Vad är skillnaden med och utan RAID på m.2 SSD

Permalänk

Vad är skillnaden med och utan RAID på m.2 SSD

hej.

jag måste va bra dum i huvudet eller nått.
misstänker att detta ämne har vart på tapeten tidigare, när de gäller m.2 vad är skillnaden mellan raid o icke raid. har läst o lyssnat på de men fattar nada. undrar om någon vänlig själ kan förklara för mig på ren svenska.
sen undrar jag om nån av er har haft med asus ex-a320 gaming o göra? svärfar ville ha en ny bruk. satt o krångla med det några timmar igår o fick inte windows installationen att hitta m.2 men den syns i bios. är det så simpel som att uppdatera bios för att kunna aktivera m.2an ????

mvh vilsen,snurrig dåre

Rubrik förtydligad från "m.2 ssd" /Vzano, Mod
Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlsson83:

hej.

jag måste va bra dum i huvudet eller nått.
misstänker att detta ämne har vart på tapeten tidigare, när de gäller m.2 vad är skillnaden mellan raid o icke raid. har läst o lyssnat på de men fattar nada. undrar om någon vänlig själ kan förklara för mig på ren svenska.

Om vi kör det väldigt kort och enkelt: RAID är ett sätt att kombinera flera diskar för öka driftsäkerheten eller öka prestandan.
Som vanlig hemanvändare finns det ingen större anledning att hålla på med det alls ärligt talat.

Var det överförenklat eller vettigt?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

@Roger W: jätte tack för svaret. äntligen så fatta ja skillnaden på de.

Permalänk
Lego Master

Du kan använda raid till två (plus en) saker, som ovan sagt:
1. slå ihop flera diskar till "en", så att datorn tror att den har en jättestor disk istället för flera mindre
2. öka driftsäkerheten och minska risken för dataförlust genom att replikera samma data över flera diskar.
3. en massa mer avancerad skit som jag inte heller begriper mig på.

Tänk på att metod 1 ökar risken för att förlora all data rejält; om EN disk rasar dör hela raiden och datan på diskarna blir svår att få ut igen.
Metod 2 använder väldigt (mer än en iaf) många diskar för att spara samma mängd data som en disk på egen hand, men ju fler diskar du blandar in desto säkrare är datan; om en disk rasar finns datan replikerad på de andra diskarna i raiden.
Metod 3 innebär (väldigt förenklat) att man kan blanda 1&2 lite grann, och alltså typ få ut 2 diskars plats på 3 raidade diskar, med något förhöjd driftsäkerhet.

För egen del använder jag Dropbox för driftsäkerhet (allt viktigt ligger i min lokala Dropbox-mapp som automagiskt replikeras till molnet), och behöver jag mer plats köper jag en disk till. Enklare än att hålla på och böka med raid.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

@Shudnawz: älskar att ni är så vänliga o kan förklara så att en dumstrut som jag kan fatta. hur kommer de sig att mitt mode kort msi z390 gaming plus inte kunde hitta mina m.2or men satte på raid så hitta den samtliga m.2or och ssder utan krångel o de har rullat och gått sen dess ????

Permalänk
Lego Master

@Carlsson83:
Ingen som helst aning, tyvärr.
Diskar är inte min grej, men det finns garanterat nån annan som kan peka på en specifik inställning i BIOS/UEFI som skulle kunna orsaka det beteendet.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

@Shudnawz: inte du heller he he detta med m.2 o bios blir ja som ett levande frågetecken ha ha. ä bara glad o ja får de o funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlsson83:

@Shudnawz: älskar att ni är så vänliga o kan förklara så att en dumstrut som jag kan fatta. hur kommer de sig att mitt mode kort msi z390 gaming plus inte kunde hitta mina m.2or men satte på raid så hitta den samtliga m.2or och ssder utan krångel o de har rullat och gått sen dess ????

På en del kort (både moderkort & kontrollerkort) måste man sätta diskarna i RAID annars hittas de inte, man kan dock ha dem i JBOD (Just a Bunch Of Disks) vilket innebär att diskarna egentligen inte är i en RAID konfiguration utan är seperata diskar.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

@Belzader: tack för att du gjorde så att det inte blev mer frågetecken i huvudet på mig. det började snurra mer i huvudet på mig tills jag fick ditt svar

Permalänk
Medlem

Är det windows 7 eller 10 du försöker installera?
Har du försökt återställa standardinställningarna i bios?

Permalänk

@AGI: japp det har jag det ända jag har gjort är o öndra hastigheten på minne. har även provat raid läge o då ställer sig datorn i nått loading läge typ.

Permalänk
Medlem

Hmm är du i BIOS och härjar?
Du ska inte behöva ställa dem i RAID läge för att det ska funka...
Om jag tänker rätt nu på var du är i BIOS så brukar man även kunna välja något som heter AHCI istället. Det ska funka lika bra!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

@Roger W: efter väldigt mycket krånglande o hjälp ifrån komplett som blir resultatet ett paket med retur på ett mode kort. jag lyckades få igång m2 men Windows kunde inte hitta hårddisk nummer nu. testat o byta kablar o dyl. vi trodde först att de va fel på hårddisken.o ja börja installera Windows på m2. men när han skulle starta om så kasta han mig direkt till bios o tyckte att hårddisk nummer 1 o m2 fanns inte. dår går ja in i bios o kollar lite på cms o startar om igen o då går fanskapet in i raid läge fast jag inte har aktiverat de, har komplett på tråden när de sker. han säger typ ööööö oki konstig. slutar med att skickar tillbaka dret kortet o svärfar går med på att gå upp lite på priset. hela slutar med att när ja håller på o plocka isär allt igen så följer processorn med upp när ja lyfter process fläkten o släpper o hamnar med pinsen neråt i backen så svärfar även en bättre processor ha ha

Permalänk
Medlem

@Carlsson83: Frågan är vad du har för processor. Är det en Athlon har den inte stöd för NVME disk enligt Asus hemsida.

https://www.asus.com/se/Motherboards/EX-A320M-GAMING/specific...

Permalänk

@tBiorrith: de ä så mycket som en ryzen 3 3200g

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm är du i BIOS och härjar?
Du ska inte behöva ställa dem i RAID läge för att det ska funka...
Om jag tänker rätt nu på var du är i BIOS så brukar man även kunna välja något som heter AHCI istället. Det ska funka lika bra!

AHCI är för SATA enheter. Skall vara helt irrelevant för en NVME enhet.
Men vi vet ju inte om TS har en SATA eller NVME SSD.

Permalänk

@Erik_T: de ä en sata.