Permalänk

BSOD [Win 10] [Ny Edge update]

Har fått BSOD med jämna mellanrum sen min dator uppdateras med den nya Edge webbläsaren (liknar en surf våg), har haft datorn i ca 3 år nu och aldrig upplevt en BSOD tidigare innan den här updaten installerades på datorn, alltså som uppdatera Edge till den nya webbläsaren, så kan bara dra slutsatsen att det har med den här updaten att göra. Jämna mellanrum så sker det ca 1 gång per dag. (ca 8 dagar sen den uppdaterades,) så haft ca 8 BSODs nu. Har provat Googla på problemmet, webbläsaren i sig går inte att "oundgöra" att "rollback" eller avinstallera. Går heller inte dra tillbaka datorn till ett föregående skick eftersom den här uppdateringen inte är nån major stor update som uppdaterar windows i sig och har heller inte haft nån återställningspunkt inlagd pga begränsad utrymme på HDD.

Kör som sagt med Windows 10 64 bitar system, 32 gb ram, och WD green SSD. Grafikkort inköpt i Mars och funkat även prima sen innan den här uppdateringen med Edge. Som sagt första BSOD uppstod efter uppdateringen. Nu händer det jämna mellanrum ca 1 ggr per dag.

Andra saker jag lagt märke till är att CPUn eller "PC:n" "throttlar" nu när den tänker, alltså hackar upp sig i nån sekund innan den fortsätter med arbetet den ska göra. T.ex klickar man på utforskaren, kan det ta några sekunder innan den öppnar. Likaså med ladda in bilder. Windows start-skärmen med bakgrundsbild, den som bytas varje dag, är ofta svart innan bilden dyker fram. Samma sak i spel, bilder och NPC är blanka eller ej inladdade tills förrän efter en stund. Dialoger spelas upp drygt 15 sekunder senare än de ska spelas upp. Ikoner blanka, Fortnite vapen menyn bar där nere, visar bara färgerna i tomma rutor, inga vapen ikoner, MMO och RPG med spel som har items visar också blanka rutor, inga items ikoner. (tar en stund att få den komma in).

Tänker främst kanske , vart i Windows 10 kan man öppna och se nån logg om sin BSOD? Kanske kan jag ta reda på felet är där?

Tilläga; Jag har aldrig använt Edge webbläsaren före den här uppdateringen, och använder den inte nu heller. Förutom den dagen då datorn blev uppdaterad och den startades med den nya Edge webbläsaren igång. Jag tryckte ner rutan direkt då utan att "importa bokmärken" som den ville be mig om. (kör google chrome och gjort i flera år)

Har varit inne och snokat på inställningar i Edge en gång efter den uppdateras för försöka åtgärda problemmet, och såg en hel del skumma inställningsalterantiv i settings som att "fortsätta köra och skicka in information fast Edge var nerstängt" och "Använda CPU/GPU hardvaru acceleretion" , båda var i kryssade default men kryssa bort de då.

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem

@Twister86: Windows gillar att ändra / skriva över drivrutiner vid större uppdateringar. Har inte sett det vid säkerhetspatchar.
Tex min laptop använder Windows drivrutin för chipset efter uppdateringen med Edge, inte Lenovos. Har stört mig på det, men laptopen fungerar så har inte orkat lägga ner tid på det.
Jag brukar alltid avinstallera och sedan ominstallera grafikkortets drivrutiner samt VMware efter större uppdatering bara för att vara säker att jag inte får problem med det.

Har du separat grafikkort (inte inbygt i CPU), skulle jag börja med att ominstallera grafikkortsdrivrutiner. Se till att bocka i att du vill avinstallera gamla drivarna. Man kan göra det iaf vid installation av Nvidias drivare.

Om inte det hjälper skulle jag börja titta på drivare till chipset, nätverk och ev uppdatera BIOS.

Permalänk
Skrivet av grogt:

@Twister86: Windows gillar att ändra / skriva över drivrutiner vid större uppdateringar. Har inte sett det vid säkerhetspatchar.
Tex min laptop använder Windows drivrutin för chipset efter uppdateringen med Edge, inte Lenovos. Har stört mig på det, men laptopen fungerar så har inte orkat lägga ner tid på det.
Jag brukar alltid avinstallera och sedan ominstallera grafikkortets drivrutiner samt VMware efter större uppdatering bara för att vara säker att jag inte får problem med det.

Har du separat grafikkort (inte inbygt i CPU), skulle jag börja med att ominstallera grafikkortsdrivrutiner. Se till att bocka i att du vill avinstallera gamla drivarna. Man kan göra det iaf vid installation av Nvidias drivare.

Om inte det hjälper skulle jag börja titta på drivare till chipset, nätverk och ev uppdatera BIOS.

Det är rätt märkligt, att en uppdatering som Edge skriver över drivrutiner för chipset som du sa, på bara den här uppdateringen. Har inte haft problem heller med större uppdateringar, detta är första gången.

Jag tänkte först att jag kunde börja med kolla på vad som orsakade mina BSOD, snokat runt lite här och folk nämner "event viewer", (min OS är på svenska), sökte på event viewer och kom fram "loggboken". Jag öppnade loggboken och där fanns det ja........ tusentals fel. Vet dock inte vart exakt jag ska kolla och i vilken flik men där var massa fel i den iallafall. Men vill ha gärna reda på vad som orsakade mina BSOD, då jag vart ute och lämnat datorn bara en kort stund varje gång de inträffat. (sovit, eller bara gått ut i köket och gjort en macka). Har inte fått BSOD under tiden jag spelat eller skrivit eller kollat på nån yt video .

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Jag tänkte först att jag kunde börja med kolla på vad som orsakade mina BSOD, snokat runt lite här och folk nämner "event viewer", (min OS är på svenska), sökte på event viewer och kom fram "loggboken". Jag öppnade loggboken och där fanns det ja........ tusentals fel. Vet dock inte vart exakt jag ska kolla och i vilken flik men där var massa fel i den iallafall.

Det är System & Program (Application) loggarna som är relevanta, rensa bägge dessa vilket görs genom att högerklicka på dem och välja det alternativet, sedan blir det betydligt mer överskådligt nästa gång du kollar där efter datorn har krashat igen.

Du kan ignorera alla utom varningar (gul triangel) & fel (röd cirkel) alla med eventid:41 kan du också ignorera då den bara talar om att Windows inte stängdes ner på korrekt sätt.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

Det är System & Program (Application) loggarna som är relevanta, rensa bägge dessa vilket görs genom att högerklicka på dem och välja det alternativet, sedan blir det betydligt mer överskådligt nästa gång du kollar där efter datorn har krashat igen.

Du kan ignorera alla utom varningar (gul triangel) & fel (röd cirkel) alla med eventid:41 kan du också ignorera då den bara talar om att Windows inte stängdes ner på korrekt sätt.

Loggboken, på svenska, har dessa flikar:
Anpassade vyer
- Administra. händelser
Windows-loggar
- Program
- Säkerhet
- Installation
- System
- Vidarebef. händel.
Program- och tjänstloggar
- ACCEEeventlog
- Hardware events
- Internet explorer
- Microsoft
- Nyckehnaltering.
- OpenSSH
- Windows PowerShell
Premunationer

Jag antar du menar Program och system i Windows-loggar?

Dessa har båda fulla med röda cirklar och gula varnings trianglar.
exempel på gul varning triangel i System

Behörighetsinställningarna datorstandardvärde ger inte Lokal behörigheten Aktivering för COM-serverprogrammet med CLSID {C2F03A33-21F5-47FA-B4BB-156362A2F239} och APPID {316CDED5-E4AE-4B15-9113-7055D84DCC97} till användaren DESKTOP-EAKG6G4\twist SID (S-1-5-21-1595894714-595596976-2191721551-1001) från adress LocalHost (med LRPC) som körs i programbehållaren Microsoft.Windows.ShellExperienceHost_10.0.18362.449_neutral_neutral_cw5n1h2txyewy SID (S-1-15-2-155514346-2573954481-755741238-1654018636-1233331829-3075935687-2861478708). Det går att ändra säkerhetsbehörigheten med hjälp av administrationsverktyget Komponenttjänster.

Dold text

den upprepas flera ggr i loggen.

Exempel på röd cirkel i Program

svchost (14436,R,98) TILEREPOSITORYS-1-5-18: Felet -1023 (0xfffffc01) inträffade när loggfilen C:\WINDOWS\system32\config\systemprofile\AppData\Local\TileDataLayer\Database\EDB.log öppnades.

Dold text

en annan

Felet uppstod i programmet med namn: ATKEX_cmd.exe, version 0.0.0.0, tidsstämpel 0x00000000 , felet uppstod i modulen med namn: KERNELBASE.dll, version 10.0.18362.959, tidsstämpel 0x51671cfe Undantagskod: 0x0eedfade Felförskjutning: 0x001143d2 Process-ID: 0xf9c Programmets starttid: 0x01d65e99582fa430 Sökväg till program: C:\Program Files\Realtek\Audio\HDA\ATKEX_cmd.exe Sökväg till modul: C:\WINDOWS\System32\KERNELBASE.dll Rapport-ID: 074dc8db-8593-4293-9094-e68bd427337c Fullständigt namn på felaktigt paket: Program-ID relativt till felaktigt paket:

Dold text

både dessa upprepar sig också flera gånger om igen.

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem

Antar att du har samma problem jag hade med 2004 uppdateringen.

Finns ingen lösning vad jag har kunnat hitta, förutom å gå tillbaka till 1909.
Det är något med Hårdvaruacceleration i webbläsaren + 2004 uppdateringen som inte fungerar som det ska.

Du kan kolla i eventloggen vad det är som gör att datorn crashar.
https://www.partitionwizard.com/partitionmagic/windows-10-cra...

Reliability Monitor använde jag mig av.
https://www.howtogeek.com/222730/how-to-find-out-why-your-win...

Permalänk
Skrivet av ToirRisker:

Antar att du har samma problem jag hade med 2004 uppdateringen.

Finns ingen lösning vad jag har kunnat hitta, förutom å gå tillbaka till 1909.
Det är något med Hårdvaruacceleration i webbläsaren + 2004 uppdateringen som inte fungerar som det ska.

Du kan kolla i eventloggen vad det är som gör att datorn crashar.
https://www.partitionwizard.com/partitionmagic/windows-10-cra...

Reliability Monitor använde jag mig av.
https://www.howtogeek.com/222730/how-to-find-out-why-your-win...

Vad heter Reliability Monitor på svenska? vad ska jag söka på i text? Hur gick du tillbaka?

Win+R "winver" = Jag kör 1903.
Problemmet uppstod sen nya Edge webbläsaren (har du den?)

Går man in och läser vad uppdateringen med nya Edge gör så gör den mycket mer än bara uppdaterar Edge. (kanske ändrar den systemfiler som också blir ändrade i 2004 uppdateringen?)

Du har problem med datorn med 2004 trots du inte körde Edge (igång)?

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem

@Twister86:
Den i system kan du ignorera då det är Microsoft's dåliga programering som orsakar den, men det felet är relativt harmlöst (det går att fixa det men hur är inget jag ger mig in på här).

ATKEX_cmd.exe är bl.a relaterat till Realtek ljudkorts programvara, om du söker på det på din favorit sökmotor så kommer du att få en hel del träffar på hur man löser det.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Det är rätt märkligt, att en uppdatering som Edge skriver över drivrutiner för chipset som du sa, på bara den här uppdateringen. Har inte haft problem heller med större uppdateringar, detta är första gången.

Jag förstår, men uppdateringen var mer än bara Edge. Edge var bara en del av uppdateringen. Kan ju även vara något i kärnan, men man kan ju hoppas att det är någon drivrutin.

Som jag förstått det vid större uppdatering av Windows så blir det mer som en ny-installation där gammal data sedan "kopieras" över till den nya installationen. Dvs kan bli knas då Windows får för sig att en nya drivare är bättre än den gamla. Det är iaf så jag fick förklarat hur det fungerar, men jag har inte doktorerat på Windows så ta det med en nypa salt.

Skrivet av Twister86:

Jag tänkte först att jag kunde börja med kolla på vad som orsakade mina BSOD, snokat runt lite här och folk nämner "event viewer", (min OS är på svenska), sökte på event viewer och kom fram "loggboken". Jag öppnade loggboken och där fanns det ja........ tusentals fel. Vet dock inte vart exakt jag ska kolla och i vilken flik men där var massa fel i den iallafall. Men vill ha gärna reda på vad som orsakade mina BSOD, då jag vart ute och lämnat datorn bara en kort stund varje gång de inträffat. (sovit, eller bara gått ut i köket och gjort en macka). Har inte fått BSOD under tiden jag spelat eller skrivit eller kollat på nån yt video .

Jag tror Windows hittar även om du söker på engelska termer. Klicka på startmenyns-ikonen och skriv helt enkelt "event". Windows borde hitta event viewer, vad den nu heter på svenska.

Permalänk
Medlem

@Twister86: Skriv föjande i sökrutan för Reliability Monitor: perfmon /rel

Visa signatur

😑

Permalänk
Skrivet av Aizu:

@Twister86: Skriv föjande i sökrutan för Reliability Monitor: perfmon /rel

Problemsignatur Händelsenamn: BlueScreen Kod: 154 Parameter 1: ffff920e6779e000 Parameter 2: ffffa388fe0a6550 Parameter 3: 2 Parameter 4: 0 OS-version: 10_0_18362 Service Pack: 0_0 Produkt: 768_1 OS-version: 10.0.18362.2.0.0.768.101 Språkvariant-ID: 1053

Inträffat: 2020-07-20 15:20
var då det inträffade ja senaste BSOD.

Källa Windows Sammanfattning Maskinvarufel Datum ‎2020-‎07-‎20 15:20 Status Inte rapporterat Beskrivning Ett problem med din maskinvara gör att Windows inte längre fungerar korrekt. Problemsignatur Händelsenamn: LiveKernelEvent Kod: 1a1 Parameter 1: ffffde025fe5c040 Parameter 2: 0 Parameter 3: 0 Parameter 4: 0 OS-version: 10_0_18362 Service Pack: 0_0 Produkt: 768_1 OS-version: 10.0.18362.2.0.0.768.101 Språkvariant-ID: 1053

Dold text

den andra.

Blev inte mycket klokare på det här, verkar vara vanliga BSOD fel, google visar träffar på samma error 3 år tillbaka. När felet började bara några dagar sen med nya Edge. Verkar vara standard fel händelsenamn på BSODs. Läser man vidare är varje post olik svar också där det inte ger så mycket framgång. Kanske ska fokusera på den andra felen i loggboken istället? Förutom då det felet som sker pga dålig Windows programmering.

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Problemsignatur Händelsenamn: BlueScreen Kod: 154 Parameter 1: ffff920e6779e000 Parameter 2: ffffa388fe0a6550 Parameter 3: 2 Parameter 4: 0 OS-version: 10_0_18362 Service Pack: 0_0 Produkt: 768_1 OS-version: 10.0.18362.2.0.0.768.101 Språkvariant-ID: 1053

Inträffat: 2020-07-20 15:20
var då det inträffade ja senaste BSOD.

Källa Windows Sammanfattning Maskinvarufel Datum ‎2020-‎07-‎20 15:20 Status Inte rapporterat Beskrivning Ett problem med din maskinvara gör att Windows inte längre fungerar korrekt. Problemsignatur Händelsenamn: LiveKernelEvent Kod: 1a1 Parameter 1: ffffde025fe5c040 Parameter 2: 0 Parameter 3: 0 Parameter 4: 0 OS-version: 10_0_18362 Service Pack: 0_0 Produkt: 768_1 OS-version: 10.0.18362.2.0.0.768.101 Språkvariant-ID: 1053

Dold text

den andra.

Nu har du en tidpunkt, använd Loggboken -> Windows-loggar -> Program/System för att hitta mer info om BSOD.

Om det här inte löser något, du kan uppdatera till 2004 versionen av Windows. Med verktyget och USB-minne är kanske att föredra pga ostabil system.
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Visa signatur

😑

Permalänk

Jo hittar det i loggboken redan, kopierat ovan. Verkar vara Realtek drivrutiner men men det är konstigt för att inte haft problem innan.

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem

@Twister86: Gött, avinstallera allt realtek som du har själv installerat och starta om, låt windows installera drivrutinerna själv.
Testa "dxdiag" i sökrutan, något kanske dyker upp.

Visa signatur

😑

Permalänk

Här är fixen på detta
Röd cirkel i Program [Event Viewer] [Loggboken]

svchost (14436,R,98) TILEREPOSITORYS-1-5-18: Felet -1023 (0xfffffc01) inträffade när loggfilen C:\WINDOWS\system32\config\systemprofile\AppData\Local\TileDataLayer\Database\EDB.log öppnades.

Dold text

https://www.tenforums.com/windows-10-news/133041-known-resolv...
https://www.tenforums.com/performance-maintenance/133197-even...

Citat:

After upgrade to 1903 I had this ESENT error over and over in event viewer.

svchost (4304,R,98) TILEREPOSITORYS-1-5-18: Error -1023 (0xfffffc01) occurred while opening logfile C:\WINDOWS\system32\config\systemprofile\AppData\Local\TileDataLayer\Database\EDB.log.

Solution was to go to Windows\system32\config\systemprofile\AppData\Local\

Create the folder TileDataLayer then inside that folder create Database folder.

After I did that Windows automatically placed all the files in the Database folder.

Edit: I see this was already known in the insiders thread but I was not in the insiders program so I did not look at that thread before posting. You would think MS would have fixed this before release to the public.

Dold text

Har gjort detta och nu skapas alla filer in i den mappen (ca ~8mb), dåligt av Microsoft att dom ej kunde göra detta själva, att man är tvungen att manuellt skapa dessa mapparna för slippa det här problemmet.

---------------------------------

Här är en fix på detta
Röd cirkel i Program [Event Viewer] [Loggboken]

Felet uppstod i programmet med namn: ATKEX_cmd.exe, version 0.0.0.0, tidsstämpel 0x00000000 , felet uppstod i modulen med namn: KERNELBASE.dll, version 10.0.18362.959, tidsstämpel 0x51671cfe Undantagskod: 0x0eedfade Felförskjutning: 0x001143d2 Process-ID: 0xf9c Programmets starttid: 0x01d65e99582fa430 Sökväg till program: C:\Program Files\Realtek\Audio\HDA\ATKEX_cmd.exe Sökväg till modul: C:\WINDOWS\System32\KERNELBASE.dll Rapport-ID: 074dc8db-8593-4293-9094-e68bd427337c Fullständigt namn på felaktigt paket: Program-ID relativt till felaktigt paket:

Dold text

https://www.reddit.com/r/techsupport/comments/609f1x/atkex_cm...
Visade sig att byta kabeln fixade problemmet. Nu när jag tänker efter så har jag sparkat till mina högtalare och de har även kommit knastrigt ljud ifrån dem sen dess om det har med saken och göra iomed kabelproblem i ovanstående tråd, kanske det hjälper om jag kopplar ur dem helt. (använder headset med)

--------------------------------------

Här är fixen för detta
Gul varning triangel i System [Event Viewer] [Loggboken]

Behörighetsinställningarna datorstandardvärde ger inte Lokal behörigheten Aktivering för COM-serverprogrammet med CLSID {C2F03A33-21F5-47FA-B4BB-156362A2F239} och APPID {316CDED5-E4AE-4B15-9113-7055D84DCC97} till användaren DESKTOP-EAKG6G4\twist SID (S-1-5-21-1595894714-595596976-2191721551-1001) från adress LocalHost (med LRPC) som körs i programbehållaren Microsoft.Windows.ShellExperienceHost_10.0.18362.449_neutral_neutral_cw5n1h2txyewy SID (S-1-15-2-155514346-2573954481-755741238-1654018636-1233331829-3075935687-2861478708). Det går att ändra säkerhetsbehörigheten med hjälp av administrationsverktyget Komponenttjänster.

Dold text

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/event-1...
https://support.microsoft.com/en-us/help/4022522/dcom-event-i...

Skrivet av Microsoft Moderator:

Hi Harry,
in fact 10016 is not an error, it meets just formal error criteria but is a part on normal Windows operation. It must be ignored.
See https://support.microsoft.com/ru-ru/help/402252...
If you have some problems with PC they highly likely are not related with 10016 error so please describe them.

Dold text

These events can be safely ignored because they do not adversely affect functionality and are by design. This is the recommend action for these events.

If desired, advanced users and IT professionals can suppress these events from view in the Event Viewer by creating a filter and manually editing the filter’s XML query similar to the following:

Dold text

<QueryList> <Query Id="0" Path="System"> <Select Path="System">*</Select> <Suppress Path="System"> *[System[(EventID=10016)]] and *[EventData[ ( Data[@Name='param4'] and Data='{D63B10C5-BB46-4990-A94F-E40B9D520160}' and Data[@Name='param5'] and Data='{9CA88EE3-ACB7-47C8-AFC4-AB702511C276}' and Data[@Name='param8'] and Data='S-1-5-18' ) or ( Data[@Name='param4'] and Data='{260EB9DE-5CBE-4BFF-A99A-3710AF55BF1E}' and Data[@Name='param5'] and Data='{260EB9DE-5CBE-4BFF-A99A-3710AF55BF1E}' ) or ( Data[@Name='param4'] and Data='{C2F03A33-21F5-47FA-B4BB-156362A2F239}' and Data[@Name='param5'] and Data='{316CDED5-E4AE-4B15-9113-7055D84DCC97}' and Data[@Name='param8'] and Data='S-1-5-19' ) or ( Data[@Name='param4'] and Data='{6B3B8D23-FA8D-40B9-8DBD-B950333E2C52}' and Data[@Name='param5'] and Data='{4839DDB7-58C2-48F5-8283-E1D1807D0D7D}' and Data[@Name='param8'] and Data='S-1-5-19' ) ]] </Suppress> </Query> </QueryList>

Dold text

Tror kanske jag har hittat felet, dock. Nu i event viewer står det såhär

Det finns ett felaktigt block på enhet \Device\Harddisk0\DR0.

och felaktiva block på hårddisken kan säkert leda till oväntade kraschningar? hur allvarligt är det? måste jag köpa ny hårddisk och slänga hela disken?

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080