VinylClockers - En samlingstråd för allt som gäller vinyl/lp.

Permalänk
Medlem

VinylClockers - En samlingstråd för allt som gäller vinyl/lp.

Hej Alla Sweclockare (Sweclockers?).

Då detta forum avhandlar de flesta mer eller mindre nördiga intressen så tyckte jag att det var dags att lägga till även detta. Hittade tråden där folk får lägga upp bilder på sina ljudsystem där det fanns en och en annan vinylspelare med i uppsättningen så varför inte ha en tråd där vi kan diskutera dessa och allt som har med vinyl att göra?
Många forum på nätet där detta diskuteras har en lätt Von Oben - attityd där alla vet bäst och mest och där folk inte är rädda för att leverera otrevliga dryga kommentarer, jag tror att de flesta är glada att slippa sådant, därav Sweclockers <3.

Kom med Bilder, frågor, tips, förslag, funderingar, eventuella genvägar till det perfekta ljudet? (Ha skoja! Finns inga.)

Visa signatur

💻Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 2560x1600 165hz |
🎮 ASUS Rog Ally | AMD Ryzen™ Z1 Extreme | 16GB RAM | Crucial P3 2TB SSD |
📸 Sony A6400 | Alldeles för många objektiv |
📱 ASUS Zenfone 9

Permalänk
Medlem

Jag börjar med att lägga upp ett bidrag till tråden i form av lite halvkassa bilder på min spelare.

Min pappas Dual 721 från 1978 som jag har fått ärva.
Allt är original förutom nålen som jag bytte för några veckor sedan + att din-kontakten är utbytt mot rca.
Riia-förstärkare: Nad pp2
Reciever: Yamaha rx-v457
Högtalare: Carlsson oa 50.2
Låter såhär: https://www.youtube.com/watch?v=J7dd673nsbc

Har haft lite strul med sibilance eller väsljud som det heter på svenska, har lyckats få bukt med det genom att höja nåltrycket till vad som känns som lite för höga nivåer vilket i sin tur kan vara skadligt för nålen, men nu låter det åtminstone bra.

Visa signatur

💻Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 2560x1600 165hz |
🎮 ASUS Rog Ally | AMD Ryzen™ Z1 Extreme | 16GB RAM | Crucial P3 2TB SSD |
📸 Sony A6400 | Alldeles för många objektiv |
📱 ASUS Zenfone 9

Permalänk
Avstängd

Bra initiativ!

Jag har en sådan där "allt-i-ett" B&O-maskin som jag länge funderat på att dra igång. Kanske blir när den här tråden väl finns Har dock ingen aning om härket fungerar. Snygg att se på i alla fall. Får väl bli ett projekt för semestern.

Permalänk
Medlem

Kan även dela med mig av ett tips för hur du får skivorna att spraka mindre.

Många främst begagnade skivor som man köper har en tendens att ha det karaktäristiska sprakandet. Vissa tycker det är charmigt, jag tycker att det är hemskt och har försökt med en massa olika husmorsknep för att få bukt med problemet.
Det jag har kommit fram till efter att ha frågat experter (självutnämnda och faktiska) så verkar huvudorsaken till sprakandet vara smuts, damm och statisk elektricitet snarare än att skivan är repig.

Så hur gör jag för att få skivan ren?

Tips 1: Använd INTE en vinylborste.

Många av borstarna tar inte bort något av smutsen, i bästa fall får du bort lite grann, i näst bästa fall så flyttar du bara runt smutsen och i sämsta fall trycks det bara djupare ner i spåren på vinylskivorna vilket gör att det låter ännu värre alt gör det ännu svårare att få skivan ren.

Tips 2: 2 i 1 Schampo & Balsam.

Ok så hur får man rent skivan då? Här kommer mitt förslag som kanske låter lite sjukt men tro mig det funkar, och det funkar bra.
Under mitt uppdrag att få rent skivorna så sprang jag på en massa förslag på diverse reningsmedel, det var alltifrån dyra speciallösningar med avancerade ställningar, stora maskiner till billiga grejer som diskmedel och vatten. Jag har hittat att den bästa lösningen är ett mellanting som ligger åt det billiga hållet nämligen att använda mig av ett kombinerat schampo och balsam för barn från kronans apotek.
Det här låter kanske helt idiotiskt, men såhär resonerade jag.
Schampo är ett ganska milt rengöringsmedel särskilt om det är anpassat för barn, det tar bort fett och innehåller antistatiska medel för att håret (skivorna) inte ska bli elektriska.

Jag lägger ut skivan på ett rent underlag, häller på en sträng med avjoniserat vatten runt hela skivan och droppar en droppe med 2 i 1 någonstans på skivan. Sedan använder jag en ren mjuk antistatduk som jag för längs med skivspåren och ser till att hela skivan blir blöt, gör det några varv, följer hela tiden spåren och lägger inte för mycket tryck (tänk typ, klappa en katt försiktigt). Sedan torkar jag av skivan med andra änden av handduken, häller på lite mera vatten och torkar, sedan lufttorka. Om du har en hårfön med kall-luft så kan man använda den också för att öka på processen, det verkar inte som att fönandet gör att skivan blir statisk igen, kanske är det balsamet som skyddar?

Före och efterbilder, hade egentligen behövt komma ännu närmare för att se hur det ser ut men detta får duga.

Före:

Efter:

Tips 3: Rena innerfodral till skivorna.

Bra jobbat!. Nu har du ansträngt dig och gjort rent din Gyllene tider-skiva som du hittade på loppis för 10 spänn och det låter så mycket bättre än innan. Du är lite extra nöjd med just det fyndet för att innerfodralet till skivan är i så bra skick att du utan problem kan få ner skivan i det utan att behöva tänka om du ska laga det med tejp eller lim.
FEL!
Skivan som du köpte har i bästa fall stått i ett öppet rent rum där små keruber flyger runt med dammvippor och borstar av varje vrå medans fåglarna kvittrar och solen skiner och inte ett dammkorn syns i luften. I sämsta fall har den stått i något sunkigt dammigt förråd i någon kartong tillsammans med massa andra stackars skivor, som sedan har åkt i någon äcklig lastbil och sedan kånkats upp och hamnat på din loppis. Ok jag överdriver kanske men min poäng är att även om fodralet ser fint ut så kan det vara hur äckligt som helst på insidan, det märker du rätt enkelt om du lägger tillbaka din omsorgsfullt rengjorda skiva och sedan tar upp den igen, är den fortfarande ren? Jippie! Du har tur, köp en lott! Är den lika skitig som innan tvätt? Helskotta! Innerfodralet är lika smutsigt som Kungsträdgården efter Vattenfestivalen -94.

Här har jag inte hittat någon vettig lösning annat än att gå till den lokala skivaffären och köpa nya innerfodral. Tack och lov så är de inte jättedyra, har hittat 100pack för runt 200 kr och det kan det vara värt. Se bara till att köpa sådana som har ett ytterligare lager i plast som ligger närmast skivan då de i papper kan vara bökiga att få in i fodralet.

Tips 4 och 5: Växter och fukt.
Min sambo kom med förslaget att ställa några krukväxter med stora blad nära skivspelaren för att hjälpa till att suga upp virvlande damm. Jag får återkoppla när jag har skaffat växter.
Har även en luftfuktare i samma rum som skivspelaren då fukt kan hjälpa till att binda damm så att det inte landar på skivan.

Visa signatur

💻Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 2560x1600 165hz |
🎮 ASUS Rog Ally | AMD Ryzen™ Z1 Extreme | 16GB RAM | Crucial P3 2TB SSD |
📸 Sony A6400 | Alldeles för många objektiv |
📱 ASUS Zenfone 9

Permalänk
Medlem

Kul med vinyl!

Jag har en Technics SL1200MK2 med en Ortofon VMS20E MkII och tycker att den låter sjukt bra med tanke på att jag lagt mindre än 2000 spänn på spelaren. Är sugen på att uppgradera nålen, mest för att det är kul med nya prylar.

I början var jag mer prylnördig men är så nöjd med hur det låter nu så att det har börjat handla mer om att hitta bra skivor. En av dom bästa mastringarna jag har hittat hittills är Mark Knopflers album Tracker från 2015. Sjukt bra skiva, inspelad och mastrad för LP först, och senare digitaliserad.

Tror att samlingen är uppe i typ 200 skivor, men har inte köpt sånt inte gillar "bara för att samla".

Permalänk
Medlem

En gammal bild, men jag har nog bara bytt PU-skal sen dess.

Lenco L78 från tidigt 70-tal, Troels Gravesens favoritspelare att modda. Supertung Schweizisk precisions svarvad tallrik, flytande upphängning och överdimensionerad mellanhjuls motor.

Kör med Denon DL-103R som är en Moving Coil pickup och är en förbättrad version av en pickup som ursprungligen utvecklades för den Japanska radion 1962. För att kunna använda på en modern förstärkare behövs en stepup transformator. Jag använder en Technics SH305MC från mitten av 80-talet som är en massiv järnklump med spikrak frekvensgång DC-300kHz eftersom den är passiv är den också helt brusfri.

Det låter bra. Har ca 500 vinyl som jag köpt själv genom åren så alla har en historia.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Behöver en bra vinyl spelare, vad rekommenderar ni.

Visa signatur

Main:
O11 XL, MSI 2080 TI GXT, AMD 3950X, Asus CH VIII Hero, EKWB WC Dual 360, HX1200

Media Dator
Phanteks P400, Strix 970, 6700K (delid), Asus Maxmimus VIII Hero Alpha, Corsair H100V2, TX750

Permalänk
Medlem

Trodde det stod vinkylclockers

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Jag har haft förkärlek till vinyl sedan jag var liten, under åren har jag bara köpt skivor i vinyl form då det blir en helt annan upplevelse att lyssna på musik (självklart använder man sig av Spotify etc parallellt). Har lite Daft Punk, Madeon, Gallagher etc.

Tyvärr så har spelaren börjat strula med någon sorts glapp inombords, tagit isär och tittat men ser inte någon som sticker ut. Någon här kanske har mer erfarenhet eller kunskap som kan hjälpa?

Video hur det blir när man spelar:

Modell: Yamaha Natural Sound Stereo Turntable TT-230

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem

Kul! Har en gammal Unamco T1 skivspelare stående. För länge sedan var den kopplad till Sentec SC-8, PA-8, TU-8, men dessa är skrotade. Skulle gärna använda den men ont om plats och ingen förstärkare och bra högtalare. Så ett steg på vägen vore att koppla skivspelaren till datorn. Undrar vad som behövs där, antar ett kort eller någon separat liten förstärkare mellan skivspelaren och linjeingången?

Passade Maxisingel för årstiden:

Extra bild.
Permalänk
Lyxfällan 🎮

När jag såg den här tråden dyka upp i forumet satt jag sammanträffande nog och tittade på klippet nedan, rolig tråd @sorcgsdf ! Jag har själv inte haft min LP-spelare uppackad sedan hösten 2007, den står fortfarande i långtidslagring hos föräldrarna nere i Blekinge. Det är något visst med att lyssna på LP, gör det väldigt sällan numera men när jag uppgraderar till större boende någon gång i framtiden ska hushållet definitivt bestyckas med en LP-spelare.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Fantastiskt bra initiativ!

Det är lite off season för min del med vinyl/hifi, brukar lyssna mer höst/vinter.

Planen är att flytta upp mitt lyssningsrum på övervåningen när den är renoverad i höst. Då planerar jag att uppgradera spelaren, sitter med en enkel Pioneer PL15D just nu med en AT MM-pickis, är sugen på en mid End Micro Seiki med en MC High output nästa gång. Den som lever får se.

Skivor var kul att jaga på diverse loppisar får några år sedan då jag började köpa på mig ett bibliotek, har dock börjat tröttna, känns som många är ute och letar, vilket gör det svårare att hitta godbitar. Är man däremot ett fan av Ingmar Nordström och hans saxparty så lär det vara rena guldåldern just nu..

Kanske tom. Blir någon träff i framtiden, vore skoj!?

Permalänk
Medlem

Kul tråd, Har en Denon Dp 57 L direktdriven och den har snurrat på 35 år nu. Det enda som jag har kostat på är nya pickuper och den senaste är Denon Dl 103. Spelaren har en q-damping ratt vilket har den funktionen att man har rätt hög volym och skruvar in ratten så man får ett klart och rent sound vilket fungerar fantastiskt bra. Antiskating är servo kontrollerad samma med hastigheten och med sin starka motor kommer man upp till rätt hastighet på en tredjedels varv. Den var dyr när jag köpte den men jag skulle få tillbaka dom pengarna om jag skulle sälja den nu.Vidare så har jag Denons ultraljud rengörare för nålen den tar bort plastrester och skit från nålen Är väldigt nöjd med denna skivspelare som är som ny.
https://www.youtube.com/watch?v=VQ-I-7lYsSY&t=66s

Drive system: Out-rotor AC servo motor, bi-directional servo control, direct drive
Wow and flutter: 0.008% WRMS
Signal to noise ratio: 82dB
Dimensions: 485 x 185 x 410mm
Weight: 11.5kg

Permalänk
Proffsmoddare

Kul tråd! Jag har precis börjat gett mig in i djungeln. Har en Teac TN-300 som har inbyggt RIAA. Spelar från ett par Audio Pro T14, men tanken är att byta ut dom mot ett par Klipsch RP-150M.

Just nu så ritar jag på en LP-möbel som ska ha husera spelare, förstärkare, HTPC samt förvaring för skivor. Ska börja bygga ihop den till hösten.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Inaktiv

Höll på med vinyl på 70-80 talet då de inte fanns något annat, köpte mina första skivor då jag var runt 14 år (1978).

De dummaste jag gjorde var att sälja alla mina skivor i mitten av 90-talet då ingen höll på med skivor längre, hade en hel del dyrgripar som i princip är omöjliga att få tag i idag om man inte har gott om pengar.

Har sedan 2012 börjat med 2-kanals ljud igen och börjat handla skivor, köper mest nya skivor och har väl ca 300 skivor just nu, lyckats köpa de mesta som jag hade men många skivor är svåra att få tag i och även dyra.

Jag kör med en Rega RP3 som jag kostat på en hel del, runt 15 tusen med RIAA inräknat och jag är otroligt nöjd, hade inte ens i närheten så bra ljud i min ungdom.

Kör med Hegel förstärkare och ett par Acoustic Energy Reference 1 stativhögtalare.

Min nuvarande anläggning är helt klart den bästa jag haft, de enda jag skulle vilja uppgradera är väl förstärkaren och eventuellt köpa en cd spelare eftersom jag har kvar alla cd skivor som jag köpt enda bak till 90 talet, har nog runt 500 cd skivor totalt.

Hållit på med hembio i ca 30 år men tröttnade på de och numera är de musik som gäller och vinyl om jag ska lyssna på något.

Permalänk
Medlem

Vinylklockare här med!

Tror jag köpte min första ”riktiga” spelare 2008, efter att ha kört något gammalt från källaren tidigare.

Pro-Ject Debute III
Pro-Ject Phono Box
Sonos AMP (2019)

Har tyvärr inte köpt mycket skivor senaste 5åren, tyckte det var roligare tidigare på 2000-talet när man kunde köpa någon klassiker för 20-spänn beg, och inte 100-200 som skivbutikerna tar idag. Köper väldigt sällan online då det jag uppskatta mest med vinyl var faktiskt att gå i butiker och titta på skivor, eller försöka göra något kap om man hitta något ovanligt på loppis.

Men har väl iaf 100+ skivor, varav 25% ”nya” skivor. Har väl iaf mellan 5-10 skivor som brukar gå för över 1000-lappen, t ex första dopesmoker pressen från tee pee, och en signad Boris - Akuma No Uta, japan press. Samt lite annan stoner jag plockat upp på spelningar i lite ovanliga utgåvor. Gjorde någon form av uppskattning för ett år sedan eller två och ligger iaf på pluss om jag skulle göra mig av med samlingen med dagens ockerpriser.

Permalänk
Medlem

Har en Rega RP1 som går varmt här hemma. Det är roligt att vinyl har fått ett uppsving de senaste åren, detta har lett till att jag faktiskt äger fysiska exemplar av musik jag lyssnar på. Har även polare som släppt sina album/singlar på vinyl, vilket är roligt att samla på sig. Förra året designade och tillverkade jag tv-bänken på bilden för att få plats med de skivor som spelas mest vid vinylspelaren.

Visa signatur

7700k delid @ 5Ghz ~ Z270 MSI SLI Plus ~ RTX 3070

Permalänk
Medlem

Kul tråd!😃

Själv, så har jag en Technics SL-1210 mk2 sen ca 20år tillbaka.
Just nu är den undanstoppad, men jag funderar på att ta fram den och köpa en ny pickup till den.
Har funderingar på en Ortofon 2M blue.
Är det någon här som har erfarenhet av kombon sl-1210 och 2MBlue? Andra förslag?
De vinylskivor jag har är mest 70,80 och 90 tals hårdrock, ca 200st.

Permalänk
Medlem

Är nya vinylspelare generellt mycket bättre än dom från det gyllene 80-talet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Är nya vinylspelare generellt mycket bättre än dom från det gyllene 80-talet?

Det görs riktigt bra skivspelare idag. Projekt, Rega etc.

Även på 70 talet gjordes det riktigt bra skivspelare, som står sej bra än idag.
Dock så tillverkades mycket plastiga skit skivspelare i slutet på 80 talet och på 90 talet, då cd skivan tog över.

Dessa bör man undvika.
Pioneer tex gjorde riktigt bra skivspelare på 70 och början av 80 talet.
Efter det blev deras skivspelare rent ut sagt plast skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Är nya vinylspelare generellt mycket bättre än dom från det gyllene 80-talet?

I normala prisklasser var guldåldern 60-70 talet, på 80 talet hade det redan börjat snålas in på kvaliteten. Compact Disc kom också och fick större fokus.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Chromatic:

Är nya vinylspelare generellt mycket bättre än dom från det gyllene 80-talet?

Nej och absolut inte om man ser till prisvärdheten mellan nytt och beg, Det har inte hänt mycket utveckling eftersom tekniken är mogen sedan länge och man nådde så långt det tekniskt går på 1990 talet med de bästa spelarna, sedan dog formatet som seriöst lyssningsformat vad gäller ljudkvalitet när cd tog över och idag är det ju inte för den tekniska kvaliten man väljer vinyl utan nostalgi och "känsla"
Det finns däremot ett område som utvecklats och det är hur man rengör skivor och det är idag mycket enklare att kunna spela rena skivor än det var på tiden lp var det primära formatet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Spelar en del vinyl, hamnar dock långt efter både streaming och CD men tröttnade på att ha en plastig sak som lät väldigt mycket sämre än de andra formaten så la lite krut på det iaf.
Acoustic signature Ecco med en Jelco 750D och Hana EH. Tänker väl köpa ett externt phonosteg någon gång, men det inbygga i macen funkar bra.

Permalänk
Hedersmedlem

Det här kan bli en dyr tråd

Har planer på att skaffa en bra uppsättning till gillestugan inom de närmaste åren men än så länge är jag väldigt osäker på vad jag ska köpa.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Avstängd

För den som har intresse så har jag typ flera dussintals vinylskivor hos päronen i källaren, mycket Elvis Presley, Queen, och andra godingar från den tiden och när vinyl var hett.

Har till och med originalet av Popcorn-låten på vinyl! Dvs., denna:

Bor du i närheten av Sundsvall så kan det vara intresse, för det är inget att rekommendera att skicka vinyler med posten precis.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Det tråkiga med vinylskivor är hur folk handskas med dom, står och pratar över skivorna, tar med fingrarna på skivorna mm, jag skulle aldrig låna ut några skivor när man ser hur dom behandlas. Kom ihåg Antikrundan när en expert tog fram en singel som Cornelis Vreeswijk hade spelat in en liveskiva på skansen och i samma andetag sa att skivan var i mintkondition med fingrar på skivan, då gjorde det ont och reaktionen på svt`s facebooksida reagerade kraftig på idioten. Ett par som jag kände använde aska för att få bort knastret, man kan ta bara ta sig i pannan över vilka idioter som finns

Permalänk
Medlem

Vinyl är riktigt trevligt, när man ska köra finliret. Alltid älskat pysslet och den stora fina artworken, bläddrandet i vinylbacken osv. Har tom släppt egen platta på vinyl och nästa är på G, lite av en dröm och har varit ett litet mål i livet. Haha.

Mitt är dock inte upplockat just nu, är på g att byta lyssningsrum.
Kör med en Thorens TD166 MK2 med en Ortofon OM 30 puppa.

Gått i funderingarna att köpa en ny spelare också. Har faktiskt kikat på en modern helautomatisk historia, en Denon DP-300F, med ny puppa då såklart. En Ortofon 2M Blue tror jag.

Är vissa plastdetaljer i spelaren som är något tveksamma kanske, men de tänkte jag byta ut mot nya svarvade i aluminium eller liknande.

Skrivet av oatp1b1:

Spelar en del vinyl, hamnar dock långt efter både streaming och CD men tröttnade på att ha en plastig sak som lät väldigt mycket sämre än de andra formaten så la lite krut på det iaf.
Acoustic signature Ecco med en Jelco 750D och Hana EH. Tänker väl köpa ett externt phonosteg någon gång, men det inbygga i macen funkar bra.
https://i.imgur.com/kkKKIx7.jpg

Ikeaskärbrädan <3 har ett par sådana jag också, haha.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Inaktiv

Denna tråd kommer jag följa, även om jag i dagsläget inte har eller planerar att skaffa något i vinylväg. Men snubblar jag över något till bra pris har planen alltid varit att köpa. Skivor dvs. Gillar det stora, extremt fysiska formatet. Även om jag nästan bara ser fördelar med musik digitalt.

Skrivet av pompa_kumla:

Trodde det stod vinkylclockers

Fort, skapa tråden!

Permalänk
Medlem

Hade så klart vinyl på 80-talet men efter cd intåget så lät vinylen platt utan bas.
Har sedan dess skaffat ny spelare och större anläggning idag med extern riia steg, och nu börjar vi snacka.
Spelar just nu med en systemdekk IIX, Vincent riia, Rotel 1098, Rotel RMB-1066 och Cav högtalare och nu hör jag mer toner och basen e det absolut inget att klaga på.
Tyvärr så ligger samlingen endast på ca 100 skivor och då mestadel hårdrock från 80-talet, göööött

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Skrivet av oatp1b1:

Spelar en del vinyl

Jag gillar skärbrädan under spelaren för att få tripp trapp trull effekten! Klockrent ju.

Visa signatur

En shot på det, tack