Intervju: "Deriveh" skapar dator från grunden med forumet som stöd

Permalänk
Melding Plague

Intervju: "Deriveh" skapar dator från grunden med forumet som stöd

En grym idé och nyfikenhet är allt som behövs för att skapa en helt unik dator. Det står klart när vi snackar med "Deriveh".

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Rätt imponerande. Dock såhär i efterhand så hade nog en ATX-bräda fått plats bakom skärmen med lite mer knep och knåp.

Permalänk
Medlem

@employed: Visst hade det gått utan problem, men då hade det hela sett mycket klumpigare ut.

Ändå kul läsning!!

Permalänk
Medlem

Borde ju nästan kunna sälja den lösningen vidare till en tillverkare som kan kapsla in enheterna bakom skärmen och sälja färdiga produkter, tror det hade varit eftertraktat.

Sen får Arvid gå om matte årskurs 1, det är väl där man lär sig räkna till 5

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av MacAllan:

Sen får Arvid gå om matte årskurs 1, det är väl där man lär sig räkna till 5

Hahaha, nu får jag dubbelkolla om det är omtag på skola eller en glappande Ctrl+C som jag ska kika närmare på. Just nu handlar det i alla fall om fyra snabba

Edit: Det blir inget av ovanstående utan puts av glasögonen. En fetstil-tagg hade nämligen hoppat in i listelementets tagg, vilket dolde hela elementet. Lurigt!

Permalänk

Grattis! Lite bättre än IMac då jag antar att det går att få tag på en skärm med samma kurvatur när den går sönder/man vill byta.

Jag gillar att ha datorn i ett annat rum, det blir varmt nog bara från skärmen tycker jag.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

Den har ju inget dammfilter.

Skämt åsido, riktigt häftigt bygge!

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Rätt imponerande. Dock såhär i efterhand så hade nog en ATX-bräda fått plats bakom skärmen med lite mer knep och knåp.

Mjo, hade nog kunnat gå. Men som skrevs nedan, det hade blivit klumpigt. Hade en ATX bräda hemmapch måttade... Såg sådär ut.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

Var väl en ok dator, inte min stil.
Men läser jag "skapar dator från grunden " så tänker jag på att man skapar från grunden.
Tillverkar moderkort, kretsar minnen cpu allt. Inte bara göra ett chassi och sätta dit random färdiga delar.

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR5 | Asus 3080ti | Samsung 970 m.2 250 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkie:

Var väl en ok dator, inte min stil.
Men läser jag "skapar dator från grunden " så tänker jag på att man skapar från grunden.
Tillverkar moderkort, kretsar minnen cpu allt. Inte bara göra ett chassi och sätta dit random färdiga delar.

Ha ha, ja finns väl olika tankar om "från grunden", här är en som försökt bygga en brödrost från grunden:

https://www.youtube.com/watch?v=5ODzO7Lz_pw

Permalänk
Medlem

Fett dålig kritik från vissa här tycker jag.

Låt folk ha sina stilval bara...

Om han tycker om en design som är slimmad men samtidigt väldigt utåtriktad och exhibitionistisk, varför inte? Han kanske har ett fint hem som passar perfekt just för den grejen? Jag slår fan vad om att när burken hittat sin plats på skrivbordet så kommer den se rätt jävla najs ut.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niczo:

Fett dålig kritik från vissa här tycker jag.

Låt folk ha sina stilval bara...

Om han tycker om en design som är slimmad men samtidigt väldigt utåtriktad och exhibitionistisk, varför inte? Han kanske har ett fint hem som passar perfekt just för den grejen? Jag slår fan vad om att när burken hittat sin plats på skrivbordet så kommer den se rätt jävla najs ut.

Äsch, låt haters hållas. 😊

Jodå, den har sin plats! Men med alla monitor tester så får jag se mycket av bygget. Vänder hela bygget med skärmen mot väggen så blir det som en wall-mount under skärmtesten. Hehehe (Ska snart städa upp skrivbordet och ta en ny setup bild, jäkla kabelhärva just nu...)

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk

Nytänkande och snyggt bygge! Har en fundering om fläktarna på radiatorerna, funkar det inte bättre om du vänder på dom så slipper luften krocka i skärmen?

Visa signatur

9900k @4.7GHz VCore: 1.185v. Rtx 2080 gaming X trio. Corsair vengeance pro white 2x8gb @3200mhz. Gigabyte Aorus z390 Master. Corsair Obsidian 500D. NZXT kraken x72.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoxonMicke:

Nytänkande och snyggt bygge! Har en fundering om fläktarna på radiatorerna, funkar det inte bättre om du vänder på dom så slipper luften krocka i skärmen?

Du har helt rätt, men det blev snyggare så här. Hehehe Var rädd att det skulle bli för varmt, så var beredd på att vända dem. Men det har inte behövts, allt håller bra temps och en god ljudnivå. 😊🤘

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Skrivet av Darkie:

Var väl en ok dator, inte min stil.
Men läser jag "skapar dator från grunden " så tänker jag på att man skapar från grunden.
Tillverkar moderkort, kretsar minnen cpu allt. Inte bara göra ett chassi och sätta dit random färdiga delar.

Tiderna ändras, i borjan var modning forma plexi över rådjurshorn eller klämma in itx dator med allt i en NES chassie.
Idag = köpa en klistermärke och smacka på färdiga glas sidan på lådan

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Deriveh:

Äsch, låt haters hållas. 😊

Jodå, den har sin plats! Men med alla monitor tester så får jag se mycket av bygget. Vänder hela bygget med skärmen mot väggen så blir det som en wall-mount under skärmtesten. Hehehe (Ska snart städa upp skrivbordet och ta en ny setup bild, jäkla kabelhärva just nu...)

You can't please them all... skitsnyggt bygge vännen!

Permalänk

@Deriveh: Aha, då förstår jag 👍 har också LL serien från corsair, håller med om att andra sidan på dom inte är lika snygg.

Visa signatur

9900k @4.7GHz VCore: 1.185v. Rtx 2080 gaming X trio. Corsair vengeance pro white 2x8gb @3200mhz. Gigabyte Aorus z390 Master. Corsair Obsidian 500D. NZXT kraken x72.

Permalänk
Medlem

Riktigt häftigt bygge, blir lite avis haha
10/10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Riktigt häftigt bygge, blir lite avis haha
10/10

Tack! ❤

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

Riktigt najs! Har inte riktigt förstått varför det inte är vanligare med öppna alli-i-ett antingen i skärmens om här eller inuti skrivbordet eftersom sladdar verkligen är pest, skeleton-design är vanligt på klockor + man sparar pengar på chassin.

Visa signatur