VPN-tjänster "utan register" ertappas med 1,2 TB användardata på oskyddad server

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av skogsvilden:

Kör med Bahnhofs betal-VPN Integrity VPN för 40:-/månad.

Samma här, trivs bra med den.

Permalänk
Medlem

Kör med OVPN som VPN-leverantör genom Vilfo och trivs bra med det.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem

Finns mycket stor vikt i att välja rätt VPN leverantör. Får man en oseriös aktör så är det mycket möjligt värre än att vara helt utan.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Det här förvånar mig icke. Ser speciellt tjänster som heter "Free VPN" lever ju typ på att sälja vidare användardata.

Själv kör jag Surfshark som jag tycker är den absolut bästa VPN-tjänsten av alla jag testat, dessutom till ett pris bättre än konkurrenter som tex NordVPN som jag hade innan. Dessutom bättre på alla sätt jag kan tänka på jämfört med NordVPN. Så Surfshark rekommenderar jag varmt för den som är ute efter en seriös, bra och prisvärd VPN just nu.

Min 500/500 lina maxar jag med VPN på, och det ingår för obegränsat antal enheter vilket alltid är ett plus.

Här finns en lista som rankar många kända VPN-leverantörer och vad de har för för- och nackdelar:
TheBestVPN Comparison Chart for 2020

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Krävs ingen raketforskning att förstå det finns en del shady VPN leverantörer som är just.... Shady.

Vem kan dra nytta av att veta vad vi gör?? mmm just det

Och nä det är inga konspirationer på gång.. Helt normalt i denna digitala värld

Ett typiskt bete för björnar. Honung och billigt. Klappat och klart

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av finanshajen:

Mullvad är kungen av VPN, har ett trackrecord på 10+ år utan samarbete med polis eller utlämning av data i andra sammanhang. Stödjer WireGuard som är överlägset OpenVPN.

Samma här! Går att skapa konto utan att lämna några uppgifter dessutom. Betala via krypto eller till och med kontanter om man så önskar. Här är för övrigt en mycket bra sida för att hitta en VPN som passar ens önskemål, med möjlighet att filtrera bort leverantörer som saknar önskade funktioner. https://thatoneprivacysite.net/#detailed-vpn-comparison

Visa signatur

i7-7700K | Asus Z270E | 2x16GB Corsair LPX 3000 | Asus 1060 OC 6GB | Sound BlasterX AE5 | Samsung 960 250GB | Samsung 850 1TB | Toshiba HDWN180 8TB | Silverstone GD09 | BQ Dark Rock TF | Thermaltake RGB 850W | Corsair K70 LUX RGB | Razer Mamba

Permalänk
Medlem

Fast VPN som står med, är det samma som "fastest VPN"?
Har en "livstids" prenumeration där, som jag fick i någon bundle för något år sen.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

NordVPN reveals server breach that could have let attacker monitor traffic

Och speciellt:

De höll tyst om det tills då att andra rapporterade om det.

Bättre att kanske välja något annat.

Absolut inte, jag håller fast vid NordVPN. Väljer aldrig servrar i grannländer!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Mullvad = ingen mail,konto, kreditkort, användare osv. klockrent vpn.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Jag ser inte riktigt poängen med en VPN-tjänst när man kan skaffa en VPS och köra sin egen VPN till ungefär samma pris.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av filbunke:

NordVPN reveals server breach that could have let attacker monitor traffic

Och speciellt:

De höll tyst om det tills då att andra rapporterade om det.

Bättre att kanske välja något annat.

Något jag funderat på en hel del är vem eller vilka som står för marknadsföringsbudgeten för NordVPN. Väldigt mycket reklam för tjänsten på Youtube, inbakade ickeskippbara segmenten.

Tanken jag får är att några verkligen vill få in så många som möjligt på tjänsten då tjänsten kanske lätt kan bevakas. Kan vara vanlig konkurrens men just när det är NordVPN i tid och otid, men också det du skriver nu, får mig verkligen att undra.

Permalänk
Inaktiv

Två viktiga saker med VPN:

- Flera aktörer på marknaden har samma ägare i grunden, man kör bara olika namn och "konkurrerar med sig själv". Det är välkänt att VPN-branschen är puckad i allmänhet.

- Säker VPN är alltid flera lager. Sysslar man med skumraskaffärer är det flera VPN i kombination av Tor som gäller.

Permalänk

@aMp: Ca 20kr/månaden?
Hur snabbt går det med Surfshark? Kör själv Mullvad med drygt 80% i hastighet bibehållen vilket jag tycker är helt ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av finanshajen:

Mullvad är kungen av VPN, har ett trackrecord på 10+ år utan samarbete med polis eller utlämning av data i andra sammanhang. Stödjer WireGuard som är överlägset OpenVPN.

En ytterligare positiv sak med Mullvad är öppenheten och återkommande audits, senast maj-juni 2020. I alla fall jag uppskattar att läsa om vilka eventuella svagheter som funnits, på vilket sätt detta har varit en svaghet, vilka rekommendationer man fått, hur man valt att fixa, osv.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPasty:

Säg det till regimkritiska kineser och liknande.

Verkar helt klart finnas en väldig massa av just dessa på detta forumets, lustigt nog kommenterar De ofta kring fildelning och liknande artiklar. Kanske bara är en ren slump, vad vet jag

Permalänk
Medlem

Orkar inte köra VPN.
Varför skulle man?
Får bara sämre hastighet.

redigerad enligt §7 /Mod
Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Orkar inte köra VPN.
Varför skulle man?
Får bara sämre hastighet.

Mullvad med Wireguard så är det full fräs på linan.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Har funderat på att skaffa en VPN men det jag mest reagerar på med alla dessa VPN-tjänster är hur många som har 70-80% rabatt under "begränsade tider" (läs: alltid), känns så sjukt oseriöst. Mullvad verkar vara undantaget, kanske är en seriösare tjänst? Finns det några andra?

Permalänk
Medlem

Jösses
Alltså,, Det VPN erbjuder är att man kan lita på dem. Om dom på något som helst sätt gör något som sätter tilliten på spel så är det katastrof. Hela deras affärsidee går ut på att deras kunder kan lita på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Verkar helt klart finnas en väldig massa av just dessa på detta forumets, lustigt nog kommenterar De ofta kring fildelning och liknande artiklar. Kanske bara är en ren slump, vad vet jag

Äh, kom igen. Det förstår du väl att lagring av personlig data skulle kunna missbrukas i framtiden. Sverige kan, precis som andra demokratiska länder (se ex Polen, USA, Brasilien), tas över av ickedemokratiska och intoleranta partier och ledare, som steg för steg demonterar rättsstaten. Då kan "fel" internethistorik till slut användas för de styrandes syften.

Notera att jag inte har VPN för att jag inte orkar. Däremot kan jag förstå skepsisen mot att ge staten (eller privata företag) makt över personlig data.

Permalänk

ProtonVPN är den enda VPN-tjänsten som är värd att nämna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Kör med Bahnhofs betal-VPN Integrity VPN för 40:-/månad.

Skrivet av anon5930:

Samma här, trivs bra med den.

Mycket bra tjänst och med full hastighet, plus för att använda Wireguard på luren

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Jag behöver nog inte oroa mig för det

Ne VPN är inget för mig med undantag för kringgå geolåsta saker.
Och då har jag under mina 30 år aldrig varit laglydig.

Jösses 30 år gammal och 30 års erfarenhet av icke laglydighet. Du borde verkligen fundera på både VPN och ställa in ditt OS/webbläsare för att vara så anonym som möjligt. Eller förresten glöm, har du varit bov i 30 år så är du välkänd ändå

Permalänk
Medlem

Haha, har säkert nämnts tidigare men VPN (för privatpersoner) har man väl främst för att kunna ta del av hela utbudet från de streamingtjänster man betalar för?
Konceptet som folk har idag av VPN-tjänster ligger väl på nivån av att surfa i en privat flik.

Men det är lite samma med outsourcing och molntjänster i allmänhet tycker jag, säkerheten är endast så hög som svagaste länken... -och i dessa fall leder länken rakt ut på nätet.

Det har varit nästan otaliga läckor de senaste 10 åren, och inget tyder på att de upphör inom kort så håll hårt i informationen om ni kan.
Låter ni någon annan hålla i den har ni inte kontrollen och därmed kan andras felsteg komma att påverka er i mycket större utsträckning, så enkelt är det.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Jag ser inte riktigt poängen med en VPN-tjänst när man kan skaffa en VPS och köra sin egen VPN till ungefär samma pris.

Du kan ju välja att koppla upp dig till olika servrar när du har en VPN-tjänst istället för en enda. En VPN brukar väl ta betalt för datatrafik i lösvikt också, så vitt jag vet gör ingen VPN det utan det "ingår".

Men hur som helst. VPN-leverantören i fråga får väl göra som Voice Integrate och (påstå) att dom vidtagit åtgärder och minsann dragit ur sladden ur hårddisken.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem

Förbannade skurkar. Hoppas kunderna stämmer vettet ur de ansvariga

Permalänk
Medlem

Tips till NordVPN kunder, vill ni köra Wireguard istället för OpenVPN protokollet, gå in i settings under fliken Auto-connect och stäng av "Choose VPN protocol and server automatically" och i första dropdownen "VPN protocol" ändra till NordLynx.

konstigt att de inte gjort Wireguard till standard i NordVPN klienterna än..

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av M_X_E_Q:

Mycket bra tjänst och med full hastighet, plus för att använda Wireguard på luren

Verkligen, Wireguard är suverän!

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Kör med Bahnhofs betal-VPN Integrity VPN för 40:-/månad.

Förstår inte vitsen med att ha sin ISP som VPN-leverantör?
Att köra VPN gör man väl delvis för att dölja trafiken från ISP?

Permalänk
Inaktiv

ProtonVPN

Jag kör ProtonVPN, vad tror ni om den? Kostar 50 kr per månad,lite beroende på vilken kurs dollarn står i.