USB-IF publicerar specifikation för MIDI 2.0

Permalänk
Melding Plague

USB-IF publicerar specifikation för MIDI 2.0

I början av året uppdaterades MIDI-standarden något oväntat efter många års stiltje, och nu får standarden en USB-specifikation.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fan va skönt att det blir bakåtkompatibelt
Annars hade det nog blivit uppror i musikbranchen

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk

Bättre midi timing? Nice!

Permalänk
Medlem

Minns än idag första gången jag lyssnade på midilåtar genom brorsans Turtlebeach (monteo 2 eller vad det nu hette).
Wowkänslan var svårslagen, lite som första gången man såg 3d accelererat Turok och Quake.

Permalänk
Medlem

Innebär det här en revolution (en märkbar förändring) i musik branschen? Jag är jätte oinsatt så gissar bara

Permalänk
Medlem

Då Kanske man kan få se lite digitala mixerbord till datorn inom en snar framtid?
Med stöd för USB hörlurar och USB mikrofon hade ju varit super!

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk

Eftersom jag sysslar med hårdrock blir det inte så mycket midi och jag är inte helt haj på hur det funkar. Men det är hjälpsamt vid demoinspelning då jag kan skriva låtar i t.ex. Guitar Pro (mata in toner i takter) och sedan lägga in alla de instrumenten som midi i inspelningsprogrammet, som guide till de riktiga instrumenten (varav "trummorna" får bli slutresultatet i demon eftersom jag inte har några riktiga trummor). Men jag vet inte om jag har nytta av den här standarden på nåt sätt, jag har ju inga instrument för midi, det sker bara "inom datorn" för mig.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Eftersom jag sysslar med hårdrock blir det inte så mycket midi och jag är inte helt haj på hur det funkar. Men det är hjälpsamt vid demoinspelning då jag kan skriva låtar i t.ex. Guitar Pro (mata in toner i takter) och sedan lägga in alla de instrumenten som midi i inspelningsprogrammet, som guide till de riktiga instrumenten (varav "trummorna" får bli slutresultatet i demon eftersom jag inte har några riktiga trummor). Men jag vet inte om jag har nytta av den här standarden på nåt sätt, jag har ju inga instrument för midi, det sker bara "inom datorn" för mig.

Går att kombinera midi med vanligt ljud också, se bara denna gitarrpedal med en "add-on" som man sätter på gitarren som fångar upp vibrationerna från enskilda strängar och gör om till midi:

Permalänk
Medlem
Skrivet av of-doom:

Då Kanske man kan få se lite digitala mixerbord till datorn inom en snar framtid?
Med stöd för USB hörlurar och USB mikrofon hade ju varit super!

Finns rätt många och det har funnits ett bra tag...

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Jag ögnade igenom MIDI 2.0-standarden för några månader sedan. Det är i praktiken ett nytt protokoll men som innehåller all bas-funktionalitet från det gamla, men utökat både i bredd och höjd. Man ska slippa göra fullösningar för såna saker som gamla MIDI inte varit designat för, som polyfonisk pitchbend t.ex.

Jag är ingen expert just på den här branschen, men jag tror att eftersom det är så nytt och komplext så tror jag att det kan ta några år innan stöd har slagit igenom i mjukvara och instrument. Det är också långt ifrån alla instrument som behöver utökningarna.
Så jag skulle räkna med att folk kommer att köra båda versionerna parallellt (kopplat på olika sätt) under lång tid framöver.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Innebär det här en revolution (en märkbar förändring) i musik branschen? Jag är jätte oinsatt så gissar bara

Kör du bara vst-plugins (som många idag gör) så spelar denna standard ingen roll alls, då midi-standarden inte används alls.

edit : kan lägga till att när jag använde midi så kunde man ha problem med att dels är midi långsamt (31tusen-något baud) och dels så daisy-chainade man ofta syntharna vilket gjorde att synthen sist i kedjan fick noterna skickade till sig lite senare än första synthen och lät då som den var i otakt.

Men i en modern DAW med vst så finns inte dessa bekymmer.
Inte heller att man max kunde ha 16 kanaler per midi-port, och eftersom man bara hade 31tusen-baud så räckte inte hastigheten till om man ville göra för mycket med notdatan (tex velocity, pitchbend m.m samtidigt)

I en modern daw kan du ha 100 kanaler i perfekt sync med hur mycket modulation du vill, så midi 2.0 är inget som kommer göra någon större skillnad ärligt talat.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Eftersom jag sysslar med hårdrock blir det inte så mycket midi och jag är inte helt haj på hur det funkar. Men det är hjälpsamt vid demoinspelning då jag kan skriva låtar i t.ex. Guitar Pro (mata in toner i takter) och sedan lägga in alla de instrumenten som midi i inspelningsprogrammet, som guide till de riktiga instrumenten (varav "trummorna" får bli slutresultatet i demon eftersom jag inte har några riktiga trummor). Men jag vet inte om jag har nytta av den här standarden på nåt sätt, jag har ju inga instrument för midi, det sker bara "inom datorn" för mig.

Jag har aldrig använt midi för instrument eftersom jag inte är musiker men eftersom jag hållit på som tekniker så har jag använt det för att styra annan hårdvara än instrument, det finns mycket annat som pratar midi som är musikrelaterat, typ högtalarprocessorer, filter och slutsteg. (dsp baserade apparater i allmänhet)
Har också sett gitarrister använda diverse olika effekter de styrt via midi och även en och annan trubadur som spelat med midikomp.
Även om du har händerna fulla med strängar så kan du alltid ha lite midipedaler att sparka på

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Kan USB:n användas till annat samtidigt också, eller kommer det att behövas separata kopplingar om det man kopplar in vill skicka annat än midi per USB?

Visa signatur

Civ. Ing. D ( LTH )
Hi-Fi & Hemmabionörd - redaktör på Faktiskt - Sveriges främsta Hi-Fi-forum
Hemautomation med Homey & HUE m.m.

Permalänk

Använder midi för USB DJ-kontrollers, speciellt när jag vill mappa om dom.
Tror det här kan bli värdefullt i DJ-världen.

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nattlorden:

Kan USB:n användas till annat samtidigt också, eller kommer det att behövas separata kopplingar om det man kopplar in vill skicka annat än midi per USB?

Det beror nog mer på tillverkaren av apparaten än usb midi protokollet i sig så länge bandbredden räcker.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Precis. Det är MIDI över USB-protokollet, inte att använda USB-kontakt för annat än USB.
På låg nivå funkar USB-protokollet som ett litet nätverksprotokoll. Du ska kunna använda en USB-hub för att koppla in andra saker samtidigt till samma USB-port på datorn så länge som bandbredd och strömförsörjning räcker, precis som med vilka andra USB-enhter som helst.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Det börjar väl snart vara 20 år sedan jag senast slängde ihop en låt, men även då var midi tämligen begränsat, så det är verkligen på tiden att det händer något på den fronten.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av neohasse:

Finns rätt många och det har funnits ett bra tag...

Jasså? Du får gärna länka till dessa!

Googlat runt som en tok och letat länge efter en sådan mixer men ej hittat en enda som stödjer USB headset/hörlurar eller usb mikrofon så vore guld om du faktiskt visste om dessa rätt många

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Använder MIDI för extern musikhårdvara (främst analogsynthar) och diverse musik-kontrollers (typ Ableton Push, Arturia MIDI-keyboards, och Korg mixers/faders), men även för olika DJ-kontrollers (Native Instruments Traktor).

Bra nyhetsrapportering, tack!

Ser fram emot den nya standarden.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/