AMD Ryzen Pro 4750G testad med prestanda snarlik Ryzen 7 3700X

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen Pro 4750G testad med prestanda snarlik Ryzen 7 3700X

Avskedsturnén för arkitekturen Zen 2 når "Renoir" och skapar en välpresterande Pro-serie av APU-processorer för stationärt bruk.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt men är mer intresserad av zen3 och vad den klarar av 10 % + i IPC 100 hz kanske räcker för att ta spelkronan . Edit = Tror dock inte dom tar spelkronan för i så fall vore dom släppta nu .... Tråkigt nog då det hade varit bättre om dom turas om

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Är väldigt nyfiken på de kommande APU-processorerna för stationärt men jag kan verkligen inte motivera det för min egna del eller rättare sagt till mina söner. Problemet är att jag varje gång jag försöker bygga ihop något så kan jag lika gärna gå upp ett steg extra eftersom dom ändå kommer få mitt eller min frus grafikkort. Eller så iaf har ju tidigare Ryzen varit ganska minnes beroende så då vill man sätta i lite bättre minne och så hamnar jag ändå att jag lika gärna kan ta ett steg upp.

Hade det funnits ett moderkort för 500kr hade jag nog kunnat knåpa samman något billigt men vettigt men när det billigaste b550 ligger på 1000kr så förstör det för den typ av byggen jag har i sinnet. Förhoppningen är då att det kommer några riktigt prisvärde rätt billiga färdigbyggda saker med dessa i kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Edit = Tror dock inte dom tar spelkronan för i så fall vore dom släppta nu

AMD säljer mest just nu, tror de gärna drar ut på det och trycker ut fler 3600. Men tror inte att de tar spelkronan heller.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Inaktiv

Känns verkligen som om AMD fått ordning på produktportföljen i och med Zen2. De har täckt alla processorområden med nya konkurrerande produkter. Stor skillnad mot Zen1 men framförallt åren efter Athlon64. Men det är Zen3 som känns intressantast, vad den medför. Och hur den tas emot.

Rapport om 12 dagar, 29 juli. Funderar på att köpa på mig lite till faktiskt, med tanke på försäljningsstatistik vi fått se säljer AMD också bra. Q2 i coronatider lär kunna ha gjort bra ifrån sig med, rapporter om att folk köper och bygger datorer som aldrig tidigare med. Men vi får se när rapporten lämnas, och hur marknaden reagerar.

Permalänk
Rekordmedlem

Intressant, jag kommer troligen att skaffa den bästa apun de släpper för am4 och så får dagens bli nya sekundärstationära och så väntar man vidare på ddr5 maskinerna innan det kan vara värt att byta ut nått för jag tänker inte investera nått mer i ram som inte kommer att fungera att växa vidare med.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Au renoir!

Permalänk
Inaktiv

Det va ingen ZENgångare detta

Permalänk
Medlem

Vad är det som gäller nu, är 4000-serien med inbyggd gpu fortfarande rebrandad 3000 med inbyggd gpu eller är det upplägget ändrat?

Tidigare har ju apu-modellerna laggat en generation (precis som de mobila varianterna)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av iDEOT:

Vad är det som gäller nu, är 4000-serien med inbyggd gpu fortfarande rebrandad 3000 med inbyggd gpu eller är det upplägget ändrat?

Tidigare har ju apu-modellerna laggat en generation (precis som de mobila varianterna)

Det är egna kretsar baserade på zen 2 så det blir fel att kalla det 3000 serien, apuerna är en egen kategori.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iDEOT:

Vad är det som gäller nu, är 4000-serien med inbyggd gpu fortfarande rebrandad 3000 med inbyggd gpu eller är det upplägget ändrat?

Tidigare har ju apu-modellerna laggat en generation (precis som de mobila varianterna)

Taget från nyheten "Avskedsturnén för arkitekturen Zen 2 når "Renoir" och skapar en välpresterande Pro-serie av APU-processorer"

Zen2 är det som sitter i de flesta ryzen 3000 ex 3600x

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Trevligt men är mer intresserad av zen3 och vad den klarar av 10 % + i IPC 100 hz kanske räcker för att ta spelkronan . Edit = Tror dock inte dom tar spelkronan för i så fall vore dom släppta nu .... Tråkigt nog då det hade varit bättre om dom turas om

Själv är jag övertygad om att dom tar spelkronan i höst med lanseringen av Zen 3, för att sedan förlora den när Intel släpper Rocketlake tidigt nästa år.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Proffsmoddare

Taggad på ny APU. Blir högst troligen en sådan i nästa burk.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av iDEOT:

Vad är det som gäller nu, är 4000-serien med inbyggd gpu fortfarande rebrandad 3000 med inbyggd gpu eller är det upplägget ändrat?

Tidigare har ju apu-modellerna laggat en generation (precis som de mobila varianterna)

Ingen rebrand.
APU:erna i 3000-serien är baserade på Zen+ och är tillverkade på GloFo 12nm.
APU:erna i 4000-serien är baserad på Zen 2 och är tillverkade på TSMC 7nm.

Permalänk

Kommer väl vara väldigt svårt att hitta en dator innehållande en sådan processor som samtidigt har lämpliga övriga komponenter, och till ett någorlunda rimligt pris.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

4700g 4750g är ruskigt intressanta för min del. De verkar klocka ganska bra också för o va en ryzen. Tänker troligen byta ut min 3600.. väntar med zen 3 några månader efter släpp. Mest så mamma planka bios får mogna lite, produktionen mogna osv.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk

APU är ett väldigt intressant ämne. Finns tips på en bra lista med hur APU jämför med välkända grafikkort?

Teoretiskt finns det en möjlighet för att APU ska kunna tävla med CPU+GPU, speciellt om de delar RAM (och API uppgraderas för att göra det så att man slipper kopieringen). Men då krävs dual-port RAM. Kanske kommer vi dit. Mängden arbetsminne och texturminne är ju på en höft lika, 1GB RAM och flaggskepp med 64MB texturminne var länge sedan.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

Verkar vara riktigt bra apu,s. 4700g slår 3700x ganska ledigt med snabba minnen. Infinityfabric går kanske o få upp i 2200.. Då kan man köra 4400 minnen i 1:2.
https://youtu.be/DhyCmS6yL3M

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk

Lite svårt att kommentera ännu. Jag har länge velat se en högre tier APU, men det svåra är absolut inte Zen delen, utan Vega delen. En 6 kärnig APU känns sjukt kul men jag undrar hur stort prestandahoppet i GPU det blir från 2400g. Spännande!

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Känns verkligen som om AMD fått ordning på produktportföljen i och med Zen2. De har täckt alla processorområden med nya konkurrerande produkter. Stor skillnad mot Zen1 men framförallt åren efter Athlon64. Men det är Zen3 som känns intressantast, vad den medför. Och hur den tas emot.

Rapport om 12 dagar, 29 juli. Funderar på att köpa på mig lite till faktiskt, med tanke på försäljningsstatistik vi fått se säljer AMD också bra. Q2 i coronatider lär kunna ha gjort bra ifrån sig med, rapporter om att folk köper och bygger datorer som aldrig tidigare med. Men vi får se när rapporten lämnas, och hur marknaden reagerar.

Det är väl 28:e Juli de presenterar sin Q2 rapport? Deras aktie har dock mest stått och stampat i flera månader tyvärr.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dinkefing:

Det är väl 28:e Juli de presenterar sin Q2 rapport? Deras aktie har dock mest stått och stampat i flera månader tyvärr.

29e enligt Avanza. USA ligger efter oss tidsmässigt, så kan mycket väl vara 28e där.

Båda AMD och Intel har hållit sig på ungefär samma värden. Men Nvidia... där har det tagit fart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av iDEOT:

Vad är det som gäller nu, är 4000-serien med inbyggd gpu fortfarande rebrandad 3000 med inbyggd gpu eller är det upplägget ändrat?

Tidigare har ju apu-modellerna laggat en generation (precis som de mobila varianterna)

Du är inte den enda som tycker det varit råddigt med namngivning från AMDs sida då det kommit så många olika modeller och så. Det enda jag intresserar mig är nästa generations Ryzen desktop processorer och för en som inte följer med titt som tätt längre blir det snabbt att man tror, jahapp har det leakats prestanda för nån nästa generations Ryzen nu äntligen men så läser man lite noggrannare så är inte fallet

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Du är inte den enda som tycker det varit råddigt med namngivning från AMDs sida då det kommit så många olika modeller och så. Det enda jag intresserar mig är nästa generations Ryzen desktop processorer och för en som inte följer med titt som tätt längre blir det snabbt att man tror, jahapp har det leakats prestanda för nån nästa generations Ryzen nu äntligen men så läser man lite noggrannare så är inte fallet

Det är nästa generations apu, inte nästa generation cpu.
Vi får väl se hur de gör med apuerna när am5 kommer, nu har de ju testat konceptet ordentligt och sett att marknaden är intresserad och inför am5 har de ju alla byggblocken framme samtidigt från början och det borde inte vara så svårt att släppa både apu och cpu samtidigt om de vill.
Intel verkar ju också vara intresserad av segmentet nu när de har bättre grafikdelar och det kan också påverka besluten inför kommande modeller

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Själv är jag övertygad om att dom tar spelkronan i höst med lanseringen av Zen 3, för att sedan förlora den när Intel släpper Rocketlake tidigt nästa år.

Hmmm, jag är lite tveksam, hoppas men vi får se, men gapet kommer så klart minska.

Intel för lek & spel, AMD för proffs/utvecklare samt media produktion, hur kunde det bli så? Skämt åsido, båda Intel och AMD är bra allround processorer som det ser ut nu, konkurrens är bra.

Permalänk

Kan någon svara på om denna lirar med ECC minnen likt 3700X?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Kan någon svara på om denna lirar med ECC minnen likt 3700X?

Det finns väl inget officiellt stöd men AMD har inte heller blockerat funktionen så det är nog mest en fråga om du vill ha det validerat eller inte dvs ungefär lika osäkert eller fungerande som med övriga hemmamodeller.
Funkar troligen med vissa moderkort men ingen garanterar att det fungerar.nu eller att funktionen inte kan tas bort i framtiden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det finns väl inget officiellt stöd men AMD har inte heller blockerat funktionen så det är nog mest en fråga om du vill ha det validerat eller inte dvs ungefär lika osäkert eller fungerande som med övriga hemmamodeller.
Funkar troligen med vissa moderkort men ingen garanterar att det fungerar.nu eller att funktionen inte kan tas bort i framtiden.

Ah, ok. Nu kör jag Asus Pro WS X570-ACE i nya bygget och ASUS stoltserar ju med ECC stöd på den brädan så jag tror inte att de på sin sida kommer ta bort stödet. Kört några timmar med en 3700X och 4st 32GB ECC stickor fungerar fint med ECC aktiverat. Minnena klockar t.o.m. ganska duktigt vilket förvånade mig.

Men ok, jag ska ta mig en funderare på att stoppa in en 4750G instället så jag kan göra mig av med grafikortet.