Asus avtäcker minidatorn PN50 med AMD Ryzen 4000 "Renoir" under huven

Permalänk
Medlem

Hdmi CEC. Det här vore den perfekta htpc:n ifall hdr stödet i linux varit bättre.

Permalänk
Medlem

Om några veckor får jag nytt garage och där måste jag ha en dator för att kika på reperations videos.
Hmm ta gamla nucen dit så måste jag ha en ny i vardagsrummet 😉
Har man inte behov skapar man ett så får jag "glömma" den gamla nucen som ligger i nån låda i källaren.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Väldigt nice!

Älskar NUCs så detta kan bli bra!

Skrivet av star-affinity:

Blir nog inte fler NUC för mig om det inte går att bekräfta att kylningen blivit bättre. Har en från 2017 och den har blivit överhettad de gånger jag försökt spela vissa spel på den. Nu säger ni att en NUC inte är till spel, men det sa Intel på sin hemsida när det begav sig. Det är inte det att de äldre spelen (Halo och UT 2004) jag kört rullar dåligt på Intels integrerade grafikkkrets – även Starcraft 2 flöt på fint med inställningarna på Medium – utan det handlar om att datorn blir överhettad och stänger ned sig. För andra mindre krävande ändamål funkar den snabbt och stabilt.

Jag har pressat en del NUC:s genom åren med spel "som egentligen inte ska gå" och har bara hänt 1 gång att en i7:a stängt av sig så känner inte alls igen den problematiken. Klart de blir varma men tycker faktiskt de klarat det bra ändå. NUC:sarna alltså. (Haft massa olika, i3, i5, i7 olika gens)

Permalänk
Medlem

Om man ska ligga lite i framkant och beställa en vad ska man då har för minnen?
Det står ju bara DDR4 SO-DIMM men vilka frekvenser krävs det tro?

IMPORTANT! Refer to http://www.asus.com for the list of compatible DIMMs. You can only install DDR4 SO-DIMMs to the Mini PC’s DIMM slots.

Så står det i manualen på men hemsidan listar dom bara hårddiskar...
https://www.asus.com/Mini-PCs/Mini-PC-PN50/HelpDesk_QVL_Devic...

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Om man ska ligga lite i framkant och beställa en vad ska man då har för minnen?
Det står ju bara DDR4 SO-DIMM men vilka frekvenser krävs det tro?

IMPORTANT! Refer to http://www.asus.com for the list of compatible DIMMs. You can only install DDR4 SO-DIMMs to the Mini PC’s DIMM slots.

Så står det i manualen på men hemsidan listar dom bara hårddiskar...
https://www.asus.com/Mini-PCs/Mini-PC-PN50/HelpDesk_QVL_Devic...

Jag körde på dessa.
https://www.webhallen.com/se/product/246061-Corsair-Vengeance...

Brukar vara stabilt och ett säkert kort, i alla fall vad gäller NUC:s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Jag körde på dessa.
https://www.webhallen.com/se/product/246061-Corsair-Vengeance...

Brukar vara stabilt och ett säkert kort, i alla fall vad gäller NUC:s.

Problemet är väl att Ryzen kan vara lite bråkiga med minnena även om det blivit mycket bättre..
Kanske får vänta och se vad som krävs.:

Hur är det med infinity fabric på dessa prollar? 2000-2100MHz säger ryktena och då skulle man ju behöva ha 4000-4200MHz på minnena för att köra 1:1... Vilket inte ens finns

Permalänk
Medlem

Trevlig sak.. lite snålt med usb anslutningar dock

Permalänk
Snusfri

Trevligt att det börjar komma fler produkter inom detta segment med AMD, Intel behöver konkurrens inom "NUC" delen.

Ni som funderar på en liknande enhet för lite spelande bör nog vänta på kommande Intel NUC's med Tiger Lake och Xe grafik som enligt rykten ligger mellan 1650-1660 i prestanda.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Tror ni denna är kraftfull nog för äldre spel och emulering? Söker "konsol"

Det lär sen lätt vara, om en mobil orkar köra emulering så lär denna klara det o h en hel del to.

Permalänk
Medlem

Har denna stöd för Display Stream Compression Technology?

Verkar nämligen som att 4K skärmar 144hz skärmar kräver denna teknik för att funka fullt ut.

Och är det HDMI 2.1?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

Ser bra ut Men enligt bilden så går fläkten maximalt upp till ca 60 % även när CPUn blir 100 grader varm. Det låter rätt märkligt? Det borde vara en kurva som ökar sakta men ändå kan nå 100 % fläkthastighet vid behov, så att inte CPUn överhettas tänker jag.

Hittade denna bild på Asus hemsida. Verkar som den ska kunna gå i 100% om jag inte tolkar bilden helt galet.

https://www.asus.com/Mini-PCs/Mini-PC-PN50/

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@konsum: HDMI 2.0 tyvärr. Display Stream Compression Technology vet jag inte.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

4k hdr?

Visa signatur

word

Permalänk
Medlem

Älskar när de skickar ut sånna dära jämförelse-"tester" och det står att de jämför med en "Traditional Desktop".

Permalänk
Medlem

Jag blir lite nyfiken på de enklare modellerna. En HTPC till överkomligt pris vore inte så dumt...

Skrivet av Oliver91:

Tror ni denna är kraftfull nog för äldre spel och emulering? Söker "konsol"

Med tanke på att i sammanhanget mesiga Athlon 200GE i princip klarar av senaste Assassin's Creed (720p, 30fps) borde det verkligen inte vara något problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Så står det i manualen på men hemsidan listar dom bara hårddiskar...

Det kommer nog mer när produkten är så pass nylanserad, men "vanliga" minnen i hastighet 3600 CL16 måste vara ett säkert kort om man nu ska spela på den också. Särskilt med bara två minnesplatser så är det lugnt med kompatibiliteten idag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av slusk:

Problemet är väl att Ryzen kan vara lite bråkiga med minnena även om det blivit mycket bättre..
Kanske får vänta och se vad som krävs.:

Hur är det med infinity fabric på dessa prollar? 2000-2100MHz säger ryktena och då skulle man ju behöva ha 4000-4200MHz på minnena för att köra 1:1... Vilket inte ens finns

Hade varit kul att se vad dessa gjort med matchande minnen. Jag kör undermåliga minnen med min 3900X och väl medveten om att det finns mer att få ur med snabbare minnen.

Inte för att jag skulle vilja betala för 4200MHz minnen till dessa, men när man verkar toppa på 2933MHz med SO-DIMM är det en bra bit kvar.

Permalänk

@anon5930: dina minnen kör förhoppningsvis snabbare än mina i sign, vill inte en MHz över 2133, xmp är ett big no no 😂

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SwedenVirre:

@anders190: dina minnen kör förhoppningsvis snabbare än mina i sign, vill inte en MHz över 2133, xmp är ett big no no 😂

Ouch! Mina gör 3000@CL15, om det nu inte är 2933@CL15. Känns verkligen som du skulle haft snabbare minnen med de du har.

Eller vänta, är det inte Samsung bra minnen du har?

Permalänk

@anon5930: tyvärr inte, gambla på dom iom att det var Samsung men dessa sög rätt mycket, iaf på ryzen

Permalänk
Medlem

Riktig intressant kontorsdator eller enkel HTPC. Ska bli sjukt intressant att se den head2head med en Nuc baserad på Core i7-1165G7, pris, värmeutveckling/ljudnivå och prestanda. Inte Cinebench men Office, chrome etc. Saker som folk använder på en sådan dator. Kanske enklare spel också.

Permalänk
Skrivet av Perrablerra:

Hittade denna bild på Asus hemsida. Verkar som den ska kunna gå i 100% om jag inte tolkar bilden helt galet.
https://dlcdnimgs.asus.com/websites/global/products/tt1jzvjitkwxzo6s/img/main/pic_cooling_02.jpg
https://www.asus.com/Mini-PCs/Mini-PC-PN50/

Bara på "Performance mode". Kör man t.ex. "Quiet mode" så ser den bara ut att gå upp till maximalt 60 %. Samt att de stavat fel på Quiet där i bilden med Men CPUn throttlar väl eller liknande om den blir för varm så att den inte går sönder även om fläkten kanske inte ökar på mer i quiet mode.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk

Detta kan bli spännande!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SwedenVirre:

@anders190: tyvärr inte, gambla på dom iom att det var Samsung men dessa sög rätt mycket, iaf på ryzen

Trist, verkligen inte kul med hastigheterna du fått ur minnet
Några planer på att byta?

Permalänk
Inaktiv

Leker lite med tanken på att montera PN50 på exempelvis en L24q. Båda har VESA fäste vilket skulle ge en riktigt slimmad lösning.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5283948

Någon som funderat i liknande banor?

Permalänk

@anon5930: yep vid löning nu den 24:de. Gick ner rätt mycket i prestanda

Blir b die denna gången tror jag

Permalänk
Medlem

Alltså, jag kan inte riktigt sluta tänka på denna sedan jag såg nyheten. Sett en annan innan, men nu känns det som jag borde ha den.

Bygge:
4500U
Kingston KC2000 M.2 250GB
1x Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 16GB
Kostnad: ~5200kr

Ha den som docker containers (web, sql) och för homeassistant. Bara en DIMM ifall man skulle behöva 32GB i framtiden.

Annars slakta min i3-4130 och köpa:
MSI B450I Gaming Plus AC
Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 16GB
Kingston KC2000 M.2 250GB
AMD Ryzen 5 3600 3,6GHz Socket AM4 Box
MSI GeForce GT 710 LP Passive HDMI 1GB
Kostnad: ~5400kr

Men då blir den ju inte så liten o gullig :\

Eller AMD Ryzen 5 1600 AF 3,2GHz Socket AM4 Box för 600kr mindre.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

@Oliver91: Min A10-9850K klarar av gamla spel rätt så galant (visst vid lägre upplösning och detaljnivå), så bör ju dessa vara minst dubbelt så bra.

Får säga att man blir rätt sugen.

Precis, små landatorer som kompisar och jag tar med på lan där det rankas från A6-6420K, A10-7700K, Ryzen 3 2200G samt Ryzen 3200g. Självklart funkar dom okej/bra till dom äldre spelen vi spelar (Visserligen är de flesta mellan 1996-2010 så det är inga nya på tapeten), förvånansvärt dom äldre apuerna.

Mhm är sugen på att ha en mindre chassi som är bakomför min lanskärm, det Antec ISK 110 som sitter där nu och på dom övriga kompisarnas lanskärmar väger en del.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

@anders190: dina minnen kör förhoppningsvis snabbare än mina i sign, vill inte en MHz över 2133, xmp är ett big no no 😂

Mina g-skill gick inte upp förrän jag manuellt ökade spänningen. XMP gjorde att datorn inte bootade.

G.Skill Trident Z RGB LED DDR4 3200MHz 2x16GB CL14

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Hm, min nuc som gått som Htpc sen 2014 gav just upp. Den kanske kände på sig att detta var på gång.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.