iPad böjd, skicka in eller inte?

Permalänk
Inaktiv

iPad böjd, skicka in eller inte?

Hej,
Denna iPad Pro 2020 har varit såhär sen jag köpte den det är från fabrik vilket man ser då den är perfekt böjd i mitten av alla fyra sidorna. Ni kan se ”gapet” mellan skärmen och bordet.

Frågan är; hade ni skickat in den för reparation eller inte?
Enligt Apple är 0.4mm böjning godkänt. Vet inte hur mycket det här är.

Här kan ni se flera bilder;
https://imgur.com/gallery/tFmM858

Permalänk
Medlem

Vanligt printer papper, typ A4 brukar vara 0,1mm tjockt, testa hur många papper du får in i glipan.

Permalänk
Medlem

@anon300311: Hur vet vi att underlaget verkligen är plant? Misstänker att det är inom toleranserna för annars får väl QC gå på dagen.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dr.Mabuse:

@rstolpe: Hur vet vi att underlaget verkligen är plant? Misstänker att det är inom toleranserna för annars får väl QC gå på dagen.

Testat på flera olika samma problem lika på min häll.

Permalänk
Medlem

Det där har ju ingen som helst inverkan på funktionen så mitt förslag är att glömma det och gå vidare.

Permalänk

håller med ovanstående kan lika gärna vara skivorna du kollat mot som är lite böjda, utan kliniskt ren precisionsslipad skiva är 0.4mm i princip omöjligt att mäta fram då alla skivor är mer eller mindre böjda och minsta damkorn kan få måttet att fela.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Inaktiv

Har sett någon annan som klagat på det men Apple svarade att det var inom toleranserna. Lite mera filosofiskt, ingenting är någonsin helt rakt och med den här designen så syns minsta avvikelse. Hade plattan varit mera rundad i formen hade du aldrig märkt något.

Sedan kan du alltid böja till den som du vill ha den:

https://www.youtube.com/watch?v=hUBsxCcJeUc

Gå till 06:27 i klippet.

Jag är spekulant på en iPad Pro och jag kommer att vara helt nöjd med en likadan som du visar upp.

Permalänk
Inaktiv

Tog in en av bilderna i ett bildredigeringsprogram och blåste upp bilden rejält. Mätte böjningen till runt 4 pixel på en 1900 pixel lång iPad. Om din iPad är 248mm lång blir det en böjning på 0.5mm. Den rackarn är nog lite över uppgiven tolerans på 0.4mm. Kanske en idé att ta en bild med högre upplösning så mätningen blir mer exakt.

Permalänk
Medlem

Har du köpt den på Apple store nyligen är det bara lämna in och köpa en ny.
De har öppet köp fast man använt produkterna så.

Jag hade lämnat tillbaka, mest för jag tycker en produkt för typ 15000kr ska vara felfri från start och för minska risken mer skada uppkommer med tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det där har ju ingen som helst inverkan på funktionen så mitt förslag är att glömma det och gå vidare.

De flesta "kosmetiska" defekterna på en surfplatta har noll inverkan på funktion.
När man vet att den är böjd så är det något jag skulle irritera mig på, det är ju inte någon budgetplatta för 700kr på ica maxi.
Detta kommer ju dra ner andrahandsvärdet en del om man är ärlig när man ska sälja. För vem väljer en böjd om man kan få en icke böjd för samma pris?

Jag skulle försöka få den utbytt det värsta som kan hända är att apple tycker den är för rak.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon214822:

Tog in en av bilderna i ett bildredigeringsprogram och blåste upp bilden rejält. Mätte böjningen till runt 4 pixel på en 1900 pixel lång iPad. Om din iPad är 248mm lång blir det en böjning på 0.5mm. Den rackarn är nog lite över uppgiven tolerans på 0.4mm. Kanske en idé att ta en bild med högre upplösning så mätningen blir mer exakt.

Sen kan man räkna in att bordet förmodligen inte är 100% rakt heller.
Ska försöka lägga den på en spegel och se.