Permalänk
Medlem

Headset till Gaming

Mina Astro A50 gav upp. Först gick mikrofonen sönder och sedan helt utan förvarning fick jag extremt höga brusstörningar på Max volym, som tur hade jag inte hörlurarna på mig när det hände. Ingen garanti kvar tyvärr.

I vilket fall som helst så är jag ute efter nya gaminglurar nu men vet inte om jag ska köra på arctis PRO wireless, gsp670, Audeze Mobius ,eller om jag ska välja ett par bättre trådande hörlurar med en dac istället. Spelar bara på pc. Budget ca 3-5 kkr. Främst lirar jag fps så det är prioritet på att höra varifrån ljud kommer.
Kan tänka mig ModMic om det inte finns inbyggt.

Permalänk

Kör själv med Beyerdynamic MMX-300 2:a gen tillsammans med en äldre Fiio E17 Alpen. Hade innan dess HyperX Cloud och nog är det skillnad på lurar och lurar. Man får lite vad man betalar för. Otroligt klart och fint ljud där man verkligen hör alla detaljer. Fungerar lysande både till spel, musik och film.

https://europe.beyerdynamic.com/mmx-300.html

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Tack ska kolla in det

Permalänk
Medlem

Jag har lurar från 6k ner till 500kr liggandes och kringutrustning för ungefär samma summa pengar.
(hade en period där jag försökte hitta det "bästa" ljudet )

Mitt tips för "bästa gamingljudet":

En billig USB DAC med vanliga "headset intag (3.5 hörlurar/mic) utan massa mjukvara.
Tips: Syba Sonic USB
Här får du nu även tillgång till fler utgångar och kan ha den kopplad till dina spelkonsoler med.

Det skönaste/minst krångligaste headsetet du kan hitta.
Dvs. inget extra lull som sitter på sladden eller en för styv sladd.
kåpor/vaddar/huvudbygel som passar dig, och du känner du kan ha på dig så länge du vill utan att det börja skava eller göra ont, eller svettas.

Sist men inte minst, ladda hem en bra EQ.
Jag rekommenderar APO med Peace plugin
Här i kan du finjustera ljudet precis som du vill.
Ha flera olika profiler beroende på vad du spelar/lyssna på.
En bra EQ med bra inställningar kan lätt göra ditt ljud likvärdigt ett par lurar för 500-1000kr mer en vad du köpte dina för.
Och nu kommer jag säga det som inte får sägas....
Ljud är individuellt *insert dramatic chipmunk.avi*
Hur vi tycker ljud ska låta, och hur vi uppfattar ljud är individuellt.
Alla har inte den perfekta hörseln, det finns en anledning till att vi använder elektroniska verktyg idag för att finjustera våra gitarrer/pianon osv.
Hitta inställningar som passar dig, som du tycker låter bra.
kör på med trebbel som fan, och dra ner basen till max när du spelar tex CS:GO, så kommer du aldrig missa ett fotsteg tex. allt annat i spelet kommer låta för jävligt. men man spelar ju för att vinna, eller?

Några sista tips.
undvika trådlösa lösningar. finns inget på marknaden än som är lika bra till samma prisklass som ett par gedigna trådade 2.0 lurar.
Oavsett hur dyra trådlösa lurar du köper, kommer det alltid finnas ett dubbelt så bra trådat alternativ för halva pengen.
Enligt min erfarenhet finns det heller inga "5.1 eller 7.1" lurar på marknaden som är bättre än ett par 2.0 lurar i samma prisklass. men detta går att diskutera, och faller lite under vad individen själv tycker.

Detta blev mycket mer text än vad jag hade planerat. så ber om ursäkt för det

Hoppas du hittar ett par lurar som passar dig.

//Jonte

Visa signatur

Error 404, System not found!

Permalänk
Medlem

Tack, har ett par bose qc25 som ligger i en låda, kanske dessa kan fungera? Dock tror jag dom har 3,5 mm med microfon. Så man får kanske sätta en splitter på dom. Vad trod du om denna dac?

https://www.eposaudio.com/en/se/gaming/products/gsx-1000-d1b9...

Vill gärna ha sidetone och chatmix

Permalänk

@Bilen: jag har den funkade ganska bra tills det börja glappa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bilen:

Tack, har ett par bose qc25 som ligger i en låda, kanske dessa kan fungera? Dock tror jag dom har 3,5 mm med microfon. Så man får kanske sätta en splitter på dom. Vad trod du om denna dac?

https://www.eposaudio.com/en/se/gaming/products/gsx-1000-d1b9...

Vill gärna ha sidetone och chatmix

Har en GSX 1000 liggandes med. ville testa bla "virtuell 7.1"
Kan inte rekommendera den.*snip*
Enligt mig får man mycket mer ut av tex Syba Sonic USB. och då kostar den bara ~500kr med frakt och allt (dvs 1/5 av GSX 1000)

Ja, en vanlig 4pin 3,5 till 2x 3pin 3,5 borde funka perfekt. så det är bara att tuta och köra

Redigerat lite av mod :)
Visa signatur

Error 404, System not found!

Permalänk
Medlem

Ok, så inte värt ett köp då? Jag ska prova ett par arctis, rätt skönt med blåtand och trådlöst. Man får inte samma fantastiska ljud men dom funktionerna kan vara ovärdeliga då jag även kör mycket telemöten nu under coronatider.

Tack för input.

Permalänk
Medlem

@Bilen: Jag använde ett par Steelseries Arctis Pro fram tills ett tag sedan då jag skaffade ett par Philips Fidelio HR.
Steeleseries gjorde ett hyfsat bra jobb samt hade en bra mick - ingen som klagade i spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

@Bilen: Jag använde ett par Steelseries Arctis Pro fram tills ett tag sedan då jag skaffade ett par Philips Fidelio HR.
Steeleseries gjorde ett hyfsat bra jobb samt hade en bra mick - ingen som klagade i spel.

Dessa? https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4388967

Av vilken anledning bytte du? Spelar du med dom? Vilken dac och förstärkare passar?

Permalänk
Medlem

@Bilen: Hej, ursäkta väldigt sent svar - haft en off-period från forum ett tag.

Jag bytte mest för att jag hade vanliga icke HR varianten förut, men sälde dem. Ångrade mig men använde Steelseries med mic för att spela online. Återgick till att spela mer och mer single player - så komforten och överlägset allround ljud var den största anledningen till att jag bytte.

Jag använder mig i dagsläget av en AudioQuest Red, USB DAC/AMP som fungerar ypperligt. Även matchat med Fiio E10k, Piioneer U5 och Chordo MOJO som fungarar väl. Philipsen fungerar hyfsat rätt in i datorn. De kommer väl till pass bättre av en DAC, men det är en bra allround hörlur. Inga extremer vare sig åt det bra eller dåliga hållet. Bra ljud överlag som passar att byta mellan spel, musik och film utan större bekymmer. Jag har bättre lurar på varje område, men bekvämligheten gör att dessa är min go-to lurar på datorn om jag inte specifikt skall te.x lyssna in mig på en ny skiva eller så.

Hoppas att du hittar något i allt svammel där.