Utvecklare menar att spelstorleken kan skjuta i höjden med Unreal Engine 5

Permalänk
Melding Plague

Utvecklare menar att spelstorleken kan skjuta i höjden med Unreal Engine 5

Mycket detaljerade modeller och dynamisk polygondensitet utlovas med Unreal Engine 5, men effekten kan bli höga lagringskrav.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Om framtiden kräver att lagringsenheter blir en viktig komponent så är jag beredd att betala för det. Givetvis ett större problem för de kommande konsolerna och de utan fiber, men jag välkomnar 1TB spelen om jag får detaljrikedom därefter.

Nu har jag bara ett fåtal spel installerade då jag har fiber och kan ladda ner on demand. När jag bara hade mobilt internet så hade jag 4TB med spel på lagringshårddiskar som jag laddat ner hos en vän.

Tror uppkopplingen är ett mer egentligt problem än hårddiskar i den snara framtiden.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Samma här, finns det bara hårdvara för att rulla runt alla texturer får de gärna ta plats.

Permalänk

Har en 512GB nvme ssd och en 1TB sata ssd i bärbara dell'en och spelen tar upp ganska mycket utrymme. C disken börjar bli full så har börjat installera på D disken.

254GB spel under C:\Games, 144GB ledigt av 457GB
63,6GB spel under D:\Games, 599GB ledigt av 931GB

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Lata utvecklare som inte komprimerar sina meshar.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Tar man fortnite som skyltfönster för Unreal (cell-shading för lågprestanda datorer)
så är ju drawingdistance ett ganska tydligt problem, inte många modeller ser fina ut i 10 trianglar..

Ett annat exempel är en slideshow för en mod i battlepass där ett paraply byter stil,
byte, tomt i 1 sekund, default utseende i en sekund, låg låg upplösning i 2 sekunder, fint i 0.24s , byte till nästa stil...

OK spelet fungerar ju, men man misstänker att 90% av spelarna inte ser din skin för att spelet aldrig hinner ladda in det under matchen.

OK, jag har bara 2700x, pci3 ssd och 2070 super så jag kanske är pcmasterrace precis.

Permalänk
Medlem

Inga probem under några förutsättningar. Först att det inte leder till en day-1 uppdatering på 200 GB. Sedan att den data som finns där inte gör det utan anledning, som typ onödiga dubletter av stora datamänger eller tio språkpaket som installeras för alla oavsett vilket språk som valdes vid installationen.
Inbakade filmsekvenser i rent videoformat borde också kunna mer eller mindre försvinna.

Permalänk
Medlem

Äh, så länge spelen ser bättre ut får de gärna ta upp flera TB.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Avstängd

Kan bli tight för min del, men det går ju alltid att vara mer selektiv. På datorn är jag egentligen inte orolig, man kan alltid köpa mera billig lagring och peta i om man behöver, men för nästa generations konsol kan det absolut bli problematiskt. Till min XBone så har jag en extern 4TB-disk som är typ 80% full och nästa XB kan väl bara expanderas med 1TB till, i alla fall i början, så det kan bli lite segt. Å andra sidan så verkar man kunna ha spelen på externa diskar och flytta över dem till den interna när man ska spela, så man slipper ju ladda ner dem så många gånger i alla fall. Och äldre spel går förstås att köra från en extern disk direkt.

Permalänk
Medlem

Det skulle göra att SSD på 2 TB blir billigare då fler köper så det är ju bara i Början det blir dyrare . Att lägga spel på 7200 rpm HD funkar på vissa rollspel .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Rekordmedlem

Den enkla lösningen är väl att leverera spelen på moderna cartridges typ plugga in en dedikerad nvme ssd per spel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Äh, så länge spelen ser bättre ut får de gärna ta upp flera TB.

Håller med! Slutade bry mig om spelets storlek när fiber blev vardag.
Maxar gladeligen hårddisken om det ger mig mer ögongodis ALLA dar i veckan.

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem

Jag kanske är helt ute och cyklar, men om man hade fått ett val när man installerar spelet om vilken upplösning man avser använda, hade utrymmet kunna begränsas där? Och om man vill höja från tex 1080p till 4k så krävs det att nya texturer laddas ner.
Är jag helt ute och cyklar i hur detta fungerar eller är det en rimlig tanke?

Visa signatur

HTPC || Grandia GD-07 || i7 8700k || 3070 Aorus Master || 32GB DDR4 3.2GHz || Z370-F Strix || 2TB+ 500GB+ 256GB Nvme

Unraid-server || Ryzen 2400G || 8GB DDR4 || 24TB

Permalänk
Medlem

Spelen på nextgen konsolerna kommer dock vara komprimerade och nu kommer de inte lägga med dupikater av "game assets" heller, så de flesta spelen blir nog inte mycket större, inte på konsollerna iaf.

Permalänk
Medlem

Åh nej, så mycket klagande det kommer bli från folk utan kunskap.

Orkar fan inte med dom.

Varför vill ni ha ögongodis? Det är content man vill ha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazoon:

Jag kanske är helt ute och cyklar, men om man hade fått ett val när man installerar spelet om vilken upplösning man avser använda, hade utrymmet kunna begränsas där? Och om man vill höja från tex 1080p till 4k så krävs det att nya texturer laddas ner.
Är jag helt ute och cyklar i hur detta fungerar eller är det en rimlig tanke?

Texturer och upplösning är ju iofs två olika inställningar. Man kan köra 1080p med 4k-texturer, vilket i princip innebär att du kan kolla närmare på samma textur och det fortfarande ser snyggt ut. Men jo absolut att man inte behöver ha största texturerna nedladdade om man vill spara storlek.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Datavetare

Undrar om det betyder att UE5 inte kommer användas än på ett par år, i alla fall inte på Xbox givet vad Phil Spencer skrev häromdagen

"You won’t be forced into the next generation. We want every Xbox player to play all the new games from Xbox Game Studios. That’s why Xbox Game Studios titles we release in the next couple of years—like Halo Infinite—will be available and play great on Xbox Series X and Xbox One."

Det där är exakt varför det är helt värdelöst när konsolerna är bakåtkompatibla. Det är inte realistiskt att ett och samma spel ska både kunna dra full nytta av den nya generation, t.ex. genom att använda de mer avancerade finesserna i UE5, och samtidigt på något meningsfullt sätt fungera på förra generationen.

Visst kan man ska grafiken, framförallt ned till XBX som har ungefär halva teoretiska GPU-kraften av XSX, men är inte realistiskt att skala CPU-delen. Endera skriver man spelen så de kan drivas av XBO CPUn alt. så blir det ospelbart, samma gäller ju PC. Grafik kan skalas i väldigt stor utsträckning, men har man för klen CPU blir det kattlåda av upplevelsen.

Det skrivet: teknikerna i UE5 ser riktigt intressanta ut, får se vilken policy Sony kör med annars är det på PC man lär behöva för att testa på spel som tar en SSD var

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Hårddisk

Jag har en hårddisk på 8 TB och 5.4TB kvar men kan tänka mig att byta till SSD när priserna går ned.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem

SSD ger en besparing på kanske femton sekunder vid spelstart, klarar man inte vänta 15 sekunder på en vanlig HDD kanske man inte ska ha många spel eller konsol alls.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Varför ska man lagra en TB lokalt då i dagens streaming ålder? Xbox kommer troligen lösa det med att lagra det väsentliga och streama in det som går i bakgrunden. Jag menar, man kan streama hela spel på Stadiga så några meshes/textured some laddas i bakgrunden kan ju inte vara något problem.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Undrar om det betyder att UE5 inte kommer användas än på ett par år, i alla fall inte på Xbox givet vad Phil Spencer skrev häromdagen

"You won’t be forced into the next generation. We want every Xbox player to play all the new games from Xbox Game Studios. That’s why Xbox Game Studios titles we release in the next couple of years—like Halo Infinite—will be available and play great on Xbox Series X and Xbox One."

