Permalänk

Tänkte bara dela med mig av min resa. Vägde 110 kg för 2 år sedan när jag var 17 år. Under flera års tid så hatade jag mig själv, och extra mycket när jag kollade i spegeln. Det var när jag fick en riktig crush på en tjej som jag kollade på mig själv, och tänkte om jag någonsin skulle kunna tycka om någon som är såhär. Svaret var nej.

Det var då jag bestämde mig för att gå ner i vikt. Jag körde först på LCHF vilket var mycket effektivt så länge man inte fuskade. Gick ner 10 kg på bara en månad eller två. Men efter det så fuskade jag en hel del och pendlade mellan 100 kg och 110 kg. Efter ett tag lyckades jag ta mig ner till ca 95 kg, men jag bestämde mig för att sluta med LCHF. Redan efter 2 dagar med en vanlig kost så kände jag att jag var mycket mer skarp i huvudet och hade mer energi, så det jag har att säga om LCHF är att det är bra om man vill gå ner mycket på kort tid, men det är inget man ska leva på under längre tid.

Efter det körde jag på 8/16 fastan, vilket innebär att man har ett ätfönster på 8 timmar och fastar 16 timmar varje dygn. Så jag skippade frukost och käkade lunch kl 11 varje dag, och middag runt 18, 19. Jag gick ner många kg till och kom ner till 78 kg! Det var senaste november. Jag har varit relativt stabil där, men den senaste månaden har varit katastrofal. Säkert ätit i genomsnitt 3 kg godis varje vecka. Jag har visserligen tränat väldigt mycket, så jag har inte gått upp jätte mycket, men nu väger jag runt 81-83 kg.

Idag bestämde jag mig för att dra igång med viktnedgång och hälsa igen, och mitt mål är att ha ett 6-pack till sommaren! Äter bara lunch och middag med ett mellanmål som består av antingen en protein shake eller protein pudding. Jag ska gymma 4 dagar i veckan, och cykla och/eller simma alla dagar i veckan. Inget godis eller nått sånt överhuvudtaget. Ingen öl eller nått heller, men vin och whiskey och sånt går bra.

Önska mig lycka till!

Visa signatur

We all got a chicken-duck-woman-thing waiting for us

CPU: Intel Core i7 10700K
GPU: Nvidia GTX 1080
RAM: DDR4 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Uttorkad eller inte kan jag ej svar på. Dock tycker jag du använder vågen på fel sätt. Från dag till dag är det allt förstora variabler på ens vikt. Vågen ska främst användas för att få generella trender över längre tid, som man kan använda för att få feedback på ifall ens dieten fungerar.

Absolut! I vanliga fall brukar jag väga mig en gång i månaden och under samma gång tar jag fram och skriver upp måttet runt kroppen. Men just nu var jag bara nyfiken då jag strulat mycket med min viktnedgång, hållt mig till mitt kaloriunderskott men sedan tappat det till helgen. Så just nu var jag bara nyfiken och till min förvåning låg jag på 118,7 kg då jag sist vägde mig låg på ca 120 kg. Har haft det rätt tufft på senaste att gå ner i vikt, men har inte gått upp heller, bara + - 0

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

Absolut! I vanliga fall brukar jag väga mig en gång i månaden och under samma gång tar jag fram och skriver upp måttet runt kroppen. Men just nu var jag bara nyfiken då jag strulat mycket med min viktnedgång, hållt mig till mitt kaloriunderskott men sedan tappat det till helgen. Så just nu var jag bara nyfiken och till min förvåning låg jag på 118,7 kg då jag sist vägde mig låg på ca 120 kg. Har haft det rätt tufft på senaste att gå ner i vikt, men har inte gått upp heller, bara + - 0

Om du har haft det tufft att gå ner i vikt kan jag rekommendera att testa intermittent fasting. Kan själv inte minnas senaste gången jag åt frukost. Brukar bli 16-18h fasta per dag.

Själv följer jag väldigt mycket av det Peter Attia förespråkar. Första gången jag kom i kontakt med det var på JRE.

Lite mer uppdaterad information. https://peterattiamd.com/intermittent-fasting/

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Skrivet av Noob I am:

Om du har haft det tufft att gå ner i vikt kan jag rekommendera att testa intermittent fasting. Kan själv inte minnas senaste gången jag åt frukost. Brukar bli 16-18h fasta per dag.

Jag kör på intermittent fasting nu och jag kan säga att det funkar riktigt bra. Tycker faktiskt att det känns skönt att gå hungrig några timmar på morgonen. Man känner sig renare på nått konstigt sätt

Visa signatur

We all got a chicken-duck-woman-thing waiting for us

CPU: Intel Core i7 10700K
GPU: Nvidia GTX 1080
RAM: DDR4 16 GB

Permalänk
Inaktiv

Jag gör det väldigt enkelt, räknar ut hur mycket kcal jag får äta varje dag för at ligga på kaloriunderskott för att gå ner i vikt sen kör jag efter det.
Så har jag att helgen efter den 25:de varje månad får jag "lyxa" äter chips, godis, pizza osv. Bryr mig inte ett dug under den helgen men sen överdriver jag inte heller.

Har gått ner från 117kg till 79kg nu på ett år.

Allt handlar om att ni ska byta livsstil ni ska kunna leva med er nya livsstil med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MariusFranzen:

Tänkte bara dela med mig av min resa. Vägde 110 kg för 2 år sedan när jag var 17 år. Under flera års tid så hatade jag mig själv, och extra mycket när jag kollade i spegeln. Det var när jag fick en riktig crush på en tjej som jag kollade på mig själv, och tänkte om jag någonsin skulle kunna tycka om någon som är såhär. Svaret var nej.

Det var då jag bestämde mig för att gå ner i vikt. Jag körde först på LCHF vilket var mycket effektivt så länge man inte fuskade. Gick ner 10 kg på bara en månad eller två. Men efter det så fuskade jag en hel del och pendlade mellan 100 kg och 110 kg. Efter ett tag lyckades jag ta mig ner till ca 95 kg, men jag bestämde mig för att sluta med LCHF. Redan efter 2 dagar med en vanlig kost så kände jag att jag var mycket mer skarp i huvudet och hade mer energi, så det jag har att säga om LCHF är att det är bra om man vill gå ner mycket på kort tid, men det är inget man ska leva på under längre tid.

Efter det körde jag på 8/16 fastan, vilket innebär att man har ett ätfönster på 8 timmar och fastar 16 timmar varje dygn. Så jag skippade frukost och käkade lunch kl 11 varje dag, och middag runt 18, 19. Jag gick ner många kg till och kom ner till 78 kg! Det var senaste november. Jag har varit relativt stabil där, men den senaste månaden har varit katastrofal. Säkert ätit i genomsnitt 3 kg godis varje vecka. Jag har visserligen tränat väldigt mycket, så jag har inte gått upp jätte mycket, men nu väger jag runt 81-83 kg.

Idag bestämde jag mig för att dra igång med viktnedgång och hälsa igen, och mitt mål är att ha ett 6-pack till sommaren! Äter bara lunch och middag med ett mellanmål som består av antingen en protein shake eller protein pudding. Jag ska gymma 4 dagar i veckan, och cykla och/eller simma alla dagar i veckan. Inget godis eller nått sånt överhuvudtaget. Ingen öl eller nått heller, men vin och whiskey och sånt går bra.

Önska mig lycka till!

Det där mellanmålet med proteinpulver skulle jag skippa helt och hållet. Det är som du säkert vet viktigt att hålla högt proteinintag när man närmar sig ensiffriga procent av kropps fett. Men även om du skulle äta 1.5 gram per kill kroppsvikt är det sällan problem att få i sig den mängden protein.

Nu har jag förvisso slutat träna. Så tar inte länge tillskott. Däremot när jag tränade som mest använde jag "träningstillskott" och inte kosttillskott. Det vill säga målet för mig var inte att fylla hål i kosten utan använda preparat som ger bättre möjligheter i gymmet.
Det jag använde:
Kreatin Kort video om kreatin
EAA Varför jag använde EAA. Eller rättare sagt en del av beviset. Det då Ben Greenfield ofta befinner sig i landet
pseudovetenskap.
D-vitamin under de mörka delarna av året.

Skrivet av MariusFranzen:

Jag kör på intermittent fasting nu och jag kan säga att det funkar riktigt bra. Tycker faktiskt att det känns skönt att gå hungrig några timmar på morgonen. Man känner sig renare på nått konstigt sätt

Nu vet jag inte hur länge du har kört IF. Jag har snart gjort det i 18 månader, där med har kroppen vant sig. Jag blir nu mera inte hungrig fören tre på eftermiddagen. Även då jag äter lunch vid kl 12. För mig tog det 2-4 veckor innan allt kändes "normalt". Den största förändring var nog ändå att inte trycka i sig massor med kolhydrater varje morgon. Även fast det var nyttigt hembakat bröd.

