes efter min första fasta anställning.
Jag letade upp ELP i Japan och förhandlade med Sanyu Chiba om priset, en motiverande faktor var frun som är blind och älskar musik.
ELP Corporation
Beställde en ELP 1XRC som kan spela 33, 45 och 78rpm skivor enkelt som en CD med fjärrkontroll och använder 5 laserstrålar.
Med tull och frakt kostade kalaset 85.000kr, det var år 2005 och jag var enda ägare i Sverige, för att demonstrera unika spelaren gjorde jag två videos.

https://drive.google.com/file/d/1B7qwLPE4IPMl6rLzjwuC2yXwWYsG...

https://drive.google.com/file/d/1pWrDBuB2v-KXGwHZ22SCpWifvaHk...

Med skivspelaren kom en VPI 16.5 skivtvätt att göra ren vinyler med.
Den var enkel att använda och kan spela trasiga skivor som är omöjliga för pickupnålar att läsa, det visar jag i andra videon.

När anställningen blev vikariat bytte skivspelaren ägare, nu är jag skild och har ett annat liv, men teknikintresset består.
Här är vinylspelare jag sitter med nu.
https://i.imgur.com/tT3lQIC.jpg

Musical Fidelityn används sällan då jag är bekväm och kör med helautomat i form av Denon DP-300F nu.
Engelska Musical Fidelity Roundtable köptes av Esoterisk HIFi i Uppsala tillsammans med RIAA-förstärkaren M1 VinL, de säljer jag till seriösa köpare.
https://i.imgur.com/x9iTrAQ.jpg

Otroligt intressant, trodde inte det funnits några ELP i Sverige och skoj att du hade gjort ett par videosnuttar.

Förresten har du besökt Boderus på den tiden det begav sig ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Konsolgrävare

Kul tråd!

Här är min lilla hörna:

Vinylspelare: Debut Carbon Esprit DC
Pickup: Ortofon 2M Red
Försteg: Rotel RC-1590
Slutsteg: Rotel RB-1590
Högtalare: Contour S 3.4 LE
Möbel: Solid Tech Radius Solo 4

Dagens musik blir från High Contrast:

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Otroligt intressant, trodde inte det funnits några ELP i Sverige och skoj att du hade gjort ett par videosnuttar.

Förresten har du besökt Boderus på den tiden det begav sig ?

Jag minns Boderus där jag ofta var som barn.
När jag bodde i Mullsjö levde jag ut drömmarna, kanske ogenomtänkt för ekonomin med Meridian 561 surroundprocessor och Audiostatic DCI-LTelektrostater.

Permalänk

Äntligen kom en tråd som jag längtat efter.
Älskar musik och här hemma är det vinyl som gäller.
Så vardagsmusiken är på en sonab 75s med goldring 1020 pickup.
Onkyo 708 stärkare med infinity classia c336 högtalare.
Har sedan mitt pojkrum med stereon som jag går till när jag känner för att lyssna på en skiva. Där har jag en vpi scout med benz ref s pickupp, musical fidelity MX-VYNL riia, audio research ls17se försteg, musical fidelity 550k monoblock och infinity kappa 7.
Har kappa 6 och 9 oxå men 9orna får jag inte koppla in för frun
Åter till vinyl nu. Är 40 år och har väl några sen barndomen, men började köpa igen för ca15år sen och har väl en 1500-2000 skivor nu. Försöker skriva in de på diskoggs men det tar sin lilla tid.
Ska lägga upp bilder när jag vet hur jag ska göra eller om någon här förklarar hur:)
Stoffe Mindal

Permalänk
Medlem

Vad anser ni i den här tråden om rengöring av vinylskivor med hjälp av trälim?

Bra/dåligt? någon som provat?

https://www.youtube.com/watch?v=_gyvipBs6Vs

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av raxxor:

Vad anser ni i den här tråden om rengöring av vinylskivor med hjälp av trälim?

Bra/dåligt? någon som provat?

https://www.youtube.com/watch?v=_gyvipBs6Vs

Har inte provat lim men det är ju samma princip som https://www.project-audio.com/en/product/vinyl-clean/ och den fungerar. Det handlar ju om en massa som lyfter skiten från skivan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trasan666:

Ska lägga upp bilder när jag vet hur jag ska göra eller om någon här förklarar hur:)
Stoffe Mindal

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1552045-guide-sa-lagge...

Permalänk

Hoppas det blev rätt.
Mindalhttps://imgur.com/gallery/KMwzKZ8

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har inte provat lim men det är ju samma princip som https://www.project-audio.com/en/product/vinyl-clean/ och den fungerar. Det handlar ju om en massa som lyfter skiten från skivan.

