VinylClockers - En samlingstråd för allt som gäller vinyl/lp.

Permalänk
Medlem

Får väl fyll på med att jag har 2 stycken Technics 1210-Mk2A som jag köpte när jag fyllde 18 i födelsedags present till mig själv.
Bild på en av mina 2 som jag klistra klistermärken på när jag var ung

Apropå på Hot Butter - Popcorn så har jag den med på vinyl skiva som någon annan har med i tråden men jag har även ett gäng andra versioner av popcorn på skiva.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk

Jag har bara en pruttspelare från Clas Ohlson som fyller mina behov att den ser bra ut samt att det låter ok.
Prioriterar samlingen i och med att jag är student i fyra år till
https://i.imgur.com/H7BLJh4.jpg
Som första spelare tycker jag den är värd slanten. Hade en helautomatisk förut, men det kändes lite lökigt.

Jag är däremot väldigt nöjd över hur samlingen får ta för sig i bokhyllan här hemma. Mitt ex kom på idén om att ha en upplyst "Now Playing"-hylla. Så jag fick ut något av våra två år tillsammans.

Jag heter även samma sak på discogs där jag har min samling!
https://www.discogs.com/user/RakatKadaver
Vore kul att se vad ni andra lyssnar på eller valt att samla på!

EDIT:
Nackdelen med att ta bild i vertikalt format. Mitt inlägg representerar en helsida lol

Visa signatur

En shot på det, tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deerhall:

Jag har haft förkärlek till vinyl sedan jag var liten, under åren har jag bara köpt skivor i vinyl form då det blir en helt annan upplevelse att lyssna på musik (självklart använder man sig av Spotify etc parallellt). Har lite Daft Punk, Madeon, Gallagher etc.

Tyvärr så har spelaren börjat strula med någon sorts glapp inombords, tagit isär och tittat men ser inte någon som sticker ut. Någon här kanske har mer erfarenhet eller kunskap som kan hjälpa?
https://youtu.be/ZmZ8q7n5TUM

Video hur det blir när man spelar:
https://youtu.be/2f_gWMdTOV0

Modell: Yamaha Natural Sound Stereo Turntable TT-230

Antigen är nålen kass eller kablarna från nålen och in i tonarmen du borde kunna se om något av det inte ser ut som det ska, tredje alternativet är kabel från skivspelaren till förstärkaren som glappar.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av abc80piggyback:

Kul! Har en gammal Unamco T1 skivspelare stående. För länge sedan var den kopplad till Sentec SC-8, PA-8, TU-8, men dessa är skrotade. Skulle gärna använda den men ont om plats och ingen förstärkare och bra högtalare. Så ett steg på vägen vore att koppla skivspelaren till datorn. Undrar vad som behövs där, antar ett kort eller någon separat liten förstärkare mellan skivspelaren och linjeingången?
https://i.imgur.com/azLMHAq.jpg

Passade Maxisingel för årstiden:
https://i.imgur.com/9iLFqxE.jpg

Unamco T1 en klassiker. Varför skrotade du dina Sentec?

Permalänk
Medlem

Då jag var hos min mormor för ett par år sedan såg jag att hennes lp-spelare som gick varm på 90-talet stod ihopplockad uppe på en garderob då hon inte längre använde den. Jag frågade om det var ok att jag lånade hem den och fick till svars att jag fick den. Jag kommer inte ihåg vilket märke det var, men bra var den verkligen inte. Trodde det var nålen som var kass men efter att ha läst lite på nätet så var den verkligen ingen höjdare. Så jag sökte på nybörjar-spelare då jag inte visste om detta var nåt för mej. Tydligen skulle en akai ap 100 vara en bra start så jag letade på en aktionssida och vips så hade jag ropat hem en billig akai ap 100 för 700 kr. Nålen var kass, men den byttes ut för 200 kr. Jag kanske inte är den riktiga ljudnörden som vissa är, men visst tusan hörs det skillnad på Spotify och lp-skivor 😀

Kan för övrigt rekommendera för den som tänkt besöka ullared gekås i framtiden, att dom inte bara har kläder och trädgårdsprylar, utan dom har en hel vägg med skivor som dom säljer till riktigt hyggliga priser 🙂

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Det här kan bli en dyr tråd

Har planer på att skaffa en bra uppsättning till gillestugan inom de närmaste åren men än så länge är jag väldigt osäker på vad jag ska köpa.