Skrivet av anon300311:

Jag gör det väldigt enkelt, räknar ut hur mycket kcal jag får äta varje dag för at ligga på kaloriunderskott för att gå ner i vikt sen kör jag efter det.
Så har jag att helgen efter den 25:de varje månad får jag "lyxa" äter chips, godis, pizza osv. Bryr mig inte ett dug under den helgen men sen överdriver jag inte heller.

Har gått ner från 117kg till 79kg nu på ett år.

Allt handlar om att ni ska byta livsstil ni ska kunna leva med er nya livsstil med.

Skönt att du har hittat något som funkar för dig.

Personligen tycker jag det är otroligt bökigt att begränsa kalorier. Därmed kontrollerar jag de två andra på pelarna av kost. Vad jag äter samt när jag äter. Det blir en mycket friare form av diet. Jag är strikt med när jag äter. Mindre strikt med vad jag äter. Åt till exempel glass idag och igår. Då pelarna inte är helt oberoende av varandra blir resultat att jag begränsar mitt kaloriintag, och detta utan att räkna en ända kalori.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Om du har haft det tufft att gå ner i vikt kan jag rekommendera att testa intermittent fasting. Kan själv inte minnas senaste gången jag åt frukost. Brukar bli 16-18h fasta per dag.

Själv följer jag väldigt mycket av det Peter Attia förespråkar. Första gången jag kom i kontakt med det var på JRE.

Lite mer uppdaterad information. https://peterattiamd.com/intermittent-fasting/

Kan kanske vara intressant att titta på men nej jag vill hellre räkna kalorier och äta normalt men tack för ditt svar.

Skrivet av anon300311:

Jag gör det väldigt enkelt, räknar ut hur mycket kcal jag får äta varje dag för at ligga på kaloriunderskott för att gå ner i vikt sen kör jag efter det.
Så har jag att helgen efter den 25:de varje månad får jag "lyxa" äter chips, godis, pizza osv. Bryr mig inte ett dug under den helgen men sen överdriver jag inte heller.

Har gått ner från 117kg till 79kg nu på ett år.

Allt handlar om att ni ska byta livsstil ni ska kunna leva med er nya livsstil med.

Vet inte om det är mitt inlägg du fokuserar på men självklart är det så som du säger. När jag började gå ner i vikt så valde jag att hitta rätta livstilen och strunta i alla "Viktminsknings dieter" som det finns. Jag kör på vanlig mat, ser alltid till att ha bra mängd protein då jag tränar mycket och skriver upp varje måltid i Samsung Healt, där ser jag även hur många steg jag tagit och hur många kcal jag bränt under alla dom stegen.

Jag ska försöka få in det där som du skriver att äta en gång i månaden typ varje månad då lönen kommit kan man unna sig en pizza, då man håller sig rätt mätt på en pizza men nu har jag börjat förlora kontrollen lite och jag försöker hela tiden men faller tillbaka till dåliga vanor så har under senaste 3-4 månaderna bara gått + - 0, varken upp eller ner.

Har beställt krom kostillskott från gymgrossiten, kan väl kanske vara värt att ge det ett försök för att få stopp på sötusug men jag tror jag behöver dra ner på alkoholen och hitta tillbaka igen.

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem

Jag funderar lite på om jag skulle göra en Patreon för de som vill gå ner i vikt och vill ha hjälp och coaching. Om nån behöver hjälp

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Nu är man nere på 76,6Kg ifrån 160Kg, så det går om man vill Fortsätt att kämpa på!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Nu är man nere på 76,6Kg ifrån 160Kg, så det går om man vill Fortsätt att kämpa på!

https://i.imgur.com/ARkUp0S.jpg

Starkt jobbat.
Tycker det är lite synd att du ser bra mycket gladare ut på 160kg. Det ska vara roligt att komma i form.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Starkt jobbat.
Tycker det är lite synd att du ser bra mycket gladare ut på 160kg. Det ska vara roligt att komma i form.

Det var för att jag fyllde 30 just då

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk

Vägde +93kg 2016, ingen ork och kände mig allmänt dassig troligen pga av att all vikt satt på magen. Körde ett ryck 2016-2017 och gick ner till 86kg men sen kom kilona tillbaka igen under sommaren så 93+ kilo igen hösten 2017.

2018 upptäckte jag att jag hade ett extremt högt blodtryck alltså på typ stroke eller hjärtinfarkt inom 5 år nivån och nu blev jag riktigt rädd eftersom jag inte hade planerat att checka ut förrän en bra bit efter 100 (kan ju inte checka tidigt ut när släktingarna lever länge ).

Så jag började laga mat istället för halvfabrikat och träna mest gym. Våren/sommaren 2019 var jag nere i 77-78 kilo och har hållit den vikten sen dess, blodtrycket är även det ganska ok numera.

Tog ett lugnt racercykelpass idag utan att bli speciellt andfådd och det gick avsevärt snabbare enligt Strava än när jag tog ut mig till max för 2-3 år sen då med plus 16 kilo övervikt och extremt högt blodtryck, sen blev det ett joggingpass efter middan med sambon precis tillbaka.

Tänkte försöka komma ner till 76kg igen nu under sommaren. En kul grej när man har ätit mest hemlagat 2-3 år är att jag inte gillar snabbmat längre, sista snabbmaten var nog Max för över ett år sen och jag tyckte burgaren smakade horribelt dåligt, snabbmat nu är sushi eller så gör jag en egen burgare, dock kan det bli Texas Longhorn ibland, gillar deras biffar

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Vägde +93kg 2016, ingen ork och kände mig allmänt dassig troligen pga av att all vikt satt på magen. Körde ett ryck 2016-2017 och gick ner till 86kg men sen kom kilona tillbaka igen under sommaren så 93+ kilo igen hösten 2017.

2018 upptäckte jag att jag hade ett extremt högt blodtryck alltså på typ stroke eller hjärtinfarkt inom 5 år nivån och nu blev jag riktigt rädd eftersom jag inte hade planerat att checka ut förrän en bra bit efter 100 (kan ju inte checka tidigt ut när släktingarna lever länge ).

Så jag började laga mat istället för halvfabrikat och träna mest gym. Våren/sommaren 2019 var jag nere i 77-78 kilo och har hållit den vikten sen dess, blodtrycket är även det ganska ok numera.

Tog ett lugnt racercykelpass idag utan att bli speciellt andfådd och det gick avsevärt snabbare enligt Strava än när jag tog ut mig till max för 2-3 år sen då med plus 16 kilo övervikt och extremt högt blodtryck, sen blev det ett joggingpass efter middan med sambon precis tillbaka.

Tänkte försöka komma ner till 76kg igen nu under sommaren. En kul grej när man har ätit mest hemlagat 2-3 år är att jag inte gillar snabbmat längre, sista snabbmaten var nog Max för över ett år sen och jag tyckte burgaren smakade horribelt dåligt, snabbmat nu är sushi eller så gör jag en egen burgare, dock kan det bli Texas Longhorn ibland, gillar deras biffar

Härligt roligt att läsa om dina resultat! Håller med dig om snabbmat. Åt min första pizza för två dagar sedan, har varit utan pizza precis ett år! Förstår inte att jag kunde äta pizza så ofta förut, självklart var det gott men inte så gott som jag hade målat upp det i huvudet! Så pizza/snabbmat klarar jag mig utan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Vägde 116kg i februari.

Började med att gå ca 5-6km varje dag plus så började jag räkna kalorier och på det sättet minska portioner.
Har nu levt på en diet som består av ca 1500-1800kalorier per dag.

Väger nu 105 och går ca 9-10km per dag
Målet - under 90kg till augusti

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Vägde 116kg i februari.

Började med att gå ca 5-6km varje dag plus så började jag räkna kalorier och på det sättet minska portioner.
Har nu levt på en diet som består av ca 1500-1800kalorier per dag.

Väger nu 105 och går ca 9-10km per dag
Målet - under 90kg till augusti

Det kommer du att klara galant! 👌💪

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Hoppas den här Corona skiten ska blåsa över snart,så jag kan få min operationstid för att skära bort överflödig hud efter min övervikt! 😊

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Skrivet av tjobbo:

Härligt roligt att läsa om dina resultat! Håller med dig om snabbmat. Åt min första pizza för två dagar sedan, har varit utan pizza precis ett år! Förstår inte att jag kunde äta pizza så ofta förut, självklart var det gott men inte så gott som jag hade målat upp det i huvudet! Så pizza/snabbmat klarar jag mig utan.

Har faktiskt för första gången lyckats göra en riktigt god burgare, lika god som en lyxrestaurangburgare, hittade receptet i sambons receptsamling. Den kanske inte är supernyttig men förhoppningsvis bättre än snabbmat.

Burgare:

300g nötfärs
100g fläskfärs
1dl vatten
2 msk olja
1 tsk salt
1-2 kryddmått svartpeppar

Dressing:

1.5 dl mager creme-fraiche
0.5 dl chilisås
1 msk hackad färsk basilika
1 msk hackad färsk dragon
Salt
Svartpeppar

Övrigt:

Bifftomat
Isbergssallad
Rödlök
Cheddarost (kan strykas)
Hambröd eller Ciabattabröd

Vi han tyvärr äta upp dom innan vi kom på att vi skulle fota dom

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Hej.

Har nu kört keto strikt i ca 30 dagar och gått ner ca 10kg samtidigt som jag kört periodisk fasta på 18;6. Jag vägde 126.6 när jag började och nu 116.3. Min målvikt just nu är 100kg.

Jag har ketostixs man pissar pä för att få se att man är i keto vilket ska vara ca 1.5-3 mmol. Enligt pissstickorna är jag typ på det max den kan mäta vilket är 16mmol och ska typ vara omöjligt att komma till och om jag vore diabetiker skulle de vara dödligt, vilket nog inte är så bra?
Jag har däremot läst att ketostixs inte är så bra förutom att mäta att man är keto.

Jag använder mig av lifesum appen för att mäta kalori/kolhydrat/fettintag.

Då jag I verkligheten inte är så påläst köpte jag premium på lifesum och valde strikt keto metod.

Enligt denna strikta metod får jag äta, om jag inte rör på mig.
72g protein, 173g fett och max 20g kolhydrater samt 1930 kcal.

Däremot så maxar jag typ 1300kcal som mest och 800 som minst per dag. En vanligt dag brukar väl ligga på ca 75g protein, 86g fett, 10g kolhydrater. Men enligt keto ska ju fettet vara mycket högre. Om jag tar mig an mer fett, kan det öka min viktnedgång?

Jag har börjat läsa på lite mer om keto och har sett att folk säger att man ska äta ca 1.2-1.7g protein, betyder detta egentligen att jag borde äta mer, skulle det kunna påskynda min nedgång?

Tar gärna lite tips från någon som har bra koll på keto, och har lust att hjälpa mig.

Tack på förhand för alla svar, om jag nu får några

PS : skrivet från mobilen så kan finnas grammatiska fel.

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Om du har haft det tufft att gå ner i vikt kan jag rekommendera att testa intermittent fasting. Kan själv inte minnas senaste gången jag åt frukost. Brukar bli 16-18h fasta per dag.

Själv följer jag väldigt mycket av det Peter Attia förespråkar. Första gången jag kom i kontakt med det var på JRE.

Lite mer uppdaterad information. https://peterattiamd.com/intermittent-fasting/

Jepp, detta har jag kört i snart 10 år utan problem. Kan äta vad som helst, går aldrig upp ändå. 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grusburk:

Hej.

Har nu kört keto strikt i ca 30 dagar och gått ner ca 10kg samtidigt som jag kört periodisk fasta på 18;6. Jag vägde 126.6 när jag började och nu 116.3. Min målvikt just nu är 100kg.

Jag har ketostixs man pissar pä för att få se att man är i keto vilket ska vara ca 1.5-3 mmol. Enligt pissstickorna är jag typ på det max den kan mäta vilket är 16mmol och ska typ vara omöjligt att komma till och om jag vore diabetiker skulle de vara dödligt, vilket nog inte är så bra?
Jag har däremot läst att ketostixs inte är så bra förutom att mäta att man är keto.

Jag använder mig av lifesum appen för att mäta kalori/kolhydrat/fettintag.

Då jag I verkligheten inte är så påläst köpte jag premium på lifesum och valde strikt keto metod.

Enligt denna strikta metod får jag äta, om jag inte rör på mig.
72g protein, 173g fett och max 20g kolhydrater samt 1930 kcal.

Däremot så maxar jag typ 1300kcal som mest och 800 som minst per dag. En vanligt dag brukar väl ligga på ca 75g protein, 86g fett, 10g kolhydrater. Men enligt keto ska ju fettet vara mycket högre. Om jag tar mig an mer fett, kan det öka min viktnedgång?

Jag har börjat läsa på lite mer om keto och har sett att folk säger att man ska äta ca 1.2-1.7g protein, betyder detta egentligen att jag borde äta mer, skulle det kunna påskynda min nedgång?

Tar gärna lite tips från någon som har bra koll på keto, och har lust att hjälpa mig.

Tack på förhand för alla svar, om jag nu får några

PS : skrivet från mobilen så kan finnas grammatiska fel.

Keto trollar inte bort att det är kcal in och kcal ut som avgör viktnedgången så du kommer inte gå ner mer om du äter mer protein utan att byta ut det mot något annnat.

Siffran 1,2-1,7 g protein du sett hör nog samman med att behålla muskelmassa. De flesta brukar rekommendera de siffrorna per kg kroppsvikt. Under diet skulle jag absolut satsa på den högre siffran. Vilket i ditt fall skulle bli ca 1,7*116=200g protein per dag om du vill behålla så mycket muskelmassa som möjligt.

Angående ketostixs har jag ingen aning tyvärr. Bra jobbat för övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Keto trollar inte bort att det är kcal in och kcal ut som avgör viktnedgången så du kommer inte gå ner mer om du äter mer protein utan att byta ut det mot något annnat.

Siffran 1,2-1,7 g protein du sett hör nog samman med att behålla muskelmassa. De flesta brukar rekommendera de siffrorna per kg kroppsvikt. Under diet skulle jag absolut satsa på den högre siffran. Vilket i ditt fall skulle bli ca 1,7*116=200g protein per dag om du vill behålla så mycket muskelmassa som möjligt.

Angående ketostixs har jag ingen aning tyvärr. Bra jobbat för övrigt.

Ahh som du märker har jag rätt dålig koll på vad Keto egentligen gör, då många keto dieter säger att man inte ska bry sig om kalorier så har jag trott att det bara är proteinet och fettet som avgör om jag egentligen går ner i vikt.

Om jag ökar protein intaget till det högre men håller mig på samma caloriemäng som jag uppnår vissa dagar, såsom 1300, tror du det skulle ge en negativ effekt?

Då jag idag brukar ligga runt 800-1300 med 73gram protein idag med varierande fett (därav högre kalorier vissa dagar) så skulle jag de dagarna jag ligger på 800 då jag äter mindre fett, äta mer proteinrikt för att uppnå samma kcal?

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grusburk:

Ahh som du märker har jag rätt dålig koll på vad Keto egentligen gör, då många keto dieter säger att man inte ska bry sig om kalorier så har jag trott att det bara är proteinet och fettet som avgör om jag egentligen går ner i vikt.

Om jag ökar protein intaget till det högre men håller mig på samma caloriemäng som jag uppnår vissa dagar, såsom 1300, tror du det skulle ge en negativ effekt?

Då jag idag brukar ligga runt 800-1300 med 73gram protein idag med varierande fett (därav högre kalorier vissa dagar) så skulle jag de dagarna jag ligger på 800 då jag äter mindre fett, äta mer proteinrikt för att uppnå samma kcal?

Jag har lige svårt att förstå vad du försöker säga, men fett innehåller fler kalorier per gram, så om du äter säg 100g rent fett så får du i dig ungefär dubbelt så många kalorier jämfört med om du äter 100g rent protein.

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grusburk:

Ahh som du märker har jag rätt dålig koll på vad Keto egentligen gör, då många keto dieter säger att man inte ska bry sig om kalorier så har jag trott att det bara är proteinet och fettet som avgör om jag egentligen går ner i vikt.

Om jag ökar protein intaget till det högre men håller mig på samma caloriemäng som jag uppnår vissa dagar, såsom 1300, tror du det skulle ge en negativ effekt?

Då jag idag brukar ligga runt 800-1300 med 73gram protein idag med varierande fett (därav högre kalorier vissa dagar) så skulle jag de dagarna jag ligger på 800 då jag äter mindre fett, äta mer proteinrikt för att uppnå samma kcal?

See ingen nackdel med att öka protein intaget. Problemet är att ingen är riktigt överens om vad som är keto vad gäller protein och fett. Men jag hade lagt mig på iaf 100+ gram protein

Från
https://www.dietdoctor.com/low-carb/protein

Taking into account the different positions among keto and low-carb experts, we recommend a protein intake of 1.2-1.7 grams per kg of body weight for most people. Protein intake within this range has been shown to preserve muscle mass, improve body composition, and provide other health benefits in people who eat low-carb diets or higher-carb diets.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwzxqwzx:

Jag har lige svårt att förstå vad du försöker säga, men fett innehåller fler kalorier per gram, så om du äter säg 100g rent fett så får du i dig ungefär dubbelt så många kalorier jämfört med om du äter 100g rent protein.

Jo jag har nu ökat mitt protein intag till 100 istället då jag via reddit och lite hjälp där, samt formler kom fram till att det är bättre. Anledningen till att jag frågade var för att Appen hade satt mitt protein till 73 gram, var jag rädd att detta inte fick överstigas. Anledningen till att jag trodde det var för att jag hört och läst att om man äter för mycket protein så förvandlas det typ till kolhydrater i kroppen, men fick lära mig igår att det krävs bra mycket mer än det jag trodde.

Tack för svar!

