Storbritannien bannlyser Huawei från 5G-nätverk

Permalänk
Medlem

Vid den här tidpunkten bryr jag mig inte mycket om att det eventuellt kan bli spionage utförd av kinesiska staten via Huaweis hårvara eller inte.
Faktum är, att Kina aggressivt tränger in i alla branscher medans dom själva inte tillåter "våra" företag att "erövra" deras marknad.
Fösök att köpa upp ett kinesiskt företag. Kinesiska staten kommer inte tillåta det och du får i högsta fall bara köpa 49% av det företaget.
Även om du ska starta egen prodution och bygger fabrik där, är det alltid kinesiska staten som blir delägare med 51% i det. Aldrig blir det undantag till det. Särskilt inte när det gäller relevanta teknologier.
Men kinesiska staten själva, hjälper kinesiska företag med pengar att köpa upp hela branscher i Europa och därmed både teknologi och kunskap, som sedan efter köpet relokaliseras till Kina själva.
Kina har i många år nu använt sig av fulspel och västvärlden har bara tittat på hur Kina köpt upp massvis med västerländska företag och nykelteknologier medans vi inte fick köpa deras.
Vi kan inte annat än att förlora på det i det långa loppet.

Och med tanke på att Europas ekonomisk framgång baserar på futbildning, orskning och teknologier och inte resurser som stål, olja och annat, är det ekonomisk självmord att inte stänga ute Kina från våra marknader och ekonomier.

När man studerar historian bakom handel med Kina och till en början realiserar hur dåligt dom blev behandlade av framförallt Storbritannien (opiumkriget och silverhandeln) försår man att Kina har en öppen räkning med oss här i Europa. Plus att deras förståelse om demokrati och mänskliga rättigheter inte håller vår mått milt sagt.

Vi behöver inte Kina för 5G.
Vi har Nokia, Ericsson, Siemens och andra företag som kan detta lika bra, fast till högre priser.
Men oftast är priset man får betala långt högre i slutändan om man sekundärt försöker spara pengar på fel ställe (se ovan).
Sen är det ju inte fel att stödja den inhemska industrin och därmed arbetsplatser om man väljer inhandla fron Nokia, Ericsson och Siemens.
Så denna positiva effekt det har, får man med på köpet. Och detta borde vara anledning nog för politiken att gå den vägen.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon321099:

Stackars USA/UK som inte klarar av konkurrera. Finns inga bevis om Huawei, de har följt de hårdaste lagarna till punkt och pricka. Detta handlar om enbart att en kinesisk företag leder 5G marknaden är och kommer profitera stort i denna triljon industri...

Skulle säga att USA/UK är rasister då deras företag för första gången förlorat en teknik race och bannar en privat företag från marknaden vilket i sig är ett brott mot konkurrenslagen!!! Detta skadar som vanligt oss konsumenter mest. Speciellt skattebetalarna i UK kommer drabbas hårt av detta.

Jag är inte för Kinas politik eller så, ser Huawei som en privat företag som ska ha samma rättigheter som andra företag världen över! Min motto är att allt relaterad med företag och affärer ska vara politiskt och religiöst obunden...

Nja, om de spelade på samma villkor så vore det en sak. Men de använder statsapparaten och kinesiska kommunispartiets muskler för att slå sig in på marknader. Företag som ägs av CCP kan inte konkursa, då alla förluster genast blir absorberade av statsapparaten. De kan därmed sälja till orimligt små marginaler i vinst vilket i sin tur skapar monopol då de andra aktörerna på marknaden slås ut med snar verkan.
Ska de ha samma möjligheter som andra företag i världen bör de även tävla på lika villkor och skiljas från statsmakten och skattekapitalet i hemlandet.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Triton242: Vet inte vad någon av er egentligen menar eller har för poäng. Sanktioner är ibland olagliga och betyder inte att Kina hindras från att delta i telekommarknaden – Nokias och Ericssons verksamhet är omfattande i Kina och faller under precis samma lagar. Bojkott är något helt annat och inget stater lägger sig i.

@Zurvan: Fast det var inte till kineserna de förlorade, det ironiska är att det var européerna som slog ut de amerikanska nätverksbolagen. Kina är dessutom med och utvecklar de globala standarderna, de amerikanska företagen försökte med egna och förlorade.

Har du blandat ihop inlägg?

Permalänk
Skrivet av anon321099:

Jag är inte för Kinas politik eller så, ser Huawei som en privat företag som ska ha samma rättigheter som andra företag världen över! Min motto är att allt relaterad med företag och affärer ska vara politiskt och religiöst obunden...

Ditt motto är att affärer ska vara politiskt obundna och därför ska ett bolag ägt och ekonomiskt uppbackat av en enpartistat få vara med och agera som vem som helst på den fria marknaden?

Kan du ta det en gång till? Jag hänger inte riktigt med i ditt resonemang.

Visa signatur

1

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Vill inte ha någe Huawei nät i Sverige, lika korkat som att Sälja banverket eller Arlanda till Putin.....

Kommer Sverige gå på något annat än Ericsson ändå?

Vad finns där för företag förutom Ericsson och Huawei som försöker lansera 5G i världen?

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem

@Traumklang: Siemens är inte inblandad i telekom. Nokia och Ericsson har omfattande verksamhet (forskning och utveckling) i Kina och skulle gå i konkurs utan Kina som både utvecklingsland och kund. Det är dessutom Nokia och Ericsson som konkurrerat ut de amerikanska verksamheterna inom nätverk och köpt upp resterna, inte Kina. När det gäller 5G har inte Kina köpt upp teknik utan varit med och utvecklat den från början.

Nokia och Ericsson följer samma kinesiska lagar och deras kinesiska medarbetare följer samma kinesiska lagar som Huawei och ZTE, så det är svårt att peka på kinas lagar som anledning till sanktioner. Nokia och Ericsson kommer inte dra sig ur Kina och är inte de som driver på för sanktioner heller.

Permalänk
Medlem

@bjoen: Samsung, NEC, Fujitsu o.s.v. De är dock väldigt små spelare, särskilt de japanska.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av atreyu:

Ändå väljer du att köpa Kinesiskt.

För att det finns inte mkt alternativ!
The Lima Declaration - destroying Australian manufacturing and sending jobs overseas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Det är även en omvändning från landets direktiv från tidigare i år, där hårdvara från Huawei tilläts i den brittiska 5G-uppbyggnaden, under förutsättningen att det kinesiska företaget begränsades till en marknadsandel om maximalt 35 procent och hölls utanför de mer kritiska kärndelarna av nätverken (RAN).

RAN är inte kärndelarna av ett radionät utan snarare tvärtom. RAN är de nod(er) längst ut/bort från kärndelarna av ett nätverk, dvs. de nod(er) närmast slutanvändaren/terminal. När man talar om RAN talar man oftast om själva basstationen och på sin höjd den närmast närliggande noden. I det här fallet syftade man på att begränsa marknadsanledar om maximalt 35% utanför radionätets corenoder, då talar man om växlarna i första hand.

Du har helt rätt, kunde inte låta bli att le åt ”växlarna” bara. Får mig att tänka på CS och gamla MSCer snarare än PS och EPC/IMS

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjoen:

Kommer Sverige gå på något annat än Ericsson ändå?

Vad finns där för företag förutom Ericsson och Huawei som försöker lansera 5G i världen?

Tele2 och Tre bygger 5G med Huawei. Är så vitt jag vet bara Telia som valt Ericsson än så länge.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Sett till att Storbritannien har lämnat EU och att de kommer att behöva förhandla med ett flertal länder och då även EU för nya handelsavtal så kanske det här inte riktigt var det bästa valet. Som medlem av EU så var de en del av en större union, nu är de en mindre aktör. Japp, de följde USA men kommer USA att belöna dem på något sätt? Eller vill USA fortfarande att de skall gå med på klorinerad kyckling, låta amerikanska företag nästla in sig i NHS, och så vidare... Höjs ju röster i Kina på att Storbritannien skall straffas, då troligt när det då gäller kommande handelsavtal.

Och om Kina nu sätter hårt mot Storbritannien i avtalen, vilka kommer då att ställa sig bakom Storbritannien?
EU? De har ju Storbritannien lämnat.
Australien? Kina är deras största handelspartner.
USA? America first!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon321099:

Stackars USA/UK som inte klarar av konkurrera. Finns inga bevis om Huawei, de har följt de hårdaste lagarna till punkt och pricka. Detta handlar om enbart att en kinesisk företag leder 5G marknaden är och kommer profitera stort i denna triljon industri...

Skulle säga att USA/UK är rasister då deras företag för första gången förlorat en teknik race och bannar en privat företag från marknaden vilket i sig är ett brott mot konkurrenslagen!!! Detta skadar som vanligt oss konsumenter mest. Speciellt skattebetalarna i UK kommer drabbas hårt av detta.

Jag är inte för Kinas politik eller så, ser Huawei som en privat företag som ska ha samma rättigheter som andra företag världen över! Min motto är att allt relaterad med företag och affärer ska vara politiskt och religiöst obunden...

Hur ser du att Huawei är ett privat företag undrar jag? Kinesiska staten har gått in med massor av pengar när Huawei har byggs upp.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Core 1000 USB3 | CPU: AMD Ryzen 5950X | Ram: G.Skill Neo CL16 3600MHz 64GB | Moderkort: Asus Pro WS X570-Ace | Disk: WD BLACK SN850 2TB, Samsung 970 EVO 1TB, Seagate BarraCuda 4TB | Grafikkort: Asus TUF Gaming Radeon RX 7800 XT OC Edition | CPU Kylare: Noctua NH-D15: | Nätaggregat: Corsair RM850X V2 850W | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Tele2 och Tre bygger 5G med Huawei. Är så vitt jag vet bara Telia som valt Ericsson än så länge.

Så pass, hade fått för mig att Huawei inte hade med det att göra i Sverige, ibland har man fel. Synd, hade gärna inte sett Huawei i Sverige jag heller.

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem

Tråkiga nyheter!

Bra att svenska operatörer kör med rätt mycket Huawei iaf!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

USA pekar, UK följer. Inget konstigt med det.

Vi till och med applåderar åt det hela och vill att Sverige också gör som herren säger. Men när landet i öst försöker göra samma sak så är vi snabba på att kritisera.

Jorden är en intressant plats 😆

Själv är jag nöjd med min Huawei telefon och kommer köra på en till när nuvarande behöver bytas ut.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Toko:

Hur ser du att Huawei är ett privat företag undrar jag? Kinesiska staten har gått in med massor av pengar när Huawei har byggs upp.

Upplys dig själv och kom ifrån dina koloniala kulturella tankesätt. Som inte USA, Sverige etc går in med massor av pengar på sina egna inhemska företag? 2008 krisen räddade man större delen av de stora privata amerikanska företag med GRATIS skattemedel, som sedan användes som bonusar för att berika styrelsen mm. Tycker det är hemskt att mycket av denna koloniala (viktmakt) tankesätt har blivit normen mot andra icke europeiska nationer. Huawei är lika privat som Apple, Microsoft, Amazon, Samsung etc!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Vi till och med applåderar åt det hela och vill att Sverige också gör som herren säger. Men när landet i öst försöker göra samma sak så är vi snabba på att kritisera.

Jorden är en intressant plats 😆

Själv är jag nöjd med min Huawei telefon och kommer köra på en till när nuvarande behöver bytas ut.

Ja sen har du ett till problem, om vi börjar förbjuda mobiler från vissa land så kommer budgetlurar att försvinna, till slut blir det bara Samsung och Iphone på marknaden. Då kan företagen ta vilka priser de vill.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon321099:

Upplys dig själv och kom ifrån dina koloniala kulturella tankesätt. Som inte USA, Sverige etc går in med massor av pengar på sina egna inhemska företag? 2008 krisen räddade man större delen av de stora privata amerikanska företag med GRATIS skattemedel, som sedan användes som bonusar för att berika styrelsen mm. Tycker det är hemskt att mycket av denna koloniala (viktmakt) tankesätt har blivit normen mot andra icke europeiska nationer. Huawei är lika privat som Apple, Microsoft, Amazon, Samsung etc!!

Ska vi anamma Kinesk öst-kultur istället? Förbjud alla konkurrenter, sno tekniken/ideer och tillverka själv, sen när någon klagar på vårt sätt så är de bara elaka rasister som sårar våra Svenska hjärtan.

Att Svenska staten konskekvent hjälper skitföretag som SAS är inte en ursäkt för att köpa Kinas system. Vi har system inom WTO som just är till för att företag inte ska få överdrivet mycket hjälp från sina stater, men hjälper ju knappast som sagt när länder helt sonikt förbjuder produkter bara för att tillverka dom själva (dvs. Kina med just Weibo, Tiktok, Ali...).

Men visst, "kolonialt" att inte uppskatta dikturregimer övertagande av världen.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

@High1ander: Vad ska amerikanska sanktioner mot Huawei göra för nytta om Kina inte följer lagar och normer? Är argumentet att Kina inte följer sina egna lagar än mindre några internationella normer så är det inget som hindrar de att påverka och infiltrera vilka firmor som helst, även de utan anknytning till Kina. Nokia och Ericsson kommer inte flytta sin verksamhet från Kina hur som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon321099:

Tack för du bevisar mitt påstående så utmärkt! Vem fan är du och dina gelikar att ni ska bestämma över andra länder och hur deras styrelseskick ska vara? Märker du inte att det är den koloniala envåldshärskarkultur tankesättet du blivit indoktrinerat i?

Du vet ingenting om Kina och om deras 1.4 miljarder människor. Kina kommer inte till Sverige och lägger sig i vårt hus hur vi ska leva, styra mm. Internationella lagar WTO etc är skrivna av europeiska koloniala makthavare för att främja europeiskt-vitmakts intresse.

Men som sagt idag kan andra stater säga ifrån och du och dina gelikar börjar gråta ut med massa trams. Sluta tro att västvärlden vet bäst, kan allt, har alltid rätt mm. USA & allierade inklusive Sverige (Libyen 2011) har invaderat och sanktionerar stater höger och vänster samt skapat misär för miljoner civila världen runt! Exakt så tänker koloniala envåldshärskare, "vi är bäst", "vi vet mest", "vi har demokrati", "vi har bla bla bla". Sluta hyckla och tvinga andra länder leva som du gör när de inte tvingar dig till ett skit!

Det är de västerländska företagen som tjänat otroliga summor på kinesiska slavarbetare i flera decennier, men det är inget du och dina gelikar vill bojkotta eller pratar om? Jag vet att världen inte är svart och vitt och jag skiter i om mina produkter är från USA eller Kina, men jag vill inte ha billig skräp till högt pris bara för att du och dina gelikar håller på förlora makten till Kina och vill stoppa handeln!

Gillar du inte att kinesiska produkter är mer populära en amerikanska eller europeiska? Men jobba hårdare och kom ut med bättre produkter! För 7-4 år sedan var Apple produkter mer populärt i Kina än Android-telefoner, men Android telefoner klättrade förbi Apple produkter... https://appleinsider.com/articles/20/01/28/apple-excels-in-ch...

Sverige ska återigen bli ett neutralt land som våra förfäder var i mer än 200 år. P.g.a. neutralitet blev Sverige ett ultra rik land och slapp bli en konfliktzon mellan stora makter!

Återigen, bara för att något system är dåligt så blir inte Kina bättre. Du kan försöka snacka ethnocentrism/xenocentrism är skit om du vill, brukar dock vara ganska normal utgångspunkt att just t.ex. FN's mänskliga rättigheter är ganska OK bas att utgå från, men det är säkert också skit eftersom det är vita män som skapat skiten (eller någon annan hipsterursäkt). Dina referensramar är så jävla off och icke-definerade så det är helt meningslöst att prata med dig, det blir bara "USA är skit", spelar ingen roll vad man säger så kommer du troligtvis bara skydda med "de och de är skit" och "vadå, jag stödjer inte Kina". Du snackar om att t.ex. Apple borde göra bättre produkter, är det samma argument för att Google, et al. gör det de bättre produkter så får de verka i Kina? Du vet verkligen inte ett piss vad jag "och mina gelikar" pratar om så lägg ner halmgubbe-argumenten. Man kan faktiskt tycka Kina är skit och ogilla Amerikansk exploatering, man kan ogilla nazister och ändå gilla att de hjälpte till med att sätta en man på månen med sina raketforskare.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@High1ander: Vad ska amerikanska sanktioner mot Huawei göra för nytta om Kina inte följer lagar och normer? Är argumentet att Kina inte följer sina egna lagar än mindre några internationella normer så är det inget som hindrar de att påverka och infiltrera vilka firmor som helst, även de utan anknytning till Kina. Nokia och Ericsson kommer inte flytta sin verksamhet från Kina hur som helst.

Sanktionerna funkar ju till viss del, tvingar dom att sluta använda Android, nya CPUs/kretsar, etc... Är inte optimalt kanske, men vad är alternativen, spela död? Kina har ändå som mål sen länge sen att bli självförsörjande (både med mjukvara men även hårdvara och material från t.ex. gruvor), så inte lika allvarligt nu med dessa sanktioner då de redan utvecklar egna CPUs (även om planen att gå över till dom kanske var 3-10 år framåt).

Mycket av detta är ju prestige och USA vinner ju inte direkt något på att blocka Huawei då de själva inte har en hund i 5G tävlingen. Är ju mest vi i t.ex. Sverige som har Ericsson som får vara glada.

Amazon, Google, Facebook, youtube är några av de största företagen i världen, och de får inte vara verksamma i Kina, inte nog med det, de görs Kina-kloner som eventuellt tar över, likt Tiktok. Klart som fan det sticker i ögonen när något som är en enormt stor marknad inte får tävlas på, så helt rimligt att då ge samma mynt tillbaka.

Sen att Kina utövar press, cyberattacker, etc. är en annan femma mer för hela världssamfundet och varje enskilt land. De flesta länder var ju inte så glada när USA blev tagna med händerna i kakburken då de hade spionprogram/hack på diverse ambassader, t.ex. Tyskland. Men de flesta fattar är det är lite mer som när jag kallar min brorsa idiot så är det OK, men knappast OK om någon random snubbe kallar honom idiot. Upp till varje land hur mycket de tillåter andra länder göra diverse saker.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av High1ander:

Sanktionerna funkar ju till viss del, tvingar dom att sluta använda Android, nya CPUs/kretsar, etc... Är inte optimalt kanske, men vad är alternativen, spela död? Kina har ändå som mål sen länge sen att bli självförsörjande (både med mjukvara men även hårdvara och material från t.ex. gruvor), så inte lika allvarligt nu med dessa sanktioner då de redan utvecklar egna CPUs (även om planen att gå över till dom kanske var 3-10 år framåt).

Mycket av detta är ju prestige och USA vinner ju inte direkt något på att blocka Huawei då de själva inte har en hund i 5G tävlingen. Är ju mest vi i t.ex. Sverige som har Ericsson som får vara glada.

Amazon, Google, Facebook, youtube är några av de största företagen i världen, och de får inte vara verksamma i Kina, inte nog med det, de görs Kina-kloner som eventuellt tar över, likt Tiktok. Klart som fan det sticker i ögonen när något som är en enormt stor marknad inte får tävlas på, så helt rimligt att då ge samma mynt tillbaka.

Sen att Kina utövar press, cyberattacker, etc. är en annan femma mer för hela världssamfundet och varje enskilt land. De flesta länder var ju inte så glada när USA blev tagna med händerna i kakburken då de hade spionprogram/hack på diverse ambassader, t.ex. Tyskland. Men de flesta fattar är det är lite mer som när jag kallar min brorsa idiot så är det OK, men knappast OK om någon random snubbe kallar honom idiot. Upp till varje land hur mycket de tillåter andra länder göra diverse saker.

USAs agerande får inte andras spelare som Nokia, Ericsson och Cisco att dra sig ur Kina! Är Kinas underrättelseapparat så hemsk att Huawei och ZTE inte går att lita på efter prövning av produkterna så är de också så hemska att det inte går att lita på Nokia och Ericsson som har omfattande F&U i Kina och har fortfarande verksamhet som är lika ihopbyggd med Kinas Kommunistiska Parti som Huawei och ZTE. Dessutom har de kinesiska medborgare som jobbar för dem över hela världen.

Huawei är uppenbart inte del av universitetsprojekten och andra initiativ som handlar om att ersätta utländsk teknik med teknik utvecklad och byggd i Kina, så jag vet ärligt talat inte varför du tar upp sådana saker. Dessa initiativ rinner ofta ut i sanden och är i bästa fall måttligt akademiska, de har inget egenintresse av att bygga massor kloner eller egna system.

Att något inte har någon uppenbar formell koppling till landet i fråga har ju ingen betydelse när det gäller säkerhet, se Crypto AG.

Sen är det fortfarande Nokia och Ericsson som konkurrera ut de amerikanska nätverksbolagen, inte Kina.

Sen är det inte någon annans fel än USA att de har så skevt ekonomiskt förhållande till Kina, vi har en mycket mer jämlik relation. Kina styr inte över USAs penningpolitik och ekonomiska politik.

Kan du inte hantera säkerheten kring produkter från Huawei och ZTE, kan inte du hantera säkerheten kring produkter från Cisco, Nokia eller Ericsson heller, du kan inte ens hantera säkerheten kring produkter som inte har någon känd koppling till Kina och kinesiska medborgare.

Kina hade en brutal säkerhetsapparat innan våra västerländska firmor etablera sig där, ska du skylla på eller bojkotta någon är det ju dessa firmor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

USAs agerande får inte andras spelare som Nokia, Ericsson och Cisco att dra sig ur Kina! Är Kinas underrättelseapparat så hemsk att Huawei och ZTE inte går att lita på efter prövning av produkterna så är de också så hemska att det inte går att lita på Nokia och Ericsson som har omfattande F&U i Kina och har fortfarande verksamhet som är lika ihopbyggd med Kinas Kommunistiska Parti som Huawei och ZTE. Dessutom har de kinesiska medborgare som jobbar för dem över hela världen.

Det är en viss skillnad då ena bara rapporterar och har ansvar mot Kinesiska staten och de andra ägs av diverse ägare. Som sagt, det är prestige-projekt som Trump sysslar med, det är press på Kina. USA kan inte stänga av eller göra vad som helst, utan kör med "rimliga" alternativ, det är "rimligt" att stänga ute en teknikaktörer när den andra sidan stänger ute teknikaktörer. Vad är rimligt enligt dig att Kina stoppar miljardindustrier som just Google, Amazon, Facebook och gör sina egna "kloner" (som du verkar hävda är bara en olycklig slump) som sen i slutändan inte bara blockar icke-kinesiska företag ta marknadsandelar utan även tappar andelar på andra marknader?

Skrivet av Petterk:

Huawei är uppenbart inte del av universitetsprojekten och andra initiativ som handlar om att ersätta utländsk teknik med teknik utvecklad och byggd i Kina, så jag vet ärligt talat inte varför du tar upp sådana saker. Dessa initiativ rinner ofta ut i sanden och är i bästa fall måttligt akademiska, de har inget egenintresse av att bygga massor kloner eller egna system.

Är det kinesiska universitet som köper gruvor runt om i världen? HiSilicon är ett universitetsbolag som gör CPUs eller? China har ju fan haft officiella mål som 20-30-40, som säger hur mycket av deras tillverkning ska vara egenproducerad för varje kommande årtionde, de satte nya riktlinjer i vintras med 3-5-2 på att de skulle ta bort 30% av utländsk utrustning på "state offices" 2020, sen 50% till ska bort 2021 och slutligen sista 20% 2022. https://www.cnbc.com/2019/12/09/china-reportedly-orders-state... Inte fan sätter man sådana krav om man inte har för avsikt att utveckla egna alternativ...

Skrivet av Petterk:

Sen är det fortfarande Nokia och Ericsson som konkurrera ut de amerikanska nätverksbolagen, inte Kina.

Men för i helvetet jag skrev ju att USA inte ens vinner något på blocka Huawei då de själva inte har en 5G-utvecklare att skydda. Ska du börja halmgubba nu?

Skrivet av Petterk:

Sen är det inte någon annans fel än USA att de har så skevt ekonomiskt förhållande till Kina, vi har en mycket mer jämlik relation. Kina styr inte över USAs penningpolitik och ekonomiska politik.

Kan du inte hantera säkerheten kring produkter från Huawei och ZTE, kan inte du hantera säkerheten kring produkter från Cisco, Nokia eller Ericsson heller, du kan inte ens hantera säkerheten kring produkter som inte har någon känd koppling till Kina och kinesiska medborgare.

Kina hade en brutal säkerhetsapparat innan våra västerländska firmor etablera sig där, ska du skylla på eller bojkotta någon är det ju dessa firmor.

Skillnaden är som sagt att "om" t.ex. Ericsson gör skit så kan USA fånga dom och straffa dom, vilket de gjort, det är dom som bötfällt Ericsson för mutor som begicks för 10 år sen (straffet landade för nått år sen) eftersom Ericsson verkar inom USA även om brottet skedde i mellanöstern. Det är nog ingen underättelsetjänst som är glad att teknik tillverkas i ett annat land, framförallt en stor "konkurrent" både ekonomiskt/kulturellt. Återigen, hellre ett företag som inte är helägt/51% av Kina än något som de har full kontroll i, för då kan man iaf. slå larm och göra något om någon installerar olagliga koder, hårdvara, etc... Optimalt, nej, mindre sämst iaf.

Lycka till att få Kineser utlämnade, Kina vill inte ens skicka iväg svenska medborgare till Sverige.

Man kan se det på två sätt, antingen så föredrar man USAs hantering med "öppen" press på Kina, eller Kinas variant med "stängd" press på andra länder, som t.ex. Sverige och Färöarna. Kina, där kontakt sker genom "affärsmän" och Svenska diplomater sen åtalas för de är blåsta.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av High1ander:

Det är en viss skillnad då ena bara rapporterar och har ansvar mot Kinesiska staten och de andra ägs av diverse ägare. Som sagt, det är prestige-projekt som Trump sysslar med, det är press på Kina. USA kan inte stänga av eller göra vad som helst, utan kör med "rimliga" alternativ, det är "rimligt" att stänga ute en teknikaktörer när den andra sidan stänger ute teknikaktörer. Vad är rimligt enligt dig att Kina stoppar miljardindustrier som just Google, Amazon, Facebook och gör sina egna "kloner" (som du verkar hävda är bara en olycklig slump) som sen i slutändan inte bara blockar icke-kinesiska företag ta marknadsandelar utan även tappar andelar på andra marknader?

Och EU stänger ute USA från att hantera känslig data. Vill man verka på en marknad så får man anpassa sig efter lagarna.

AWS finns i Kina, Google deltar inte på marknaden exempelvis.

Det är inte rimligt att ljuga om motiveringen till ens agerande. USA behöver fixa sina egna problem om de ska ha ett mer jämlikt förhållande ekonomiskt sett, men varför skulle de när artificiellt övervärderad valuta ger de köpkraft och politisk kraft.

Skrivet av High1ander:

Är det kinesiska universitet som köper gruvur runt om i världen? HiSilicon är ett universitetsbolag som gör CPUs eller? China har ju fan haft officiella mål som 20-30-40, som säger hur mycket av deras tillverkning ska vara egenproducerad för varje kommande årtionde, de satte nya riktlinjer i vintras med 3-5-2 på att de skulle ta bort 30% av utländsk utrustning på "state offices" 2020, sen 50% till ska bort 2021 och slutligen sista 20% 2022. https://www.cnbc.com/2019/12/09/china-reportedly-orders-state... Inte fan sätter man sådana krav om man inte har för avsikt att utveckla egna alternativ...

Huawei köper inte upp gruvor och tillverkar inte halvledare. Huaweis produktplaner är inte påverkade av femårsplaner eller ministrar.

Huawei är inte bakom projekt som ShenWei (CAS + kommun) eller Loongson (CAS/forskningsinstitut + privat partner). Sådana projekt är inte heller konstigare än att Svenska Rymdaktiebolaget/Rymdstyrelsen eller europeiska ESA arbetar med ett privat bolag med kontor i Göteborg för att göra strålningshärdade processorer. Projekten har ju inga kommersiella kunder ens för Kinas del.

Skrivet av High1ander:

Men för i helvetet jag skrev ju att USA inte ens vinner något på blocka Huawei då de själva inte har en 5G-utvecklare att skydda. Ska du börja halmgubba nu?

Jag säger bara att argumentationen för agerandet inte håller.

Skrivet av High1ander:

Skillnaden är som sagt att "om" t.ex. Ericsson gör skit så kan USA fånga dom och straffa dom, vilket de gjort, det är dom som bötfällt Ericsson för mutor som begicks för 10 år sen (straffet landade för nått år sen) eftersom Ericsson verkar inom USA även om brottet skedde i mellanöstern. Det är nog ingen underättelsetjänst som är glad att teknik tillverkas i ett annat land, framförallt en stor "konkurrent" både ekonomiskt/kulturellt. Återigen, hellre ett företag som inte är helägt/51% av Kina än något som de har full kontroll i, för då kan man iaf. slå larm och göra något om någon installerar olagliga koder, hårdvara, etc... Optimalt, nej, mindre sämst iaf.

Ingen sitter i fängelse eller är häktad för att Ericsson och Nokia säljer nät till Iran.

Kina har lika mycket kontroll över de tiotusentals ingenjörer som jobbar för Cisco, Nokia och Ericsson som de som jobbar för Huawei och ZTE. Tillverkning är irrelevant. Apples LTE/5G-NR-modem utvecklas t.ex. av ingenjörer i Kina oavsett om kretsarna tillverkas i Taiwan, Korea eller USA.

Sanktionerna kommer inte från underrättelsetjänsters bedömningar, tal om Kinas lagar är skitsnack, sanktionerna kommer från politiskt håll. Sanktionerna handlar ju inte om att låsa ute Huawei och ZTE längre utan om att svälta ut dem samtidigt som amerikanska företag får licenser att sälja komponenter till de under tiden.

Skrivet av High1ander:

Lycka till att få Kineser utlämnade, Kina vill inte ens skicka iväg svenska medborgare till Sverige.

Varför skulle du behöva begära någon utlämnad? De som begår spionage gör det väldigt ofta utanför sina egna länder eller är individer som reser. Ska Huawei ta över svenska nät så måste de gå via svenska medborgare stationerade i Sverige, du klarar inte säkerhetsprövningen för säkerhetsklassat arbete om du inte är svensk.

Det går fint att bötfälla Huawei i EU o.s.v. för övrigt. Säkerhetsproblem skulle också kunna hanteras som kontraktsbrott och det är med bolaget i Sverige kontraktet är skrivet.

Skrivet av High1ander:

Man kan se det på två sätt, antingen så föredrar man USAs hantering med "öppen" press på Kina, eller Kinas variant med "stängd" press på andra länder, som t.ex. Sverige och Färöarna. Kina, där kontakt sker genom "affärsmän" och Svenska diplomater sen åtalas för de är blåsta.

Tråden handlar inte om Färöarna.

Fortfarande Nokia och Ericsson kan konkurrera och har inte problem med Kina, hade de problem skulle de avvecklat sin verksamhet där. Kina står för både forskning och utveckling och en viktig marknad för Nokia och Ericsson. Fabrikerna är mer eller mindre betydelselösa däremot. Just Ericsson vinner marknadsandelar i Kina nu. De flesta av Ericssons bolag i Kina äger de helt själva, de äger också majoriteten av sin tillverkningsgren. Däremot är Kinas Kommunistiska Parti också del av Ericssons olika bolag, det är de när det gäller alla större bolag på flera sätt, är det just det som är hotet så kommer vi inte ha några nätverksföretag kvar.

Permalänk
Medlem

Storbritannien är pressade att göra vad USA vill. Troligen gjort ett annat val om de fortfarande var i EU eller om USA haft en annan ledare. När de var med i EU hade de iallafall möjligheten att påverka beslut...

Pressure from Trump led to 5G ban, Britain tells Huawei

Citat:

The British government privately told the Chinese technology giant Huawei that it was being banned from Britain’s 5G telecoms network partly for “geopolitical” reasons following huge pressure from President Donald Trump, the Observer has learned.

In the days leading up to the controversial announcement on Tuesday last week, intensive discussions were held and confidential communications exchanged between the government and Whitehall officials on one side and Huawei executives on the other.

As part of the high-level behind-the-scenes contacts, Huawei was told that geopolitics had played a part, and was given the impression that it was possible the decision could be revisited in future, perhaps if Trump failed to win a second term and the anti-China stance in Washington eased.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Superolle:

Wow... Alltså... Jag vet inte ens vart jag ska börja 😂
Jag brukar läsa dessa trådar med popcorn då de brukar blir hetlevrade ganska fort men du tog det till en HELT ny nivå!

Du drar till med den ena rasistiska smörjan efter den andra men gömmer dig bakom "Du tillhör vitmakt kulturen".
Jag är ledsen att du känner någon form av kollektiv skuld för vad din och min farfarsfar gjorde men jag gör det inte så du kan lägga ner att kalla folk för "envåldshärskare" och "vitmakt".
Håller fullständigt med om att västvärldens sätt att störta vissa regimer har varit minst sagt förjävliga och orsakat mycket lidande men om du tror att det är unikt för västvärlden på något sätt så har du så sjuuukt fel.
Kina och Ryssland har allt varit med och skapat sin del av lidandet.

Andra länder tvingar andra länder att göra som dem vill hela tiden genom hot om ekonomiska påföljder eller krig, som exemplet ovan med Kina och Färöarna (fisk) eller USA och Kina (ban Huawei). Har alltid varit så, så det argumentet kan du också lägga ner.

Jag anser definitivt att det finns bättre och sämre länder. Vissa länder har kommit MYCKET längre när det kommer till lagar som skyddar de utsatta i samhället och miljön. Staten Kina hör definitivt till en av de sämre. Även sämre än landet i väst som har en sjukt labil president för tillfället.

Så därför handlar jag hellre ifrån västerländska länder även om jag inte aktivt bojkottar Kina.

Edit: Tog bort ett stycke om en personlig erfarenhet då det är svårt att bedriva debatter baserat på sådana kommentarer.

Jag påvisade bara hyckleriet har inte sagt något att du ska känna kollektiv skuld! Mitt budskap var enkelt att Sverige ska vara neutralt och inte välja sida i konflikter! Varför ska Sverige skjuta sig själva i foten pga, få patetiska individer i maktposition? Majoriteten % av Sveriges befolkning vill vara neutrala och skiter i vilka våra handelspartner är. Det var min budskap gällande Huawei och Kina.

Om New India/Pakistan förlåt menar Storbritannien bryter avtal med Kina och tappar ännu mer trovärdighet världen över fine, men Sverige ska inte lyda andra makter om vilka vi ska göra affärer med eller inte!

Permalänk
Medlem

Lustigt att det alltid dyker upp försvarare av Kina. Precis som det gjorde för Tyskland när en viss borstnustschprydd herre rättade över en snarlik ideologi. Bara jag får mina billiga saker så skiter ja i om de e fan själv som ger mig dem.
Extrem blåögdhet i hur en del länder/ideologier agerar. Kina HAR i princip raslagar. De förtrycker minoriteter. Har miljoner människor i koncentrationsläger. Söker att expandera inte bara sitt inflytande utan även sitt territorium. De söker "lebensraum". De tystar kritiker med hot, förtryck, våld och mord. De övervakar minsta steg och ord medborgarna tar.
Men de är ok bara jag får min billiga Fon, pryl av dem.
Erkänner. Jag har just nu en kinafon jag skriver på men det är den sista och det blir annat nästa som INTE kommer från ordförande Xis fabriker.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk

Detta är tydligen tiden då högerpartier som kommer till makten genast inför planekonomi med skrämseltaktik och oinsatta foliehattars stöd. Att Apple, Microsoft och alla andra stoppar i egna chips och gör samma sak reflekterar ingen över. De som hävdar att "Kineserna är inte som vi" får nog mumla ur sitt bruna skägg.

Det är bra om storföretagen måste lyda under ländernas lagar. Men då ska det vara konkurrens på lika villkor. Att peka ut bara ett företag, eller ännu värre, alla företag i 1 land (landet som är världsledande på området), är löjeväckande korkat.

Detta ståhej kanske gör att alla tillverkare får redovisa sina chips. Det är väl bra. Huvudsaken är att kvalitetstillverkare som Huawei och många andra får konkurrera, så att vi får bra produkter till bra pris.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon321099:

Jag påvisade bara hyckleriet har inte sagt något att du ska känna kollektiv skuld! Mitt budskap var enkelt att Sverige ska vara neutralt och inte välja sida i konflikter! Varför ska Sverige skjuta sig själva i foten pga, få patetiska individer i maktposition? Majoriteten % av Sveriges befolkning vill vara neutrala och skiter i vilka våra handelspartner är. Det var min budskap gällande Huawei och Kina.

Om New India/Pakistan förlåt menar Storbritannien bryter avtal med Kina och tappar ännu mer trovärdighet världen över fine, men Sverige ska inte lyda andra makter om vilka vi ska göra affärer med eller inte!

Jag blir fortfarande inte riktigt klok på din inställning... Menar du att vi ska göra som under andra världskriget och lägga oss platt för Tyskarna? Det rimmar inte riktigt med att kalla andra för "vitmakt" etc...

Sverige ska definitivt ta ställning mot förtryck och fulspel. Både mot USA och Kina. Någon stolthet som nation har vi väl ändå?
Idag måste man dessutom ta ställning. Så hemskt är det. Om vi inte säger nej till Kina så säger vi automatiskt nej till USA t ex.

Permalänk
Medlem

Sverige kommer inte sanktionera Huawei, då den kampen inte handlar om USA vs Kinas politiska system utan är en proxy för stormakternas kamp. Den kampen handlar mest om att USA vill visa musklerna efter att ha tappat på flera områden, slutspelet är inte att få Kina att ändra sitt samhälle eller att skära bort Kina från varken USAs eller världens ekonomi – vill man ha det resultatet ska man inte heja på USA här.