M.2 SSD till Asus Z97-A

Permalänk
Medlem

M.2 SSD till Asus Z97-A

Undrar vilken M.2 SSD det går att köpa till en Asus Z97-A https://www.asus.com/Motherboards/Z97A/. Fungerar vad som helst från till exempel Inet https://www.inet.se/kategori/982/m-2 eller hur det fungerar. Läste lite och såg någon video här på sweclockers där jag tror Jonas gick igenom det hela men har aldrig köpt och knappt pillat med det tidigare så det har inte fastnat.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

@Dew87: Det står under specifikation på ASUS hemsida -> "1 x M.2 Socket 3, , with M Key, type 2260/2280 storage devices support (PCIE mode)"

1 x M.2 Socket 3 betyder bara att det är en socket för SSD

M Key är vanligast och beskriver egentligen bara vilken typ av "kontakt" SSD har.

Typ 2260/2280 är storlekarna. Du kan köra den näst längsta och den längsta, men inte den kortaste.

PCIE mode betyder att du inte ska köra SATA-mode SSD

Alla diskar här bör funka finfint
https://www.inet.se/kategori/982/m-2?filters=%7B%22203%22%3A%...

Ett litet tips bara om du vill slippa ett problem. Håll dig borta från typen NVME om du inte har järnkoll på vad du sysslar med. De kan vara lite bökiga att installera på om man har otur.

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallamamran:

@Dew87: Det står under specifikation på ASUS hemsida -> "1 x M.2 Socket 3, , with M Key, type 2260/2280 storage devices support (PCIE mode)"

1 x M.2 Socket 3 betyder bara att det är en socket för SSD

M Key är vanligast och beskriver egentligen bara vilken typ av "kontakt" SSD har.
https://www.atpinc.com/upload/images/2020/04-22/de140a6027c54081bbf8f2e60c6d6562.jpg

Typ 2260/2280 är storlekarna. Du kan köra den näst längsta och den längsta, men inte den kortaste.
https://www.atpinc.com/upload/images/2020/04-22/744842941ae746b3a9229451cc84b809.jpg

PCIE mode betyder att du inte ska köra SATA-mode SSD

Alla diskar här bör funka finfint
https://www.inet.se/kategori/982/m-2?filters=%7B%22203%22%3A%...

Ett litet tips bara om du vill slippa ett problem. Håll dig borta från typen NVME om du inte har järnkoll på vad du sysslar med. De kan vara lite bökiga att installera på om man har otur.

Ok tackar. Så M.2 är själva formfaktorn. Har fortfarande inte greppat det med gränsnittet. Termer som slängs runt är NVMe vs. M.2 vs. PCIe vs. SATA.

Om en disk är av formfaktor M.2 så är NVMe och PCIe samma sak att disken kommunicerar över gränsnittt PCIe? Tycker jag ser dessa termer kastas runt friskt när jag läser om anslutning eller gränsnitt på M.2 enheter.

Så för min del så kan jag skaffa vilken M.2 SSD som helst till mitt ASUS Z97-A så länge det inte står SATA någonstans när det kommer till gränsnitt. Samt har M Key och storleken är 2260 eller 2280?

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dew87:

Ok tackar. Så M.2 är själva formfaktorn. Har fortfarande inte greppat det med gränsnittet. Termer som slängs runt är NVMe vs. M.2 vs. PCIe vs. SATA.

Om en disk är av formfaktor M.2 så är NVMe och PCIe samma sak att disken kommunicerar över gränsnittt PCIe? Tycker jag ser dessa termer kastas runt friskt när jag läser om anslutning eller gränsnitt på M.2 enheter.

Så för min del så kan jag skaffa vilken M.2 SSD som helst till mitt ASUS Z97-A så länge det inte står SATA någonstans när det kommer till gränsnitt. Samt har M Key och storleken är 2260 eller 2280?

Tänk på att Z97 inte har fullt stöd för NVMe-diskar, de fungerar men du får inte ut full hastighet. Nu spelar det oftast ingen roll ändå men värt att tänka på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dew87:

Ok tackar. Så M.2 är själva formfaktorn. Har fortfarande inte greppat det med gränsnittet. Termer som slängs runt är NVMe vs. M.2 vs. PCIe vs. SATA.

Om en disk är av formfaktor M.2 så är NVMe och PCIe samma sak att disken kommunicerar över gränsnittt PCIe? Tycker jag ser dessa termer kastas runt friskt när jag läser om anslutning eller gränsnitt på M.2 enheter.

Så för min del så kan jag skaffa vilken M.2 SSD som helst till mitt ASUS Z97-A så länge det inte står SATA någonstans när det kommer till gränsnitt. Samt har M Key och storleken är 2260 eller 2280?

M.2 är själva formatet på kortplatsen, ja.

En SSD ansluten till en M.2 plats kan prata antingen SATA eller NVME - beroende på vad SSDn och moderkortet stöder.
NVME är protokollet för kommunikation med diskkontrollern, och går över en PCI-E buss.
SATA är det klassika protokollet för att prata med SATA diskar, och går över en SATA buss - som är långsammare än PCI-E.

För din del så vill du ha en M.2 PCI-E/NVME SSD. Ibland kallas det för PCI-E, ibland för NVME. I det här sammanhanget så kan de betraktas som synonyma.
SSDn behöver ha M-key och storlek 2260 eller 2280, ja, men du kommer att ha väldigt svårt att hitta någon M.2 SSD som inte uppfyller detta.

Permalänk
Medlem

En sak värd att tänka på är att på ett Asus Z97-A moderkort så delar M.2 platsen bandbredd med de två PCI-E x1 kortplatserna. Du kan med andra ord antingen använda M.2 platsen, eller de två PCI-E x1 platserna - men inte båda delarna samtidigt.
Default så är PCI-E kortplatserna aktiva, men du kan ändra i BIOS så att M.2 platsen är aktiv istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

SATA är det klassika protokollet för att prata med SATA diskar, och går över en SATA buss - som är långsammare än PCI-E.

Inte riktigt, protokollet som SATA SSDer använder heter AHCI. När PCIe SSDer precis kom så använde även de AHCI, men gick snabbt över till NVMe när det kom eftersom det är bättre anpassat för PCIe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Inte riktigt, protokollet som SATA SSDer använder heter AHCI. När PCIe SSDer precis kom så använde även de AHCI, men gick snabbt över till NVMe när det kom eftersom det är bättre anpassat för PCIe.

Nja, AHCI är en standard för hur en disk-kontroller på moderkortet skall fungera, och hur drivrutiner pratar med kontrollern. Protokollet mellan den AHCI-kapabla kontrollern och en SATA-disk är fortfarande SATA. Det är därför det inte finns några särskilda "AHCI SSDer" eller "AHCI hårddiskar" - de pratar SATA med moderkortet oavsett om kontrollern på moderkortet stöder AHCI eller inte.

Vissa tidiga PCI-E SSDer hade mycket riktigt ett AHCI-interface mot systemet för att vara kompatibla med existerande drivrutiner i olika OS. AHCI är dock inte optimerat för vare sig PCI-E eller SSDer.

NVME å andra sidan täcker allting med hur systemet pratar med icke-volatilt minne (som flash-minne i en SSD) över PCI-E. Både register och liknande på CPU-sidan och kommandon till SSDn

Permalänk
Medlem

Tänkte låna tråden lite hoppas det går bra.
Jag har också Asus Z97-A och gjorde misstaget att köpa en M.2 SATA SSD , WD Blue 3D NAND SSD M.2 SATA III 500GB. Behöver hjälp att rätta till misstaget om det går. Läst om pcie expansionskort och hårddiskkabinett men svårt att veta vad jag bör köpa. Skulle uppskatta om någon har förslag på vad jag kan köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Tänk på att Z97 inte har fullt stöd för NVMe-diskar, de fungerar men du får inte ut full hastighet. Nu spelar det oftast ingen roll ändå men värt att tänka på.

Skrivet av T1000:

Tänkte låna tråden lite hoppas det går bra.
Jag har också Asus Z97-A och gjorde misstaget att köpa en M.2 SATA SSD , WD Blue 3D NAND SSD M.2 SATA III 500GB. Behöver hjälp att rätta till misstaget om det går. Läst om pcie expansionskort och hårddiskkabinett men svårt att veta vad jag bör köpa. Skulle uppskatta om någon har förslag på vad jag kan köpa.

Jag köpte en sån här adapter till min Samsung 970 Evo på 500GB och får ut full prestanda. Kanske kan vara ett sätt att kringgå eventuella bekymmer.

Permalänk
Medlem

Klarar den där adaptern AHCI(SATA)? I Webhallens produktbeskrivning står det "Supports NVM Express (NVMe)".

Permalänk
Medlem

Har köpt ett begagnat Asus z97 rog maximus vii hero och är intressad av trådens ämne. Vilken M2 SSD fungerar i M2 sloten på detta kort eller ska man satsa på en adapter. Eller hålla sig kvar vid en SATA SSD via SATA port 6GB/s ? Dvs. prestandaförbättringen är inte märkbar på detta moderkort?

/Lennart

Permalänk
Medlem
Skrivet av T1000:

Klarar den där adaptern AHCI(SATA)? I Webhallens produktbeskrivning står det "Supports NVM Express (NVMe)".

Står det ingenting i produktbeskrivningen om AHCI/SATA så stöds det antagligen inte.

