Fläktarna stänger inte av sig trotts påstådd semi-passiv drift, Asus Strix 2070

Permalänk
Medlem

Fläktarna stänger inte av sig trotts påstådd semi-passiv drift, Asus Strix 2070

Hej,
Grafikkortet i fråga är Asus Strix 2070 OC Gaming och fläktarna på den går aldrig under 24% även i idle. Temperaturerna ligger kring 44 grader och som jag förstått det ska grafikkortet inte starta fläktarna under 55 grader. Tror det hände något när jag undervoltade grafikkortet med MSI Afterburner. Även om jag använder default settings och stänger av MSI Afterburner så ändras inte fläktkurvan.
Hittar inte någon lösning på the interwebz och hoppas få hjälp här.

Permalänk
Medlem

@Vickypod: Har du återställt allt i Nvidias programvara? Gör det annars.

Annars är det DDU och senaste drivrutinen som är svaret.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

har varit för samma när jag överklockat med Msi afterburner.

lösningen för mig har varit att göra en egen custom kurva som är liknande orginalkurvan

tippar att det har något med över/underklockningen att göra iaf och att fläktkurvan ballar ur då.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Asus strix 2070 har dubbla bios. Quiet mode och performance mode. Man justerar val med en spak på sidan av kortet. Har du testat det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

@Vickypod: Har du återställt allt i Nvidias programvara? Gör det annars.

Annars är det DDU och senaste drivrutinen som är svaret.

Jag följde dit råd och laddade ner senaste drivrutinerna, senaste DDU, startade i felsäkert läge, körde igång DDU för att sen åter installera drivrutinerna till grafikkortet utan att MSI Afterburner var igång under förloppet. Problemet kvarstår dessvärre. Fläktarna går på i 1200rpm och med MSI afterburner igång får jag ner dem som minst till 800rpm.

Skrivet av Rouge of Darkness:

har varit för samma när jag överklockat med Msi afterburner.

lösningen för mig har varit att göra en egen custom kurva som är liknande orginalkurvan

tippar att det har något med över/underklockningen att göra iaf och att fläktkurvan ballar ur då.

Jag har en egen fläktkurva i Afterburner där jag ställt in 0% hastighet när grafikkortet är under 55 grader. I och med att jag nu tog bort drivrutinerna helt och sen installerade dem igen verkar det inte handla om mitt undervoltande.

Skrivet av FabriciusRex:

Asus strix 2070 har dubbla bios. Quiet mode och performance mode. Man justerar val med en spak på sidan av kortet. Har du testat det?

Jag är medveten om att det finns två bios att välja på och har inte mixtrat med det där mer än att jag ställde in på "Silent bios" när jag installerade grafikkortet efter att jag köpt det.

Jag har ett ASUS Strix Z370-E moderkort. Kan det vara en inställning i bios där som är med och spökar?