Bara att gå på begagnat.
Finns ju en uppsjö av sidor där du kan hitta en hygglig/bra spelare för ok pengar, kolla hifitorget och ebay.de
Sen finns ju inget tak titta på Nottingham analouge, dräggel....

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Unamco T1 en klassiker. Varför skrotade du dina Sentec?

De fungerade tveksamt alla tre faktiskt, gissar delvis på gamla kondensatorer. Och så var det lite glapp/skrap i spakarna/omkopplarna. Det var nog 15 år sedan de åkte på skroten. Men hade jag fått välja idag så hade jag gärna behållit dem och renoverat dem. Jag hade rätt kassa men stora och bullriga högtalare med Gamma 12"-basar, LA 1231. En dag tog en kompis som höll på att välja high-end högtalare med sig ett par provhögtalare hem till mig, har för mig de kostade typ 20 tusen paret (på 90-talet). Vi testade dem i det ganska stora 30kvm rum jag hade då, högt i tak. Drog på för fullt. Vi fick alla gåshud av vilket fantastiskt ljud det var i de högtalarna, ville bara ha mer. Och ett kvitto på att Sentec-slutsteget inte var så dåligt som det brukade låta hos mig (med mina billiga bullriga högtalare).

Jag som nu inte alls har koll på marknaden nuförtiden, finns det några självklara val av förförstärkare och slutsteg för hyfsat ljud? Har ju ingen koll på hur de gamla Sentec skulle stå sig mot modern utrustning. Kanske någon provlyssnat och jämfört?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RakatKadaver:

Jag har bara en pruttspelare från Clas Ohlson som fyller mina behov att den ser bra ut samt att det låter ok.
Prioriterar samlingen i och med att jag är student i fyra år till
https://i.imgur.com/H7BLJh4.jpg
Som första spelare tycker jag den är värd slanten. Hade en helautomatisk förut, men det kändes lite lökigt.

Jag är däremot väldigt nöjd över hur samlingen får ta för sig i bokhyllan här hemma. Mitt ex kom på idén om att ha en upplyst "Now Playing"-hylla. Så jag fick ut något av våra två år tillsammans.

https://i.imgur.com/LaFJw8X.jpg

Jag heter även samma sak på discogs där jag har min samling!
https://www.discogs.com/user/RakatKadaver
Vore kul att se vad ni andra lyssnar på eller valt att samla på!

EDIT:
Nackdelen med att ta bild i vertikalt format. Mitt inlägg representerar en helsida lol

Mother of holy vinyl god! Mitt favo Kent-album i vinyl... galet läckert. Samt allt annat förstås!

Permalänk

Kul tråd! Har själv tagit upp det här med vinyl efter flera års frånvaro. Har för tilfället två spelare som jag kör på. Den ena är en Pioneer PL-630 med Denon MC pickup och den andra är en Thorens TD166 med Audio technica MM pickis. Spelarna är kopplade till en Marantz anläggning som är från slutet av sjuttiotalet och slutar med högtalare från Tannoy. Har även en Argon musikstreamer inkopplad så att jag kan köra lite spotify om jag skulle vilja det.

Vill man kolla in lite av min samling så kan man göra det på discogs. https://www.discogs.com/user/bobgunnar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Vinyl är riktigt trevligt, när man ska köra finliret. Alltid älskat pysslet och den stora fina artworken, bläddrandet i vinylbacken osv. Har tom släppt egen platta på vinyl och nästa är på G, lite av en dröm och har varit ett litet mål i livet. Haha.

Mitt är dock inte upplockat just nu, är på g att byta lyssningsrum.
Kör med en Thorens TD166 MK2 med en Ortofon OM 30 puppa.

Gått i funderingarna att köpa en ny spelare också. Har faktiskt kikat på en modern helautomatisk historia, en Denon DP-300F, med ny puppa då såklart. En Ortofon 2M Blue tror jag.

Är vissa plastdetaljer i spelaren som är något tveksamma kanske, men de tänkte jag byta ut mot nya svarvade i aluminium eller liknande.

Ikeaskärbrädan <3 har ett par sådana jag också, haha.

Ja den är perfekt för att få upp höjden på spelaren lite. Ser bra ut dessutom. Sedan kommer det bli en rejäl nedgradering om du byter från en TD166 till en DP300F. Vill du komplettera med en helautomatisk spelare så kolla på Thoréns istället. Annars kan du väl bara köpa en lyfthjälp till din TD166 och således göra den halvautomatisk?

@Lord Kermit: Feta Marantz. Är det en 3250 och en 140?

Permalänk

Detta är min spelare. En Michell TecnoDec som är kopplad via en Shiit Mani till en DENON AVR 3313 .

Har tidigare DJ:at en del men har inte haft några spelare för ändamålet på några för att tiden inte funnits.
Men eftersom jag har massa nice skivor så kom jag fram till att köpa den här spelaren så jag kan "finlyssna" lite istället.

Håller även på att uppdatera resten av min anläggning efter att ha haft hemmabio med 5st B&W M1:or så har jag plockat ner dess högtalare och har nu ett par Dali Zensor 1 och det funkar gott och väl tills dess jag skaffar något nytt. Det lutar åt att nästa högtalare blir ett par KEF LS50 och en vanlig stereoförstärkare.

Visa signatur

Data...

Permalänk

@oatp1b1: Ja det är en 3250 och ett 170 dc steg. Letar efter ett 300 dc men det verkar inte finnas så många här i Sverige. Letar även efter en 2110 eller 2130 radiodel.

Btw, fin McIntosh och skivspelare du har!

Permalänk

När man handlade bara på Bengans i Göteborg var det frid och fröjd, tills man hittade Discogs. Då jäklar var det svårt att hålla koll på pengarna. Har nu 117st album i olika genrer, började samla för ca 1.5 år sedan.

Kan också rekommendera subredditen Video Game Music - Vinyl för er som vill ha tv-spels musik på vinyl. Dom listar all ny musik som släpps väldigt aktivt, senaste jag köpte var Resident Evil 4, nästa blir nog Tekken 5

Permalänk

Hade kunnat tänkt mig vinyl. Tycker bara det är väldigt mycket jobb bakom. Har ej plats. Kommer ihåg när jag var på demo med en vinyl rigg och de körde någon superdyr nål från Lyra. Lät bra. Istället har man valt den digitala världen med streaming och rippat flac material. Kul för de som vågar/orkar hålla kvar i gamal media.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorcgsdf:

Har även en luftfuktare i samma rum som skivspelaren då fukt kan hjälpa till att binda damm så att det inte landar på skivan.

Högre luftfuktighet håller också ner eventuell uppladdning av statisk elektricitet.
Användning av barnschampoo låter intressant, ska provas.

/ B

Permalänk

Vad är det för fel på denna tråd från 2015? :);) https://www.sweclockers.com/forum/trad/1406938-traden-for-vin...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej och absolut inte om man ser till prisvärdheten mellan nytt och beg, Det har inte hänt mycket utveckling eftersom tekniken är mogen sedan länge och man nådde så långt det tekniskt går på 1990 talet med de bästa spelarna, sedan dog formatet som seriöst lyssningsformat vad gäller ljudkvalitet när cd tog över och idag är det ju inte för den tekniska kvaliten man väljer vinyl utan nostalgi och "känsla"
Det finns däremot ett område som utvecklats och det är hur man rengör skivor och det är idag mycket enklare att kunna spela rena skivor än det var på tiden lp var det primära formatet.

Mjae. Det finns spelare idag som låter otroligt mycket bättre än sina föregångare från 70- och 80-talet. Linn tex, dom förfinar kontinuerligt sin spelare LP12 men den är en dyr sak. I sitt enklaste utförande ca 35 tusen, toppmodellen ca en kvarts mille. Men den lämnar de flesta cd-spelare lång bakom sig.

/ B

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av brackemannen:

Bara att gå på begagnat.
Finns ju en uppsjö av sidor där du kan hitta en hygglig/bra spelare för ok pengar, kolla hifitorget och ebay.de
Sen finns ju inget tak titta på Nottingham analouge, dräggel....

Det kan bli snordyrt ändå

Ska nog börja med att köpa lite skivor så jag har en anledning att köpa spelare. Förstärkare och högtalare får bli nästa steg sen.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

@raxxor: Jag körde det och det lät jätte fint, men jag har en SL1200mk2 borde inte vara någon större skillnad.

Permalänk
Medlem

lycka till

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bill50x:

Mjae. Det finns spelare idag som låter otroligt mycket bättre än sina föregångare från 70- och 80-talet. Linn tex, dom förfinar kontinuerligt sin spelare LP12 men den är en dyr sak. I sitt enklaste utförande ca 35 tusen, toppmodellen ca en kvarts mille. Men den lämnar de flesta cd-spelare lång bakom sig.

/ B

Ohhh, Linn har ju varit mer av en sekt än nått som har med seriös ljudåtergivning att göra, nu är ju Ivor och Göran inte lika predikande längre men Linn är ett helt eget område/kapitel inom ljudåtergivning och jag har aldrig varit troende i Linn sekten även om jag har varit på "Linnmöten" på 80 talet.
Jag har aldrig varit Linntroende och aldrig ägt och kommer troligtvis aldrig att befatta mig med en av deras produkter pga hur mycket new age och svammel de har hållit på med när Ivor och Göran härjade som värst. För de som inte varit med är det kanske svårt att förstå vad det handlar om men Uri Geller höll också på med en hel flum under samma tid och han finns filmad och det går att söka upp videos med honom och Linn-handlarna prästerna var på liknande nivå.

En del produkter har visserligen varit tekniskt bra men deras möten var mer frikyrkomöten med starka inslag av new age och flum så det sprutat ur öronen på dem.
Deras möten var urtypen för flum, trams och ormolja inom hifibranchen och jag tror ingen som deltagit på Linnmöten är oberörda av dem, endera var/blev man troende eller så tog man avstånd till Linnrörelsen. En del som tog avstånd till rörelsen köpte däremot nån begagnad spelare tillverkad av dem men jag tvivlar att någon som varit på möten och bestämt sig för att ta avstånd från rörelsen någonsin handlat nya delar i en Linnbutik.

När Linns första digitala apparater kom så började de tona ner det värsta flummet (för annars skulle de ju inte ha kunnat sälja en enda cd spelare) men har man varit med om deras "gyllene tidsålder" så vill man inte dit igen för Linn anhängarna var verkligen en sekt likt andra frireligiösa rörelser.
Linns inspelningsverksamhet har däremot inte utmärkt sig på det sättet som de som höll på med hårdvaran gjorde.

Linn har dessutom inte nån gång gjort de bästa skivspelarna även om de varit bra, de kommersiella spelare som låter bäst är de med stor massa, luftlagring och tangentialarmar. Spelare med laser eller kapacitiv avkänning av spåren är specialfall men de med beröringsfri avkänning sägs ju kunna låta bra men de är ändå så sällsynta att de knappt kan räknas som existerande på marknaden och de är ju ändå rätt tunga och har "tangentialarmar" i de flesta exempel jag sett på den typen av maskiner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lyfali:

@raxxor: Jag körde det och det lät jätte fint, men jag har en SL1200mk2 borde inte vara någon större skillnad.

Låter bra det 😃
Enda skillnaden vad jag förstår mellan sl1200 och sl1210 är att sl1200 är silverfärgad, medan sl1210 är svart.
Det blir nog köp av en 2M Blue.

Permalänk
Medlem

audiofidelity

Hej, här kommer en hemsida där man kan hämta hem gamla tidningar från en av de bästa Hifi tidningar jag läst. Nummer 63 rekommenderas särskilt för de som fortfarande använder LP som musikmedium. Sidan är nedlagd men man kan hämta hem hela tidningar genom att söka på audiofidelity.no
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Permalänk
Medlem

@oatp1b1: oooh är det där en signerad Anna von Hausswolff plata? Älskar den!

Long time lurker som var tvungen att bli medlem endast för att lämna ovanstående

Permalänk
Inaktiv

Jobbade i radio och tv affär i början av 80-talet då vinyl och kassettbandspelare var de som gällde och i samma veva då vhs,betamax och video2000 kom ut på marknaden.

En sak som har hänt sen dess är att utbudet på riktigt bra skivspelare och framförallt RIAA steg har ökar kraftigt.
Fanns gott om olika skivspelare på den tiden men de var ont om high end grejer, man hade ett stereo rack med förstärkare, kassettbandspelare, radio, eq och överst en skivspelare.

De fanns gott om bärbara skivspelare, vi sålde en Sharp spelare som bytte sida automatiskt, var som en stor walkman där man stoppade in skivan från ovansidan, den var på hela dagarna och skivan som gick konstant var Freestyle Fantasi.

Permalänk
Medlem

Enda jag har kvar är en Denon Dual CS 503 skivspelare efter inbott i källaren resten blev stulet 😣

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Roligt att det blev ett så pass bra gehör på tråden!

