Qnap släpper nätverksswitch med 2,5 Gbps och konsumentfokus

Permalänk
Melding Plague

Qnap släpper nätverksswitch med 2,5 Gbps och konsumentfokus

Gigabit Ethernet börjar så sakteligen få konkurrens på allvar, när moderkort med 2,5 Gbps Ethernet nu får sällskap av en switch.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul att det händer något!

Jag börjar känna mig handikappad av 1Gbit nätverk. Segt att föra över 50+GiB lokalt. Riktigt tråkigt att ha lika hög hastighet ut mot världen med Gbit fiber som på mitt egna lan. Definitivt sugen på den där! Inte funnits billiga switch lösningar om man har 2-3 enheter än så länge.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Ser fram emot denna uppgradering faktiskt. Men det är lite segt att ens gamla servrar inte kommer ha nätverkskort som stödjer det.. det är rätt mycket hårdvara i ett hemmalab som behöver bytas ut även om man inte byter sladdarna i sig..
Har 4st Unifi switchar här plus en AP och 2 servrar som hade behövt nya nätverkskort då..
Tror i dessa jobbiga fall att man helt enkelt får leva kvar på 1gb ethernet fram till nästa byte om kanske 5 år.. då kan man lika gärna hoppa på 10gb tåget...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Varför hålla på med 2.5gbe och inte köra på 10gbe?

Håller med att 1gbe börjar kännas riktigt föråldrad

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Varför hålla på med 2.5gbe och inte köra på 10gbe?

Håller med att 1gbe börjar kännas riktigt föråldrad

För att 10gbe kräver dyrare och strömhungrigare elektronik, samt att 10gbe inte går så bra att köra över vanliga cat5e kablar vilket 2.5gbe klarar.
För de som vill ha 10gbe så finns all nödvändig utrustning att köpa - men det kostar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Varför hålla på med 2.5gbe och inte köra på 10gbe?

Håller med att 1gbe börjar kännas riktigt föråldrad

För att stödet för 10gbe är mycket lägre idag bland konsumenter och det finns heller inte riktigt med på kartan.
Många moderkort idag kommer med 2,5gbe men inte 10.
Så även om jag håller med om att 2,5 iprincip blir för låg uppgradering om man verkligen vill få fart är det ändå en billig uppgradering för mer en dubbla hastigheten.

Permalänk
Medlem

@Erik_T: Mjo, fast om dom nu vill införa någonting "nytt" kan man ju tycka att dom bör passa på, 10GbE kommer ju inte att bli billigare om det inte tillverkas i större mängder att säga att det hänger på att man har gamla kablar är ju rätt potatis kan jag tycka.

Men det är såklart, 2,5 är ju bättre än ingen uppgradering alls:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

@Erik_T: Mjo, fast om dom nu vill införa någonting "nytt" kan man ju tycka att dom bör passa på, 10GbE kommer ju inte att bli billigare om det inte tillverkas i större mängder att säga att det hänger på att man har gamla kablar är ju rätt potatis kan jag tycka.

Men det är såklart, 2,5 är ju bättre än ingen uppgradering alls:)

Fast det är just det, 2.5gbe är ingen ny standard qsnap skapat. Det är bara en produkt som anpassat sig efter marknaden.
Man kan använda befintligt nät och nya moderkort och få en bra höjning av hastigheten.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Äntligen kan man väl säga.

Trots allt så blir det en fin bump för hastigheten till NASen som inte kostar speciellt mycket

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Skitbra att det börjar röra på sig! Bra billiga switchar i snabbare hastigheter än 1 Gbit/s har varit flaskhalsen för att uppgradera sitt hemnanät till högre hastigheter alldeles för länge. Detta visar på att det är viktigt att *någon* aktör vågar ta första steget till att etablera ett nytt ekosystem hos konsumenter. Den här gången var det moderkortstillverkarna och processortillverkarna. (Misstänker att Intel har en del med detta att göra.)

Just den här kommer jag nog inte att köpa dock. En dator i vårt hushåll (inte min) har hela 5 Gbit/s, och jag har möjlighet att beställa Internet i 10 Gbit/s om jag så vill, men då endast med en 10GBASE-T-port. Det perfekta för mig hade varit en switch med 1-2 10GBASE-T-portar, och några portar som stödjer 5 eller 2,5 Gbit/s. Närmast detta ideal på marknaden just nu är Netgear ProSAFE XS505M men den är både för otymplig och för dyr för att vara aktuell just nu.

Permalänk
Medlem

Superskönt att se högre hastigheter för konsumenter.

Redan runt 2014/2015 körde vi 10 Gbps genom hela bostaden.
Idag är det 100/40 Gbps inom mitt rack. 100 Gbps mellan compute-servrarna och lagringen. 40 Gbps mot arbetsdatorn och mediadatorn (används för inspelning, redigering). 10 Gbps ut till en switch i vardagsrummet. Från den: 2.5 Gbps mot accesspunkten. 10 Gbps mot tjejens dator. 1 Gbps mot allt annat i vardagsrummet. 100 Mbps mot kamerorna.

Jag kan utan större svårigheter fylla 40 Gbps mot lagringen, speciellt vid större operationer. Men det är som absolut bäst mellan compute-servrarna för att migrera virtuella maskiner mellan dem medan de körs, och som upplänk för vardagsrummet. Tankas ett spel där ute så fylls 1 Gbps utan problem, men nu kan övriga enheter fortfarande komma åt resten av nätverket utan att fylla hela länken.

Permalänk
Medlem

Vilka protokoll använder ni för att flytta över data som känner behov av snabbare nät än 1Gbit/s?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

@Erik_T: Mjo, fast om dom nu vill införa någonting "nytt" kan man ju tycka att dom bör passa på, 10GbE kommer ju inte att bli billigare om det inte tillverkas i större mängder att säga att det hänger på att man har gamla kablar är ju rätt potatis kan jag tycka.

Men det är såklart, 2,5 är ju bättre än ingen uppgradering alls:)

10gbe har funnits många år utan att få genomslag bland konsumenter.
Därför 2.5gbe standarden skapades - för att få ett billigt alternativ till 1gbe som faktiskt kan bli populärt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Erik_T:

10gbe har funnits många år utan att få genomslag bland konsumenter.
Därför 2.5gbe standarden skapades - för att få ett billigt alternativ till 1gbe som faktiskt kan bli populärt.

Det har inte fått genomslag bland konsumenter för att produkter till rätt pris inte har funnits.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av jan-banan:

Varför hålla på med 2.5gbe och inte köra på 10gbe?

Håller med att 1gbe börjar kännas riktigt föråldrad

Gissar på en kombination av flera saker

  • Majoriteten av alla datoranvändare kör Wifi, är först nu när Wifi-6 börjar rulla ut som 1 Gbit/s Ethernet som matning är en praktiskt flaskhals (bara de mest extrema varianterna av Wifi-5 som når >1Gbit/s m.a.p payload, d.v.s. inte de som majoriteten använder)

  • De flesta använder den Ethernet som är integrerad i chipset, kollar man på strömförbrukning hos en genomsnittlig 10 Gbit/s krets så överstiger den ju totala strömförbrukningen av de flesta chipset (och dessa har ju andra funktioner som drar ström)

  • Vet inte hur viktig det faktum att 2,5 Gbit/s Ethernet officiellt fungerar över cat5e kabel är, finns säkert en hel del sådant draget

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:
  • Vet inte hur viktig det faktum att 2,5 Gbit/s Ethernet officiellt fungerar över cat5e kabel är, finns säkert en hel del sådant draget

För hemmabruk spelar det nog ingen större roll, men för kontor och liknande spelar det nog rätt stor roll. Finns enorma mängder cat5e kabel dragen genom byggnader som ingen har någon lust att peta på eller byta ut om de inte absolut måste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det har inte fått genomslag bland konsumenter för att produkter till rätt pris inte har funnits.

Instämmer om ovan, hade dom fått ned priser osv och marknadsfört det på samma sätt som med APs/routers "Nighthawk" och allt vad det heter så hade det ju varit en sak med allting i dagsläget är ju mer riktat mot IT-nissen på kontoret.

Skrivet av Yoshman:

Gissar på en kombination av flera saker

  • Majoriteten av alla datoranvändare kör Wifi, är först nu när Wifi-6 börjar rulla ut som 1 Gbit/s Ethernet som matning är en praktiskt flaskhals (bara de mest extrema varianterna av Wifi-5 som når >1Gbit/s m.a.p payload, d.v.s. inte de som majoriteten använder)

  • De flesta använder den Ethernet som är integrerad i chipset, kollar man på strömförbrukning hos en genomsnittlig 10 Gbit/s krets så överstiger den ju totala strömförbrukningen av de flesta chipset (och dessa har ju andra funktioner som drar ström)

  • Vet inte hur viktig det faktum att 2,5 Gbit/s Ethernet officiellt fungerar över cat5e kabel är, finns säkert en hel del sådant draget

Största anledningen till kabel som jag skulle säga är just stabilitet, misstänker att i dom flesta hushåll där många sitter med en enda sändare ändå kommer skickas över till 2,4 bandet när dom sitter några väggar bort.

Sen tänker/tror jag (helt icke-baserat på fakta) att dom flesta som har fördragna kablar i väggar osv är nybyggda hushåll, och där har jag väldigt svårt att se att det skulle vara äldre än CAT6, annat i kontorsbyggnader men det är ju inte den marknaden som denna produkt riktas mot.

Trevligt att se ändå att Apple petade in 10GbE i Mac Minin hade hoppats att det skulle leda till mersmak på PC-moderkortssidan.

Skrivet av Erik_T:

För hemmabruk spelar det nog ingen större roll, men för kontor och liknande spelar det nog rätt stor roll. Finns enorma mängder cat5e kabel dragen genom byggnader som ingen har någon lust att peta på eller byta ut om de inte absolut måste.

Som ovan, detta produkt riktas ju inte direkt mot företag men där är det absolut hopplöst med dragningarna.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Som ovan, detta produkt riktas ju inte direkt mot företag men där är det absolut hopplöst med dragningarna.

Inte just den här produkten, men för 2.5gbe kontra 10gbe i allmänhet så spelar det roll.

Permalänk
Medlem

Man kan tycka vad man vill, men 10 Gbit har år efter år fortsatt vara alldeles för dyrt för att vara berättigat i pris/prestanda för majoriteten hemanvändare, det är bara att inse. Kul ifall detta löser upp lite av dödläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

10gbe har funnits många år utan att få genomslag bland konsumenter.
Därför 2.5gbe standarden skapades - för att få ett billigt alternativ till 1gbe som faktiskt kan bli populärt.

Problemet med 10Gbit är ju priset och elförbrukningen. När switchen tar lika mycket ström som en dator så är det inte så attraktivt för många.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

2,5Gbit/s i all ära, men ej managerbar? Nä, då går det bort för min egen del.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Gissar på en kombination av flera saker

  • Majoriteten av alla datoranvändare kör Wifi, är först nu när Wifi-6 börjar rulla ut som 1 Gbit/s Ethernet som matning är en praktiskt flaskhals (bara de mest extrema varianterna av Wifi-5 som når >1Gbit/s m.a.p payload, d.v.s. inte de som majoriteten använder)

  • De flesta använder den Ethernet som är integrerad i chipset, kollar man på strömförbrukning hos en genomsnittlig 10 Gbit/s krets så överstiger den ju totala strömförbrukningen av de flesta chipset (och dessa har ju andra funktioner som drar ström)

  • Vet inte hur viktig det faktum att 2,5 Gbit/s Ethernet officiellt fungerar över cat5e kabel är, finns säkert en hel del sådant draget

Angående strömförbrukning är det notabelt att nVidia har 4 (!) 10GbE länkar på sin Orin SoC.
Intels välrenommerade 10GbE lösningar produceras fortfarande på 65nm....

Att man inte riktar 10GbE mot konsumenter luktar marknadssegmentering mer än teknologibegränsningar.

Permalänk
Snusfri

Trevligt, hoppas att detta innebär att 10Gbe kommer bli billigare med.
För mig så känns 2.5Gbe som halvtråkigt stop-gap.

När jag ska uppgradera nätverket här hemma så känns det inte värt med "bara" 2.5Gbe, framförallt inte som det kommer erbjudas 10Gbe internet här via stadsnätet (har idag 1Gbit)

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Var det inte så att 2.5 och 5 Gbps skapades för att vara mellansteg upp till 10 Gbps?
Varför då lägga sig i det lägsta läget på 2.5 isf att sikta in sig på 5 Gbps (och ha stöd för 2.5 Gbps för dem som tycker att det är tillräckligt)?

Någon som hört resonemang kring detta ?

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

En styrka för 2,5 Gbps är att till skillnad från den markant snabbare 10 Gbps-standarden kan vanligt förekommande Cat5e-kablage kan nyttjas.

Detta hörs väldigt ofta. Men jag har sett flertalet tester med cat5e dom hanterar 10Gbps utan problem. Inga tappade paket eller liknande. Speciellt på de korta avstånd man ofta får i en lägenhet eller villa. Så om du har cat5e draget hemma så hade jag testat innan jag hade slitit loss allt för att ersätta det med nya kablar.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Äntligen!!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Let the milking of the cow begin. Nu kommer det nighthawks, ROG, Rapture, RT och allt möjligt. Först skall 2.5 ut, sen skall 5 ut och till sist också 10. Kan IOFS förstå dom. Kan inte vara mycket pengar att tjäna på GB switchar som kostar 199 kronor.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

En styrka för 2,5 Gbps är att till skillnad från den markant snabbare 10 Gbps-standarden kan vanligt förekommande Cat5e-kablage kan nyttjas.

Detta hörs väldigt ofta. Men jag har sett flertalet tester med cat5e dom hanterar 10Gbps utan problem. Inga tappade paket eller liknande. Speciellt på de korta avstånd man ofta får i en lägenhet eller villa. Så om du har cat5e draget hemma så hade jag testat innan jag hade slitit loss allt för att ersätta det med nya kablar.

Dock är inte tappade paket alltid bästa indikatorn, då FCS i olika nivåer kan hantera det med enbart en lätt ökad mängd latens på länken.

Det sagt ligger det ändå något i vad du säger sett till att det inte ens är säkert den nya kabel är bättre än den gamla kabeln och inte ens uppfyller Cat6 eller vad den är märkt med på riktigt:
https://hackaday.com/2016/01/30/is-your-cat-6-ethernet-cable-...

Tillverkarna kommer undan med detta då det inte brukar spela så stor roll i ett vanligt hem sett till korta avstånd och begränsad mängd störningskällor så som du säger. Standarden skall klara upp till 90 meter "solid" + 10 meter "patch", vilket inte ens för patch-delen är en distans överdrivet många faktiskt använder förutom personer i hus och större lägenheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Superskönt att se högre hastigheter för konsumenter.

Redan runt 2014/2015 körde vi 10 Gbps genom hela bostaden.
Idag är det 100/40 Gbps inom mitt rack. 100 Gbps mellan compute-servrarna och lagringen. 40 Gbps mot arbetsdatorn och mediadatorn (används för inspelning, redigering). 10 Gbps ut till en switch i vardagsrummet. Från den: 2.5 Gbps mot accesspunkten. 10 Gbps mot tjejens dator. 1 Gbps mot allt annat i vardagsrummet. 100 Mbps mot kamerorna.

Jag kan utan större svårigheter fylla 40 Gbps mot lagringen, speciellt vid större operationer. Men det är som absolut bäst mellan compute-servrarna för att migrera virtuella maskiner mellan dem medan de körs, och som upplänk för vardagsrummet. Tankas ett spel där ute så fylls 1 Gbps utan problem, men nu kan övriga enheter fortfarande komma åt resten av nätverket utan att fylla hela länken.

Jag...får jag bo hos dig?

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xake:

Dock är inte tappade paket alltid bästa indikatorn, då FCS i olika nivåer kan hantera det med enbart en lätt ökad mängd latens på länken.

Det sagt ligger det ändå något i vad du säger sett till att det inte ens är säkert den nya kabel är bättre än den gamla kabeln och inte ens uppfyller Cat6 eller vad den är märkt med på riktigt:
https://hackaday.com/2016/01/30/is-your-cat-6-ethernet-cable-...

Tillverkarna kommer undan med detta då det inte brukar spela så stor roll i ett vanligt hem sett till korta avstånd och begränsad mängd störningskällor så som du säger. Standarden skall klara upp till 90 meter "solid" + 10 meter "patch", vilket inte ens för patch-delen är en distans överdrivet många faktiskt använder förutom personer i hus och större lägenheter.

Ja, och de tester jag sett kollade latens osv också (dock i form av ping) och där var till och med cat5e något bättre. Beror sannolikt på kvalitet. Men visar iaf att man kan få snarlik kvalitet.

Jag har 2-plans hus och dragit till alla rum och skulle estimera att längsta dragningen kanske är 20-25m.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P