Permalänk
Avstängd

Skaffa ett luftgevär, gärna kaliber 5,5, att skjuta på rörligt mål är alltid lite roligare och mer utmaning. Det blir garanterat tyst på dem efter ett par träffar😀

Skämt och sido så tror jag tyvärr inte att det hjälper att säga till heller. Barnen kommer vara tysta i ungefär åtta minuter innan allt är bortglömt och som vanligt igen. När barnen är runt 14-15 år så ledsnar de på studsmatta och pool och kommer istället skaffa mopeder som kommer att stå och varvas utanför huset hela dagar. Efter det blir det mopedbil, EPA, snus och fester varje dag. Sen blir det raggarbilar och punk, hip hop och rap för hela slanten.

Det lugnar ner sig när barnen flyttar hemifrån runt 25-30 års åldern.
Själv valde jag och min sambo att inte skaffa barn alls och det är faktiskt väldigt skönt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Börja med boxning, det hjälper garanterat dig att få ut all irritation från dina spända knytnävar som är gömda i fickan.
Du har två andra val: Säga till dem eller deras föräldrar, köpa noise cancelling hörlurar.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Verkligheten är att det finns andra människor i den. Och det behöver ALLA barn lära sig respektera och hantera, förr eller senare. Rimligt att den som störs av deras beteende talar om det för dem, så får de helt enkelt suga på den karamellen tills de kommer fram till hur de vill bemöta det. Precis som alla andra.

Som pappa till två barn (3 & 6) hoppas jag att den som störs av dem antingen pratar med dem själv, eller kommer till mig eller deras mamma och förklarar läget som de ser det.
Mina barn behöver kunna hantera tillsägelser från främlingar, vafan ska det bli av dem annars?

Mycket väl resonerat, jag önskar att alla föräldrar hade den inställningen.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Hade du accepterat hög musik hela dagarna? Svar nej. Gå och snacka med föräldrarna att det stör dig mycket att deras barn vrålar 24/7.

Permalänk
Medlem

Sätt upp ett par lagom stora högtalare med riktigt bra diskanter och rikta dom mot poolen sen så spelar du upp 19-20kHz ton i dom lite lågt när du tycker dom blir för jobbiga och så höjer du ju mer irriterad du blir. 👌

Permalänk
Medlem

Prata med dem. Skriv ingen anonym jävla lapp bara som alla tjurgubbar brukar göra.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AGI:

Hade du accepterat hög musik hela dagarna? Svar nej. Gå och snacka med föräldrarna att det stör dig mycket att deras barn vrålar 24/7.

Givetvis, subwoofer & lägenhet kl 7-22 är standard. Vill man spela på högsta efter kl. 22 även på vardagar så får man ge upp på livet & skaffa villa.

Permalänk
Avstängd

Om det är barn kan du ju alltid spela upp höga musiktoner i den frekvens som bara barn kan höra så får de ont i öronen och fattar vinken medan deras föräldrar knappt lära höra något!

Annars får du helt enkelt göra det obekväma och prata med föräldrarna när barnen bokstavligen talat skriker istället för stojar och har sig. Gör det med en förstående röst och gör det varje gång barnen blir rimligen för högljudda.

Till slut har du skapat en betingelse hos föräldrarna där deras barns skrik blir betingat med att du kommer och hälsar på och säger bestämt och snällt att, "Tjena! Jag vet att det här är väldigt osvenskt av mig att be om men... Vänligen be barnen att stoja, inte skrika." Då kanske föräldrarna, tids nog, kommer på sig själva nästa gång barnen börjar skrika istället för stoja.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Säg bara åt barnen att dämpa sig lite. Är väl inget konstigt med det?

Det är inte svenskt att prata eller ha kontakt med sina grannar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Hej!

Med risk för att låta som en barnahatare och gammal surgubbe så känner jag ändå att jag behöver skriva av mig.

Vi bor i ett trevligt villaområde där det bor många barnfamiljer vilket är väldigt trevligt. Vi har själva inga barn än men tycker om barn och vill ha egna framöver. De flesta barnen i området är enligt mig normala barn och jag är helt med på att barn låter när dom leker, det är absolut inget konstigt med det. Men sen har vi barnen som bor i huset bredvid oss.......En tjej och en kille där tjejen kanske är 12-13 och killen 8-10. Dom skriker och låter som det är något fel på dom......Föräldrarna säger aldrig till utan låter dom skrika hur mycket dom vill. Har aldrig hört dom säga någonting fast barnen skriker så det kan väcka döda. Nu kommer säker någon skriva något i stil med att man vill ha lugn och ro så får man bo avskilt i skogen och jag är medveten om att man får vara beredd på att tåla mycket när man bor såhär men detta börjar gå mig på nerverna.

Vad kan man göra? Är det bara att stå ut? Tycker det är viktigt med grannsämja och att kritisera folks barn och uppfostran av dom är ju sjukt känsligt. Den här sommaren har det blivit ännu värre då dom köpt en pool som dom valt att ställa 1meter från tomtgränsen och den har gjort att barnen skriker ännu mer...........

Mvh J

Är det inte 4 meter som gäller även för dessa?

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om Sweclockers är det bästa stället att fråga om denna typen av råd, men jag gör ett försök till en bra lösning.

Som storebrors-veteran, före-detta fritidsledare och stödlärare, lärarassistent i särskola och diverse andra hederstitlar så kan jag bara säga en sak.

För att få ungars respekt, oavsett om de är dina, kanske dina, eller andras ungar, så gäller det att vara med i leken och kommunicera på deras nivå. Du kan vara 20 år gammal eller 80, har du en sur min och tjatar så är du per definition en surgubbe och du får ingen respekt.

Det första jag gjorde när jag var fritidsledare för en ny grupp (grabbar oftast såklart) var att delta i leken. Lite försiktigt först, kanske som bollvakt eller en passiv "domare" om applicerbart. Det ledde oftast till att jag blev inbjuden att delta på riktigt, och eftersom jag är vuxen och inte en översittare så begränsade jag mig alltid lite så att jag inte vann "för lätt".

Så kortfattat: Om du har flyttat in i ett nytt område med en ny gemenskap, var med i gemenskapen på alla nivåer. Låt barnen sätta gränsen för den gemenskapen först, och om de sedan börjar kräva för mycket så ge en vuxen-måste-jobba-ursäkt och gå därifrån.

Edit: om du är rädd att bli stämplad som nån slags skum typ eller pedofil, lär känna föräldrarna till barnen lite och kommunicera din avsikt att etablera en respektfull relation med skitungarna så att de håller sig borta. Handlar det istället om barn som skriker för att de är ledsna eller har ångest pga sketna familjerelationer, prata med soc. Det är var människas medborgerliga ansvar tycker jag.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Ja, det är de två valen du har. Inte göra något eller prata med föräldrarna. Jag vet inte ärligt talat varför du kom till SweC och frågade efter mer alternativ.

Ja det är känsligt med barn, men det är just därför du går direkt till föräldrarna och säger det på ett "fint" sätt. Det räcker nog med att du säger "självklart ska de få leka, barn ska få vara barn, men ibland blir det bara lite väl högt, tyvärr är det inte ljudisolerat bra häromkring".

För att Swec inte bara är teknik utan har en annan del av forumet också där övrigt kan diskuteras. Finns garanterat många människor här som varit i liknande situationer eller har råd att ge vilket många av svaren i tråden visar. Allt är inte svart och vitt. Det är inte alltid antingen det här eller det här. Det finns många nyanser i detta och jag har fått många kanonbra råd. Det hänger också betydligt fler vettiga människor här än på tex flashback, familjeliv eller vart du nu tänkt att jag skulle posta det istället.

Skrivet av Shudnawz:

Verkligheten är att det finns andra människor i den. Och det behöver ALLA barn lära sig respektera och hantera, förr eller senare. Rimligt att den som störs av deras beteende talar om det för dem, så får de helt enkelt suga på den karamellen tills de kommer fram till hur de vill bemöta det. Precis som alla andra.

Som pappa till två barn (3 & 6) hoppas jag att den som störs av dem antingen pratar med dem själv, eller kommer till mig eller deras mamma och förklarar läget som de ser det.
Mina barn behöver kunna hantera tillsägelser från främlingar, vafan ska det bli av dem annars?

Precis såhär tror jag och hoppas jag att jag tänker när jag blir pappa. Barn som inte får någon uppfostran får ingen bra start i livet. Tack för ett väldigt vettigt inlägg.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

En sak du kan göra är ju att prata med någon annan granne och nämna de högljudda barnen i det andra huset. Kanske grannarna som bott där längre vet varför dom är så högljudda och bara leker med varandra. Kan vara bra information att ha innan man konfronterar de högljudda grannarna direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Sätt upp ett par lagom stora högtalare med riktigt bra diskanter och rikta dom mot poolen sen så spelar du upp 19-20kHz ton i dom lite lågt när du tycker dom blir för jobbiga och så höjer du ju mer irriterad du blir. 👌

Om grannungarna inte vill lyssna blir detta lösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

En sak du kan göra är ju att prata med någon annan granne och nämna de högljudda barnen i det andra huset. Kanske grannarna som bott där längre vet varför dom är så högljudda och bara leker med varandra. Kan vara bra information att ha innan man konfronterar de högljudda grannarna direkt.

Riktigt bra idé, tänkte jag inte på.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Vad glad att du får sova i alla fall.
Och inte har en idiot som bor ovanför som gillar att släppa saker i golvet till kl 24 varje dag.

Mmm... detta... som gör att vi måste flytta till hus asap...
Sen vet ja inte hur man kan säkra dig från ouppfostrade grannar som TS beskriver när man flyttar till hus. Kanske köpa ett där tomtgränserna har skiljevägg av något slag typ en mur? 😄

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Det här är skälet till att jag letar 10k+ kvm för mitt husköp i tomt. Kan meddela att det går sådär (Stockholm).
Fattar inte hur det blev nån "norm" att folk accepterar att tomterna ligger mellan 500 och 2000kvm, är ju knappt en stepup från idiotin att bo i flerfamiljshus.

Just exakt det TS beskriver som är mitt mardrömsscenario vid husköp.

Permalänk
Medlem

Var glad att du bor i villa och kan stänga om dig
Hade "barn från helvetet" under mig i min förra lägenhet. Pappan jobbade skift så hela familjen hade helt skruvad dygnsrytm. Framförallt barnen kunde börja stampa, banka och och skrika vid midnatt och sedan inte bli tysta förrän 03. Det blev lite bättre efter att jag ringt störningsjouren ungefär 15 gånger under ett halvår, men helt tyst på nätterna blev det aldrig.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Om du har förmågan att tala testa ta ett snack med dom?

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niczo:

Jag vet inte om Sweclockers är det bästa stället att fråga om denna typen av råd, men jag gör ett försök till en bra lösning.

Som storebrors-veteran, före-detta fritidsledare och stödlärare, lärarassistent i särskola och diverse andra hederstitlar så kan jag bara säga en sak.

För att få ungars respekt, oavsett om de är dina, kanske dina, eller andras ungar, så gäller det att vara med i leken och kommunicera på deras nivå. Du kan vara 20 år gammal eller 80, har du en sur min och tjatar så är du per definition en surgubbe och du får ingen respekt.

Det första jag gjorde när jag var fritidsledare för en ny grupp (grabbar oftast såklart) var att delta i leken. Lite försiktigt först, kanske som bollvakt eller en passiv "domare" om applicerbart. Det ledde oftast till att jag blev inbjuden att delta på riktigt, och eftersom jag är vuxen och inte en översittare så begränsade jag mig alltid lite så att jag inte vann "för lätt".

Så kortfattat: Om du har flyttat in i ett nytt område med en ny gemenskap, var med i gemenskapen på alla nivåer. Låt barnen sätta gränsen för den gemenskapen först, och om de sedan börjar kräva för mycket så ge en vuxen-måste-jobba-ursäkt och gå därifrån.

Edit: om du är rädd att bli stämplad som nån slags skum typ eller pedofil, lär känna föräldrarna till barnen lite och kommunicera din avsikt att etablera en respektfull relation med skitungarna så att de håller sig borta. Handlar det istället om barn som skriker för att de är ledsna eller har ångest pga sketna familjerelationer, prata med soc. Det är var människas medborgerliga ansvar tycker jag.

Tanken är god med ditt inlägg men TS vill inte umgås med denna familj, eller dess barn. Han vill bara ha lugn och ro som granne. Och han vill nå dit på så enkelt sätt som möjligt.

Så att "vara med i gemenskapen på alla nivåer" skulle nog inte vara mitt råd. Snarare att prata med föräldrarna och be dem försöka dämpa barnen lite.

Permalänk
Medlem

Det är bara börja gräva...

Permalänk

Skaffa en vit pickup skit samma om den är värsta skrotbilen med körförbud avställd och oförsäkrad.

sen tar du en pensel och skriver "Godisbussen" på sidan eller något liknande i någon väldigt väl synlig färg och låter den stå på garageinfarten väl synlig ett tag.

jag lovar att de kommer iaf få folk att hålla sina barn innomhus.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Innan du talat med föräldrarna så tycker i.a.f. jag att tråden inte har så mycket diskussionsvärde. Därför du får massor nonsenssvar om att spela musik. Nu är "felet" att du inte talat med dem, inte att du misslyckades tala med dem och vad du i så fall kanske gjorde fel eller kan göra annorlunda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Vad glad att du får sova i alla fall.
Och inte har en idiot som bor ovanför som gillar att släppa saker i golvet till kl 24 varje dag.

Har aldrig förstått mig vad de gör, men har tyvärr upplevt det själv. Vad som bäst skulle beskrivas som att grannen bowlar...

Lyckligtvis så bor man centralt utan ett pip, kvack eller bil efter klockan 21.

Permalänk
Medlem

Om du inte lyckas med att få tyst på dem genom lugn tillsägelse, så sätt upp högtalare och spela ett ljudklipp som strömmar en frekvens på 19 000Hz. Det är bara ungt folk som hör det (Runt under 20åringar).

Då skapar du enbart obehag för barnen och inte äldre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Westelindh!:

Skaffa egna barn snabbt så blir du snart immun.

Har två minst sagt aktiva grabbar 2 och 4 år. Jag hör inte ens barnskrik längre. Hjärnan har av ren självbevarelsedrift stängt av den delen som uppfattar de frekvenserna. 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av heddan:

Har två minst sagt aktiva grabbar 2 och 4 år. Jag hör inte ens barnskrik längre. Hjärnan har av ren självbevarelsedrift stängt av den delen som uppfattar de frekvenserna. 😂

Tror ärligt att det är kan vara ett av skälen till att det oftast är så svårt att prata med dom som stör, dom är helt genuina i att ”vadå, stör vi?”.

Permalänk
Medlem

Ställ två stora högtalare riktat mot deras tomt och dra på den värsta dödsmetallen på hög volym.
Säger deras föräldrar åt dig så svarar du bara att det gör jag när era ungar slutat skrika

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Rekordmedlem

Låt bli högtalarna, skaffa i stället en lämplig hobby tex biodling.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Hej!

Med risk för att låta som en barnahatare och gammal surgubbe så känner jag ändå att jag behöver skriva av mig.

Vi bor i ett trevligt villaområde där det bor många barnfamiljer vilket är väldigt trevligt. Vi har själva inga barn än men tycker om barn och vill ha egna framöver. De flesta barnen i området är enligt mig normala barn och jag är helt med på att barn låter när dom leker, det är absolut inget konstigt med det. Men sen har vi barnen som bor i huset bredvid oss.......En tjej och en kille där tjejen kanske är 12-13 och killen 8-10. Dom skriker och låter som det är något fel på dom......Föräldrarna säger aldrig till utan låter dom skrika hur mycket dom vill. Har aldrig hört dom säga någonting fast barnen skriker så det kan väcka döda. Nu kommer säker någon skriva något i stil med att man vill ha lugn och ro så får man bo avskilt i skogen och jag är medveten om att man får vara beredd på att tåla mycket när man bor såhär men detta börjar gå mig på nerverna.

Vad kan man göra? Är det bara att stå ut? Tycker det är viktigt med grannsämja och att kritisera folks barn och uppfostran av dom är ju sjukt känsligt. Den här sommaren har det blivit ännu värre då dom köpt en pool som dom valt att ställa 1meter från tomtgränsen och den har gjort att barnen skriker ännu mer...........

Mvh J

Vad vill du ha hjälp med egentligen? Hur du ska lösa det här utan att prata med föräldrarna? Det är där du får börja. Nu låter jag som en bitter gubbjävul, men hur kan du tro att det finns något annat att börja med?

*fnys*

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova