Permalänk
Medlem

Telefunken v1.2

Sammanfattar bygget med en kort video.

Nu vill jag påstå att hon är färdig!

Ska dra kablarna bakom och runtom lite bättre när jag köper en förgreningsdosa, annars är den up and running!
Ståendes ovanpå en fuskbrasa gör det nästan bättre.

Tänkte knåpa ihop en video när allt är på plats, en väldigt kort sådan så man kan höra ljudet lite och se de små funktionerna så det blir mer rättvist.

Avslutar vi detta kapitel och går vidare till nästa projekt.
Ses igen om ett antal år!

-------------------------------------------------------------------

Då var det dags igen, 8 år senare...
Är det okej att fortsätta med detta projekt? För jag gjorde det.

Jag tänkte först att fortsätta med det gamla galleriet Project Telefunken HTPC men efter ett par bilder insåg jag att det bara blev rörigt.

Under dessa tider har jag lagt fokus på de verktyg och delar jag haft tillgängligt i min närhet, allt material har jag även haft hemma.

Det enda jag har lagt pengar på är 5 flaskor nagellack och en tryckknapp, råkade tvätta bort originalfärgen i fronten och kunde inte komma på något bättre sätt att ersätta färgen.
Utöver det klassas detta projekt in under lågbudget och lagom ghettomod.

För tillfället väntar jag på plexi ska torka, håller på att knåpa ihop ett magic eye som kommer sitta i fronten och lysa upp i härlig kärnkraftsgrön färg.

Plex är installerad, gamla diskar som kommer sitta externt är strax avkrypterade och redo.
VPN ska införskaffas inom kort. Mållinjen är väldigt nära.

Kommentera gärna, synpunkter, frågor eller funderingar uppskattas!

Besök galleriet här

Visa signatur
Permalänk

Riktigt nice! Men tycker det saknas nån bild på bakre skivan? Där det ser ut som att du monterat moderkort m.m.

Hur varmt blir det i lådan?

Permalänk
Medlem

Snyggt!

Om du vill fortsätta att finlira (något ska du ju hitta på att göra de närmaste 8 åren?) så föreställer jag mig att belysningen för frontpanelen skulle passa in bättre om den hade en varmare färgtemperatur.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Birdperson:

Riktigt nice! Men tycker det saknas nån bild på bakre skivan? Där det ser ut som att du monterat moderkort m.m.

Hur varmt blir det i lådan?

Stort tack!
Det har du himla rätt it så jag tog och knäppte några bilder och ladda upp dem längst ned i galleriet.

Under load har den varit uppe i 63 grader vilket är smärtgränsen för en burk med nästintill obefintlig kylning.
Jag har en Corsair Hydro H75 som ligger, går tempen upp mer så ska jag försöka finna plats och trycka in den rackarn.
Problemet är med utblås, lådan är väldigt stängd.
Kommer köpa ett par SSD längre fram, jag hoppas att värmen går ner efter uppgraderingen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Snyggt!

Om du vill fortsätta att finlira (något ska du ju hitta på att göra de närmaste 8 åren?) så föreställer jag mig att belysningen för frontpanelen skulle passa in bättre om den hade en varmare färgtemperatur.

Tack så mycket

Så rätt du har! Jag började leka runt lite med kontrollen och fastna direkt på mer ljus och varmare färg.
Ska leka runt lite mer och skapa en profil för det som fungerar, så jag slipper knappa som en galning när det ska vara igång.
Jag knäppte en bild och ladda upp längst ner i galleriet, kika och se om du tycker det passar in lite bättre.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt blev det!

Älskar att följa sådana här projekt, även om det tar tid
Blir så sugen nu att slakta något själv sååå gamla Luxor radion ligger illa till

Ska du sätta in en fläkt för bättre kylning eller är det ont om plats?

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av DatorMuppen:

Riktigt snyggt blev det!

Älskar att följa sådana här projekt, även om det tar tid
Blir så sugen nu att slakta något själv sååå gamla Luxor radion ligger illa till

Ska du sätta in en fläkt för bättre kylning eller är det ont om plats?

Stort tack
Tid tog det.. verkar vara en röd tråd alla mina projekt. Något jag måste jobba på!

Sätt igång, det blir en blandning av en massa goa känslor när man får något att faktiskt passa bra i något som inte alls är gjort för ändamålet. Hoppas det blir en bygglogg på det med!

Fläkt hade inte varit dumt alls, kruxet är platsen. 23° idle är okej men den sticker ju snabbt iväg.
Kan eventuellt få in en tunn fläkt bredvid moderkortet men det krävs att jag slipar lite på idén då utblås är nästintill obefintligt.
Måste kolla om PSU fläkten blåser in eller ut...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Riktigt häftigt! Kul att du gjorde färdigt det efter så många år också

Jag har idéer hela tiden om att bygga in datorer i saker, men tar aldrig tag i det tyvärr.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Du måste berätta mer om Magic Eye! Hittade lite info på Wikipedia, men hur funkar din? Mjukvara, hårdvara, custombyggt?
Vill ha/bygga en själv. Vet inte till vad, men den är häftig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cadiremar:

Du måste berätta mer om Magic Eye! Hittade lite info på Wikipedia, men hur funkar din? Mjukvara, hårdvara, custombyggt?
Vill ha/bygga en själv. Vet inte till vad, men den är häftig.

Det där är ingen Magic Eye... det är behållaren till pumpen du ser med lite led belysning.. vill du pyssla så kolla på detta.. https://www.elektormagazine.com/magazine/elektor-201001/19234

Permalänk
Medlem
Skrivet av cadiremar:

Du måste berätta mer om Magic Eye! Hittade lite info på Wikipedia, men hur funkar din? Mjukvara, hårdvara, custombyggt?
Vill ha/bygga en själv. Vet inte till vad, men den är häftig.

Jag försökte hitta något som rbwarer hittade men utan resultat. Riktigt häftigt ju!
Får jag lust så ska jag göra något sådant. Custom pcb kan bli lite knepigt bara.

Det jag gjorde var en väldigt simpel lösning, LED från ett gammalt chassi som jag sedan baka in i en stor mängd plexi.
Jag är kär i aceton och plexi, jätteskoj att leka med.
Formade plexit som en stor vattendroppe och lät torka. Inpluggad i PW LED på moderkortet.
Magic eye är det inte, väldigt långt ifrån. Men för det otränade ögat kan man luras lite. Den sitter trots allt på samma plats och agerar snarlikt det riktiga.

Skrivet av rbwarer:

Det där är ingen Magic Eye... det är behållaren till pumpen du ser med lite led belysning.. vill du pyssla så kolla på detta.. https://www.elektormagazine.com/magazine/elektor-201001/19234

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Riktigt häftigt! Kul att du gjorde färdigt det efter så många år också

Jag har idéer hela tiden om att bygga in datorer i saker, men tar aldrig tag i det tyvärr.

Tack så mycket, det glädjer mig att höra!
Dessa tider gör att man reflekterar mycket över vad man kunnat gjort bättre och jag kom till insikten om att jag måste slutföra projekt jag haft igång under årens lopp. Så känslan är helt underbar just nu.

När du finner användningen för en dator som är inbyggt i något så kommer du komma till skott.
Hade inte min gamla Plex server jag använde gått i graven och jag inte haft en fuskbrasa i hemmet så skulle jag nog aldrig riktigt slutfört detta projektet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Vernox:

Tack så mycket, det glädjer mig att höra!
Dessa tider gör att man reflekterar mycket över vad man kunnat gjort bättre och jag kom till insikten om att jag måste slutföra projekt jag haft igång under årens lopp. Så känslan är helt underbar just nu.

När du finner användningen för en dator som är inbyggt i något så kommer du komma till skott.
Hade inte min gamla Plex server jag använde gått i graven och jag inte haft en fuskbrasa i hemmet så skulle jag nog aldrig riktigt slutfört detta projektet.

Förstår att känslan är bra. Det ligger och gnager i huvudet tills det är klart. Jag har börjat på en del projekt men slutat tyvärr för tidigt. Men ska försöka hitta en liten verkstad eller något att vara i och se om jag kan slutföra något av projekten jag har i huvudet. (de byter riktning rätt ofta i huvudet...) Just sådana där udda projekt som du har gjort här är sådana som är roliga att tänka ut

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Skrivet av Vernox:

Sammanfattar bygget med en kort video.

https://youtu.be/k1iQKD29n0I

Nu vill jag påstå att hon är färdig!

Ska dra kablarna bakom och runtom lite bättre när jag köper en förgreningsdosa, annars är den up and running!
Ståendes ovanpå en fuskbrasa gör det nästan bättre.

Tänkte knåpa ihop en video när allt är på plats, en väldigt kort sådan så man kan höra ljudet lite och se de små funktionerna så det blir mer rättvist.

Avslutar vi detta kapitel och går vidare till nästa projekt.
Ses igen om ett antal år!

-------------------------------------------------------------------

Då var det dags igen, 8 år senare...
Är det okej att fortsätta med detta projekt? För jag gjorde det.

Jag tänkte först att fortsätta med det gamla galleriet Project Telefunken HTPC men efter ett par bilder insåg jag att det bara blev rörigt.

Under dessa tider har jag lagt fokus på de verktyg och delar jag haft tillgängligt i min närhet, allt material har jag även haft hemma.

Det enda jag har lagt pengar på är 5 flaskor nagellack och en tryckknapp, råkade tvätta bort originalfärgen i fronten och kunde inte komma på något bättre sätt att ersätta färgen.
Utöver det klassas detta projekt in under lågbudget och lagom ghettomod.

För tillfället väntar jag på plexi ska torka, håller på att knåpa ihop ett magic eye som kommer sitta i fronten och lysa upp i härlig kärnkraftsgrön färg.

Plex är installerad, gamla diskar som kommer sitta externt är strax avkrypterade och redo.
VPN ska införskaffas inom kort. Mållinjen är väldigt nära.

Kommentera gärna, synpunkter, frågor eller funderingar uppskattas!

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Förstår att känslan är bra. Det ligger och gnager i huvudet tills det är klart. Jag har börjat på en del projekt men slutat tyvärr för tidigt. Men ska försöka hitta en liten verkstad eller något att vara i och se om jag kan slutföra något av projekten jag har i huvudet. (de byter riktning rätt ofta i huvudet...) Just sådana där udda projekt som du har gjort här är sådana som är roliga att tänka ut

Tycker verkligen att du ska göra det. Låt det ta 8+ år om det skulle vara så
Jag använde köket för det mesta, badrummet för att slipa då det är enklare att skölja av.
Men att arbeta i en lägenhet är sällan optimalt.
Mitt nästa projekt kommer bestå av en del gravering och dremeln kommer gå i högsta hugg, kommer nog försöka hålla mig utomhus eller i en verkstad då. Det dammet kan man inte undvika få överallt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Vernox: En verkstad är nog ett måste för mig för större projekt. Bor i en liten tvåa totalrenoverad med noga hyresvärdar så att förstöra den är inte bra. Och med pensionärer som grannar, så slipa och fixa på dagarna är nog inte populärt. Har en Dremel-kopia som jag knappt har använt än, de låter som bara den de där maskinerna. Och som du säger, det dammar när man slipar.

Får vi följa nästa projekt du gör, får du lägga upp medans du jobbar

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

@Lagers: Låter snarlikt till hur jag bor. Som tur så bytte värden fönster i hela byggnaden så jag hade en byggnadsställning att vara ute och arbeta på under kvällarna.
Grannarna bredvid såg mig men kände inte igen mig (flyttade in vid årsskiftet) så dom ringde polisen på mig.
Tydligen kan man göra inbrott med en slipmaskin

Hoppas du löser en verkstad, det är ju faktiskt drömmen att kunna ha fri tillgång till en med ordentliga maskiner.

Nästa projekt kommer jag lägga upp under tiden som jag jobbar, det lovar jag

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Vernox:

@Lagers: Låter snarlikt till hur jag bor. Som tur så bytte värden fönster i hela byggnaden så jag hade en byggnadsställning att vara ute och arbeta på under kvällarna.
Grannarna bredvid såg mig men kände inte igen mig (flyttade in vid årsskiftet) så dom ringde polisen på mig.
Tydligen kan man göra inbrott med en slipmaskin

Hoppas du löser en verkstad, det är ju faktiskt drömmen att kunna ha fri tillgång till en med ordentliga maskiner.

Nästa projekt kommer jag lägga upp under tiden som jag jobbar, det lovar jag

Rätt kul ändå att de gjorde det, polisen skrattade nog lite sedan
Jag har faktiskt börjat på en idé idag som jag fick nyligen. Enklare "låda" så behöver inte såga och fixa så mycket denna gång. Hinner nog inte bygglog på denna under tiden. Hoppas bli klar inom en vecka.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

vart kommer fuskbrasan ifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogou:

vart kommer fuskbrasan ifrån?

Vadå fusk?

Plockade upp den på Rusta för ett bra tag sedan. Tog och gnugga lite aceton på fronten för att bli av med märket "Fasett"

Visa signatur