Permalänk
Medlem

Har Asus z97 rog maximus vii hero och funderar på att köpa en M.2 disk. Har idag Samsung 840 Pro som systemdisk och kopplad mot SATA 6 GB/s. Har någon uppfattning om jag kommer att märka av prestandaförbättringen med en M.2 som systemdisk eller är det bättre att köpa en ny större SSD typ Samsung 860 EVO 500 GB? Använder datorn bara till desktop uppgifter, webb, film mm. ej game/spel.
/Lennart

Permalänk
Medlem

@LJN: Du kommer inte märka någon skillnad, skulle jag tro. För det du gör är Samsung 840 Pro, förutsatt att den inte är drabbad av någon firmware problem, fullt tillräcklig. Satsa på en större disk, köp ett externt chassi och ploppa i din Samsung 840 Pro som en backup disk

Permalänk
Medlem

@MsSmith: Tack för råd och tips! Då satsar jag nog på en Samsung 860 EVO 512 GB, ska vara ett bra köp enligt dom användarrecensioner jag läst.

Permalänk

Asus Z97 WS och SSD

Förvirringen är total.
Tänke mig att byta till M.2 eftersom jag nu har en sockel för det.
Men, phrrrhhh, jag fattar inte.
Jag har en sockel 3 på mobo och jag läste någonstans att det är en sockel för SATA M.2 SSD. Ja, OK. Men sen har ju M.2 olika key. Jag vet inte vilken jag ska ha.
Kan jag köpa ett riser kort och använda NVMe M.2?
Jag läste någonstans att Z97 inte har native stöd för NVMe, det får man först med en BIOS uppdatering.
SATA över PCIe? Är det det ovan nämnda?

Kan jag ha en SATA 2.5" SSD med NVMe?

(frågor frågor)

Det är socklar, keys, gränssnitt, formfaktorer och blutt blutt...
Kan någon vänlig själ lista en mening utan teknisk förklaring vad jag kan köra. Så enkelt som möjligt.
Jag känner mig som en riktig n**b. Men ha tålamod! Jag försöker så gott jag kan._
MVH // Anders

Visa signatur

• Asus 27".
Mac Mini 2014
PS3 PS4

Permalänk
Medlem

@Goliath69: Tro mig, du är inte ensam. Det du ska leta efter är något i stil med "M.2 Type 2280" där siffrorna bestämmer utseendet eller vad man ska kalla det. Just 2280 är väl den vanligaste tror jag och är den som exempelvis Samsung 970 EVO finns i.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har kollat igenom tråden, och jag måste säga att jag också är väldigt förvirrad.

Detta har jag:

  • Moderkort: ASUS Z97-A ATX

  • SSD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB

  • HDD: 1TB Seagate Desktop HDD 7200rpm 64MB

Jag skulle behöva mer nu, och tänkte en till, stor SSD. Men av att döma härifrån finns det bara en plats för SSD? Så isf måste jag ta bort Samsung SSDn för att ersätta med en större? Känns jobbigt i och med att OS ligger på nuvarande SSDn.

Har jag tolkat rätt?

Permalänk
Medlem

@robbas: Ditt moderkort har en M.2-port samt 4 st. SATA-portar. Din nuvarande SSD är en 2.5" SATA SSD, så du har fortfarande tre SATA-portar samt M.2-porten ledig.

Om du köper en M.2 SSD så var uppmärksam på att ditt moderkort endast har stöd för M.2 PCIe (NVMe) och inte M.2 SATA. M.2-porten har även en bandbredd på bara 10 Gb/s istället för 32 Gb/s som M.2 PCIe 3.0 x4 klarar, så du kommer inte få ut full hastighet från SSDn. Detta är dock ändå snabbare än en SATA-port och M.2 PCIe SSDerna är ofta billigare än M.2 SATA, så det finns ingen större anledning att inte köp en sån även om du inte får ut hela hastigheten.

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om man köper tex ett adapterkort som detta tex https://www.komplett.se/product/1133796/datorutrustning/dator...
Och köper en https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/harddisk-ssd/ssd...
NVMe m.2 ssd. Kan man då få ut den läs och skrivhastigheten?
Jag har Asus Z97-A moderkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@robbas: Ditt moderkort har en M.2-port samt 4 st. SATA-portar. Din nuvarande SSD är en 2.5" SATA SSD, så du har fortfarande tre SATA-portar samt M.2-porten ledig.

Om du köper en M.2 SSD så var uppmärksam på att ditt moderkort endast har stöd för M.2 PCIe (NVMe) och inte M.2 SATA. M.2-porten har även en bandbredd på bara 10 Gb/s istället för 32 Gb/s som M.2 PCIe 3.0 x4 klarar, så du kommer inte få ut full hastighet från SSDn. Detta är dock ändå snabbare än en SATA-port och M.2 PCIe SSDerna är ofta billigare än M.2 SATA, så det finns ingen större anledning att inte köp en sån även om du inte får ut hela hastigheten.

Tack för ditt förtydligande!

Så denna borde fungera?

https://www.webhallen.com/se/product/336854-Kingston-NV1-M-2-...

Formfaktor: M.2 2280
Gränssnitt: PCI Express 3.0 x4 (NVMe)