Permalänk
Medlem

Off site backup...

Har c:a 8TB varav kanske 2TB kan vara kritiska. Har redundant backup hemma, men ingen off site.

Tittat på olika alternativ men inget känns bra, tex Backblaze, MS, Acronis etc... det enklaste just nu vore att ställa en NAS hos en betrodd vän/släkting. Självklart litar jag inte på någon tjänst utanför Sverige...

Hur gör ni?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kör på Google drive, otroligt smidigt. Du får börja lita på jänkarna🙂

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Avstängd

Jag kör MS OneDrive, men jag har inte mer än 1 TB heller vilket ju är maxgränsen för ett konto. Men en NAS hos någon vän eller släkting kan ju funka. Jag var lite inne på att ställa RPi hos min morsa med en extern disk. De hade knappt märkt av den.

Permalänk
Medlem

Har du en Offline-backup då också?
Kan ju köra på den att du har 2-3st hårddiskar som du roterar ut off-site.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Har c:a 8TB varav kanske 2TB kan vara kritiska. Har redundant backup hemma, men ingen off site.

Tittat på olika alternativ men inget känns bra, tex Backblaze, MS, Acronis etc... det enklaste just nu vore att ställa en NAS hos en betrodd vän/släkting. Självklart litar jag inte på någon tjänst utanför Sverige...

Hur gör ni?

On du inte litar på de där molnföretagen med din data, vilket är fullt förståeligt. Så kan du ställa en simpel NAS hos en vän och backa upp dit. Finns flera sätt att lösa det på. Själv gör jag det via VPN och igenom synology NAS mjukvaran. Där finns väldigt enkla och bra metoder.

Men det finns flera sätt.. vilken NAS mjukvara kör du nu om någon? Kanske börja i den änden.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Har funderat på att skaffa en vän för att ha någon att backa till, men det verkar som mycket jobb bara för att få en offsite backup

Jag använder Backblaze från min Synology NAS. Kostar ca. $6 i månaden för ca. 1 TB (varierar lite eftersom borttagna filer raderas från backupen efter 3 månader). Krypterar datan på NAS:en innan den skickas upp så jag är inte jätteorolig för säkerheten.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Jottacloud är enligt mig rätt trevligt, är förvisso norskt men jag litar mer på deras dataskyddslagar än våra(läs EUs) lagar.
Obegränsat utrymme för 75kr/månad eller 750kr/år.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Har c:a 8TB varav kanske 2TB kan vara kritiska. Har redundant backup hemma, men ingen off site.

Tittat på olika alternativ men inget känns bra, tex Backblaze, MS, Acronis etc... det enklaste just nu vore att ställa en NAS hos en betrodd vän/släkting. Självklart litar jag inte på någon tjänst utanför Sverige...

Hur gör ni?

Har en disk liggandes på jobbet för offsite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Locos:

Kör på Google drive, otroligt smidigt. Du får börja lita på jänkarna🙂

Aldrig med min kofot. I synnerhet inte numera....

Skrivet av nick-li:

Har du en Offline-backup då också?
Kan ju köra på den att du har 2-3st hårddiskar som du roterar ut off-site.

Kan ju iofs vara något, synka en gång i veckan hade räckt långt... förutsatt att huset inte brinner ner då man är på semester.

Skrivet av Nima2001:

On du inte litar på de där molnföretagen med din data, vilket är fullt förståeligt. Så kan du ställa en simpel NAS hos en vän och backa upp dit. Finns flera sätt att lösa det på. Själv gör jag det via VPN och igenom synology NAS mjukvaran. Där finns väldigt enkla och bra metoder.

Men det finns flera sätt.. vilken NAS mjukvara kör du nu om någon? Kanske börja i den änden.

Kör ASUSTOR sedan många år tillbaka parat med en fileshare raid på Windows Server.

Skrivet av Pepsin:

Har funderat på att skaffa en vän för att ha någon att backa till, men det verkar som mycket jobb bara för att få en offsite backup

Jag använder Backblaze från min Synology NAS. Kostar ca. $6 i månaden för ca. 1 TB (varierar lite eftersom borttagna filer raderas från backupen efter 3 månader). Krypterar datan på NAS:en innan den skickas upp så jag är inte jätteorolig för säkerheten.

Sist jag testade Backblaze, med kryptering vilket är plus, så var det per enhet och så fort jag ville köra in deras mjukvara på min Windows Server, just för att köra från EN enhet, så skulle det kosta massor extra. Det där med att privatpersoner äger en server verkar de inte fatta helt enkelt...
De verkar iofs ha lättat både på kostnader och licensvillkor sedan dess. Dock tveksamt... om man inte är hemma och vill backa så blir det genast mer än en enhet som kostar extra...

Skrivet av Litenskit:

Jottacloud är enligt mig rätt trevligt, är förvisso norskt men jag litar mer på deras dataskyddslagar än våra(läs EUs) lagar.
Obegränsat utrymme för 75kr/månad eller 750kr/år.

Norge är inte med i EU, men det behöver ju inte betyda att de har sämre dataskyddslagstiftning, kör de på EU's rakt av? Kan ju vara något att titta närmare på... Detta var ju bara plus: https://blog.jottacloud.com/work-smarter-with-jottacloud-and-...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Har c:a 8TB varav kanske 2TB kan vara kritiska. Har redundant backup hemma, men ingen off site.

Tittat på olika alternativ men inget känns bra, tex Backblaze, MS, Acronis etc... det enklaste just nu vore att ställa en NAS hos en betrodd vän/släkting. Självklart litar jag inte på någon tjänst utanför Sverige...

Hur gör ni?

Jag ställde en HP microserver gen8 hos mina päron med några TB för att köra offsite med vpn. En mer energisnål variant är ju som nämnts en rpi4 med extern 4 TB disk eller nått. Du får skaffa en vän som du kan ställa sakerna hos annars

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Kör synology hemma med Raid 5 och en singledisk synology hos en kompis för offsite. Synkar någon dag i veckan om man gud förbjude får ransomeware, Då hinner man reparera innan både är krypterade.

Permalänk
Medlem

@Argammon: varför single disk? Då är du väl inte skyddad från datarot? Alla fördelar med BTRFS och dess healingstruktur ihop med kontinuerliga datascrubs.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Farsan köpte en egen synology så jag backar dit och han backar till mig.. smidigare kunde de inte vara... givetvis över VPN

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Sist jag testade Backblaze, med kryptering vilket är plus, så var det per enhet och så fort jag ville köra in deras mjukvara på min Windows Server, just för att köra från EN enhet, så skulle det kosta massor extra. Det där med att privatpersoner äger en server verkar de inte fatta helt enkelt...
De verkar iofs ha lättat både på kostnader och licensvillkor sedan dess. Dock tveksamt... om man inte är hemma och vill backa så blir det genast mer än en enhet som kostar extra...

Synologys Backblaze-programvara arbetar direkt mot B2 via deras API istället för att gå via Backblaze Backup, så det är inga licensrestriktioner eller någon fast avgift. Man betalar bara $0.005/GB (plus $0.01/GB om man behöver ladda ner det).
Men det är klart, det kräver att man har allt viktigt centralt lagrat på NAS:en, eller åtminstone att det synkas dit regelbundet med t.ex. Synology Cloud Drive, Rsync, Veeam eller vad det nu kan vara.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Norge är inte med i EU, men det behöver ju inte betyda att de har sämre dataskyddslagstiftning, kör de på EU's rakt av? Kan ju vara något att titta närmare på... Detta var ju bara plus: https://blog.jottacloud.com/work-smarter-with-jottacloud-and-...

Som jag förstått har Norge striktare datalagar än EU har, de har enligt det jag läst bland världens striktaste.
Men med det sagt så har jag inte läst mycket och det är inte nyligt så lita inte på mitt ord utan gör din egen Research.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Som jag förstått har Norge striktare datalagar än EU har, de har enligt det jag läst bland världens striktaste.
Men med det sagt så har jag inte läst mycket och det är inte nyligt så lita inte på mitt ord utan gör din egen Research.

https://www.datatilsynet.no/rettigheter-og-plikter/den-regist...

Skall läsa på lite där... men överlag mycket intressant tips.

Fast, ramlade in på TrustPilot, nu vet jag att man skall ta det med en nypa salt, men det är inte rolig läsning.
https://www.trustpilot.com/review/www.jottacloud.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

https://www.datatilsynet.no/rettigheter-og-plikter/den-regist...

Skall läsa på lite där... men överlag mycket intressant tips.

Fast, ramlade in på TrustPilot, nu vet jag att man skall ta det med en nypa salt, men det är inte rolig läsning.
https://www.trustpilot.com/review/www.jottacloud.com

Det var ingen trevlig läsning det håller jag med om.
Jag kan bara tala från egen erfarenhet och det är att det har fungerat bra för mig. Men det gör ju allt tills det slutar fungera bra så att säga.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Kan någon som vet skriva en miniguide hur man går tillväga med att sätta en PI med en usb HDD hos en bekant som offsite backup?
Vilka mjukvaror är ett måste och hur bör det konfigureras?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

Kan någon som vet skriva en miniguide hur man går tillväga med att sätta en PI med en usb HDD hos en bekant som offsite backup?
Vilka mjukvaror är ett måste och hur bör det konfigureras?

Installera raspian och kör en vanlig SMB share på disken du stoppar i. Sen använder du valfritt program för att synka. Jag skulle nog rekommendera vpn och ex syncthing. Du kan i syncthing ställa in att inte använda relays (dvs deras servrar som proxy), även om det inte ska vara några problem då de bara används för att para ihop enheterna.
Jag kör med freenas inbyggda replikering. Använder även syncthing på mina mobila enheter för att synka hem.

