Permalänk
Medlem

Har bytt från gruppledare inom flygbranschen till Arbetsledare/första ledets Chef för ett företag som sysslar med leveranser. Arbetsledare för ca 35-40 chaufförer.

Sex månader som uthyrd under provanställning för att sen bli vanligt anställd hos företaget.

Under perioden hos bemanningsföretaget har jag en lön på 180 kr / timme de första 133 timmarna, därefter 194,40 kr / timme.

Den förre arbetsledaren som jag ersatt hade 36500 kr / månad och siktar på att ligga där i krokarna när jag blir övertagen.

Förmåner inkluderar att en eller ett par gånger i veckan få gratis lunch, kunna nyttja företagets fordon för privat bruk vid behov, telefon och dator utöver vanligt friskvårdsbidrag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Före Corona, ca. 100.000/månad efter skatt.
Efter Corona, 5.000/månad efter skatt.....
Så snittlönen skiljer ju markant.
Egenföretagare inom IT.
100.000 låter mycket, men det ska ju täcka dippar, semester osv. (Som egen så är ju allt som är plus lön i praktiken då man inte kan låta pengar stå i firman.....)
Dock så sänker ju Corona-månaderna min vinst och därav slutgiltlig skatt

100 000 kr per månad efter skatt låter onormalt högt om du inte har väldigt bra betalt från kund. Det är inte så att du driver enskild firma och att det snarare är intäkterna till "företaget" snarare än det du får kvar som motsvarande lön (eller snarare vinsten minus skatter och avgifter om det nu är en EF)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kofläsk:

Tog examen i juni från en två års utbildning inom nätverksteknik, hade ett jobb redo med en lön på 24,5k men de vill inte anställa någon framöver (pga corona) då jobbet innebar en del resande.

Har sökt en del andra tjänster men får nog inte svar förrän i augusti då de flesta har semester.

Har nu blivit erbjuden ett jobb som IT-support inom ett stort telekomföretag med en lön på 21k. Känns såklart lite surt men finns det någon anledning att inte ta detta jobb? Chansen finns ju att jag får napp på de andra tjänsterna jag har sökt men jag kan ju lika gärna bli utan.

Är 21 år gammal och började studera igen direkt efter gymnasiet.

Självklart ska du ta en inkomst som också är en post på CV:t. Den där chansen du snackar om är liten, och man är sannolikt medveten om att du inte kommer bli långvarig i en sån position.

Du har inget att uppvisa i dagsläget, så börja någonstans. Du kommer ha försprång mot den som inte tagit jobbet, när det är dags att söka nästa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Som sagt inte han som satt reglerna. Han tycker inte de är kloka heller, men varför ska man ta ett jobb man inte vill ha och sen förlora pengar på det när man inte måste?
Sen hans pengar är ju pengar han fått över av att leva snålt. Så förstår inte varför han inte har lika mycket rätt till samma bidrag som alla andra. Tycker du att han hade förtjänat det mer om han söp upp pengarna varje månad?

Det som kommer komma som en käftsmäll senare är ju pensionen om han nu inte varit duktig att pensionsspara privat.
För den standardpension vi kommer få är nog inte mycket att leva för. Särskilt inte eftersom han hade en hyresrätt i dagsläget så han har inte en bostad som är värd pengar heller.

Men om han är nöjd med detta upplägg så är det väll bra, men lite hoppas man ju på att någon kommer på hans "taktik" och täpper till hålet så att de som behöver stödet får stödet och fler blir "tvingade" ut i arbete...

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Det som kommer komma som en käftsmäll senare är ju pensionen om han nu inte varit duktig att pensionsspara privat.
För den standardpension vi kommer få är nog inte mycket att leva för. Särskilt inte eftersom han hade en hyresrätt i dagsläget så han har inte en bostad som är värd pengar heller.

Men om han är nöjd med detta upplägg så är det väll bra, men lite hoppas man ju på att någon kommer på hans "taktik" och täpper till hålet så att de som behöver stödet får stödet och fler blir "tvingade" ut i arbete...

Fast han lever ju idag på mindre än hälften av vad garantipensionen ligger på och sen får han ju allt sparande han kommer hinna göra. Så han kommer nog inte få det sämre än någon som jobbat hela livet.
Problemet med att täppa till hålet är att han kommer få en arme med personer som kommer klaga då man inte kan göra en så riktad attack. Vi har ju sett det förr. M tar bort och S lägger tillbaka. Det är så spelet funkar. Enligt mig måste systemet göras om i grunden. Lappa och laga vi sysslat med inom det mesta länge fungerar väldigt dåligt.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Fast han lever ju idag på mindre än hälften av vad garantipensionen ligger på och sen får han ju allt sparande han kommer hinna göra. Så han kommer nog inte få det sämre än någon som jobbat hela livet.

Så han lever på runt 4500 kr per månad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Kör på det, sök andra jobb undertiden.

Skrivet av Yonie:

Självklart ska du ta en inkomst som också är en post på CV:t. Den där chansen du snackar om är liten, och man är sannolikt medveten om att du inte kommer bli långvarig i en sån position.

Du har inget att uppvisa i dagsläget, så börja någonstans. Du kommer ha försprång mot den som inte tagit jobbet, när det är dags att söka nästa.

Tack för svaren! Jag kör på det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Så han lever på runt 4500 kr per månad?

Närmre 5k men ja.
Han delar lägenhet med en till ca 4000kr/2
Mat runt 2000kr
Bredband, mobil, hemförsäkring osv. 500-1000kr.

Jag skulle inte vilja byta liv.
Även om jag tycker det är fascinerade att man kan pressa ned sina kostnader så mycket.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Hedersmedlem

***Uppmaning***

Dags att släppa A-kassa-sidospåret.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon300311:

Kör på det, sök andra jobb undertiden.

Vad?! Ta ett jobb med en lön under 30k?! Hur kan du rekommendera det?

[Obs! Ironi]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av videopac:

Vad?! Ta ett jobb men en lön under 30k?! Hur kan du rekommendera det?

[Obs! Ironi]

Han har noll i erfarenhet.
Jag sa utifrån mig när jag sa aldrig under 30k.

Klart jag hade sämre betalda jobb, när jag precis hade pluggat klart hade jag 24.000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

100 000 kr per månad efter skatt låter onormalt högt om du inte har väldigt bra betalt från kund. Det är inte så att du driver enskild firma och att det snarare är intäkterna till "företaget" snarare än det du får kvar som motsvarande lön (eller snarare vinsten minus skatter och avgifter om det nu är en EF)?

100 000 kr efter skatt blir väl i runda slängar 250 000 kr för företaget om man räknar lite slarvigt. Det går ju om man debiterar 160 timmar i månaden (heltid) och kanske ligger på 1500-1600 tkr. Men sen vill man ju ha lite pengar i bolaget, man gör inköp till bolaget, tjänstepension, försäkringar etc, så då ska man nog dra in en 2000-2200 kr i timmen på ett heltidsuppdrag vilket får betecknas som GALET bra.

Arbetsgivaravgift ca 60 tkr
Kommunalskatt ca 60 tkr
Statlig inkomstskatt ca 30 tkr
Summa skatter: 150 tkr

Kvar i lönekuvert: 100 tkr

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Finns det folk här som jobbar som kock? Min sambo är utbildad kock med 6 års erfarenhet och har inte mer än 20k i månaden innan skatt och då är det mycket ob dessutom. Jag förstår inte varför det är så extremt dåligt betalt?

Själv har jag 38k innan skatt, it konsult.

Permalänk
Medlem

Hej!
Ligger mellan 35-40 tusen i månaden brutto.

20-25 år gammal
Gymnasieexamen
Jobbat i 2 år.
Jobbar med mätteknik i en metall industri.

Visa signatur

Asus gtx 760 oc 2gb vram
Intel core i5 4460 -ASUS Z97-P, Socket-1150
Corsair builder series v2 cx 500
8gb ram i 1333 mhz
Iphone 6s 16 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Det här förstår jag inte. Vill folk vara nåbara jämt? Installera ev. spyware från arbetsköparen på sin telefon? Eller sätter man på/stänger av ena SIM-kortet när arbetsdagen börjar/slutar? Och har inte företaget krav på Mobile Iron, VM Ware Hub, el.dyl?

För mig är det en självklarhet att företaget jag jobbar för förser mig med alla verktyg de förväntar sig att jag ska använda. Vill de kunna ringa till mig får de ge mig en telefon, vill de att jag ska kunna programmera får de ge mig en dator, osv. Nu i jobba-hemifrån-tider har jag rentav börjat fundera på att kräva att företaget betalar för min färd till/från jobbet om de kräver att jag ska jobba från kontoret.

Beror på jobbet såklart men det är ingen som ringer mig. Så jag njuter bara av en gratis telefon och gratis data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Finns det folk här som jobbar som kock? Min sambo är utbildad kock med 6 års erfarenhet och har inte mer än 20k i månaden innan skatt och då är det mycket ob dessutom. Jag förstår inte varför det är så extremt dåligt betalt?

Själv har jag 38k efter skatt, it konsult.

Möjliga orsaker och spekulering:

  • Hög konkurrens.

  • Låga marginaler.

  • Servicebranschen är i allmänhet lågbetald och har dåliga villkor.

  • Spetskompetens existerar egentligen inte, om man inte är en värdefull medlem av kökschefens team.

Permalänk
Medlem

Jobbar som CIO
55k/månad grund
Bonus - ca 200k år
budgetbonus ca 3% = 2019 = 155k
2020=??

Har enbart El-Automations utbildning i grund.
Jobbat mig upp under 15 år.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Finns det folk här som jobbar som kock? Min sambo är utbildad kock med 6 års erfarenhet och har inte mer än 20k i månaden innan skatt och då är det mycket ob dessutom. Jag förstår inte varför det är så extremt dåligt betalt?

Själv har jag 38k innan skatt, it konsult.

Beror väl lite på vad för restaurang och vilken stad men ja 20 innan skatt ink.ob låter lågt.
Jag vet inget om yrket själv men kan väl tänka mig att en kock på en lunchrestaurang tjänar mindre än någon som kör middag t.ex.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Finns det folk här som jobbar som kock? Min sambo är utbildad kock med 6 års erfarenhet och har inte mer än 20k i månaden innan skatt och då är det mycket ob dessutom. Jag förstår inte varför det är så extremt dåligt betalt?

Själv har jag 38k innan skatt, it konsult.

https://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Kock-1102

Verkar inte vara någon höjdare, söker man på diskplockare så har de högre lön i snitt.

Antagligen brist på kollektivavtal och förhandlingar över åren som gjort att kockar ligger efter, samma situation i vården och det blev bara värre med privatisering av allt.

Starta eget måste ju vara enda vettiga alternativet, man tjänar väl bättre genom att ha någon nischprodukt och sälja från någon foodtruck typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

https://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Kock-1102

Verkar inte vara någon höjdare, söker man på diskplockare så har de högre lön i snitt.

Antagligen brist på kollektivavtal och förhandlingar över åren som gjort att kockar ligger efter, samma situation i vården och det blev bara värre med privatisering av allt.

Starta eget måste ju vara enda vettiga alternativet, man tjänar väl bättre genom att ha någon nischprodukt och sälja från någon foodtruck typ.

Ja hennes syrra tog examen nu i somras och tjänar bättre på att stå i kassan på Coop. Det är helt bissart och ganska trist när det är yrket man brinner för. Knappt lönt att jobba då hon kör upp mer än halva lönen på bensin. Åka kollektivt är ju bara att glömma när det är kväll och helg.

Vill köpa bostad men med hennes lön räcker det inte till det vi vill ha. Starta eget är väl ett alternativ för att öka lönen men finns det något annat? Hon vill hemskt gärna jobba i kök nämligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

https://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Kock-1102

Verkar inte vara någon höjdare, söker man på diskplockare så har de högre lön i snitt.

Antagligen brist på kollektivavtal och förhandlingar över åren som gjort att kockar ligger efter, samma situation i vården och det blev bara värre med privatisering av allt.

Starta eget måste ju vara enda vettiga alternativet, man tjänar väl bättre genom att ha någon nischprodukt och sälja från någon foodtruck typ.

Satana.. Man måste verkligen älska sitt yrke om man jobbar som kock..

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Beror väl lite på vad för restaurang och vilken stad men ja 20 innan skatt ink.ob låter lågt.
Jag vet inget om yrket själv men kan väl tänka mig att en kock på en lunchrestaurang tjänar mindre än någon som kör middag t.ex.

Detta är ändå en hyfsat anrik restaurang med a la carte, med i Whiteguide etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

100 000 kr efter skatt blir väl i runda slängar 250 000 kr för företaget om man räknar lite slarvigt. Det går ju om man debiterar 160 timmar i månaden (heltid) och kanske ligger på 1500-1600 tkr. Men sen vill man ju ha lite pengar i bolaget, man gör inköp till bolaget, tjänstepension, försäkringar etc, så då ska man nog dra in en 2000-2200 kr i timmen på ett heltidsuppdrag vilket får betecknas som GALET bra.

Gissar att det nog är osannolikt bra, om inte annat för att det är rätt dumt att ta ut allt som lön om man har den intjäningen om man inte har väldigt höga kostnader privat. Men även då skulle man nog startat ett AB istället och fått ut förmånlig aktieutdelning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Gissar att det nog är osannolikt bra, om inte annat för att det är rätt dumt att ta ut allt som lön om man har den intjäningen om man inte har väldigt höga kostnader privat. Men även då skulle man nog startat ett AB istället och fått ut förmånlig aktieutdelning.

Precis. Att inte ha ett AB i detta fallet känns märkligt.

Permalänk
Medlem

Jag tjänar ~31k i månaden på att installera och bygga eldstäder och rökgaskanaler (läs:skorstenar). Har endel andra förmåner också och trivs bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Tuff? Jag är inte tuff utom jag har valt att utbilda mig och göra mig attraktiv på arbetsmarknaden.

En läkare eller sjuksyster kommer aldrig vara arbetslös heller.

Och den dagen det skulle hända har jag försäkringar som
Kliver in och ger utbetalningar.

Hur länge har du jobbat? Det känns som om din världsbild är lite förenklad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Tuff? Jag är inte tuff utom jag har valt att utbilda mig och göra mig attraktiv på arbetsmarknaden.

En läkare eller sjuksyster kommer aldrig vara arbetslös heller.

Och den dagen det skulle hända har jag försäkringar som
Kliver in och ger utbetalningar.

Minns att det vid förra IT kraschen var många som hade haft ung samma inställning som satt och grät när dom fick sparken (eller snarare fick reda på att bolagen konkat) och insåg att ingen längre ville anställda dom oavsett lön. Dom trodde sig också vara oersättliga. Det finns en hel del som man inte kan styra över själv som kan inträffa så lite ödmjukhet inför det är sällan fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Gissar att det nog är osannolikt bra, om inte annat för att det är rätt dumt att ta ut allt som lön om man har den intjäningen om man inte har väldigt höga kostnader privat. Men även då skulle man nog startat ett AB istället och fått ut förmånlig aktieutdelning.

Japp, jag har en konsultfirma vid sidan av min heltidsanställning och jag omsätter väl runt 600 tkr på helåret och AB är helt klart förmånligt.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Sidospår om A-kassan borttagen då uppmaning från min kollega ignorerades.

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

35K, ingen utbildning efter grundskola. "1" termin på 2 skolor... Jobbar som underhållskoordinator för fastigheter på en av Sveriges större industriella siter. Hade garanterat kunnat tjäna mer men jag sitter mest hemma så pengar bryr mig inte så mycket.

Skrivet av Runqen:

Jag tjänar ~31k i månaden på att installera och bygga eldstäder och rökgaskanaler (läs:skorstenar). Har endel andra förmåner också och trivs bra!

Ni förtjänar högre lön. Kanske dags att suga åt sig all erfarenhet du kan sen köra eget om 5-10 år?

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F