Det där är exakt varför det är helt värdelöst när konsolerna är bakåtkompatibla. Det är inte realistiskt att ett och samma spel ska både kunna dra full nytta av den nya generation, t.ex. genom att använda de mer avancerade finesserna i UE5, och samtidigt på något meningsfullt sätt fungera på förra generationen.

Visst kan man ska grafiken, framförallt ned till XBX som har ungefär halva teoretiska GPU-kraften av XSX, men är inte realistiskt att skala CPU-delen. Endera skriver man spelen så de kan drivas av XBO CPUn alt. så blir det ospelbart, samma gäller ju PC. Grafik kan skalas i väldigt stor utsträckning, men har man för klen CPU blir det kattlåda av upplevelsen.

Det skrivet: teknikerna i UE5 ser riktigt intressanta ut, får se vilken policy Sony kör med annars är det på PC man lär behöva för att testa på spel som tar en SSD var

Det är det där jag funderat på spel för kommande konsolgeneration: hur skall ett spel kostnadseffektivt utvecklas för att både klara av att köras på äldre konsolgeneration samtidigt som den maximerar hårdvaran i den nya konsolgenerationen? Troligen är detta möjligt dock inte kostnadseffektivt antar jag?

Om många kommande spel som släpps till nya konsolgenerationen också kommer släppas på tidigare generation så lär det inte vara någon större skillnad än kanske en uppsättning högre upplösning och högre fps hos nya konsolgenerationen? Knappast att spelutvecklarna pumpar ut två versioner av samma spel för att maximera hårdvaruanvändningen för respektive konsolgeneration?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakd:

SSD ger en besparing på kanske femton sekunder vid spelstart, klarar man inte vänta 15 sekunder på en vanlig HDD kanske man inte ska ha många spel eller konsol alls.

Jag håller med, men nästa generations konsoler kräver ju att spelen är installerade på SSD:n, för spel som är till den generationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Varför ska man lagra en TB lokalt då i dagens streaming ålder? Xbox kommer troligen lösa det med att lagra det väsentliga och streama in det som går i bakgrunden. Jag menar, man kan streama hela spel på Stadiga så några meshes/textured some laddas i bakgrunden kan ju inte vara något problem.

För att många länder (USA) inkluderat har riktigt taskiga linor. Titta på Australien, där skall du vara glad om du kan få 10 Mbit/s.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av talonmas:

Varför ska man lagra en TB lokalt då i dagens streaming ålder? Xbox kommer troligen lösa det med att lagra det väsentliga och streama in det som går i bakgrunden. Jag menar, man kan streama hela spel på Stadiga så några meshes/textured some laddas i bakgrunden kan ju inte vara något problem.

Det lär inte ska för att du betalar för trafikmängden på många ställen, dessutom lär det i praktiken också kräva ganska snabb uppkoppling för att det inte ska riskera att bli en tekniskt usel lösning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Spel som ska va snygga är normalt sett så pass tröga i gameplayet att man lika gärna kan lira dom genom någon strömningstjänst, typ stadia mfl. i så fall. Eller så får tillverkarna av lagring börja ge bättre mängdrabatt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Vore ju trevligt om SSD börjar komma ikapp hårddiskarna och 8-10TB blir rimliga priser..

Permalänk
Hedersmedlem

Förr var utmaningen att klämma in så mycket grafik som möjligt på minimalt med lagringsutrymme och ännu mindre grafikminne.

Nu tävlar man om att få spelen att ta så mycket plats som möjligt

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Förr var utmaningen att klämma in så mycket grafik som möjligt på minimalt med lagringsutrymme och ännu mindre grafikminne.

Nu tävlar man om att få spelen att ta så mycket plats som möjligt

3D scanna hela värden och gör som karta

Permalänk
Medlem

hörd det ifrån polaren som jobbar i branchen för ett par månader sen har 3 TB totalt SSD nu får väll investera lite mer

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Keeper of the Bamse

Sitter med 1TB nvme och en 500GB sata ssd. Nästa disk blir nog en 2 eller 4TB SSD, gärna nvme så man slipper ha löst bråte i lådan!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com