Permalänk
Medlem

Vandringskängor

Jag ska köpa mig ett par vandringskängor och undrar vilket märke ska man köpa?

Jag ska gå dagsetapper och dom ska funka även på vintern.

Permalänk
Medlem

@Specke: Det bästa är nog att prova kängor från flera tillverkare då "referensfoten" kan skilja något mellan dessa. På så vis kan du få en känga som passar din fot så bra så möjligt.

Permalänk
Avstängd

Kängor behöver man prova så åk till en butik och sätt igång.
Själv har jag ett helvete då mina fötter är väldigt höga. Kom inte i med foten på många av dagens kängor så detta är väldigt individuellt vilka kängor just du behöver.
Kanske räcker det med en lite lägre känga om du bara ska göra dagsturer. Se exempel vad jag menar. Den är säkerligen inte jättevarm för vintern men är du som mig så används en riktig vinterkänga max ett par gånger per år då vi inte längre har riktig vinter här i landet.
Klart är att om du har barn och ska vara med ute och leka i -10 grader en heldag eller åka till norrland och åka skoter ett par dagar så välj en riktig vinterkänga.

https://www.naturkompaniet.se/salomon-herr-outback-500-gtx-eb...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har hållt på en del med kängor. Jobbat i friluftsbutik i london en vända till och med ;).

En grund är att kängorna måste passa. Alltså inte bara storleksmässigt utan olika märken och olika modeller passar olika fötter. En bra känga (omtyckt märke/modell) kan alltså vara dålig - på din fot. Därför behöver man testa kängorna i butik.
Själv tycker jag salomon har en del trevliga kängor - men deras modeller har aldrig passat mina fötter så det märket är uteslutet för mig. Exempelvis.
Ta hjälp av de i butiken som kan utbudet i den butik de jobbar i.

Höjd på skaftet är av relevans. Kängor med högt skaft ger bättre support. Det är bra om man bär packning i svårare terräng eftersom det skyddar fötterna från skador när man trampar snett. Och det håller undan sly och liknande bättre. Det är emellertid varmare, tyngre och lite mer stelt.
Lägre skaft kan alltså vara en fördel om man inte tänkt bära packning.

Materialval är en del. Jag har köpt kängor med gortexlager till mig själv - och utan goretex till min flickvän. Båda två är helt täta - men det kräver att man ser till att lädret inte torkar utan hålls infettat.

Båda två har läder på hela utsidan. Jag gillar läder-looken helt enkelt. Men de är också ganska tacksamma att vårda eftersom läderyta är lätt att putsa och återfetta utan att behöva använda giftiga sprayer. Här blev det ganska subjektivt och vinklat åt min smak ser jag hehe.
Det fungerar såklart bra även med syntet och mockautsida. Thats fine och de har väl sina fördelar.

Sulan spelar in. Vibram är väldigt utbrett och känt som undersula, men det måste väl inte vara vibram. den här delen kan man behöva byta efter några år. Det är inga konstigheter egentligen. Skomakare göra detta.
En del kängor har dämpning som är gjort av någon form av skum/foam. Det är väl trevligt, men när det blir utslitet så går det inte att byta ut bottensulan. Jag misstänker att det här används på billigare kängor för att man ska köpa nya istället för att reparaera dem. Har själv råkat ut för den niten. Surt när man vårdar kängorna så att de kan hålla 20 år, men sulan är slut och inte går att byta.
Hårdheten i hela botten är en del också. Riktigt hårda kängor kan man fästa isdobbar under för isklätting. De lämpar sig för bergsbestigning. Men de är stenhårda - typ som pjäxor och är inge sköna att gå i egentligen. Så tougher is not better. Lite mjukare sula är rätt så skönt.

Så ja. Rådet är att ta hjälp om anpassning i butik. Naturkompaniet har duktig personal - och lite högre marginaler på sina grejer. Jag tycker att det är värt att gå dit. XXL har ett bredare utbud av kängor tror jag. Jag har emellertid bara tittat där. De är säkert också duktiga - men jag vet inte. Jaa du. Det är väl mest där jag kollar kängor senaste åren faktiskt - min kunskap om utbud i olika butiker är lite vingklippt nu för tiden.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@Specke: Du måste prova, flera olika märken dessutom. Kängor är mycket mycket mer känsliga för passformen och det är desutom oftast en större investering än ett par sneakers för en säsong så det blir ett väldigt personligt val man gör.

Jag har nog en äldre variant av dessa. Jag testade säkert 10 olika innan jag hittade ett enda par som passade: https://www.naturkompaniet.se/hanwag-herr-tatra-ii-erdebrown-...
Haft dem på vintern och sommaren men det är ju ingen vinterkänga. Det märks på flera sätt, t.ex. att sulan blir stenhård och hal.

Permalänk
Medlem

Testa och testa igen, och testa allt! Köpte ett par Merell som satt finfint i butik men efter 10-15 minuters användande så fick jag sinnessjukt ont i hålfoten.
Fick som tur var lämna tillbaka dom trots jag gått ute en sväng (xxl), tog ett par andra Merell och dom kan jag gå i en hel dag.
Så testa mycket i butik och testa hemma innan du går ut och siktar ner dom.

Permalänk
Medlem

Tack för råden. Som det är sagt att det är bara ut och testa.

Hur hög känga hade ni valt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specke:

Tack för råden. Som det är sagt att det är bara ut och testa.

Hur hög känga hade ni valt?

Också individuellt, men jag gillar halvhöga skaft för lite extra stabilitet. Men har även ett par vandringsskor i vanlig skohöjd om jag vet att det är torrt och inte så mycket stenar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specke:

Hur hög känga hade ni valt?

Får ställa tillbaka nån fråga för att kunna svara på detta.
Hur tungt tänker du bära?
Har du haft/har lätt för att vricka fötterna/trampa snett?

För mig har det gått från att vara uppväxt med att vandra i höga Lundhags, till att mer och mer bara gå i lågkängor. Så beror nog mycket från person till person. Vill man undvika snår/sly men inte ha höga kängor är damasker ett alternativ.

Permalänk
Medlem

Någon som har tips på en känga som är extra bred?
Mina tår är missbildade antar jag för varje gång jag köper måste jag gå till Extra-wide hyllan xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specke:

Hur hög känga hade ni valt?

Jag har alltid kört höga skaft eftersom jag bär tungt de få gånger jag bär, men jag saknar en lättare sko varje gång jag bara tar en lätt dagstripp. De jag vet som testat byta från högt skaft till en lättare lågsko har alla sagt att de föredrar det på alla sätt och vis.

Ett högt skaft ger bra skydd om man trampar snett, men pigga fötter från lätta skor gör att man inte trampar snett lika ofta..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Själv tycker jag salomon har en del trevliga kängor - men deras modeller har aldrig passat mina fötter så det märket är uteslutet för mig. Exempelvis.

Vet inte vad det är med Salomon men känns som man ska gå med sidorna av av foten mot marken.
Köpte Viking som vanliga (sneakers?) skor förra hösten och de har varit riktigt bra för mina fötter,
för en som har hobbit fötter som är extra breda frampå.

Fastnat för Sievis vinterkängor som är arbetsskor för vintern och de har fungerat bra, men de håller inte så många år haft 3 par hittils med och utan tåskydd men man kan inte byta sulorna på dem, sneglat lite på norska M77 som nästa.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Finns det någon annan butik i Göteborg med omnejd än Naturkompaniet som har bra utbud på kängor och har goda kunskaper?

Permalänk
Skrivet av Specke:

Finns det någon annan butik i Göteborg med omnejd än Naturkompaniet som har bra utbud på kängor och har goda kunskaper?

Kolla på XXL i Sisjön, dom brukar ha mycket kängor.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Köpte mina Salomon på XXL, de hade många modeller att välja mellan.
Körde med högt skaft. Bäst är nog att köpa de som känns sköna.
Sen kan de vara värt att gå in dem lite.
Får dock fortfarande blåsor och grejer från mina på de hikeing resor jag varit iväg på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Köpte mina Salomon på XXL, de hade många modeller att välja mellan.
Körde med högt skaft. Bäst är nog att köpa de som känns sköna.
Sen kan de vara värt att gå in dem lite.
Får dock fortfarande blåsor och grejer från mina på de hikeing resor jag varit iväg på.

Att tejpa fötterna i förväg där du brukar få skav kan vara en bra idé

Permalänk

Köpte precis ett par Meindl på XXL, väldigt dyra men är extremt nöjd med dom.

Visa signatur

CHASSI: Fractal Design R5 : CPU: 7820x: GPU: Asus 2060: SSD: samsung evo 850/960 : RAM: Corsair Vengeance 4x8gb 3200mhz: PSU: corsair RM750W: MODERKORT: Asus x299 Prime-A : CPU KYLARE: Fractal Design Kelvin s36

Permalänk
Medlem

Personligen älskar jag mina Meindl Burma men det är som tidigare nämnts väldigt individuellt och beror på vad man ska göra. När du provar ska dom kännas nästan perfekta direkt annars leta vidare iaf när det gäller fodrade. Är det ofodrade läderkängor kan dom behöva några mil innan dom känns riktigt bra. Viktigt när du ska prova är att du provar med rätt strumpor oxå. Gärna ett par tunna liners först och sen ett par tjockare yllestrumpor utanpå. Det minskar risken för skavsår och hjälper även till att få bort fukten. Kika oxå på hur du ska knyta kängorna ordentligt. Det kan vara viktigt beroende på hur dina fötter är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Någon som har tips på en känga som är extra bred?
Mina tår är missbildade antar jag för varje gång jag köper måste jag gå till Extra-wide hyllan xD

Flera av Meindls modeller finns som wide t.ex. https://www.outdoorexperten.se/p-23187-meindl-island-mfs-acti...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cezium:

Tack!