Har ni bankfack och behövde ni stå i kö för att få det?

Permalänk
Medlem

Har ni bankfack och behövde ni stå i kö för att få det?

Hej!
En äldre släkting har ärvt en del värdeföremål som han inte vill ha hemma. De ligger i dag i ett bankfack (handelsbanken tror jag) men det kontoret ska sluta med bankfack.
När jag pratat med swedbank så sa de att de på sikt ska lägga ner alla bankfack.
Är det nån som vet någon bank i skåne som inte tänker avveckla sina bankfack?
Hur gör ni med värdeföremål? Kassaskåp hemma känns inte rimligt tycker jag.
Var det lång kö för att skaffa bankfacket?

Visa signatur

jag har en dator och en till och en till och så vidare.

Permalänk
Medlem

Förstår väl bankerna på ett sätt eftersom det kanske är rånrisk med bankfack. Men borde finnas en marknad för det och då är det ju bara att ta betalt för det. Har du fått tag på något nytt bankfack?

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem

Förvarar värdesaker är i vapenskåpet nere i källaren.

Även om man bor i lägenhet så kan man ju ha ett litet enklare kassaskåp. Fast det är ju enkelt att bära iväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Förvarar värdesaker är i vapenskåpet nere i källaren.

Även om man bor i lägenhet så kan man ju ha ett litet enklare kassaskåp. Fast det är ju enkelt att bära iväg.

Vapenskåp bultat i väggen fungerar om man har värdesaker.. Skyddar mot stöld, brand är betydligt osäkrare

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Vapenskåp bultat i väggen fungerar om man har värdesaker.. Skyddar mot stöld, brand är betydligt osäkrare

Har man riktigt värdefulla saker så hade jag inte känt mig så säker även om det var bultat i väggen. Tjuvarna har väl lyckats ta med svårare saker än så.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masseman:

När jag pratat med swedbank så sa de att de på sikt ska lägga ner alla bankfack.
Är det nån som vet någon bank i skåne som inte tänker avveckla sina bankfack?

Sparbanken i Kristianstad har bankfack, ingen kö när jag tecknade mig.
Dock funderar jag på ett värdeskåp som jag bultar hemma och får break even på ca 10 år på den kostnaden.
Tillsvidare så får grejjorna ligga kvar i bankfacket då jag har svårt att få tummen ut och hitta ett bra värdeskåp (Kassaskåp).

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Hade bankfack hos Swedbank men de avvecklade i samband med att de rev bankhuset och flyttade sina lokaler.

Vapenskåp (egentligen säkerhetsskåp klassat enligt viss min standard) är ett alternativ, för brand finns väskor man kan ställa i säkerhetsskåp.

Köper du ett skåp så läs på om klassningar, med hjälp av klassning kan man även köpa beg och veta vad man får.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Sparbanken i Kristianstad har bankfack, ingen kö när jag tecknade mig.
Dock funderar jag på ett värdeskåp som jag bultar hemma och får break even på ca 10 år på den kostnaden.
Tillsvidare så får grejjorna ligga kvar i bankfacket då jag har svårt att få tummen ut och hitta ett bra värdeskåp (Kassaskåp).

Vad kostar egentligen ett bankfack per år att ha? Förstår att det är skillnader men vad betalar du för ditt?

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Locos:

Vad kostar egentligen ett bankfack per år att ha? Förstår att det är skillnader men vad betalar du för ditt?

550 kr / år för lilla (minsta) modellen. Får väl in en "halv" A4 pärm på höjden om du förstår vad jag menar.
Tror nog banken kan svara på exakta mått om du ringer dem

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen. Får kolla med sparbanken i Kristianstad. Värdeskåp/kassaskåp hemma är inget alternativ då det innebär att eventuella tjuvar skulle kunna hota sig till att han öppnar skåpet. Den risken vill jag inte utsätta en äldre släkting för.

Visa signatur

jag har en dator och en till och en till och så vidare.

Permalänk
Avstängd

Vi hade hade bankfack på Swedbank men de gjorde om lite på kontoret och så hette det att "vi gör om till ett modernt bankkontor" och då skulle förstås bankfacken bort. Det är väl så att de tjänar för lite på att ha facken helt enkelt. Att det skulle vara något problem med rånrisk låter väldigt avlägset, har inte hört talas om något sådant rån någonsin.

Så, det är nog så att de tjänar för lite på bankfacken, speciellt om det är så att de behöver renovera eller byta ut saker och ting. Tyvärr.

Har också funderat på att ha ett kassaskåp hemma men det känns mer osäkert och en större rånrisk än för banken. Vi fick tag på ett bankfack i ett annat Swedbank-kontor i närheten men det tycks ju vara just bara en tidsfråga innan det också försvinner.

Bankservicen har ju gått ner mot närmre noll, kanske kommer det ner på negativa sidan snart

Permalänk
Medlem

@videopac: Sist jag var inne i ett bankfacksrum så var väl närmare 90% lediga så det är förståeligt att bankfack fasas bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@videopac: Sist jag var inne i ett bankfacksrum så var väl närmare 90% lediga så det är förståeligt att bankfack fasas bort.

Vilken bank var det?
Efterfrågan för bankfack har ju minskat eftersom många dokument är digitala nu. Utbudet minskar dock kraftigt med eftersom så många lägger ner. Borde finnas en liten marknad kvar dock och de kan ju höja priserna om de förlorar på det.

Visa signatur

jag har en dator och en till och en till och så vidare.

Permalänk
Medlem

@Masseman: Handelsbanken. Ska dom höja priserna för att balansera upp att 90% är lediga? Jo den prishöjningen lär tas emot väl.
Om du är övertygad om att det finns en marknad så starta en egen tjänst? Känns rimligare än att kräva att bankerna gör det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gainsgoblin:

@videopac: Sist jag var inne i ett bankfacksrum så var väl närmare 90% lediga så det är förståeligt att bankfack fasas bort.

Tror inte det var så på vår bank. Men har efterfrågan gått ner så borde man ju kunna sänka mängden bankfack och minska det utrymme som används till detta. Har dock svårt att se att efterfrågan skulle gå mot noll... har folk inte värdesaker som de vill förvara säkert längre?

Sedan det här med dokument, det kan nog stämma, men det finns mycket annat som åtminstone vi har i bankfacket. Eget skåp är för många inte ett alternativ även om vi skulle kunna ha ett i källaren. Dock vill vi inte ha ett eget skåp med tanke på inbrottsrisk (allmänt, inte för att någon skulle veta att vi skulle ha ett kassaskåp).

Permalänk
Medlem

@videopac: Bankfack behöver egna rum, ska man bygga om en hel bank för det eller hur tänkte du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Att det skulle vara något problem med rånrisk låter väldigt avlägset, har inte hört talas om något sådant rån någonsin.

P3 dokumentär om rånet mot Gotabanken. Ganska intressant lyssning https://sverigesradio.se/avsnitt/1211782

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Vapenskåp bultat i väggen fungerar om man har värdesaker.. Skyddar mot stöld, brand är betydligt osäkrare

Vapenskåp under 150 kg måste vara fast förankrade i vägg/golv med skruv enligt lag. Vårt vapenskåp väger 495 kg tomt. Trots det valde vi att gjuta in det i väggen. Så det flyttar man inte på utan att riva en del av källaren. Det är dessutom brandklassat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Vapenskåp under 150 kg måste vara fast förankrade i vägg/golv med skruv enligt lag. Vårt vapenskåp väger 495 kg tomt. Trots det valde vi att gjuta in det i väggen. Så det flyttar man inte på utan att riva en del av källaren. Det är dessutom brandklassat.

Hur lyckades ni få in ett 500kg vapenskåp i ett hus?
Brukar den typen av skåp väga så mkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Masseman: Handelsbanken. Ska dom höja priserna för att balansera upp att 90% är lediga? Jo den prishöjningen lär tas emot väl.
Om du är övertygad om att det finns en marknad så starta en egen tjänst? Känns rimligare än att kräva att bankerna gör det.

Jag har inte krävt något och har ingen avsikt att starta eget. Men om man har 10% beläggning på 10 bankkontor så kan man ha 100% på ett istället. Det är klart att de lägger ner många när efterfrågan minskat, men frågan är om det blir alla. Där finns ju trotts allt en efterfrågan som borde kunna mötas men då kanske till ett högre pris än innan.

Visa signatur

jag har en dator och en till och en till och så vidare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gainsgoblin:

@videopac: Bankfack behöver egna rum, ska man bygga om en hel bank för det eller hur tänkte du?

De flesta banker har, eller har haft, bankfack, det är väl mer så att man bygger om när man tar bort bankfacken. Eller hur tänkte du?

