Intel eller Arm Mac, ur konsumentens synvinkel

Permalänk
Skrivet av anon52343:

Själv kör jag Win 10 på Macbook Pro så ARM-uppgradering är uteslutet i dagsläget.

Bytte permanent p.g.a. vissa irritationsmoment i MacOS som jag inte kunde leva med, samt att vissa appar faktiskt körs bättre i Windows. MacOS har lägre overhead, men många företag verkar rätt dåliga på att skriva appar till Mac. Krashar och beter sig knepigt (nu håller jag mest på med video, foto & musikproduktion).

Intressant. Just de delar som många kör MacOS till – även jag själv (framförallt foto och musikproduktion) och det enda som får mig att känna behov av att starta om i Windows är de spel jag vill spela som bara finns där. Att program kraschar och beter sig knepigt hör inte till vanligheterna, då hade jag nog också hoppat över helt till Windows.

Att köra Final Cut Pro och Logic Pro X i Windows är inte heller så lätt.

Att Finder kan bara knepig med så många filer är mycket möjligt. Men finns ju alternativ, samtidigt brukar Finder uppdateras i varje punktuppdatering till MacOS, så problemet kanske inte är statiskt? Liksom att webbläsare utvecklas kontinuerligt.

On topic:
Jag tror inte det är fel att vänta till en ARM-Mac om man kan. Tror de flesta äldre mjukvaror kommer rulla bra nog med Rosetta 2 och sen upplever jag att tredjepartsutvecklare på MacOS är rätt snabba på att anamma nya saker.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Mac för någon månad sedan. Kände till planerna med ARM innan köpet men jag har inte möjlighet att vänta på när de kommer.

Kan du vänta så vänta tycker jag, det ryktas om att den första Macen med ARM blir just en Macbook Pro. Så länge du kan vänta kanske det kommer mer information om när var hur om allt detta.

Kom på en sak att lägga till. Apple kommer släppa några uppdaterade Intel-Macar innan bytet. Jag har svårt att tro att Apple tänker att de skulle komma undan med en fuling och släppa Intel-Macar men sedan klippa stödet snabbt från Intel-arkitekturen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

De flesta "vanliga" människor och ikke nurdz kör windows på sina macar av de jag känner. Är det ett hushåll med både mac och pc går pc'n varm för att många inte förstår sig på mac och enkelheten med spel för pc gör sitt till. Låg overhead har 0 betydelse om spelet du vill spela inte rullar på maskinen.
Ska köpa en polares mac för att den var häftig "att ha" men ingen använder den och han är inte den enda som gjort så.

De siffror jag sett säger att 2% respektive 3% av Mac datorer (olika källor) kör boot camp. Å andra sidan sägs som vanligt inget om hur statistiken är insamlad. Om det är en ögonblicksbild av fördelningen (dvs man missar systemen där användaren kan tänkas boota upp under Windows vid något annat tillfälle), eller om man talar om hur många system som alls har en bootcamp partition.

Utvecklare jag känner kör MacOS normalt, och drar igång andra OS för testning (alternativt kör det på en annan dator de har som kör det OS de vill testa på, känner ingen som programmerar som bara har en dator, själv har jag fyra bara hemma). Grafiska formgivare och fotografer kör bara MacOS, liksom vanliga hemanvändare. Men det finns över 100 miljoner MacOS datorer igång, jag tror inte att någons "anecdotal evidence" säger något tillförlitligt.

Angående OP:s fråga, är väl svaret att om man kan vänta med inköp, är det i princip alltid klokt att göra det. Men Apple brukar stödja gammal hårdvara med nya OS-versioner i många år, och även därefter fortsätter de gamla systemen att funka och få uppdateringar. Om man av någon anledning måste köra Boot Camp på sin Mac skall man naturligtvis köpa en Intel-baserad Mac. Och plattformen är stabil vid det här laget, man vet vad man får.

Har svårt att tänka mig att Apple Silicon Macar inte kommer att vara mycket konkurrenskraftiga gentemot Intel-varianterna. Det är ju en del av poängen med att alls byta. Det är ju inte som om Apple var tvingade att plöja ner utvecklingsmiljarder i det här skiftet, deras Intel Macar genererar stabil vinst. Snarare hoppas de nog vinna köpare från Windows-sidan med sitt skifte, företrädesvis privatanvändare för jag kan inte föreställa mig att institutionskunderna kommer att byta i första taget. Och då får man se till att leverera rejäla konkreta fördelar för en bred allmänhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Och om Adobe inte längre tycker att macOS är värt besväret? Dom kan sänka sina utvecklingskostnader rätt kraftigt genom att bara utveckla för Windows (och fortfarande täcka in 92% av marknaden). Några företag till som gör samma bedömning och macOS är lika dött som det är lätt att hyra en Mac i molnet för den som måste ha en. Hur hippt är det sedan att gå runt med en gammal Mac som ingen längre stödjer?

De kanske inte tycker macOS är värt besväret men de tycker garanterat att iOS/ipadOS är värt besväret. Vilket nu blir mer eller mindre samma sak att utveckla för.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jem:

Hej

Om man nu funderar på att köpa en ny MacBook Pro och inte har bråttom med den, så vad får Apples övergång från Intel till Arm för konsekvenser, vad ska man tänka på?

Frågan är ska man vänta på att nya Arm-Macs kommer eller är det ok att köpa Intel-Mac nu? Hur blir det med supporten av gamla Mac OS och applikationer som körs på den? Annat?

Tach för svar!

Jag hade en medelutrustad 2019 MacBook Pro 13” och bytte nyligen till en maxad sådan fast 2020. Den vet jag kommer fungera med allt jag använder och behöver idag och en tid framåt. Prestandabumpen är nice dessutom.

Jag arbetar med min Mac och är beroende av dess funktion, i samspel med en rad annat, som virtualisering av Windows ovanpå emellanåt liksom en rad komplexa mjukvaror som jag inte tror kommer att ”portas” över till Arm i en handvändning.

Behöver du din Mac på riktigt så köp den genast. Om du bara typ ”behöver” den så kan du så klart också vänta för att se vad för spännande nytt som kommer runt hörnet.

😊

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av EntropyQ3:

Uhm...nej?
Vet inte varifrån dina påståenden kommer, men MacOS har en stabil volym kring 20 miljoner/år sedan 2012, medan Windowsdatorerna har minskat långsamt men monotont i volym sedan 2011.
Som du säger ligger de nu globalt på på just under 10% av den totala försäljningsvolymen i enheter per år. (Andelen av aktiva system är en bit högre, men svårare att uppskatta med vettig precision, vågar inte ge en siffra.)
Om man ser till value och inte enheter, ligger Apple naturligtvis mycket högre. Och viktigast i det här sammanhanget, MacOS ligger också högre i software revenue än deras %-andel i enheter/år.
De har inte en försäljningsvolym som blåses upp av massinköp av billiga laptops till skolor och administrationer, de säljer till kunder som faktiskt köper mjukvara.

Självklart kommer det att hjälpa till med vitaliteten i mjukvaruproduktionen att man nu gör det extremt lättillgängligt för iOS utvecklare att också producera för MacOS.

De utvecklare och publishers som ser vettig ROI på investerade medel kommer att producera mjukvara för MacOS. Självklart ser användardemografin annorlunda ut än för Microsoft Windows, men för många områden är det en fördel.

Sweclockers är väldigt fokuserade på en enda mjukvaruproduktkategori - AAA multiplattformsspel.
Jag skulle vilja hävda att det leder till en viss hemmablindhet när man bedömer MacOS som plattform.

När jag pratar marknadsandelar för Mac så är mitt perspektiv från '84 när ur-Macen lanserades. I början var man kung på DTP och åtnjöt höga marknadsandelar men sedan översvämmades marknaden av billiga Windows-datorer som också kunde DTP. I höjd med '96 var man i princip utkonkurrerade och konkursmässiga. Steve 'Jesus' Jobs inkallades och lyckades få liv i liket. Att Mac har överlevt så länge som man har gjort, i en bransch som är så mycket ett naturligt monopol, är faktiskt ett riktigt imponerande reptrick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

När jag pratar marknadsandelar för Mac så är mitt perspektiv från '84 när ur-Macen lanserades. I början var man kung på DTP och åtnjöt höga marknadsandelar men sedan översvämmades marknaden av billiga Windows-datorer som också kunde DTP. I höjd med '96 var man i princip utkonkurrerade och konkursmässiga. Steve 'Jesus' Jobs inkallades och lyckades få liv i liket. Att Mac har överlevt så länge som man har gjort, i en bransch som är så mycket ett naturligt monopol, är faktiskt ett riktigt imponerande reptrick.

Ja, det var imponerande att de lyckades överleva 👍🏻
Är så glad för det. Tycker så mycket om företaget i stort, deras produkter både (funktions- och designmässigt) liksom tjänster och supportorganisation.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Skrivet av Jem:

Hej

Om man nu funderar på att köpa en ny MacBook Pro och inte har bråttom med den, så vad får Apples övergång från Intel till Arm för konsekvenser, vad ska man tänka på?

Frågan är ska man vänta på att nya Arm-Macs kommer eller är det ok att köpa Intel-Mac nu? Hur blir det med supporten av gamla Mac OS och applikationer som körs på den? Annat?

Tach för svar!

Ska du vara framtidssäkrad och bara kör mainstreamprogramvara på macOS bör du vänta på ARM.

Apple tenderar att stödja hårdvara i 5-7 år, och ge säkerhetsuppdateringar till två generationer gamla operativsystem (aktuell version är 10.15, det släpps fortfarande säkerhetsuppdateringar till 10.13). Det betyder att en Intel-Mac du köper idag har en förväntad livstid på maximalt 7-9 år (varav de sista två åren utan möjlighet att köra de senaste operativsystemen), vilket inte är helt illa. Dock kan du räkna med att många applikationsutvecklare kommer att bry sig mindre om/sakna resurser till att lösa problem på Intel-maskiner inom kortare tid än så, och att det därför kommer att bli en sämre upplevelse att köra macOS på "legacyhårdvara" inom kanske redan 5 år eller så.

Med det sagt skulle jag säga att samma princip gäller här som överallt annars: Bättre prylar finns alltid runt nästa krök, så kan du vänta på nästa förbättring, gör det, men behöver du något här och nu kan du lika gärna skaffa det och vara nöjd med det så länge det fyller sitt syfte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Kolla utvecklarkonferenser (t.ex. via Tuben), så länge vi ignorerar .Net så dominerar MacOS bland utvecklare som har tillräckligt hög rang för att skickas för att presentera på dessa konferenser. Det är lite trist, men att ha en Mac är lite av en statusmarkör. Så även på företaget jag jobbar, officiellt kör vi peon-PC men de flesta (finns alltid de som vägrar) som är tillräckligt högt i hierarkin har lurat åt sig en Mac

På mitt jobb där de flesta är utvecklare är Mac stendött, bara någon enstaka kör vidare. Största anledningen var pga "dongle hell" som följde med MacBook Pro med bara några enstaka USB-C-portar. Tidigare hade ganska många Mac.

Om någon vill ha Mac är det nog problem att få det, men väldigt få är särskilt intresserade.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av mfm:

På mitt jobb där de flesta är utvecklare är Mac stendött, bara någon enstaka kör vidare. Största anledningen var pga "dongle hell" som följde med MacBook Pro med bara några enstaka USB-C-portar. Tidigare hade ganska många Mac.

Jag förstår principen med dongle hell men är det ett realistiskt problem för andra än typ fotografer och ljudtekniker? Jag har sen ett antal år behov av två anslutningar utöver USB-lagring (som sedan ett bra tag inte kräver dongles): ethernet, som bara behövs i absoluta undantagsfall - typ när man helt låst sig ute från en server eller switch; och en hdmi-utgång så man kan koppla sig till skärmar/projektorer.

Permalänk
Medlem

Vill du vara betatestare eller inte, lite så är det.

ARM är inte moget för desktop, visst fungerar det men halvtaskiga omkodning och tonvis av 3e parts program som inte kommer gilla det alls. Bättre att vänta och låta resten av flocken vara testare och köp det när det varit ut något år hos Apple.

Sen allt prat om framtidsäkert, såvida inte Apple helt överger sina gamla kretsar så är det precis lika framtidsäkert som x86 (Intel).

Apples ARM processorer, Generation 1 (första releasen)
Intel har tio generationer i ryggsäcken om jag inte mins fel, gissa vilket som är mest finslipat och kompatibelt.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Apples ARM processorer, Generation 1 (första releasen)
Intel har tio generationer i ryggsäcken om jag inte mins fel, gissa vilket som är mest finslipat och kompatibelt.

Apple ARM började med A4, inne på 10:e generationen nu:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Apple_Silicon

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Ska du vara framtidssäkrad och bara kör mainstreamprogramvara på macOS bör du vänta på ARM.

Apple tenderar att stödja hårdvara i 5-7 år, och ge säkerhetsuppdateringar till två generationer gamla operativsystem (aktuell version är 10.15, det släpps fortfarande säkerhetsuppdateringar till 10.13). Det betyder att en Intel-Mac du köper idag har en förväntad livstid på maximalt 7-9 år (varav de sista två åren utan möjlighet att köra de senaste operativsystemen), vilket inte är helt illa. Dock kan du räkna med att många applikationsutvecklare kommer att bry sig mindre om/sakna resurser till att lösa problem på Intel-maskiner inom kortare tid än så, och att det därför kommer att bli en sämre upplevelse att köra macOS på "legacyhårdvara" inom kanske redan 5 år eller så.

Med det sagt skulle jag säga att samma princip gäller här som överallt annars: Bättre prylar finns alltid runt nästa krök, så kan du vänta på nästa förbättring, gör det, men behöver du något här och nu kan du lika gärna skaffa det och vara nöjd med det så länge det fyller sitt syfte.

Efter dessa år om prestandan fortfarande är relevant kan man ju fortfarande köra windows på den troligen

Permalänk
Skrivet av hakd:

ARM är inte moget för desktop, visst fungerar det men halvtaskiga omkodning och tonvis av 3e parts program som inte kommer gilla det alls. Bättre att vänta och låta resten av flocken vara testare och köp det när det varit ut något år hos Apple.

Det var ett väldigt självsäkert påstående, men jag tror inte riktigt du har rätt. Faktum är ju att Appleutvecklare på nuvarande betaversion av Xcode redan har det som behövs för att kompilera kod för Arm; de som är särskilt intresserade av att det ska fungera på dag ett har redan fått hyra testplattformar att prova sina program på, och använder du Apples rekommenderade systembibliotek ska portningsjobbet vara minimalt - möjligen så enkelt som att se till att Apple Silicon är valt som target platform för ditt program när du kör ett bygge.

Skrivet av hakd:

Sen allt prat om framtidsäkert, såvida inte Apple helt överger sina gamla kretsar så är det precis lika framtidsäkert som x86 (Intel).

Apples presenterade roadmap är att alla deras produkter kör deras egna chip om två år, så ingen framtidssäkerhet för x86-64 hos dem utöver mjukvarusupport för existerande maskiner i rimlig tid (se mitt tidigare inlägg). Vill du fortsätta köra x86 efter det är det realistiskt sett Linux, *BSD eller Windows som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Ska du vara framtidssäkrad och bara kör mainstreamprogramvara på macOS bör du vänta på ARM.

Apple tenderar att stödja hårdvara i 5-7 år, och ge säkerhetsuppdateringar till två generationer gamla operativsystem (aktuell version är 10.15, det släpps fortfarande säkerhetsuppdateringar till 10.13). Det betyder att en Intel-Mac du köper idag har en förväntad livstid på maximalt 7-9 år (varav de sista två åren utan möjlighet att köra de senaste operativsystemen), vilket inte är helt illa. Dock kan du räkna med att många applikationsutvecklare kommer att bry sig mindre om/sakna resurser till att lösa problem på Intel-maskiner inom kortare tid än så, och att det därför kommer att bli en sämre upplevelse att köra macOS på "legacyhårdvara" inom kanske redan 5 år eller så.

Med det sagt skulle jag säga att samma princip gäller här som överallt annars: Bättre prylar finns alltid runt nästa krök, så kan du vänta på nästa förbättring, gör det, men behöver du något här och nu kan du lika gärna skaffa det och vara nöjd med det så länge det fyller sitt syfte.

Jag skulle vilja titta lite på övergången PowerPC -> Intel som referens på hur det kanske blir i värsta fall. Första Intel-macarna kom ut med 10.4 Tiger och PowerPC's sista OS-version blev 10.5(!). Det gick fort som tusan, ett och ett halvt år. Sen kom det väl en del säkerhetsuppdateringar osv under åren som kom, men inte blev det några 7 år direkt.

Det lustiga var att inte så värst många var brydda för intelmacarna sopade mattan med föregångarna med sån marginal att de flesta redan hade bytt ut sin daily driver till en intel-mac. Frågan är då.. om samma lyft kan presenteras i ARM-macarna, kommer de göra samma sak?

En sak som talar emot i alla fall är prestanda. Jag tror en stor del av kundbasen inte jagar prestanda längre. Webbläsaren och officepaketet laggar inte.. Batteritiden kan bli bättre men den är ändå "fine" på en intel-mac. Då byter de inte dator och då vill man ha uppdateringar. Å andra sidan, om macens framtid stavas touch-screen med tight iOS-integrering, något jag tror det finns en stor kundskara som kommer uppskatta, så är de uppdateringarna irrelevanta för en Intel-mac och de kan således överges fort.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Jag skulle vilja titta lite på övergången PowerPC -> Intel som referens på hur det kanske blir i värsta fall. Första Intel-macarna kom ut med 10.4 Tiger och PowerPC's sista OS-version blev 10.5(!). Det gick fort som tusan, ett och ett halvt år. Sen kom det väl en del säkerhetsuppdateringar osv under åren som kom, men inte blev det några 7 år direkt.

Det lustiga var att inte så värst många var brydda för intelmacarna sopade mattan med föregångarna med sån marginal att de flesta redan hade bytt ut sin daily driver till en intel-mac. Frågan är då.. om samma lyft kan presenteras i ARM-macarna, kommer de göra samma sak?

En sak som talar emot i alla fall är prestanda. Jag tror en stor del av kundbasen inte jagar prestanda längre. Webbläsaren och officepaketet laggar inte.. Batteritiden kan bli bättre men den är ändå "fine" på en intel-mac. Då byter de inte dator och då vill man ha uppdateringar. Å andra sidan, om macens framtid stavas touch-screen med tight iOS-integrering, något jag tror det finns en stor kundskara som kommer uppskatta, så är de uppdateringarna irrelevanta för en Intel-mac och de kan således överges fort.

Prestanda finns det gott om så länge det körs arm-kompilerad kod. Den kommer springa cirklar runt intel i singeltrådat, och dra jämnt i multi pga intels värmeproblem...

Rosetta 2 är dock ett helt annat kapitel som är svårare att sia om...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Jag skulle vilja titta lite på övergången PowerPC -> Intel som referens på hur det kanske blir i värsta fall. Första Intel-macarna kom ut med 10.4 Tiger och PowerPC's sista OS-version blev 10.5(!). Det gick fort som tusan, ett och ett halvt år. Sen kom det väl en del säkerhetsuppdateringar osv under åren som kom, men inte blev det några 7 år direkt.

Intel-övergången genomfördes under 2006, med 10.4 Tiger. Snabbare och tidigare än planerat, så hårdvarubiten gick absolut fort som tusan.

10.6 Snow Leopard släpptes inte förrän 28:e augusti 2009, så de flesta som köpte PPC-macar i den vevan borde ha haft tre år med stöd för det senaste i alla fall, och 10.5 var användbart och supportat väl efter det.

Om det representerar värsta fallet för övergången nu är det inte så pjåkigt ändå. Min hackintosh får leva vidare ett tag till, om tre-fyra år behöver jag nog ändå nåt nytt ^^

Permalänk
Skrivet av Teddis:

Jag skulle vilja titta lite på övergången PowerPC -> Intel som referens på hur det kanske blir i värsta fall. Första Intel-macarna kom ut med 10.4 Tiger och PowerPC's sista OS-version blev 10.5(!). Det gick fort som tusan, ett och ett halvt år. Sen kom det väl en del säkerhetsuppdateringar osv under åren som kom, men inte blev det några 7 år direkt.

Sista PowerMac G5-modellen släpptes 2005, och OS X Leopard förlorade support 2011 (de hade inte årliga releaser på den tiden), så inte sju men runt sex användbara år för dem som inte var helt blinda för vartåt det barkade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Apple ARM började med A4, inne på 10:e generationen nu:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Apple_Silicon

För desktop ? tveksamt va

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Datavetare
Skrivet av hakd:

För desktop ? tveksamt va

Fast du inser att MacOS och iOS till >90 % redan är samma OS va? De kör samma OS-kärna och de delar majoriteten av alla grundläggande bibliotek.

Vidare är det ju i de flesta fall samma kompilator som används oavsett CPU-arkitektur numera, detta då Apple kör LLVM där allt alltid kompileras till "LLVM intermediate representation". Det löser inte alla potentiella inkompatibilitetsproblem, men det har i praktiken sett till att alla korrekta program som kompilerar på någon CPU-arkitektur kommer fungera på all CPU-arkitekturer som LLVM stödjer.

Kvar är buggar som av olika anledningar råkar fungera på x86 men fallerar på ARM64, finns en del sådana runt synkronisering av multitrådade applikationer där ARM64 ligger extremt nära specifikation för att fullt ut maximera prestanda medan x86 skjuter över målet i flera lägen och lämnar därmed en del prestanda på bordet (fast det beteendet döljer därmed vissa synkroniseringsbuggar).

Ett problem som fanns vid PowerPC till x86 övergången var att man då gick från "big-endian" till "little-endian". Det problemet finns inte nu då Apples ARM64 är "little-endian". Ett annat problem historiskt sett har varit 32-bit -> 64-bit, det är inte heller ett problem här då båda är 64-bit CPUer (och både iOS och MacOS stödjer enbart 64-bit sedan flera år tillbaka).

Vad är egentligen den tekniska skillnaden mellan "desktop" och t.ex. Ipad Pro? Är övertygad att vi rätt snabbt kommer se bättre stabilitet i ARM64-versionen av MacOS då iOS har så långt mycket större marknadsandel. Redan från start kommer det säljas fler ARM64-baserade MacOS+iOS enheter än x86_64 baserade Windows/Linux/MacOS enheter.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

För desktop ? tveksamt va

Vad spelar det för roll, det är fortfarande 10:e generationen, d.v.s. välutvecklad teknik och knappast något som folk kommer beta-testa. En gång i tiden (men du är nog för ung) hade vi massa roliga RISC CPU:er t.ex. MIPS, Sparc, PowerPC, PA Risc, sen körde Intel ifrån alla (inklusive sin egen Itanium). Någon gång kommer Intel bli ifrånkörda på samma sätt, kanske är den tiden vid årsskiftet. Den som lever får se...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

När jag pratar marknadsandelar för Mac så är mitt perspektiv från '84 när ur-Macen lanserades. I början var man kung på DTP och åtnjöt höga marknadsandelar men sedan översvämmades marknaden av billiga Windows-datorer som också kunde DTP. I höjd med '96 var man i princip utkonkurrerade och konkursmässiga. Steve 'Jesus' Jobs inkallades och lyckades få liv i liket. Att Mac har överlevt så länge som man har gjort, i en bransch som är så mycket ett naturligt monopol, är faktiskt ett riktigt imponerande reptrick.

Ah, OK, ditt perspektiv sträcker sig till förra årtusendet. 😀 Insåg inte det, ursäkta om jag lät sträv. Jag var faktiskt med från början också, och det har varit en ... intressant ... resa.

Vilket också innebär att jag har varit med om alla byten av underliggande processorarkitektur, och det råder ingen som helst tvekan om att detta kommer att bli den enklaste för användare och utvecklare.

Angående den den gamla generationens livslängd i sådana här skiften, så beror det ju väldigt mycket på hur man använder datorer. Mina föräldrar använde min 17" lamp-iMac G4 från februari 2003 fram till förra året. (!) Jag använder en 27" iMac från 2009 som min allt-i-allo privatburk hemma. Den får inte längre nya operativsystemversioner, men den får fortfarande uppdateringar av befintligt OS. (Och en Core i7 4/8 med 16GB minne räcker till det mesta jag gör privat.) Så - hur länge en Intel Mac kommer att kunna göra jobbet är helt avhängigt hur man tänker om datoranvändande. Behöver man köpa en Mac nu blir det ju en Intel Mac. Gör man det om två år blir det en Apple Silicon. Jag tänker köpa en med den nya arkitekturen om de är välpresterande, saknar grava barnsjukdomar och har vettiga möjligheter att ansluta externa enheter. Och har ett någorlunda vettigt pris för det man får. Jag tror att Apple är kompetenta att leverera det, och jag behöver inte längre vara rädd för att Jony Ive skall designa bort alla portar, bara för att. 🙄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Å andra sidan, om macens framtid stavas touch-screen med tight iOS-integrering, något jag tror det finns en stor kundskara som kommer uppskatta, så är de uppdateringarna irrelevanta för en Intel-mac och de kan således överges fort.

Tror inte på macar med touchscreen. Man har gått ut tidigare och sagt att detta är en dålig idé, både för att gränssnittet i MacOS är svårt att optimera för både touch och pekare, och för att det inte blir bra rent ergonomiskt.

Vill man en någon sorts cross-over så är det iPad som gäller, som ju nu fått ett utomordentligt pekarstöd. En iPad med ett Magic Keyboard var för mig en riktig aha-upplevelse.

Permalänk
Medlem

Apple är rätt snabba i sina transitioner, bara 6502 till 68k tog tid, men efter det gick fet rasande fort. 68k till PowerPC var ju från ena WWDC till nästa (Gil Amelio som då vad CEO var ganska brysk i sin hantering av apple och deras interna utvecklare då system7 inte presterade som det skulle under PowerPC, men han fick jobbet gjort på rekordtid). Nästa transition från PowerPC till Intel x86 tog lite längre under Steve Jobs, men var ändå relativt rask då de redan hade grunden (NeXTSTEP och copeland-delarna fungerande på intel sedan länge). När de sedan bytte igen till AMD_64/EMT64 från intel X86 var skillnaden liten nog att det kunde göras på extremt kort tid. Lite synd om de som köpte sista modellen av Core (32-bitars) då systemet inte hade support speciellt länge efter att 64bitarskoden var klar och testad.

Gissar att övergången till ARM kommer gå extremt fort då de redan kört kernel+userland på ARM i många år och då apple är mycket mer flexibla nu pga av att de inte har liemannen hängande över sig så som de hade 1997.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Inaktiv

Om det kan vara intressant, här är min WAG över Apples tidslinje (exklusive iPhone och Intel-baserat):

Oktober 2020
A14 lanseras
ny MacBook Pro (13”)
ny iMac (24”)
uppdaterad iPad Air (10.8”)
alla tunga macOS-appar migrerade till Apple Silicon

Mars 2021
ny MacBook Air (13”)
ny iMac (30”)
ny Mac mini
uppdaterade iPad Pro
uppdaterad iPad mini

Juni 2021
nya MacBook Pro (14” & 16”)
uppdaterade OS
alla tunga macOS-appar i versioner för iPadOS (inklusive Xcode)

Oktober 2021
A15 lanseras
nya iMac Pro (24” & 30”)

Mars 2022
diverse modeller updateras till A15

Juni 2022
A16 lanseras
ny Mac Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jem:

Hej

Om man nu funderar på att köpa en ny MacBook Pro och inte har bråttom med den, så vad får Apples övergång från Intel till Arm för konsekvenser, vad ska man tänka på?

Eftersom de bestämt att deras framtid är ARM så hade jag väntat på en sådan. För att slippa eventuell inkompabilitet/problematik om 2-3 år framåt eller vad det kan bli.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

apple är mycket mer flexibla nu pga av att de inte har liemannen hängande över sig så som de hade 1997.

Kniven för strupen brukar vara en bra accelerator annars

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk

*edit*
Onödigt inlägg.

Permalänk
Medlem

@anon214822:
Angående "alla tunga MacOS-appar migrerade till Apple Silicon" visade Apple den här sliden på WWDC som exempel på vad som redan var native.

Så försåvitt jag kan se är det redan fixat. Saknar du något? De sa också att de redan portat "allt".
Microsoft och Adobe verkade vara nästan klara, och hade för avsikt att vara på plats vid lansering.
Mindre tillverkare som inte har gigantiska programpaket som lappats på sedan dinosaurierna dog ut torde ha ett enklare jobb, hoppas de inte lutar sig mot Rosetta 2, så att det enda som inte kör native är död kod från utvecklare som stängt butiken.
Jag har ett enda sånt program (i värsta fall), som kanske måste översättas vid installation mha Rosetta. Det skall nog gå att leva med.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av EntropyQ3:

@Lars Celander:
Angående "alla tunga MacOS-appar migrerade till Apple Silicon" visade Apple den här sliden på WWDC som exempel på vad som redan var native.

Så försåvitt jag kan se är det redan fixat. Saknar du något? De sa också att de redan portat "allt".
<klipp>

Bara föra att retas lite, men var är Schack och DVD-spelaren? Sedan fattas det ett gäng av verktygsprogrammen. Mera seriöst, hade jag sagt "allt" så hade alltid någon slått ner på det. Som du märker.