Om du vill ha guide för att fixa rpi4 som nas så finns det hundratals på google Det är hur du löser det sen som är utmaningen.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Funkar med PI 2?

Hur skyddat blir backupen?
Sparas datan i en "container"?
Är den krypterad?
Hur tålig är den mot mindre fel på hårddisken?

EDIT: syncthing.net ger svar på mina frågor, ska läsa på lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

Funkar med PI 2?

Hur skyddat blir backupen?
Sparas datan i en "container"?
Är den krypterad?
Hur tålig är den mot mindre fel på hårddisken?

Jag skulle nog köra på minst 3 gärna 4an. Har inte testat just det men en 2a är inte så stark. Någon annan kanske kan verifiera hurvida en p2 räcker.

Hur skyddad den blir är upp till dig, kör med kryptering på diskarna och överför du med vpn så är det krypterat och skyddat.
Ska du ha skydd mot bitfel så kör du med zfs och ecc-minnen, finns i Linux och fungerar bra. Eller så kör du en bättre burk och med Freenas. Har du budget så skulle jag köra Freenas på site A och B och använda deras replikering. Den är superenkel att komma igång med och körs med ssh kräver dock port öppen i brandvägg. Du skapar snapshot på källan sedan replikerar den snapshoten till site b.

Edit: Ja precis läs där också, du kan ställa in att site A ska skicka och site b bara ta emot etc. Tips är att inte synka offsite för ofta så du har en chans att avbryta ifall du drabbas av virus eller ransomware. Med snapshots får du även versioner av backuperna så du kan backa till föregående bara om du drabbas av ransomware ex.

Visa signatur

.

Permalänk

Backar kunddata till Ilait, fungerar smidigt, och inte skitdyrt heller.
www.ilait.com

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Jag skulle nog köra på minst 3 gärna 4an. Har inte testat just det men en 2a är inte så stark. Någon annan kanske kan verifiera hurvida en p2 räcker.

Hur skyddad den blir är upp till dig, kör med kryptering på diskarna och överför du med vpn så är det krypterat och skyddat.
Ska du ha skydd mot bitfel så kör du med zfs och ecc-minnen, finns i Linux och fungerar bra. Eller så kör du en bättre burk och med Freenas. Har du budget så skulle jag köra Freenas på site A och B och använda deras replikering. Den är superenkel att komma igång med och körs med ssh kräver dock port öppen i brandvägg. Du skapar snapshot på källan sedan replikerar den snapshoten till site b.

Edit: Ja precis läs där också, du kan ställa in att site A ska skicka och site b bara ta emot etc. Tips är att inte synka offsite för ofta så du har en chans att avbryta ifall du drabbas av virus eller ransomware. Med snapshots får du även versioner av backuperna så du kan backa till föregående bara om du drabbas av ransomware ex.

Det är precis såhär jag har velat göra men inte riktigt vetat hur.

Stort tack för riktlinjerna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

Det är precis såhär jag har velat göra men inte riktigt vetat hur.

Stort tack för riktlinjerna!

No problemos! Som sagt om du vill slippa öppna portar i brandväggen så kan du använda syncthings proxys. Jag känner mig rätt säker med dem iom det är open source och du kan kryptera datan innan också. Samt jävligt nice att kunna använda det på mobilen och laptops för att synka datan hemmåt utan vpn om man så önskar.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Backar kunddata till Ilait, fungerar smidigt, och inte skitdyrt heller.
www.ilait.com

Är det då Hosted Backup eller Hosted Storage?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Homdax:

Är det då Hosted Backup eller Hosted Storage?

Backup, klient på dator/server, backar till ilait, inkl smidig återställning.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Kikar på lite olika alternativ under dagen och fokuserat en aning på tyska inhemska tjänster som det verkar finnas en del av. Vissa specificerar även att NSA kan inte komma åt data.. men priserna är väldigt blandade och verkar fokusera på typ max 50GB eller så. Tittat mest på
IONOS HiDrive = https://www.ionos.com/office-solutions/hidrive-cloud-storage#... och
Stratos HiDrive = https://www.strato.de/cloud-speicher/

Nytt tyskt ord: cloud-speicher = skall tydligen betyda något relevant...

Visa signatur
Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Litenskit:

Jottacloud är enligt mig rätt trevligt, är förvisso norskt men jag litar mer på deras dataskyddslagar än våra(läs EUs) lagar.
Obegränsat utrymme för 75kr/månad eller 750kr/år.

Vad backar du ifrån och vad har du för hastigheter då ?
Kostar en restore något Kr/datamängd ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

På ilait betalar jag 367,50:-/mån för backupklient och 200Gb

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Vad ni än gör så är det rekommenderat att kryptera filerna förän ni skickar iväg data så endast ni kan själva läsa, oavsett vad som händer off-site.
Vet ju aldrig vad "kryptering" (eller avsaknad) de kör på anda änden

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W