Permalänk
Medlem

Köpte ny dator, vad tycker ni?

Hej!

Jag har precis köpt en ny dator för 9228 kr, Tycker ni det var dyrt eller kom jag undan billigt?
Jag köpte datorn NY och MONTERAD!

Detta är specsen:
Chassi: DeepCool Matrexx 55
CPU : i5-9600KF (+ Intel Stock Kylare)
Moderk: Asus PRIME H310M-E 2.0
Grafikk: Gigabyte GTX 1660 Super OC 6 g
RAM : Kingston HyperX Fury 2x8 gb
HDD : Seagate Barracuda 1TB
SSD : Kingston 480 GB A400
PSU : 500w Bronze (85+)
Och självklart Windows 10 Pro

----

Nu undrar jag, Fick jag datorn för ett rimligt pris?
Är det nåt som är dåligt med datorn? Nåt som jag bör veta?

Mvh Hardlyz

Rubrik förtydligad /Vzano, Mod
Visa signatur

I5 11600KF l 32 gb RAM l GTX 1660 SUPER l 1 TB SSD l Windows 11

Permalänk
Medlem

Enligt komponentkoll.se så ligger totalkostnaden på ca 11 776 kr för ditt bygge, men då är den dyra kostnaden för Win 10 Pro inräknad. Utan den så är priset ungefär likadant som det du betalade, 9 327 kr.

Min amatörrecension är att du troligen skulle kunnat få ihop ett något bättre bygge för samma peng, men exakt varför och vad du skulle valt istället lämnar jag åt andra att kommentera.

Permalänk
Medlem

Det var väl rätt rimligt såvida du har kvitto och garanti på alla grejerna

Dock lite oklart vad det är för minnen (hastighet + CL)? Samt vad är det för PSU?

Skulle rekommendera en bättre cpu-kylare, då skulle du även kunna överklocka en del och få ännu bättre prestanda

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

@JohanFlodqvist:

Det är 3000MHz (Dock klarar moderkortet enbart 2666 mhz). Sen är det CL16.

Kommer inte överklocka, tänkte använda den till typ wow, csgo och farcry 6 som är påväg.
Men processor fläkten kan man väll uppgradera i framtiden om man vill det?

Ja, Jag fick kvitto och garanti på allt.

PSUn är Shark Gamings egna 500w ligger på 709 kr. (Är byggd hos SharkGaming förövrigt)

Visa signatur

I5 11600KF l 32 gb RAM l GTX 1660 SUPER l 1 TB SSD l Windows 11

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av DuoMonky:

@JohanFlodqvist:

Det är 3000MHz (Dock klarar moderkortet enbart 2666 mhz). Sen är det CL16.

Kommer inte överklocka, tänkte använda den till typ wow, csgo och farcry 6 som är påväg.
Men processor fläkten kan man väll uppgradera i framtiden om man vill det?

Ja, Jag fick kvitto och garanti på allt.

PSUn är Shark Gamings egna 500w ligger på 709 kr. (Är byggd hos SharkGaming förövrigt)

9600KF med intel stockkylare kommer bli varmt och högljutt, körde intels påfynd till kylare på min 8600K (i princip samma processor) och den låg på 92 °C när jag spelade destiny 2 och det var inte speciellt tyst heller.

Du hade kunnat spara lite pengar och köpa en processor utan k-suffix, H310 är ändå nedlåst så överklockning är inte möjligt oavsett.

Kvitto och garanti får du oavsett om du hade köpt delarna löst och byggt ihop datorn själv.

500W bronze för 709 kr är inget vettigt år 2020 i min mening, du kan få ett 550W agg med 80+ gold för knappt 50 kr mer.

Inför framtiden, fråga om råd innan du köper datorn

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

@Vzano:

Tack för infot!

Nu är datorn redan beställd :/ Men jag kikade på youtube innan så såg jag att stock coolern inte skulle vara ett problem och att det skulle funka. Men kan ha fel.

