Permalänk
Medlem

Ping i spel

Hej

Har haft en 20/20 "radio" internet körde då trådlöst till datorn och hade en ping i spel på ca 40 ms, inget snabbt men pingen va stabil o spela med.

Installerade fiber i kåken i slutet av maj och bestämde mig för bahnhof 500/500 lina, drog kabel till datorn ifrån router för att hålla ner ping. På speedtest har jag en ping på 11-12 ms men i spelen är den fortfarande ca 40 ms. Flera av dom jag spelar med ligger runt 25 eller lägre.

Spelar mest Pubg och Lol men märks även på Valorant och Cod.

Någon som har några idéer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sluskw:

Hej

Har haft en 20/20 "radio" internet körde då trådlöst till datorn och hade en ping i spel på ca 40 ms, inget snabbt men pingen va stabil o spela med.

Installerade fiber i kåken i slutet av maj och bestämde mig för bahnhof 500/500 lina, drog kabel till datorn ifrån router för att hålla ner ping. På speedtest har jag en ping på 11-12 ms men i spelen är den fortfarande ca 40 ms. Flera av dom jag spelar med ligger runt 25 eller lägre.

Spelar mest Pubg och Lol men märks även på Valorant och Cod.

Någon som har några idéer?

Det beror såklart på vart spelservrarna står.
Ping mäter bara tiden det tar för att skicka ett paket och få svar på det. Ju längre bort den server du pingar står, desto längre tid tar ping+pingsvar.

Avståndet är i nästan undantagslöst den största anledningen.

Och... Radio är inte mycket långsammare än fiber. Många gånger snabbare då fiber "studsar" rätt mycket i en kabel. Dvs, det blir inte den kortaste sträckan som ljuset färdas på.

Permalänk
Medlem

För att sätta ett värde på det så går signalen i en fiber i ~2/3 av ljushastigheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Talisker00:

Det beror såklart på vart spelservrarna står.
Ping mäter bara tiden det tar för att skicka ett paket och få svar på det. Ju längre bort den server du pingar står, desto längre tid tar ping+pingsvar.

Avståndet är i nästan undantagslöst den största anledningen.

Och... Radio är inte mycket långsammare än fiber. Många gånger snabbare då fiber "studsar" rätt mycket i en kabel. Dvs, det blir inte den kortaste sträckan som ljuset färdas på.

Så en som bor i samma stad som mig kan 15 ms mindre när vi spelar samtidigt? Kan de vara sån skillnad?

Permalänk
Viking
Skrivet av Sluskw:

Så en som bor i samma stad som mig kan 15 ms mindre när vi spelar samtidigt? Kan de vara sån skillnad?

Vad får de andra på speedtest då? Själv får jag ca 5-7ms. Så om dem får ungefär lika som mig behöver det inte vara konstigt.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sluskw:

Så en som bor i samma stad som mig kan 15 ms mindre när vi spelar samtidigt? Kan de vara sån skillnad?

Din ping beror även på vilken routing din ISP gör. Det vill säga vilken väg din anslutning kan ta till servern du pingar, och hur många hopp den gör hos olika servrar på vägen. Telia brukar vara bra på detta enligt min erfarenhet.

Visa signatur

[4690k@4,7GHz] [Asus Z97-A] [Asus GTX 970 Strix] [Corsair 16GB DDR3 1600MHz] [Samsung 830 120 GB] [WD Green 3TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sluskw:

Så en som bor i samma stad som mig kan 15 ms mindre när vi spelar samtidigt? Kan de vara sån skillnad?

Geografisk plats är inte enda avgörande faktorn, utan även vilken väg trafiken tar. Har ni olika internetleverantörer kan de ha olika avtal så att trafiken prioriteras olika, eller olika utrustning.

Därtill kan din egen dator och dina spelinställningar påverka svarstiden, beroende på hur den mäts.

Sedan är en skillnad på 15ms faktiskt inte märkbar på individnivå, men om svarstiden fluktuerar istället för att ligga stabilt blir det lätt att märka av.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sluskw:

Så en som bor i samma stad som mig kan 15 ms mindre när vi spelar samtidigt? Kan de vara sån skillnad?

Som flera påtalat så handlar det om peering. För att gå ifrån en operatör till en annan så måste de ske någonstans. Telia har flera punkter, men vissa (främst mindre) operatörer gör det i norra Stockholm. Jag har dock varit med om att en anslutning vi hade via Telia gick från Norrland via Skåne till Stockholm. Vi gjorde en "traceroute" och såg vilket tokig väg det tog och påtalade det för Telia som fixade det så småningom. Kanske svårare för en privatperson, men vi hade gigabit vilket på den tiden var riktigt snabbt.

Så om du vet vad spelservern heter kan du från kommandoprompten skriva tracert <serveradress>

Ofta svarar servrar med vilket ort de står på, men långt ifrån alltid.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless