Har webhallen gjort något olagligt?

Permalänk

Har webhallen gjort något olagligt?

Tjena kära SweClockare!

Sällan klagar jag på butikers kundtjänst. Men känner att jag behöver lite råd då jag känner mig felaktigt behandlad. Har länge handlat från Webhallen, då de har bra priser, snabb frakt och flera sätt att kontakta kundtjänst. Har dock aldrig behövt kontakta kundtjänst förens cirka 4 månader sedan.

En TV jag hade köpt på Webhallen fick grönt ljus i kanterna på panelen. Kontaktade webhallen angående detta, de skulle ta in den på service helt gratis då det var inom garantin, det skulle ta 2-4 veckor. Slutade att det tog 14 veckor innan jag fick tillbaka TVn, frågade flera gånger under tiden den var inne vad som händer och när jag får tillbaka den, utan att få svar. Ingen förklaring eller ursäkt fick jag heller när jag tillslut fick svar.

Nu till det konstiga och eventuellt olagliga. Då jag har långt till närmsta webhallen butik så lämnade min bror in tvn då han jobbar nära en av deras butiker. När jag fick tillbaka tvn så skickades en service-avgift på 599kr till min bror på faktura. Min bror legitimerade sig aldrig eller angav personnummer, inte ens namn. Jag kan inte handla på faktura pga gammal betalningsanmärkning, misstänker att detta är anledningen de la fakturan på min bror, men hur de fick hans personnummer osv återstår.

När vi ringde deras kundtjänst så hävdar en person där att hans personnummer ligger på mitt konto. Detta är inte sant, har haft mitt konto hos dem väldigt länge, alla köp står på mig och mitt namn.

Så först en service avgift för något som skulle vara gratis, sen att lägga fakturan min bror.

Detta kan väl inte vara lagligt?

Har aldrig känt mig så felaktigt behandlad av en butik i hela mitt liv.

Tacksam för svar och råd

Permalänk
Medlem

@NinetyTwo:
Konstaterades det att det inte var något fel på den?
I så fall har du förklaringen till service-avgiften, då de flesta butiker tar ut en sådan om inget fel hittas eller att felet inte är ett godkänt fel vid en reklamation

Hur/varför de har fakturerat din bror för denna, vill jag inte spekulera i.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Om det var något fel på TVn och det går på garanti så skall det inte vara någon kostnad, evetuellt att dom kan ta ut denna avgiften om det inte är några fel på TVn som du har beskrivit.

Att dom fakturerar din bror är väldigt skum, speciellt om han inte angivit sina uppgifter eller dylikt för dom, så frågan är som du ställer, hur fick dom tag på dessa och hur kunde dom fakturera honom en serviceavgift på din TV. Det låter otroligt skumt och jag skulle nog verkligen kolla om dom får göra så. Jag är ingen expert på detta men tror absolut inte dom får göra så. Sen att säga att han personnummer står på kvittot blir ju bara komiskt om det är ditt kvitto och det står på dig.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Teori: Angav din bror kanske sitt telefonnummer vid inlämnandet, som kanske finns kopplat till hans egna konto på Webhallen?

Permalänk
Medlem

Jag är hyffsat säker att man alltid behöver signa något för att få ut det från webhallen. Det har jag iaf gjort när jag lämnat in mobil, grafikkort och hårddisk för antingen reparation eller för att få ut en ny direkt (i fallet hårddisk).

Tror inte webhallen skulle lämna ut något om de inte får nån form av underskrift, så din bror "måste" skrivit på något.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

De vet inte om du har sålt produkten eller inte, den som lämnar in för reklamation är rimligtvis den som får stå för eventuella kostnader. Sedan hur ni löser det sinsemellan är en annan sak. Personuppgifter är också öppet för alla.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Personuppgifter är också öppet för alla.

Det är de iofs. men för att få reda på någons personnummer så måste man minst ha personens adress, så om vi nu tror på TS att brodern inte har lämnat sitt namn (eller andra uppgifter).
Hur fasiken skulle de då ha fått tag dennes personnummer?

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

@NinetyTwo:
Konstaterades det att det inte var något fel på den?
I så fall har du förklaringen till service-avgiften, då de flesta butiker tar ut en sådan om inget fel hittas eller att felet inte är ett godkänt fel vid en reklamation

Hur/varför de har fakturerat din bror för denna, vill jag inte spekulera i.

Det var fel på panelen, som byttes ut.

Skrivet av BM-Mods:

Om det var något fel på TVn och det går på garanti så skall det inte vara någon kostnad, evetuellt att dom kan ta ut denna avgiften om det inte är några fel på TVn som du har beskrivit.

Att dom fakturerar din bror är väldigt skum, speciellt om han inte angivit sina uppgifter eller dylikt för dom, så frågan är som du ställer, hur fick dom tag på dessa och hur kunde dom fakturera honom en serviceavgift på din TV. Det låter otroligt skumt och jag skulle nog verkligen kolla om dom får göra så. Jag är ingen expert på detta men tror absolut inte dom får göra så. Sen att säga att han personnummer står på kvittot blir ju bara komiskt om det är ditt kvitto och det står på dig.

Skrivet av keyser:

Teori: Angav din bror kanske sitt telefonnummer vid inlämnandet, som kanske finns kopplat till hans egna konto på Webhallen?

Endast ordernr angavs vid inlämnandet.

Skrivet av Gambit_2K:

Jag är hyffsat säker att man alltid behöver signa något för att få ut det från webhallen. Det har jag iaf gjort när jag lämnat in mobil, grafikkort och hårddisk för antingen reparation eller för att få ut en ny direkt (i fallet hårddisk).

Tror inte webhallen skulle lämna ut något om de inte får nån form av underskrift, så din bror "måste" skrivit på något.

Jag signerade med mitt bank-id.

Skrivet av Valonen:

De vet inte om du har sålt produkten eller inte, den som lämnar in för reklamation är rimligtvis den som får stå för eventuella kostnader. Sedan hur ni löser det sinsemellan är en annan sak. Personuppgifter är också öppet för alla.

Jag frågade innan ifall det var okej att min bror lämnade in TVn, vilket var ok.

Permalänk

Pratat med webhallens kundtjänst igen. De hade pratat med sin chef angående detta och säger nu att något väldigt fel har gjorts av själva butiken, att mitt konto inte ska vara kopplat till hans personnummer. Fakturan ska fixas och de ska kontakta butiken för att se vad som gått fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Det är de iofs. men för att få reda på någons personnummer så måste man minst ha personens adress, så om vi nu tror på TS att brodern inte har lämnat sitt namn (eller andra uppgifter).
Hur fasiken skulle de då ha fått tag dennes personnummer?

Samtidigt som det är väldigt konstigt att bara lita på en kund som säger att detta är min brorsas burk. Ingen leg etc. Ser nu att det har löst sig, vilket är skönt.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Samtidigt som det är väldigt konstigt att bara lita på en kund som säger att detta är min brorsas burk. Ingen leg etc. Ser nu att det har löst sig, vilket är skönt.

Varför skulle man behöva leg för att lämna in en burk? För uthämtning är det ju rimligt, men för inlämning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Varför skulle man behöva leg för att lämna in en burk? För uthämtning är det ju rimligt, men för inlämning?

Om inte annat kanske för att kunna länka det till rätt köp/ordernr om det inte finns något kvitto för den inlämnade produkten.

Är väl högst troligt att brodern legitimerat sig åtminstone vid det ena besöket, och att kundprofilen då uppdaterats med nytt personnummer, vilket är väldigt skum hantering men knappast olagligt.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Varför skulle man behöva leg för att lämna in en burk? För uthämtning är det ju rimligt, men för inlämning?

För att få kvitto på att personen som lämnar in den har godtagit reglerna gällande undersökningen, så att det finns någon som står för en eventuell undersökningsavgift.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@NinetyTwo: *trådstart återställd*

Detta då andra fortfarande kan få hjälp av tråden. Sen är det ju trevligt om alla andras insats för att hjälpa dig faktiskt syns

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

@NinetyTwo: *trådstart återställd*

Detta då andra fortfarande kan få hjälp av tråden. Sen är det ju trevligt om alla andras insats för att hjälpa dig faktiskt syns

Okej...

Är i processen att förhandla med webhallen om ersättning. De har nu ändrat inställning och är väldigt bemötande och trevliga så ville inte att folk skulle få fel uppfattning .