Köpråd runt 5700 XT Nitro+ samt Ryzen 5 3600, Budget 7k +-1k.

Permalänk
Medlem

Köpråd runt 5700 XT Nitro+ samt Ryzen 5 3600, Budget 7k +-1k.

Hej!
Nu har jag tagit första steget och köpt ett Radeon 5700xt Nitro+ och bestämt mig för ett Ryzen 5 3600 då det ska vara prisvärt och bra.

Jag behöver nu hjälp med att plocka ihop resterande delar för ca 7k!

Jag ska spela Cod Warzone, CSGO, Valorant och WoW. Kan hända att det blir en del videoredigering också men det ska inte prioriteras i bygget!

Jag kommer spela 1080p och behöver inte maxa inställningarna, ser hellre att spelet flyter på bra upp mot 144fps då jag planerar att fixa en 144hz skärm.

Jag köper gärna en dator som går att uppgradera i framtiden till nya rtx 30 serien om intresset finns kvar när det är dags.

Föredrar 32gb ram men utöver det har jag inte koll på vad som krävs i datorn.

Detta är det enda jag har i referens, ett bygge jag fått tips omfast omgjord till min GPU/CPU, passar allt, är det bra kombo och vad kan bytas ut? https://komponentkoll.se/bygg/oQojy

Väldgt tacksam för svar, delarna planeras att köpas in asap men senast inom 3v

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem

Räcker 650w? Tänkte för att GPUn ska kräva 650! 750 kanske kan va smartare utifrån framtida uppgraderingar!

Permalänk
Medlem

Det här är en bra lista. De ändringar jag skulle göra är att köra på 16gb 3600Mhz. Det är sen lätt att uppgradera till 32Gb om man vill, då man har 4st ram-platser. Sen skulle jag också ta nya Pure Rock 2, istället för gamla Pure Rock.

Skrivet av ImDiddan:

Räcker 650w? Tänkte för att GPUn ska kräva 650! 750 kanske kan va smartare utifrån framtida uppgraderingar!

650W med ett kvalitetsnätagg räcker absolut. Här hittar du lite enkla beräkningar på vad du behöver: https://www.bequiet.com/en/psucalculator

Enligt kalkylatorn så kommer du in på ungefär 357W med lätt överklockning. Då vill man inte heller maxa nätagget, eftersom det leder till värme, ljud och ineffektivitet. Men allt över 550W kommer att funka fint med det paketet, och till och med 450W skulle funka om "man måste".

Edit: Anledningen till att AMD/OEM-partnern säger att det krävs 650W är för att de inte vet vad du har annat i datorn, eller vilket nätagg du har. 650W är räknat enligt sämsta möjliga val, så att du har en gammal, ineffektiv högt klockad processor med massa hårddiskar, fläktar och annat... plus kanske en usb-kaffekokare och så med ett billigt, skräpigt noname nätagg. De vill helt enkelt kunna vara säkra på att oberoende omständighetern så ska 650W räcka till.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Det här är en bra lista. De ändringar jag skulle göra är att köra på 16gb 3600Mhz. Det är sen lätt att uppgradera till 32Gb om man vill, då man har 4st ram-platser. Sen skulle jag också ta nya Pure Rock 2, istället för gamla Pure Rock.

650W med ett kvalitetsnätagg räcker absolut. Här hittar du lite enkla beräkningar på vad du behöver: https://www.bequiet.com/en/psucalculator

Enligt kalkylatorn så kommer du in på ungefär 357W med lätt överklockning. Då vill man inte heller maxa nätagget, eftersom det leder till värme, ljud och ineffektivitet. Men allt över 550W kommer att funka fint med det paketet, och till och med 450W skulle funka om "man måste".

Edit: Anledningen till att AMD/OEM-partnern säger att det krävs 650W är för att de inte vet vad du har annat i datorn, eller vilket nätagg du har. 650W är räknat enligt sämsta möjliga val, så att du har en gammal, ineffektiv högt klockad processor med massa hårddiskar, fläktar och annat... plus kanske en usb-kaffekokare och så med ett billigt, skräpigt noname nätagg. De vill helt enkelt kunna vara säkra på att oberoende omständighetern så ska 650W räcka till.

Tack, nu känner jag mig mer på banan angående psun!