Permalänk
Medlem

Sätt upp 2 feta jävla högtalare mot deras tomt precis vid poolen och spela "saxophone guy 10 hours" på repeat tills de håller käften.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Väldigt intressant att du inte någonstans skriver att du redan försökt prata med föräldarna. Den här svenska rädslan för konflikt är så otroligt fantastisk. Hur tänkte du egentligen att det ska lösa sig om du inte kommunicerar? Ringa polisen, är det det du vill höra att du får göra?

Klart som fasiken jag inte tänkt ringa polisen. Alternativen är att inte göra något alls eller prata med antingen barnen eller föräldrarna. Men är inte helt lätt tycker jag

Hade inte haft några problem att säga till om det hade varit vuxna människor som spelat musik högt hela dagarna eller fört ett jävla liv. Men när det är barn tycker jag det är mer känsligt. Dels för att många föräldrar är känsliga för "kritik" mot deras barn men även för att jag är rädd att dom inte ska våga leka alls efter. Barn måste ju få vara barn. Detta är bara lite väl extremt ibland.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Poolen kan ju råka få punka nån natt....jättetråkigt

Haha! Skulle jag aldrig göra på riktigt men det har dykt upp i huvudet flera gånger när jag varit som tröttast på dom

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Hur ser det ut med övriga grannar? Förmodar att inte bara ni bor granne med denna familj utan måste finnas någon mer granne som hör dessa?

Nej precis, det är en hel gata med villor på båda sidor. De flesta har ju egna barn och kanske inte tänker så mycket på det. Men som sagt så leker alla de andra barnen med varandra medans dessa två bara leker med varandra. Tycker lite synd om dom samtidigt men tänker att det finns en anledning till att dom inte "får" vara med

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Hade inte haft några problem att säga till om det hade varit vuxna människor som spelat musik högt hela dagarna eller fört ett jävla liv. Men när det är barn tycker jag det är mer känsligt. Dels för att många föräldrar är känsliga för "kritik" mot deras barn men även för att jag är rädd att dom inte ska våga leka alls efter. Barn måste ju få vara barn. Detta är bara lite väl extremt ibland.

Om du vänligt ber barnen att dämpa sig lite så är det nog ingen större risk att de blir så pass rädda att de inte vågar leka alls. Då är risken större att de inte bryr sig alls.

Det är klart, kommer du springande med hagelbössan i ena näven, och en oxpiska i andra, och vrålar åt dem att hålla käft, då kan de nog bli rädda, men jag tror och hoppas att du inte hade tänkt bete dig riktigt så.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog bara gå över och knacka på, säga något i stil med.
"Hej, jag förstår att det är sommarlov och barnen vill leka men jag skulle uppskatta om de dämpade sig lite."
Det är ju inte otrevligt att be någon anpassa sig, tar de illa upp av det så är det inte ditt problem och skiter de i dig så vet du att du inte behöver bry dig om dem heller sedan.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Skaffa egna barn, vänta 12-13 år, ge ditt barn ett trumset.

Annars om de har mycket energi kanske de vill tjäna lite egna pengar genom att t.ex. klippa gräsmatta, rensa rabatter, måla staket eller liknande saker som man gärna slipper. Trötta barn kan ju emellanåt låta mindre och bygger ni en bra relation kanske empatin er emellan ökar. Kan nog vara en bra idé att prata med föräldrarna innan dock så man är säker på att det är ok med alla inblandade.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Jag tycker du låter som en vettig människa utifrån dina resonemang. Förstår dilemmat i att be dom tysta sina barn men placeringen av den där poolen bör du ju kunna ta ett snack med dom om utan att ömma några tår.

Permalänk
Medlem

Känns som en så svensk grej att vara orolig över att bara fråga om en så enkel grej som att hålla ljudnivån lite. Hur ska folk veta att de gör någonting fel eller någonting som inte är uppskattat om ingen vågar säga någonting? Att snällt be grannen hålla ljudnivån nere lite är inte samma sak som att skälla ut dem för att de inte kan uppfostra sina barn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sangre:

När barn har kul låter dom väldigt mycket men kanske inte alla växte upp med vetskapen av vad riktigt kul är för nåt.

Det är en betydande skillnad mellan barn som har kul - skrattar, stojar, hojtar, och barn som gallskriker sig igenom sina sociala interaktioner. Tråden handlar rimligtvis inte om det förstnämnda utan det sistnämnda, men för att förstå det krävs det naturligtvis att man upplevt barn som agerar på det sättet.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Ta på dig badbrallor och hoppa in i poolen du med. Eller ännu bättre, med kläderna på.

Gissar att då rings nog polisen

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det är en betydande skillnad mellan barn som har kul - skrattar, stojar, hojtar, och barn som gallskriker sig igenom sina sociala interaktioner. Tråden handlar rimligtvis inte om det förstnämnda utan det sistnämnda, men för att förstå det krävs det naturligtvis att man upplevt barn som agerar på det sättet.

Mängder av barn agerar på det sättet vet inte vart ni bott då ni anser det vara ovanligt måste varit rena utopin där ingen sticker ut eller gör sig hörd för jag har då aldrig varit i närheten av något sånt ställe förutom i områden där det bara bor pensionärer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jaxione:

Nej precis, det är en hel gata med villor på båda sidor. De flesta har ju egna barn och kanske inte tänker så mycket på det. Men som sagt så leker alla de andra barnen med varandra medans dessa två bara leker med varandra. Tycker lite synd om dom samtidigt men tänker att det finns en anledning till att dom inte "får" vara med

Intressant! Känns som den kanske bästa lösningen för alla är om grannbarnen började umgås med övriga barn på området. Vet inte jag, låter rätt ensamt att umgås med sitt syskon när det kryllar av barn i området.

Börjar de umgås med barnen i området kanske de beter sig bättre men framförallt inte är hemma lika mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Nej precis, det är en hel gata med villor på båda sidor. De flesta har ju egna barn och kanske inte tänker så mycket på det. Men som sagt så leker alla de andra barnen med varandra medans dessa två bara leker med varandra. Tycker lite synd om dom samtidigt men tänker att det finns en anledning till att dom inte "får" vara med

Ditt svar får mig verkligen att fundera på varför du flyttar till ett område där dom flesta är barnfamiljer där man kan räkna med att det är livat från morgon till kväll, låter lite som att du villl tortera dig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sangre:

Mängder av barn agerar på det sättet vet inte vart ni bott då ni anser det vara ovanligt måste varit rena utopin där ingen sticker ut eller gör sig hörd för jag har då aldrig varit i närheten av något sånt ställe förutom i områden där det bara bor pensionärer.

Varför känner du dig tvingad att överdriva istället för att diskutera sakligt?

Den enda i tråden som uttryckt sig i former som "ingen sticker ut eller gör sig hörd" är du.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Varför känner du dig tvingad att överdriva istället för att diskutera sakligt?

Den enda i tråden som uttryckt sig i former som "ingen sticker ut eller gör sig hörd" är du.

Dom som överdriver är snarare dom som tror sig veta hur barn ska bete sig men inte har nån som helst aning om hur verkligheten ser ut .

Permalänk
Inaktiv

Det är bara gå ut och prata med grannen, alternativet är att du skaffar ett par feta högtalare och spelar ett högfrekvent pip (såna som affärer använder för att hålla ungdomarna borta) och riktar den mot grannbarnen. Hehe.

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur många avsnitt av det där grann programmet med Aschberg jag sett så är det nog inte så mkt som är att göra förutom.
1 prata med dem men de kommer börja hata dig då trolige.
2 sätt upp bullerplank / tät häckjävel
3 flytta
Sen har jag problem med grannar i hyreslägenhet där jag är bergsäker på att de anordnar basket / fotbolls vm varje dag/natt. Hyresvärden hjälper inte till mkt. Eller alls.

När jag och mina bröder var små på 80-90 talet så störde sig en granngubbe på oss.
Han sa till farsan men farsan bara skrattade och sa att barn måste få leka.
Och efter det så lekte vi nog lite högre.
Var liten då så, nu hade jag aldrig gjort så.

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR5 | Asus 3080ti | Samsung 970 m.2 250 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1

Permalänk
Medlem

Skaffa egna barn snabbt så blir du snart immun.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Westelindh!:

Skaffa egna barn snabbt så blir du snart immun.

Alternativt så kanske det ständiga liggandet hos TS får grannfamiljen i fråga att flytta istället.

"Vafan, knullar de igen!? Men så skönt kan det ju inte vara? Det är det ju aldrig för oss...."

Definitivt ett problem som kan lösas med sex!

Permalänk
Medlem

Min nya grannes barn är likadana, dom är i ca 3 & 5 års åldern och skriker konstant och jag menar verkligen konstant, och triggar upp sina kompisar som vanligtvis inte låter i närheten så högt att skrika i samma nivå.
Jag har aldrig hört dom hålla en normal ljudnivå när dom pratar.
Ljudet ekar bokstavligen mellan husen, ett villaområde med säkert 20-30m mellan husen.
Inga andra barn i området som har väldigt många barnfamiljer låter ens i närheten.

Jag brukar ställa ut en rätt stor högtalare på min altan och spela den typ av musik som bara jag gillar (techno och dödsmetal) på en låg ljudnivå och såfort dom börjar gapa o skrika så åker ljudvolymen upp.

Jag antar att tanten som gärna påtar i det nya växthuset har börjat fatta gallopen, men än så länge har jag bara hört henne säga "shhh" vid ett tillfälle.

Onekligen är detta ett vanligt svensson problem, dom som har uppfattningen "barn får låta hur mycket som helst" har en tendens att vara väldigt påstridiga med sin uppfattning.

Jag håller med om att barn låter när dom leker, men det får finnas en gräns.

Jag har sagt åt mina barn och deras kompisar att sänka rösten när det gapas så mycket att grannarna börjar titta över axeln.

Edit: Ja att fråga en förälder om dom kan be sina barn sänka rösten lite tas emot lika väl som ett dödshot.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av sangre:

Dom som överdriver är snarare dom som tror sig veta hur barn ska bete sig men inte har nån som helst aning om hur verkligheten ser ut .

Verkligheten är att det finns andra människor i den. Och det behöver ALLA barn lära sig respektera och hantera, förr eller senare. Rimligt att den som störs av deras beteende talar om det för dem, så får de helt enkelt suga på den karamellen tills de kommer fram till hur de vill bemöta det. Precis som alla andra.

Som pappa till två barn (3 & 6) hoppas jag att den som störs av dem antingen pratar med dem själv, eller kommer till mig eller deras mamma och förklarar läget som de ser det.
Mina barn behöver kunna hantera tillsägelser från främlingar, vafan ska det bli av dem annars?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av sangre:

Dom som överdriver är snarare dom som tror sig veta hur barn ska bete sig men inte har nån som helst aning om hur verkligheten ser ut .

Du verkar vara en förälder med livliga barn som anser att barn ska få låta och bråka. Brukar du ta ditt ansvar som förälder och dagligen umgås med dina barn på riktigt?

Anser att många använder ursäkten "lekande barn låter" för att kunna slippa ta hand om sina barn och umgås med dem. Synd om barnen..

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Mina barn behöver kunna hantera tillsägelser från främlingar, vafan ska det bli av dem annars?

Stockholmare?

Permalänk
Rekordmedlem

Badande smurfar är roliga så kolla ph värdet i poolen med en rejäl skopa bromtymålblått.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Badande smurfar är roliga så kolla ph värdet i poolen med en rejäl skopa bromtymålblått.

Medför risken att få Blue Man Group som grannar.

Kan förstås vara en förbättring med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Klart som fasiken jag inte tänkt ringa polisen. Alternativen är att inte göra något alls eller prata med antingen barnen eller föräldrarna. Men är inte helt lätt tycker jag

Hade inte haft några problem att säga till om det hade varit vuxna människor som spelat musik högt hela dagarna eller fört ett jävla liv. Men när det är barn tycker jag det är mer känsligt. Dels för att många föräldrar är känsliga för "kritik" mot deras barn men även för att jag är rädd att dom inte ska våga leka alls efter. Barn måste ju få vara barn. Detta är bara lite väl extremt ibland.

Ja, det är de två valen du har. Inte göra något eller prata med föräldrarna. Jag vet inte ärligt talat varför du kom till SweC och frågade efter mer alternativ.

Ja det är känsligt med barn, men det är just därför du går direkt till föräldrarna och säger det på ett "fint" sätt. Det räcker nog med att du säger "självklart ska de få leka, barn ska få vara barn, men ibland blir det bara lite väl högt, tyvärr är det inte ljudisolerat bra häromkring".

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Tycker tvärtemot andra här att "den svenska fegheten.." "varför skriva här.." osv, inte alls bara är något fegt, dåligt och svagsint.
Trådskaparen skriver ju här i jakten på en klok lösning för alla parter. Han visar förståelse och empati.
Den här "typiskt svenskhet" må verka lite feg å mjäkig, och den har sina uppenbara brister - men i grunden är det ett intelligent och väldigt sympatiskt beteende. Det är ju precis såna människor man vill leva bland. Att ha förmågan att resonera och vara den vuxna i en trängd situation där man är själv är offret är starkt, inte svagt.

Permalänk
Medlem

Barn är i regel rätt kloka och inte särskilt ovana vid att bli tillsagda att dämpa sig, i synnerhet inte med tanke på att de är i skolålder så jag tänker att det vore rimligt att bara lite artigt säga "jag är glad att ni har roligt, men skulle ni kunna dämpa er bara en liten aning?" Sen är det inte alltid de reagerar bra på en tillsägelse men jag tänker att man då får ha i åtanke att det troligtvis finns någon underliggande problematik så som diagnoser eller problem i hemmet eller dyligt och det bör inte barnen klandras för.

Hela den här jargongen av att det inte är pli på barnen idag och rop om att disciplin osv är endast kontraproduktivt och hjälper inte om det är barn med särskilda behov. Är det å andra sidan barn som bara behöver lite tillrättavisning så lär en helt vanlig vädjan om att dämpa sig funka kanon.

Är du orolig för barnen i en bemärkelse att de far illa så bör du göra en orosanmälan till socialtjänsten, men det är såklart bara om det verkar finnas problem i hemmet. Hoppas att det löser sig och glöm inte att keep us updated

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Be dem att hålla käften? Seriöst, när jag var liten och härjade på gatorna så kom grannar fram och bad en sluta för så jävla mycket liv, det funkade en stund iaf.

Den här tråden var grym för att avfärda tanken på barn ett par år till iaf, tack!

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"