Skrivet av Agustavsson:

Vad är det för fel på denna tråd från 2015? :);) https://www.sweclockers.com/forum/trad/1406938-traden-for-vin...

Jag var tydligen inte tillräckligt bra på att använda sökfunktionen.

Skrivet av Jygge:

Enda jag har kvar är en Denon Dual CS 503 skivspelare efter inbott i källaren resten blev stulet 😣

Neeeeej :(((((((.

Min pappa råkade ut för samma sak, jag skulle kolla på hans samling i källaren, alla plattor med Queen, Bowie och Beatles, + de flesta skivor av något värde var borta. Så sjukt segt.

Skrivet av OSkar000:

Det här kan bli en dyr tråd

Har planer på att skaffa en bra uppsättning till gillestugan inom de närmaste åren men än så länge är jag väldigt osäker på vad jag ska köpa.

Beror ju lite på vad du har för budget,
Köper man begagnat så kan du göra både fynd och grisen i säcken. Ska du köpa nytt skulle jag rekommendera Rega Planar 1. Bra instegsmodell, rätt snygg i mitt tycke och låter bra. Vet att bla hifi-klubben säljer färdiga kit där allt funkar tillsammans och låter bra.

Annars som @rakatkadaver skrev så funkar Clas Ohlsons spelare för 1k förvånansvärt bra, vissa detaljer känns lite plastiga men själva plinten ( heter den så? den stora huvudbiten som tallriken ligger på.) är i trä och känns väldigt trevlig, + att den har inbyggd riaa-förstärkare så du slipper skaffa det själv om du inte har phono-ingång på din förstärkare. ( obs en sponsrad av clabbe

För er som har en äldre skivspelare som inte funkar och om ni bor i Stockholmsområdet så kan jag rekommendera lunengs hifi i sumpan, han bytte ut min din-kabel mot rca, ett äventyr med lödtången som jag inte hade vågat bege mig ut på....+ att han hade sprillans ny reservnål till en 40 år gammal pickup hemma!

Bättre 1 inlägg än 3
Visa signatur

💻Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 2560x1600 165hz |
🎮 ASUS Rog Ally | AMD Ryzen™ Z1 Extreme | 16GB RAM | Crucial P3 2TB SSD |
📸 Sony A6400 | Alldeles för många objektiv |
📱 ASUS Zenfone 9

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tycker att Pro-ject har tagit över det instegssegment som Rega var dominerande i när de kom med sina enkla stumma lätta spelare, man bör kolla på Pro-ject om man letar nytt i instegsklassen för de har spelare från 2000 kr och uppåt. De gör också spelare som kan strömma via blåtand och andra moderna styggelser för de som inte vågar använda kabel
https://www.project-audio.com/en/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har varit tekniknörd sedan ung och läste om Laserskivspelaren från ELP, då var det en dröm att läsa vinyl med laser men drömmen uppfylldes efter min första fasta anställning.
Jag letade upp ELP i Japan och förhandlade med Sanyu Chiba om priset, en motiverande faktor var frun som är blind och älskar musik.
ELP Corporation
Beställde en ELP 1XRC som kan spela 33, 45 och 78rpm skivor enkelt som en CD med fjärrkontroll och använder 5 laserstrålar.
Med tull och frakt kostade kalaset 85.000kr, det var år 2005 och jag var enda ägare i Sverige, för att demonstrera unika spelaren gjorde jag två videos.

https://drive.google.com/file/d/1B7qwLPE4IPMl6rLzjwuC2yXwWYsGLJOO/view?usp=sharing

https://drive.google.com/file/d/1pWrDBuB2v-KXGwHZ22SCpWifvaHkpzb2/view?usp=sharing

Med skivspelaren kom en VPI 16.5 skivtvätt att göra ren vinyler med.
Den var enkel att använda och kan spela trasiga skivor som är omöjliga för pickupnålar att läsa, det visar jag i andra videon.

När anställningen blev vikariat bytte skivspelaren ägare, nu är jag skild och har ett annat liv, men teknikintresset består.
Här är vinylspelare jag sitter med nu.

Musical Fidelityn används sällan då jag är bekväm och kör med helautomat i form av Denon DP-300F nu.
Engelska Musical Fidelity Roundtable köptes av Esoterisk HIFi i Uppsala tillsammans med RIAA-förstärkaren M1 VinL, de säljer jag till seriösa köpare.