Jag har 570 skivor sen jag började köpa dom sen 1974 och har inte behövt göra ren någon skiva, sköter man skivan behövs inget onödigt kladd. Ca 80% köptes på Lp-fyndet i Tierp, antar att fler än jag beställde från dom

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anton studs:

Jag har 570 skivor sen jag började köpa dom sen 1974 och har inte behövt göra ren någon skiva, sköter man skivan behövs inget onödigt kladd.

Kanske inte "kladd" men rengöring av nån passande sort är bra för skivorna har skräp i spåren även när de är helt nya för det blir lite rester vid tillverkningen som fastnar på dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Kul tråd!

Här är min lilla hörna:
https://i.imgur.com/XvI3laQ.jpg

Vinylspelare: Debut Carbon Esprit DC
Pickup: Ortofon 2M Red
Försteg: Rotel RC-1590
Slutsteg: Rotel RB-1590
Högtalare: Contour S 3.4 LE
Möbel: Solid Tech Radius Solo 4

Dagens musik blir från High Contrast:
https://youtu.be/erE-IIgdS8g

Ohh Drum and bass!

Visa signatur

💻Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 2560x1600 165hz |
🎮 ASUS Rog Ally | AMD Ryzen™ Z1 Extreme | 16GB RAM | Crucial P3 2TB SSD |
📸 Sony A6400 | Alldeles för många objektiv |
📱 ASUS Zenfone 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kanske inte "kladd" men rengöring av nån passande sort är bra för skivorna har skräp i spåren även när de är helt nya för det blir lite rester vid tillverkningen som fastnar på dem.

Det problemet löses med ultraljud som jag köpte från Denons sortiment, en liten batteridriven apparat som tyvärr inte säljs längre

Permalänk
Medlem

Kul tråd!

Sitter på följande
Rega Planar 2
NAD C388
MDC BLUOS 2I
Dali mentor 6 limited edition

Började med vinyl för ett par månader sen och har väl hunnit köpa på mig cirka 50 stycken.
Inte lätt att hålla sig från att köpa..

Kommer bilder när jag är färdig med allt, nyss flyttat så tar lite tid att komma i ordning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

Jag har 570 skivor sen jag började köpa dom sen 1974 och har inte behövt göra ren någon skiva, sköter man skivan behövs inget onödigt kladd. Ca 80% köptes på Lp-fyndet i Tierp, antar att fler än jag beställde från dom

Fast är väl inte direkt ovanligt att någon tidigare ägare kladdat ordentligt.

När jag vart i någon risig beg låda brukar Jag bara köra en vända med en lätt fuktig mikrofibertrasa doppad i ljummet vatten med en liten klick grönsåpa, sen en vända till med en med endast ljummet vatten. Sen även limma ihop eventuella skavanker på omslaget å ta bort prislappar etc sen på med ny sleave. Aldrig känt behov att prova någon annan spexig metod för rengöring.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av sorcgsdf:

Ohh Drum and bass!

Älskar den genren så otroligt mycket! Typ 90% av mina vinyler är DnB 😍

Här är en video från den mer festliga setupen i hemmet:

https://www.instagram.com/p/BRYgAdah7_b/?igshid=dvge43hu7425

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Älskar den genren så otroligt mycket! Typ 90% av mina vinyler är DnB 😍

Här är en video från den mer festliga setupen i hemmet:

https://www.instagram.com/p/BRYgAdah7_b/?igshid=dvge43hu7425

Drömmen😍😍😍😍.....

Visa signatur

💻Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 2560x1600 165hz |
🎮 ASUS Rog Ally | AMD Ryzen™ Z1 Extreme | 16GB RAM | Crucial P3 2TB SSD |
📸 Sony A6400 | Alldeles för många objektiv |
📱 ASUS Zenfone 9

Permalänk

Kul tråd. Har själv denna rigg
Technics SL-1210 mkII skivspelare
Luxman LV-117 amp
Luxman LE-109 RIAA steg
Cervin Vega CD-90 högtalare
och så har jag 1.5 hyllmeter med gamla vinylskivor med depeche mode, foetus och sisters of mercy och annan samtida musik.

Permalänk
Inaktiv

Jag köper uteslutande nya skivor från Ginza, blir några skivor varje månad, beg köper jag knappt längre, finns ingen bra butik där jag bor och jag handlade en hel del från Tradera ett tag men jag gillar mer att köpa helt nya skivor.

Permalänk
Medlem

Sitter en Pioneer pl-510, nedbantad version av Pioneer pl-1200, riktigt bra ljud, orginal Shure v15typ III, lät riktigt bra tills häromåret då sonen knäckte orginalnålen Köpte en billig ersättningsnål och inte alls nöjd, får köpa något bättre men har ju blivit så dyrt! Senast jag köpte nål (sent 90/ tidigt 2000) kostade en ny orginalnål ett par hundringar på AH Ljud i Lund, nu kostar en runt tusingen om man alls hittar orginal...

Även haft en Sonab spelare, remdriven tråkig historia med mycket oväsen, hade ett komplett Sonab system btw Kör högtalarna fortfarande, egentligen Carlsson högtalare, trivs med dem, varmt lite spretigt ljud som passar mig och det jag lyssnar på.

Haft en mängd hyffsade stärkare/recievers genom åren, Sony silverfront med fanersidor, nån NAD, Rotel, Sonab recievern och annat jag glömt. Nu kör jag en Onkyo A-803 med inbyggd RIA och manuell MC/MM väljare.

Har även 2 bärbara Philips spelare, högtalare i locket, en med rörförstärkare som bara är nätdtiven, en transistorversion som kan gå på både nät och batteri, båda mono den senare är tyvärr ur bruk, vilket är tråkigt, för den är skön att ha med sig picknickar Önskar jag hade Philips versionen med delbart lock (2 högtalare och stereo!) men sådana spelare är inte så lätta att hitta nuförtiden och folk vet oftast att ta betalt till skillnad från de 50:- man fick ge på -90 talet.

Just det, köpte Pioneern -89 eller -90 på Nymans Hifi i Kristianstad för 800:-, mitt livs bästa köp när det kommer till hifi prylar.

Musik som är producerad för vinyl (inspelning/mixning och hela rasket) låter ju oftast trevligare på vinyl (inbillar jag mig) medans andra medier öppnar upp för helt andra sätt att lägga slutmixen på. Vinylskivan och dess brister sett ur ett mixningsperspektiv är som gjort för en standard rockorkester med trummor (trummorna måste i princip läggas i centrum av spåret) , bas, sång (centrum) och gitarrer lite splittade höger/vänster.

Brukar rengöra skitiga vinyler med ljummet vatten och diskmedel, försiktigt fösa runt vätskan i spårriktningen för att sedan skölja med ljummet vatten och torka försiktigt med en för ändamålet avsatt microfiberduk. Fungerar riktigt bra, tyvärr kan etiketten ta lite stryk ibland, gäller att vara försiktig.

Förlåt mig denna rant, men drogs med av ämnet och era trevliga berättelser

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Sedan kommer det bli en rejäl nedgradering om du byter från en TD166 till en DP300F. Vill du komplettera med en helautomatisk spelare så kolla på Thoréns istället.

Föresten, vad baserar du detta på? Har du testat Denons DP300? Jag har läst och hört tvärt om nämligen, av recensenter, att den ska vara bra. Du för inte glömma av nålbytet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Dagens loppisfynd för 10 spänn styck, rätt så nöjd faktiskt!

Visa signatur

💻Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 2560x1600 165hz |
🎮 ASUS Rog Ally | AMD Ryzen™ Z1 Extreme | 16GB RAM | Crucial P3 2TB SSD |
📸 Sony A6400 | Alldeles för många objektiv |
📱 ASUS Zenfone 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Föresten, vad baserar du detta på? Har du testat Denons DP300? Jag har läst och hört tvärt om nämligen, av recensenter, att den ska vara bra. Du för inte glömma av nålbytet.

TD166 är en skivspelare som fortfarande håller väldigt hög klass om man håller efter den. DP300F är instegsspelare som jag inte ser skulle vara bättre än TD166 på någon parameter. Köp en bra PU till din TD166 istället. Goldring 1042 om du vill ha MM eller t.ex. Dynavector 10X5 om du vill ha MC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abc80piggyback:

koppla skivspelaren till datorn. Undrar vad som behövs där, antar ett kort eller någon separat liten förstärkare mellan skivspelaren och linjeingången?

Vet inte om du fick svar, men en sådan klassisk RIAA-stärkare skulle ju lösa problemet. Det finns analog eller USB om du föredrar det. Jag har en sådan här Pro-Ject Phonobox av något slag, de har några olika modeller:
https://www.project-audio.com/en/product/phono-box/

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Skrivet av raxxor:

Kul tråd!😃

Själv, så har jag en Technics SL-1210 mk2 sen ca 20år tillbaka.
Just nu är den undanstoppad, men jag funderar på att ta fram den och köpa en ny pickup till den.
Har funderingar på en Ortofon 2M blue.
Är det någon här som har erfarenhet av kombon sl-1210 och 2MBlue? Andra förslag?
De vinylskivor jag har är mest 70,80 och 90 tals hårdrock, ca 200st.

Har samma spelare , jag kör en MC pickup från Denon, DL301mk2
https://www.lpgear.com/product/DENONDL301II.html
Är mycket nöjd

Permalänk
Medlem

http://imgur.com/gallery/FFuuzMo

Semester för både mig och sambo!
Så då kör vi lite vinyl och njuter av ledigheten!

Visa signatur

.::. Be Quiet Silent Base 800 :: Corsair RM1000i :: Asus ROG Strix B550-F Gaming :: AMD Ryzen 7 5800X :: Be Quiet Dark Rock 4 PRO :: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32GB 3600MHZ :: Crucial MX500 1TB :: Seagate ST8000DM004 :: RTX 2080 Super :: Sound BlasterX AE-5 :: Samsung G3 32" 165Hz .::.

Permalänk
Medlem

Riktigt fina riggar en del sitter på.

Skrivet av oatp1b1:

TD166 är en skivspelare som fortfarande håller väldigt hög klass om man håller efter den. DP300F är instegsspelare som jag inte ser skulle vara bättre än TD166 på någon parameter. Köp en bra PU till din TD166 istället. Goldring 1042 om du vill ha MM eller t.ex. Dynavector 10X5 om du vill ha MC.

Okey, tänkte om du hade nått mer konkret. Är ju medveten om att det säljs mycket plastigt skräp. Kanske är en dum ide trots allt.
Kikade lite på tonarmslyftar, det fanns ju några riktigt fina, kanske får bli en sådan istället.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Riktigt fina riggar en del sitter på.
Okey, tänkte om du hade nått mer konkret. Är ju medveten om att det säljs mycket plastigt skräp. Kanske är en dum ide trots allt.
Kikade lite på tonarmslyftar, det fanns ju några riktigt fina, kanske får bli en sådan istället.

Vad vill du veta konkret? Vill du ha ett exempel så är både Thoréns flytande upphängning en garanterat bättre vibrationshanterare än vad Denonen har samt att tonarmen är bättre. Varför tror du att Denonen skulle vara bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ohhh, Linn har ju varit mer av en sekt än nått som har med seriös ljudåtergivning att göra... (klippt)
...
Linn har dessutom inte nån gång gjort de bästa skivspelarna även om de varit bra, de kommersiella spelare som låter bäst är de med stor massa, luftlagring och tangentialarmar. Spelare med laser eller kapacitiv avkänning av spåren är specialfall men de med beröringsfri avkänning sägs ju kunna låta bra men de är ändå så sällsynta att de knappt kan räknas som existerande på marknaden och de är ju ändå rätt tunga och har "tangentialarmar" i de flesta exempel jag sett på den typen av maskiner.

Jag är själv stark motståndare till Linns "väckelsemöten" men dessa förekommer inte längre enligt mitt förmenande. Däremot har jag ägt Linns LP12:a sedan 1982, den första blev stulen vid ett inbrott -84, därefter köpte jag en ny -89 och den är fortfarande i drift, med ett par ombyggnader sedan dess. Vilken skivspelare på marknaden kan du uppgradera efter typ 20 år?
Jag har drabbats av en nostalgiknäpp i år och försöker återskapa den anläggning jag köpte 1970. I den ingick en ERA 444 skivspelare med en Shure M75 pickup. Jag har jämfört denna skivspelare med min Linn LP12:a och det är svårt att tro att det är samma skiva som spelas. På LP12:an, som låter väldigt likt en CD-spelare (om mix/master är densamma) är ljudet tight, balanserat och rent. Med ERA 444 skramlar det mest, låter inte speciellt kul. Men för 395:- i början av 70-talet var det OK ljud

Skivspelare med stor massa och tangentialarmar kan låta ganska bra men det är ett dyrt koncept. Tangentialarmar är i sig problematiska, trots de teoretiska fördelarna. Den starka kopplingen mellan skiva och tonarm finns tex inte, och när man vet hur små rörelser som ska avkännas i spåren så förstår man att allt inte når förstärkaren.

Skivspelare med beröringsfri avkänning kan vi lämna därhän, de duger inte för normal avspelning. Minsta dammkorn känns av och låter. Dessa spelare är en produkt för att spela av gamla känsliga fonogram som riskerar skadas vid avspelning på konventionellt sätt.

/ B