500w skulle vara lagom då den endast kräver 450w totalt (MAX).

Men ifall fläkten skulle låta för mycket? Är det nåt enkelt att byta själv eller blir det värsta processen?

Visa signatur

I5 11600KF l 32 gb RAM l GTX 1660 SUPER l 1 TB SSD l Windows 11

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av DuoMonky:

@Vzano:

Tack för infot!

Nu är datorn redan beställd :/ Men jag kikade på youtube innan så såg jag att stock coolern inte skulle vara ett problem och att det skulle funka. Men kan ha fel.

500w skulle vara lagom då den endast kräver 450w totalt (MAX).

Men ifall fläkten skulle låta för mycket? Är det nåt enkelt att byta själv eller blir det värsta processen?

500W räcker gott och väl, 1660 super drog 280W när sweclockers testade med en 8700K.

Kylaren är inte bra men det fungerar, byta kylare är relativt lätt.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

@Vzano:

Får hoppas att kylaren funkar, I värsta fall får jag köpa en ny och lägga in (Genom hjälp av youtube).
Vilken skulle vara rekommenderad då?

Visa signatur

I5 11600KF l 32 gb RAM l GTX 1660 SUPER l 1 TB SSD l Windows 11

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av DuoMonky:

@Vzano:

Får hoppas att kylaren funkar, I värsta fall får jag köpa en ny och lägga in (Genom hjälp av youtube).
Vilken skulle vara rekommenderad då?

https://www.inet.se/produkt/5323104/be-quiet-pure-rock-2 en populär kylare som ofta rekommenderas i byggen.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

@DuoMonky: Jag hade inte köpt den datorn då den endast har 6 kärnor och inga extra trådar, den kommer vara utdaterad inom 1-2 år, redan idag finns det gott om spel som drar nytta av fler än 6 kärnor/trådar.

Tycker även grafikkortet är hyfsat klent för priset på datorn.

Lämna tillbaka den och köp något annat.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Hardlyz: Jag hade inte köpt den datorn då den endast har 6 kärnor och inga extra trådar, den kommer vara utdaterad inom 1-2 år, redan idag finns det gott om spel som drar nytta av fler än 6 kärnor/trådar.

Tycker även grafikkortet är hyfsat klent för priset på datorn.

Lämna tillbaka den och köp något annat.

Mvh

Med tanke på hur bra man klarar sig med 4 kärnor idag så tror jag det där är att ta i lite. Jag tror att en sek-kärnig cpu kommer stå sig längre än bara ett år eller två även om fler och fler spel börjar dra mer nytta av fler kärnor så optimeras spelen ändå för att datorer i låg/mellansegmentet ska klara dom eftersom att de aldra flesta sitter på dessa riggar. Jag vågar lova att grafikkortet kommer bli utdaterat för cpu'n.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

@Vzano:

Tack för all svar!

Kikade lite på hur man demonterar moderkortet och hur man installerar fläkten. Verkar relativt enkelt.

Ta bort gamla kylpastan och sedan sätta på denna bara?
Verkar vara förapplicerad kylpasta på denna så det är väll sätta dit skruvarna sen starta datorn?

Tack för all hjälp förresten!

Visa signatur

I5 11600KF l 32 gb RAM l GTX 1660 SUPER l 1 TB SSD l Windows 11

Permalänk
Medlem

@JohanFlodqvist: Nej, det är faktiskt inte att ta i, TS kommer få ångra sig om han köper en processor som endast har 6 kärnor.

Jag hade istället köpt en 1600AF, 2600 eller 3600 beroende på prisläge, då har han totalt 12 trådar vilket med största sannolikhet kommer räcka längre än 6 de kommande åren.

Visst har Intel högre IPC, men i den upplösningen och typen av grafikkort som TS har i sin budget så spelar det ingen roll, grafikkortet kommer vara flaskhalsen oavsett om han kör på Intel eller AMD, återigen ett skäl till att köra på en 6c/12t CPU.