Skrivet av Chibariku:

See ingen nackdel med att öka protein intaget. Problemet är att ingen är riktigt överens om vad som är keto vad gäller protein och fett. Men jag hade lagt mig på iaf 100+ gram protein

Från
https://www.dietdoctor.com/low-carb/protein

Taking into account the different positions among keto and low-carb experts, we recommend a protein intake of 1.2-1.7 grams per kg of body weight for most people. Protein intake within this range has been shown to preserve muscle mass, improve body composition, and provide other health benefits in people who eat low-carb diets or higher-carb diets.8

Jag kör nu ca 100g protein. Tack för hjälpen!

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Medlem

Nu måste jag göra något åt detta. Är 43, 180cm och väger 97,5 utan kläder 😟
Hade det inte varit för att jag går mellan 5000-15000 steg om dagen i jobbet (snitt runt 8000 med dippar på 2500 vissa dagar) så hade jag nog lätt legat runt 130 kg...

Under nästa vecka ska jag köra en intensivkurs i grunderna till crawl. Förhoppningsvis kan jag hålla det igång efteråt.

Frågan är bara hur hårt, ofta och länge man måste köra för att ge något? Ska självfallet prata med kursledaren också men bra med fler infallsvinklar.

Jag anser inte att jag äter speciellt mycket, men det blir ofta en zero-läsk till lunchen. Blir det pizza tar jag nästan alltid en vesuvio i barnstorlek. Försöker äta husman så ofta det är möjligt.
Matlåda äter jag bara typ 10 ggr per år.
Helger äter jag aldrig lunch, inte hungrig om jag inte gjort något aktivt.
Frukost brukar bli en skiva sirapslimpa med lite blå bregott och två skivor Jarlsberg.

Frugan köper dock hem godis och chips även i veckorna. Godis har jag extremt dålig karaktär men chips äter jag inte. Däremot är jag larvigt förtjust i ginger ale och kan ta mig en liten flaska var eller varannan dag (25cl).

Vi äter mycket grillat kött (bor granne med Kötthallen).
Jag är extremt dålig med frukt och grönt.

Har inte fått tummen ur att blrja promenera på kvällarna då det är så sjukt trist att glra själv (springa än värre). Ingen ide att ta med fru och barn då det inte blir mycket till rask promenad och skulle nog inte ens komma ut ur bostadsområdet om de är med...

Förväntar mig inga lösningar här, ville mest skriva av mig.

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga angående fettbränning.

Om mig: 22-årig man, väger just nu 70kg.

3 år efter min viktnedgång har jag legat stabilt på 70kg, aldrig gått över 72-73kg. Problemet är dock att trots all träning under nedgången så förlorade jag nästan inget fett, speciellt runt buken. Gick från 110cm runt midjan till 105cm, jag ska ligga på ungefär 100cm.

Mitt träningspass brukade vara kort 5 minuter uppvärming på band, sen sprang jag relativt intenst tills jag bränt 200 kalorier, så ca 10 minuter. Resten av passet var lite varierande maskiner som täckte det mesta av kroppen.

Så då är frågan; vilket är det bästa sättet att bränna fett på? Jag struntar fullständigt i att förlora vikt, jag ligger nästan perfekt till redan, jag vill bara bli av med fettet.

Min morbror som varit fotbollstränare och jobbat på gym rekommenderade att fokusera på löpning. Vad bör jag göra?

Permalänk
Medlem

@Otori: Du tycker inte att du äter mycket, men bevisligen äter du för mycket. Det är viktigt att inse det för att det ska funka, tycker jag. Att äta för mycket måste ju inte betyda att man äter mer än det man blir mätt av utan att man äter energirikare livsmedel. För att ge lite perspektiv, visste du att ett glas mjölk innehöll lika mycket kalorier som cola? Du känner dig självklart nyttig med 4 dl mjölk till frukost varje dag men det är lika med 4 dl cola varje morgon. Självklart innehåller mjölk waaay nyttigare ämnen, men det är inte poängen.

Bearnaisesås innehåller sinnessjuka 700 kcal / 100 g. Två skedar sås till fredagsgrillat och du har precis ätit en semla till biffen. Såna saker som man inte tänker på.

TL;DR: Se över ditt dagliga kaloriintag!

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Så då är frågan; vilket är det bästa sättet att bränna fett på? Jag struntar fullständigt i att förlora vikt, jag ligger nästan perfekt till redan, jag vill bara bli av med fettet.

Jag är verkligen ingen expert på området vill jag börja med.

En motionsform som är riktigt härlig är cykling. Jag är en person som inte är helt förtjust i löpning, jag tycker ofta att det är tråkigt och jag upplever att det sliter på mina knän. Terränglöpning är bättre men inte helt bra. Jag började cykla för ca 4 år sedan. Jag hade ganska kort avstånd till jobbet, 5 kan och cyklade året runt. Ibland så tog jag en extra sväng efter jobbet för motions skull.
Det jag gillar med cykling är att det är mer skonsamt än löpning, samt att man får lite mer miljöombyte under en tur.
Jag kör på en gravel-bike och slänger på slicks på sommaren för att det skall vara lite snabbare, men under andra delar på året kör jag lite mer mönster på däcken.

Jag själv har varit lätt överviktig för några år sedan. Det var inget extremt, men jag vägde 88 kg, är 180 cm lång. Det som hjälpte mig att gå ner var utan tvekan cykling.
Nu pluggar jag och sitter tyvärr väldigt mycket stilla, men jag försöker att komma ut och cykla för att bränna lite energi. Igår blev det längsta turen som jag cyklat utan att göra det med andra och jag kom upp i 97 km. Det tog några timmar och jag var rejält trött efter, men vilken härlig trötthet det är!

Det enda jag personligen tänker på gällande mat är att undvika sötsaker för det mesta. Men jag känner att jag behöver gå något steg längre än så. Jag väger ca 80 kg för tillfället och känner att jag skulle vilja ligga under 75 kg. Så jag skall ta och börja fokusera lite mer på VAD jag äter, och kanske bli bättre på att äta mindre portioner och lite oftare. Det blir oftast 2 ggr om dagen, och känsla mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Jag har en fråga angående fettbränning.

Om mig: 22-årig man, väger just nu 70kg.

3 år efter min viktnedgång har jag legat stabilt på 70kg, aldrig gått över 72-73kg. Problemet är dock att trots all träning under nedgången så förlorade jag nästan inget fett, speciellt runt buken. Gick från 110cm runt midjan till 105cm, jag ska ligga på ungefär 100cm.

Mitt träningspass brukade vara kort 5 minuter uppvärming på band, sen sprang jag relativt intenst tills jag bränt 200 kalorier, så ca 10 minuter. Resten av passet var lite varierande maskiner som täckte det mesta av kroppen.

Så då är frågan; vilket är det bästa sättet att bränna fett på? Jag struntar fullständigt i att förlora vikt, jag ligger nästan perfekt till redan, jag vill bara bli av med fettet.

Min morbror som varit fotbollstränare och jobbat på gym rekommenderade att fokusera på löpning. Vad bör jag göra?

Nu är jag ingen expert, så ta det för vad det är, men 70 kilo och ett midjemått på 105 centimeter låter smått otroligt. Om du nu inte är kortväxt. När mäter du dig? Det bästa bör vara på morgonen efter toalettbesöket och innan frukosten. Eller är det kanske så att du har överflödig hud kvar från viktnedgången du nämner?

Om ingen av funderingarna i stycket ovan prickar rätt hade jag övervägt att försöka få det utrett.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem

Skriver detta utifrån egna erfarenheter och efterforskning.

Startvikt på 3-siffrigt, nuvarande vikt runt 80 kg, målvikt runt 70-75. Energinivå, blodtryck och puls ligger bra till för min ålder.

Mat jag åt dagligen för 5 år sedan bestod till stor del av burgare, pizza, kebab, pasta, bröd och ris.
I dag är det mest kött och grönt. Blir en hel del nöt, gris, kyckling, ägg, lite ost, avokado, surkål.

Keto är det som funkar för mig. Lär kroppen att förbränna fett istället för kolhydrater, det kommer ta lite tid, men är klart värt det. Äter oftast bara en gång om dagen och är knappt hungrig då heller, har även kört 48 timmars fasta lite då och då utan problem, kroppen tar från reserverna runt magen istället.

Om man är ny till keto, ät när du är hungrig, räkna inte kalorier och gram på protein och fett (men spotta ut allt vad kolhydrater heter). Efter nån månad eller två kommer man naturligt börja äta mindre. Viktminskningen i början brukar vara snabb, men är mest vätska, drick mycket vatten och fyll på med salt.

Ser att flera här tränar/ska börja träna, bra! Kör hårt! Önskar att jag kunde hitta motivation själv till det, finns bara fördelar. Tror dock att viktminskning, som denna tråd handlar om, beror främst på kost.

Visa signatur

Define R6 | Corsair RM 750x | ASUS PRIME Z370-A | Intel Core i7 8700K | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC | Samsung 960 EVO 500GB | ROG PG279Q | DELL UP2716D |