Skrivet av haijen:

P3 dokumentär om rånet mot Gotabanken. Ganska intressant lyssning https://sverigesradio.se/avsnitt/1211782

Skall se om jag får tid att lyssna på det. Tror dock att om man ändå rånar en bank så tar man kanske även med bankfacken, men att det skulle vara huvudmålet?

Sedan tycker jag (förstås är jag påverkad av mina behov) att banker ändå skulle kunna hålla en viss servicegrad även om de inte tjänar enorma pengar på just den delen. Men med tanke på att man lägger ner bankkontor på löpande band och att man intensivt försöker få bort kontanter från samhället så får man väl helt enkelt inse att som kund är man en enbart en belastning så fort man visar sin fula nuna på bankkontoret och helst skall man sköta alla sina affärer via internet och bara ha en massa lån.

Tvi för banker säger jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

Hur lyckades ni få in ett 500kg vapenskåp i ett hus?
Brukar den typen av skåp väga så mkt?

Nej, ett "vanligt" godkänt vapenskåp väger väl vanligtvis runt 100 kg. Nor-Lyx har dock en modell som väger 936 kg, vilket får vårt skåp att verka lite mesigt. Kostar också enormt mycket. Vi hittade detta begagnat för "bara" 15 000 kr.

Ja det här är ju inga skåp man bär hur som helst. Vi monterade det i samband med källarrenovering samt dränering.

Permalänk
Medlem

@Masseman - Mig veterligen så har Handelsbanken i Ystad bankfack, men hur det ser ut med kostnad och köer har jag ingen aning om.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

@Masseman: fungerar kanske om du har 10 kontor nära varandra. Här uppe ska du vara glad om det är 10 mil mellan kontoren

@videopac: Så ett privat företag ska göra affärsmässigt dåliga saker för att du vill det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Vapenskåp under 150 kg måste vara fast förankrade i vägg/golv med skruv enligt lag. Vårt vapenskåp väger 495 kg tomt. Trots det valde vi att gjuta in det i väggen. Så det flyttar man inte på utan att riva en del av källaren. Det är dessutom brandklassat.

Men du får väl fortfarande bara förvara 20p i vapen i det?

(gevär 1p, pipa / växelsats 1p, pistol revolver och andra "särskilt farliga vapen" 2p)

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gainsgoblin:

Så ett privat företag ska göra affärsmässigt dåliga saker för att du vill det?

För det första finns det möjlighet för staten att ställa ytterligare krav på bankerna och det vore ju bra om de kunde göra så.

Men för att svara på din fråga: jag anser att för att hålla en vettig servicegrad så kanske man får göra lite avvägningar som kostar några korvören, det vill säga att ha interna krav på att varje enskild del av verksamheten skall ha en vinst på 50% egentligen inte är optimalt.

Tyvärr är ju bankväsendet i praktiken ett oligopol och alla banker tycks helt vara inriktade på att trampa på sina kunder till sina aktieägares stora glädje. Jag gissar att ditt svar då blir: "starta en egen bank då om du inte är nöjd"... eller hur? I sådant fall: väx upp.

Men jag förstår mycket väl att du är en "modern" människa som inte har något intresse av vare sig bankfack, kontanter eller möjlighet till mänsklig interaktion på banken.

Permalänk
Medlem

Om grejerna ändå bara ska ligga i ett bankfack så varför inte sälja och lägg pengarna på ett sparkonto/fonder. Mindre att oroa sig för, och värdeökning.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

@videopac: Japp jag gillar att ta den i rumpan för att jag inte ser poängen med att tvinga privata företag att göra saker.
Det enda det tvingade gör är att priserna för oss 90%+ som inte använder dessa tjänster betalar mer för sina tjänster.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag vet var det finns en fd banklokal ledig att hyra, valvet är kvar men saknar inredning och man har monterat en mer normal dörr där men valvdörren kan ju tas i bruk igen, lokalen är "bastant" byggd så den kan ju passa nån som vill börja med värdefack eller vad man nu ska kalla det om man inte är en bank.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Om grejerna ändå bara ska ligga i ett bankfack så varför inte sälja och lägg pengarna på ett sparkonto/fonder. Mindre att oroa sig för, och värdeökning.

Nu är det kanske grejjor som OP vill lägga i bankfack. Men jag lägger viktiga papper där som inte får brinna upp om huset går upp i rök. Även säkerhetsskåp har begränsningar på hur länge de skyddar vanligt papper innan det också förstörs i ett skåp som man har bultat i garderoben.
Tror det många som just vill ha bankfack av den anledningen...

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.