Jag hade köpt något liknande detta;

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13910042

Bättre dator på alla sätt och vis

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@JohanFlodqvist: Nej, det är faktiskt inte att ta i, TS kommer få ångra sig om han köper en processor som endast har 6 kärnor.

Jag hade istället köpt en 1600AF, 2600 eller 3600 beroende på prisläge, då har han totalt 12 trådar vilket med största sannolikhet kommer räcka längre än 6 de kommande åren.

Visst har Intel högre IPC, men i den upplösningen och typen av grafikkort som TS har i sin budget så spelar det ingen roll, grafikkortet kommer vara flaskhalsen oavsett om han kör på Intel eller AMD, återigen ett skäl till att köra på en 6c/12t CPU.

Jag hade köpt något liknande detta;

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13910042https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/13910042

Bättre dator på alla sätt och vis

Mvh

Jag förstår inte riktigt logiken i att klaga på för få antal kärnor och trådar och sen länka till en kundvagn med en cpu med färre kärnor/trådar än den som TS redan har köpt. Sen kan jag tycka att om TS nu redan köpt burken så är det inte alls så stor skillnad som du försöker göra gällande att det faktiskt skulle vara värt att skicka tillbaka burken för att gå på ett annat alternativ. Jag rekommenderar i regel inte Intel för att jag tycker att det är ett jävla pissbolag i största allmänhet, men den cpu som sitter i burken TS köpt är ju för det första bättre än en 3300X och för det andra en riktigt shysst cpu för gaming. Så att hålla på att ändra rig för att få sämre prestanda tycker jag känns lite skevt.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

@JohanFlodqvist:

Tack för dina svar uppskattas!

Jag tänkte nu på min kylare till CPUn.
Intel stock coolern verkar kass som fan när man kikar på youtube osv.
Tänkte köpa be quiet! Pure Rock 2 imorgon och sätta dit den. (Eller bör jag köpa en annan kylare för min processor i5-9600kf?)

Tror du den förapplicerade kylpastan kommer funka? eller måste jag köpa ny kylpasta tub och lägga på?

Visa signatur

I5 11600KF l 32 gb RAM l GTX 1660 SUPER l 1 TB SSD l Windows 11

Permalänk
Medlem

@JohanFlodqvist: 3300X har 4 kärnor och 4 trådar, dvs totalt 8 kärnor/trådar att använda, 9600KF har endast 6 kärnor och inga extra trådar, högre IPC dock men återigen oväsentligt då grafikkortet är flaskhalsen oavsett CPU.

Han får inte sämre prestanda utan han kommer få fler FPS med ett 5600XT och en 3300X än en 9600KF och ett 1660 Super.

Hursomhelst verkar TS redan ha handlat och då är saken klar

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@DuoMonky: Den pastan som är applicerad på kylaren är utmärkt och du behöver inte köpa någon extra istället.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@Aeig: Tror då inte skillnaden på 2 trådar kommer vara så monumental att TS kommer ångra sig om 1-2 år, troligen inte heller om 4 år för den delen. Bara för att de flesta nya cpuer har 8 eller fler trådar betyder inte det att industrin kommer att överge bra stöd för prollar med färre trådar, det är ändå en jäkla massa datorer överallt som har färre än 6 trådar. Har svårt att se dessa bara kommer att överges, det vore inte så värst smart att eliminera en ansenlig andel av sina kunder på det viset.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@JohanFlodqvist: 3300X har 4 kärnor och 4 trådar, dvs totalt 8 kärnor/trådar att använda, 9600KF har endast 6 kärnor och inga extra trådar, högre IPC dock men återigen oväsentligt då grafikkortet är flaskhalsen oavsett CPU.

Fast parallella SMT trådar möjliggörs endast under vissa omständigheter. En 4 kärnig / 8 trådar är inte riktigt jämnförbar med en 8 kärnig processor, utan den går mer jämt upp mot en 6 kärnig i de flesta fall i praktiken.

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP