Permalänk
Medlem

*Jobbrelaterat* Nätverksproblem

Hejsan,

Det är så att mitt företag ska renovera sin huvudbyggnad och vi ska flytta till en tillfälliga lokal. Nu är det så att vi har telia fiber anslutet på båda adresserna. Värt att notera är även att denna tillfälliga lokal ligger ca 30 meter ifrån huvudbyggnaden.

Vi måste ansluta den tillfälliga fastighetens fiber mot samma fiberkabel som går in i vår huvudbyggnad. Detta är något som behövs för att vi ska få tillgång till alla våra huvudsystem.

Nu är min fundering. Går det att ansluta den tillfälliga lokalens fiber mot samma fiberanslutning som går in i vår huvudbyggnad? Bra att veta är också att fiberanslutningen som går in i huvudbyggnaden måste fortfarande vara aktiv så det går inte bara att flytta hela den anslutningen, utan vi vill bli "påkopplade" mot samma fiber helt enkelt.

Är det någon här som vet om detta fungerar?

Permalänk

Beror väl lite på vad ni ansvarar för och har tillgång till, men det är nog bäst att kontakta Telia direkt och planera överflyttning, de kan oftast koppla det i switch eller kanske manuellt

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

Måste ni verkligen ha en egen fiberanslutning hos Telia öht. i den tillfällinga lokalen som är 30m från huvudbyggnaden?
Bordet det inte fungera att dra nätverkskabel till den tillfälliga lokalen?

Permalänk
Medlem

@Betty (Kung Pow): Problemet är att vi har varit i kontakt med Telia i ca 1 vecka men det händer ingenting, de skickar inte ut någon tekniker som kan komma och titta på det.

Permalänk
Medlem

@No_Jah: Ja, vi måste använda Telia med tanke på att det är de som erhåller servicen etc i några av våra huvudsystem. Att dra en nätverkskabel från huvudbyggnaden till den tillfälliga lokalen är inget alternativ med tanke på att det går en allmän väg i mellan.

Permalänk
Skrivet av zunewow:

@Betty (Kung Pow): Problemet är att vi har varit i kontakt med Telia i ca 1 vecka men det händer ingenting, de skickar inte ut någon tekniker som kan komma och titta på det.

Om ni vet vilka fiber som används och inte, och till vad, så dra ut nån och felanmäl?

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Rekordmedlem

Det kanske är lätt typ att flytta fibern i noden.
Eller svårt typ att husen är anslutna till olika noder.
Det kanske går enkelt att använda en lång patch mellan lokalerna.
Eller så är det väldigt bökigt för att det innebär att passera en väg.

Har ni kontaktat nätägaren och den som driver nätet och frågat om detaljerna om hur nätet faktiskt är byggt för det är ju de som kan svarta på vad som behöver göras om ni inte själva vet det och så lär ni kunna få en offert på flytten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Det är Telia själva som är nätägarna men de är inte så intresserade av att hjälpa till tydligen..

Jag tänkte bara om det fanns någon här som har varit med om samma problem eller om någon i själva verkat jobbar med detta som kan förklara vilka lösningar det finns.

Det är ju tur nu att väldigt många är på semester men vi behöver få en lösning på detta ASAP.

Permalänk
Sötast

Använder du företagsfiber?
Låter ju nästan som att du är privatkund med tanke på hur du behandlas...

Vad svarar Telia? Varför skickar de inte ut tekniker? Ni har ett ärendenummer eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zunewow:

@No_Jah: Ja, vi måste använda Telia med tanke på att det är de som erhåller servicen etc i några av våra huvudsystem. Att dra en nätverkskabel från huvudbyggnaden till den tillfälliga lokalen är inget alternativ med tanke på att det går en allmän väg i mellan.

Det går ju att använda trådlös länk också?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av zunewow:

@mrqaffe: Det är Telia själva som är nätägarna men de är inte så intresserade av att hjälpa till tydligen..

Jag tänkte bara om det fanns någon här som har varit med om samma problem eller om någon i själva verkat jobbar med detta som kan förklara vilka lösningar det finns.

Det är ju tur nu att väldigt många är på semester men vi behöver få en lösning på detta ASAP.

Låter väldigt olikt Telia såvida ni inte har ett privatabbonemang till ett företag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Allexz: Ja, vi använder företagsfiber och vi har minst 2 ärendenummer för detta problem...

Det som vi får till svar är att de noterar allt som sägs och att vi ska bli uppringda inom 24 timmar eller också samma dag, men det är ingenting som händer..

Kanske får vända mig lite högre upp på det företaget jag jobbar så att de får försöka komma i kontakt med någon på Telia som verkligen kan hjälpa oss..

Permalänk
Medlem

VPN? Om det inte är väldigt tidskritisk verksamhet så borde väl det enklaste vara att köra med VPN "in ert gamla system" och sedan bara vara glad?

Permalänk
Medlem

@ToddTheOdd: Problemet är att jag jobbar på ett företag där saker och ting behöver bli lösta "by the book" om du förstår hur jag menar

Permalänk
Administrativ avgift

@zunewow: dra en vanlig nätverkskabel och dra in i en switch, ren fiber kommer ta tid. Eventuellt beroende på så kan ni skicka en wifi signal utomhus

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

@zunewow: Många företag använder sig av VPN för att ansluta till sina verksamheter på olika ställen runt om i världen. Så om det i er bok står att ni inte ska använda er av VPN så får ni väl ta och skriva om lite i den? Inget som säger att det inte går att använda VPN bara för att det handlar om 30 meter och inte 3000 km.

Permalänk
Medlem

Du borde ha en säljare eller account manager som du kan kontakta.

Permalänk
Medlem

dra en vanlig nätverkskabel eller fiber patch, är det en väg i mellan eller svårt att få en kabel mellan husen kör trådlös fiber från ubiquiti, eller använd vpn som ovan skriver.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Om man skulle sätta upp en ubiquiti unifi accesspunkt i huvudbyggnaden, ansluta den mot den aktiva fiberanslutningen som finns där, sedan sätta upp en till ubiquiti unifi accesspunkt i den tillfälliga lokalen, koppla ihop dessa trådlöst över gatan, då borde vi rent tekniskt sätt koppla upp oss mot den fiberanslutningen som vi måste för att få tillgång till alla våra huvudsystem? Är ni med på hur jag menar?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av zunewow:

Om man skulle sätta upp en ubiquiti unifi accesspunkt i huvudbyggnaden, ansluta den mot den aktiva fiberanslutningen som finns där, sedan sätta upp en till ubiquiti unifi accesspunkt i den tillfälliga lokalen, koppla ihop dessa trådlöst över gatan, då borde vi rent tekniskt sätt koppla upp oss mot den fiberanslutningen som vi måste för att få tillgång till alla våra huvudsystem? Är ni med på hur jag menar?

Ja det går att skapa en trådlös brygga mellan 2 ap men det kan vara lämpligare att använda nått med riktantenner för det minskar risken för störningar om det är en risk där det ska användas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zunewow:

Om man skulle sätta upp en ubiquiti unifi accesspunkt i huvudbyggnaden, ansluta den mot den aktiva fiberanslutningen som finns där, sedan sätta upp en till ubiquiti unifi accesspunkt i den tillfälliga lokalen, koppla ihop dessa trådlöst över gatan, då borde vi rent tekniskt sätt koppla upp oss mot den fiberanslutningen som vi måste för att få tillgång till alla våra huvudsystem? Är ni med på hur jag menar?

Du vill verkligen inte använda dig av VPN mellan era två lokaler märker jag. Även om det blir lättare och snabbare? Visst, sätt du upp ett trådlöst nätverk. Går säkert bra om ni inte är alltför många som ska komma åt det samtidigt.

Permalänk
Medlem

@ToddTheOdd: VPN är absolut ett alternativ, jag sitter bara och tittar på alla olika lösningar som jag kan hitta, men VPN är självklart fortfarande på tapeten

Permalänk
Medlem

@ToddTheOdd: Sen om du kan och har tid och lust får du jättegärna förklara lite hur det skulle fungera/hur jag ska göra för att lösa det via en VPN

Permalänk
Medlem

Kan helt enkelt vara så att det är semestertider och att de som tittar på det har fullt upp. Vet inte om man kan gå till någon panikavdelning på telia som då kostar lite extra. Men som jag förstått det så kan de inte beställa några nya panik-inkopplingar till underleverantören på sommaren.

Det du vill ha är en svartfiber mellan dina lokaler. Det de behöver titta på är om det finns lediga fibertrådar in från telia i båda byggnaderna så att de inte är upptagna. Det ska de se i sin dokumentation.

På svartfibern kan du sedan sätta egna SFP in i dina switchar och få över dina VLAN osv. Tänk på att det då med största sannolikhet är singlemode fiber, så du får rätt SFP. Skulle en kollega lysa med laser/ficklampa på fibern i ena byggnaden ser du det i den andra. Telia behöver ut med en tekniker som kopplar i stationen (om vi utgår från att båda byggnaderna går till samma station). Samt att de kan behöva koppla i fastighetsnätet i byggnaderna.

Alternativ två är att beställa en ny internetförbindelse på den andra lokalen också. Väljer du telia får du lägre ping mellan byggnaderna än om du väljer olika leverantörer. Sedan sätter du en brandvägg till på den nya fastigheten och gör en site to site VPN med ett nytt IP-nät.

Det tredje alternativet är att sätta upp en trådlös brygga. Det vanligaste är att gå med ubiquitis produkter. nanostation, litebeam, nanobeam, powerbeam, gigabeam osv. heter dem. Välj efter din budget. Med så kort avstånd kan du börja sätta de i fönstret för att sedan montera de permanent utomhus. De är som vanliga accesspunkter, men de har riktverkan. De har väldigt bra hastighet och signal mellan varandra. Du får då en bryggning av samma LAN i båda byggnaderna. Du ska till och med kunna köra trunk över om du behöver få över flera VLAN. Det blir inte gigabit-hastighet men du får över 100Mbit

Permalänk
Medlem
Skrivet av zunewow:

Hejsan,

Det är så att mitt företag ska renovera sin huvudbyggnad och vi ska flytta till en tillfälliga lokal. Nu är det så att vi har telia fiber anslutet på båda adresserna. Värt att notera är även att denna tillfälliga lokal ligger ca 30 meter ifrån huvudbyggnaden.

Vi måste ansluta den tillfälliga fastighetens fiber mot samma fiberkabel som går in i vår huvudbyggnad. Detta är något som behövs för att vi ska få tillgång till alla våra huvudsystem.

Nu är min fundering. Går det att ansluta den tillfälliga lokalens fiber mot samma fiberanslutning som går in i vår huvudbyggnad? Bra att veta är också att fiberanslutningen som går in i huvudbyggnaden måste fortfarande vara aktiv så det går inte bara att flytta hela den anslutningen, utan vi vill bli "påkopplade" mot samma fiber helt enkelt.

Är det någon här som vet om detta fungerar?

Jag tror VPN är det enklaste. Du blir inte beroende av en leverantör i samma utsträckning. Undersökningar av fiberdragningar etc kan ta evigheter. Vilka prylar kör ni idag? Vilken stad finns ni i?

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature