Onkyo TX-NR696 - vad kommer jag att sakna?

Permalänk
Medlem

Onkyo TX-NR696 - vad kommer jag att sakna?

Sneglar på en ny surroundförstäkrare, och har ögonen på Onkyo TX-NR696.
Jag är inte så insatt i olika ljudformat och HDMI-versioner mm, så undrar om jag kommer att sakna något.

* Jag chromecastar (Plex, diverse streamingtjänster) till en 4K TV (Samsung QE55Q7-nånting).
* Kör Spotify för musik.
* Två golvhögtalare - Canton GLE 490 - inga tankar i nuläget på att utöka antalet högtalare.
* Ett sällan använt Playstation 4 Pro
* Kommer ibland att köra media rakt från en PC med HDMI-utgång

TV och högtalare i ett rum på cirka 30 kvm.

Jag är långt ifrån ljudnörd. Saknar i dagsläget huvudsakligen 4K-stödet från min tio år gamla Onkyoreceiver.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Sneglar på en ny surroundförstäkrare, och har ögonen på Onkyo TX-NR696.
Jag är inte så insatt i olika ljudformat och HDMI-versioner mm, så undrar om jag kommer att sakna något.

* Jag chromecastar (Plex, diverse streamingtjänster) till en 4K TV (Samsung QE55Q7-nånting).
* Kör Spotify för musik.
* Två golvhögtalare - Canton GLE 490 - inga tankar i nuläget på att utöka antalet högtalare.
* Ett sällan använt Playstation 4 Pro
* Kommer ibland att köra media rakt från en PC med HDMI-utgång

TV och högtalare i ett rum på cirka 30 kvm.

Jag är långt ifrån ljudnörd. Saknar i dagsläget huvudsakligen 4K-stödet från min tio år gamla Onkyoreceiver.

Det enda du kan sakna är bättre ljudkvalitet för om du bara ska köra den i stereo är det ju ganska ointressant om den har nån specifik surroundrelaterad funktion som du ändå inte ska använda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Skulle kolla på Denon Dra 800h. Låter riktigt bra faktiskt. Tvåkanal med hdmi, riktigt vettig produkt.

https://www.hifiklubben.se/denon-dra-800h-receiver/dendra800h...

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Skulle kolla på Denon Dra 800h. Låter riktigt bra faktiskt. Tvåkanal med hdmi, riktigt vettig produkt.

https://www.hifiklubben.se/denon-dra-800h-receiver/dendra800h...

Tack, såg intressant ut. Under begränsningar nämndes det ”finns kompaktare alternativ”. Det skulle helt klart vara intressant. Någon som har en kompaktare anläggning?
Edit: framför allt smalare skulle vara intressant, hittar bara 400-500 mm.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk

En standard hifi-enhet är 43cm.

Yamaha har smidigare men då tappar du hdmi. Som jag ser det är Denon lite ensam i sin genre just nu. Typ 2-kanals hembio all inclusive.

Hade haft en själv om jag haft råd vilket inte är fallet just nu.

Spelar bättre än deras egna tvåkanalsförstärkare i motsvarande prisklass!

Japp, har testat!

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Brukar finnas fina ex på blocket för en bråkdel av pengarna som nya kostar. Så skulle kolla där eller i hifi forum. Onkyo TX-NR696 är inte dålig men du kan få betydligt mer om du tittar efter begagnat.

ex https://www.blocket.se/annons/kalmar/jamo_thx_one__onkyo_nr82... om det duger 3500kr

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Brukar finnas fina ex på blocket för en bråkdel av pengarna som nya kostar. Så skulle kolla där eller i hifi forum. Onkyo TX-NR696 är inte dålig men du kan få betydligt mer om du tittar efter begagnat.

ex https://www.blocket.se/annons/kalmar/jamo_thx_one__onkyo_nr82... om det duger 3500kr

Tack för tipset! Jag märkte själv av det snabba värdetappet på förstärkare när jag fundera på att sälja min egen för ett par år sedan. Slutade med att jag behöll den och lät bli att uppgradera.

Ska kolla begagnatmarknaden här i området (bor i Schweiz), men skulle tro att det landar i butiksköp. Till skillnad från allt annat är elektronik ganska billigt här.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk

Eftersom jag går i liknande tankar och också bor i Schweiz så känns den här tråden högst relevant. Hoppas du inte tar illa upp om jag lånar den lite istället för att repetera vad som redan skrivits?

Jag ska bygga hemmabio på ungefär 45 m2, 2.30m takhöjd. I övrigt samma önskelista över funktioner. Jag tänkte börja med en vettig förstärkare och två högtalare, och bygga ut till surround alltefter. Jag har två bra men gamla Pioneer-högtalare att använda om det kniper.

Onkyo TX-NR696 såg helt ok ut, men jag betalar gärna mer för en solid produkt som håller något decennium, och köper helst nytt. Vad skulle ni rekommendera för typ 15-20 potatisar?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av CasualGamer:

Eftersom jag går i liknande tankar och också bor i Schweiz så känns den här tråden högst relevant. Hoppas du inte tar illa upp om jag lånar den lite istället för att repetera vad som redan skrivits?

Jag ska bygga hemmabio på ungefär 45 m2, 2.30m takhöjd. I övrigt samma önskelista över funktioner. Jag tänkte börja med en vettig förstärkare och två högtalare, och bygga ut till surround alltefter. Jag har två bra men gamla Pioneer-högtalare att använda om det kniper.

Onkyo TX-NR696 såg helt ok ut, men jag betalar gärna mer för en solid produkt som håller något decennium, och köper helst nytt. Vad skulle ni rekommendera för typ 15-20 potatisar?

Jag tror inte att någon surrounddekoder kommer att stå sig så länge eftersom funktioner kommer och går ganska fort på dem om man ska ha nått "modernt" däremot kommer ju grundfunktionerna att fungera Ska du ha prylarna länge ska du nog satsa på ett delat system, dekoder slutsteg eller ett stereosystem som du hänger på surround på. Att köpa en dyr hembioreceiver kommer inte att vara en bra lösning för surround på lång sikt eftersom de åldras särskilt bra i dekorerdelen utan man ska i så fall se till att de har delbara för och slutsteg så de åtminstone går att ha som slutsteg när man blir tvungen att byta dekoder om typ 5 år.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.