Permalänk
Medlem

Rekommenderar hellre en riktigt billig maskin med sladd än en batteridriven om man skall borra några hål i betong.
Julas sortiment för 400-1000:- räcker riktigt långt då.

Jag har exempelvis använt en lite större Jula borrhammare för att spräcka flertal stenar på tomten och det har inte varit maskinen som satt stopp för jobbet.
SDS eller SDS plus (borrhammare har vanligtvis det) fäste rekommenderas också då det är risk att borren roterar i en vanlig chuck.

Sen kan man satsa lite extra på skruvdragaren, en chuck i metall är exempelvis trevligt.
Skall man skruva mängder med trall är det inte fel med en slagskruvdragare.
Jag har en kraftig (och dyr) Hitachi skruvdragare men för trall använder jag hellre min på chans inköpta Cocraft Pro (Classe) slagskruvdragare.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Skulle jag köpa trådlösa maskiner idag hade det blivit borstlös Makita eller Milwaukee.

Tänk att det skulle ta så pass många svar innan någon kom fram till vikten av borstlöst
Att borstlösa maskiner är viktigt råder det ingen som helst tvekan om, det hoppas jag alla håller med om!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbtcp:

Tänk att det skulle ta så pass många svar innan någon kom fram till vikten av borstlöst
Att borstlösa maskiner är viktigt råder det ingen som helst tvekan om, det hoppas jag alla håller med om!?

Är det vikten av vikt du menar eller vad är anser du viktigast?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vituraz:

Köpte du ingen borrhammare? Den där går inte borra i betong med.

Edit: Oj ursäkta, den hade slagfunktion. Men nej det finns inga bra set som täcker allt.
Bra träborrar i lite varierande storlekar: Bosch Self Cut, ska man borra typ genom en yttervägg är det bra att ha en förlängare också.
Vettig bitssats med det mesta man behöver, och dubbelt av de som lär användas mest: Bosch bitssats
Metallborrset upp till 10mm, de minsta kommer gå sönder nån gång oavsett hur dyra borr man använder, men detta är nog en vettig grund: Metallborr
Betongborrning hoppas jag du inte ska göra allt för ofta med den där maskinen, men hänga upp en tavla bör väl gå. Köp de du behöver för stunden på typ Clas Ohlson, 5,5 och 8 mm brukar man använda mest, och samma borr funkar till tegel.

Får man fråga varför det inte ska användas ofta till betongborrning? I betong kommer det nog användas till hänga upp nåt på en vägg och liknande. Kommer inte användas ofta till betongborrning men det är fint att det funkar till det också.

Skrivet av Otori:

Om du vill ha rent skräp, ja.
Har du ens testat att söka information själv?

Jag är inte så bra med verktyg och trodde det fanns nån färdig kit som funkar bra. Har ingen bra koll på vad som är bra eller dåligt. Jag har sökt själv mycket på google men jag vet inte vad som är av bra kvalite. Därför frågar jag så jag gör ett smart och bra val. Jag är ute efter bra kvalite av bitset, betongborr, metallborr och träborr. Jag tar gärna emot förslag för dom grejerna jag behöver som håller hög kvalite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Får man fråga varför det inte ska användas ofta till betongborrning? I betong kommer det nog användas till hänga upp nåt på en vägg och liknande. Kommer inte användas ofta till betongborrning men det är fint att det funkar till det också.

Jag är inte så bra med verktyg och trodde det fanns nån färdig kit som funkar bra. Har ingen bra koll på vad som är bra eller dåligt. Jag har sökt själv mycket på google men jag vet inte vad som är av bra kvalite. Därför frågar jag så jag gör ett smart och bra val. Jag är ute efter bra kvalite av bitset, betongborr, metallborr och träborr. Jag tar gärna emot förslag för dom grejerna jag behöver som håller hög kvalite.

Du fick massor av uppmaningar till att köpa en separat borrhammare tidigare i tråden just eftersom de är betydligt bättre än slagborrar på att borra i betong, men enstaka hål för att kunna skruva upp diverse saker lär funka utan att du slänger ut maskinen köper du denna så har du så du klarar dig. Pluggar där det står att man ska ha 5,5mm kan du ha 5mm-borren till https://www.clasohlson.com/se/Betongborrsats-Bosch/p/40-9236

Permalänk

Så här ser det ut med de skruvdragare jag brukar använda.

Maktia, 18v maskinerna, går sönder om man använder den dagligen men ändå prisvärd om man inte ska använda den så mycket. Har nog kört slut på 4-5 skruvdragare genom åren.
Batterierna är inte speciallt bra, då de tar slut relativt snabbt. Betyg 3/5

Milwaukee. 18v maskinerna, extremt starka, nästan farligt starka för nybörjaren. Tyngre maskiner med växlar i metall. 40% bättre batterier än Makita. Dock rostar dem, så regn och rusk gör att de går sönder. Har kört sönder 4st. Känslan är direkt och "metalliskt", inte så skonsam för handleder. Betyg 4/5.

Festool. 18v maskinerna. betydligt svagare än milwaukee, men lika starka som Makita, Batterierna är lika som milwaukee. 3års Garanti, oavsett fel. Mer precision med dessa maskiner, bättre känsla tycker jag, speciellt Quaddrive-modellen.Har kört sönder 1 maskin, fick ny på försäkringen. Betyg 4,5/5

Kika också på en sån här, slagskruvdragare. Dom är riktigt hållbara och starka, men komihåg att det ej går att sätta vanliga träborrar i dem.

https://www.bauhaus.se/slagskruvdragare-makita-dtd152z-18v?gc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vituraz:

Du fick massor av uppmaningar till att köpa en separat borrhammare tidigare i tråden just eftersom de är betydligt bättre än slagborrar på att borra i betong, men enstaka hål för att kunna skruva upp diverse saker lär funka utan att du slänger ut maskinen köper du denna så har du så du klarar dig. Pluggar där det står att man ska ha 5,5mm kan du ha 5mm-borren till https://www.clasohlson.com/se/Betongborrsats-Bosch/p/40-9236

Syftet med den jag tänkt köpa är inte just för betong. Det är mest för skruva, kanske borra i metall och trä. Jag tyckte att det var fint att den hade slagfunktion också. För betong hade jag tänkt köpa en riktig betongborr men för tillfället har jag inte nå behov av det. Lånade av en kompis för dom betong jobben jag hade men köper nog en riktigt betongborr ifall behovet blir mer.

Jag hade önskat att det fanns mer storlekar av det du länkade. Jag har faktiskt köpt just den men lite mer storlekar hade varit fint.

Permalänk
Medlem

Orkar inte läsa allt här utan kollade bara bland dom första men måste bara hålla med om att alla borde ha en Borrhammare utöver borrmaskin/skruvdragare. Har slitit i så många år med slagborr innan jag köpte en borrhammare. Köpte den för att jag helt enkelt inte lyckas borra hål i betongväggen, men med borrhammaren vare som den bara smälte!

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Syftet med den jag tänkt köpa är inte just för betong. Det är mest för skruva, kanske borra i metall och trä. Jag tyckte att det var fint att den hade slagfunktion också. För betong hade jag tänkt köpa en riktig betongborr men för tillfället har jag inte nå behov av det. Lånade av en kompis för dom betong jobben jag hade men köper nog en riktigt betongborr ifall behovet blir mer.

Jag hade önskat att det fanns mer storlekar av det du länkade. Jag har faktiskt köpt just den men lite mer storlekar hade varit fint.

För upphängning tror jag det räcker till allt i ett hem. Har fäst en hel del i både arbete och hemma, och så länge man inte ska fästa riktigt tunga saker så är 5/5,5 och 8mm det man använder i 95% av fallen. Med 10mm också så tror jag det är svårt att komma på något det inte räcker till.

Permalänk
Avstängd

Jag använder Hitachis gröna pro serie, eller Bosh blå, eller gröna semiproffsmodellen om man söker en kombimaskin som klarar både sten och trä, i princip avsett dimmension på trä, även Makita och DeWalt samt Milwaukee (eller Italienska Festool om man är miljonär...) är bra grejer, dock är det ju svindyra maskiner för yrkesbruk. De är ju dock ganska owerkill om man bara använder dem för normalt hemmabruk, men jag tycker att Bosch gröna eller Makitas mellansegment ger ganska bra bang for tha bucks för "semiprioffs" (avancerade hemmapulare) bruk.
Skall man borra i tegel är dock en diamantborr bättre än slagborr då den ger bättre resultat.

Jag körde nyligen upp ett tiotal 10 mm hål i ett granitblock med en halvgammal grön Bosh maskin på slaginställning, gick fint till så små grejer med en frech hårdmetallborr som är gjort för ändamålet. Borrar för tegel, kalksten och andra mjuka stenmaterial fungerar inte till hård granit då den förstör borrspetsen på vanliga HSS borr, även om de är märkta sten (jag vet därför att jag har provat... De billig borrarna är till tegel och klinker mm.).

(Lånade farsans gamla Bensin Kobra till dynamithålen dock som behöver vara större, den är det enda som rår på allt, hård kustgranit, armerad betong, bildörrar, You name it... )

Edit, jag använder dock mest Makita maskinen till att dra i 8 mm balkskruv och liknande då man inte behöver förborra med den som med de gamla maskinerna...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

lyfter tråden istället för att skapa en ny...

Det ska skruvas lite altan hemma hos min mamma, jag har en Bosch som jag trivs med men jobbet skulle gå mycket fortare med en extra skruvdragare. Det finns en gammal i huset, med NiMH (NiCD?)-batteri som numera håller i ca 10 minuter efter 2 timmar laddning.

Är det någon som testat den från Jula, Meec Multiseries?
Kostar just nu 499kr på rea, känns som att det är mycket för pengarna.
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-oc...
3 års garanti, 2 växlar, 35 Nm, ledlampa, chuck i metall.
Nästan alla recensioner är positiva.

Andra tips i liknande prisklass?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

@glemmy: Ska du bara ha den som hemmafixare, skruva lite trall och borra hål för att hänga saker på väggar etc så funkar Meec utmärkt. Om det dessutom är som nr2 bredvid en Bosch så är den nog perfekt.
Hade du sagt att du vill ha en maskin som ska användas vid en större renovering eller liknande hade jag sagt köp något bastantare.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

lyfter tråden istället för att skapa en ny...

Det ska skruvas lite altan hemma hos min mamma, jag har en Bosch som jag trivs med men jobbet skulle gå mycket fortare med en extra skruvdragare. Det finns en gammal i huset, med NiMH (NiCD?)-batteri som numera håller i ca 10 minuter efter 2 timmar laddning.

Är det någon som testat den från Jula, Meec Multiseries?
Kostar just nu 499kr på rea, känns som att det är mycket för pengarna.
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-oc...
3 års garanti, 2 växlar, 35 Nm, ledlampa, chuck i metall.
Nästan alla recensioner är positiva.

Andra tips i liknande prisklass?

Kör den på jobbet, vi har oftast hantverkare som sköter det mesta men ibland får man borra i lite plåt, trä för att dra kablar och sen köra skruvar osv, har kört den där i ca 1 år.

Som sagt ingen hardcore borrare, men använder den antagligen mer än hemmafixare.

Fungerar och känns stark, går den sönder så hämtar man en ny på 10 minuter från närmaste Jula.

Ett plus är väl att batteriet fungerar till annat Meec-skräp om man behöver det, lite som Ryobi One+ fast billigare.

Permalänk
Medlem

Tack för svar, slog till på en sån idag

Den känns kraftigt byggd, mer metall än på min därmed är den tyngre. Även större.
Blir intressant att utvärdera den i arbete, men ser än så länge ut som en välbyggd skruvdragare. 3 år garanti är bra på en sån billighetsprodukt.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Lyfter också denna tråden jag med:

Jag behöver en borrmaskin för att borra främst i gips för att fästa en tv och tvbänk men även för att montera pluggar i betongväggar.

Eftersom att jag redan har en liten skruvdragare som är lätt (och svag) undrar jag om jag kan och borde köpa en borrhammare för att få en mer kompakt uppsättning eller ifall det är en borrskruvdragare som jag borde skaffa ändå.

Jag borrar inte särskilt mycket men jag tänkte sakta bygga upp en uppsättning av verktyg för att göra lite mer smått på egen hand istället för att anlita hantverkare. Dessutom kan min familj låna mina verktyg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkl:

Lyfter också denna tråden jag med:

Jag behöver en borrmaskin för att borra främst i gips för att fästa en tv och tvbänk men även för att montera pluggar i betongväggar.

Eftersom att jag redan har en liten skruvdragare som är lätt (och svag) undrar jag om jag kan och borde köpa en borrhammare för att få en mer kompakt uppsättning eller ifall det är en borrskruvdragare som jag borde skaffa ändå.

Jag borrar inte särskilt mycket men jag tänkte sakta bygga upp en uppsättning av verktyg för att göra lite mer smått på egen hand istället för att anlita hantverkare. Dessutom kan min familj låna mina verktyg.

Svår rekommendation detta.
Den skruvdragaren du har borde duga till att borra i gips med denna typ av borrar https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-oc... . Men jag ser egentligen väldigt få tillfällen man behöver den typen av verktyg men du har den redan så.
För att borra i betong är det en borrhammare som gäller tex julas som jag länkat tidigare https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-oc... den skulle ju kunna kompletteras med en https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-oc... det ger dig en racklig osmidig lösning men den borde iaf kunna dra skruvarna som din lilla maskin inte orkar.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

@mkl: Om du ska borra i betong så är en borrhammare det enda rätta.
Borrskruvdragare med slagfunktion (som slår axiellt) eller slagborrmaskin (med sladd) kan klara det beroende på betongens beskaffenhet, men risken är att det inte går alls.

Det låter som att du klarar dig på den mindre skruvdragaren.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Litenskit:

Svår rekommendation detta.
Den skruvdragaren du har borde duga till att borra i gips med denna typ av borrar https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-oc... . Men jag ser egentligen väldigt få tillfällen man behöver den typen av verktyg men du har den redan så.
För att borra i betong är det en borrhammare som gäller tex julas som jag länkat tidigare https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-oc... den skulle ju kunna kompletteras med en https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-oc... det ger dig en racklig osmidig lösning men den borde iaf kunna dra skruvarna som din lilla maskin inte orkar.

Har den borrhammaren variabelt varvtal? Är ju lite tråkigt att skruva (och borra) med en on/off-borrhammare

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Svår rekommendation detta.
Den skruvdragaren du har borde duga till att borra i gips med denna typ av borrar https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-oc... . Men jag ser egentligen väldigt få tillfällen man behöver den typen av verktyg men du har den redan så.
För att borra i betong är det en borrhammare som gäller tex julas som jag länkat tidigare https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-oc... den skulle ju kunna kompletteras med en https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-oc... det ger dig en racklig osmidig lösning men den borde iaf kunna dra skruvarna som din lilla maskin inte orkar.

Skrivet av glemmy:

@mkl: Om du ska borra i betong så är en borrhammare det enda rätta.
Borrskruvdragare med slagfunktion (som slår axiellt) eller slagborrmaskin (med sladd) kan klara det beroende på betongens beskaffenhet, men risken är att det inte går alls.

Det låter som att du klarar dig på den mindre skruvdragaren.

Tack för svar. Jag gör ett försök med veklingen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Har den borrhammaren variabelt varvtal? Är ju lite tråkigt att skruva (och borra) med en on/off-borrhammare

Nu när du säger det så är jag fan inte säker 😂 Kanske vi stryker tipset om snabbchucken tillsvidare

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Fick möjlighet att jämföra den nyinköpta Meec-skruvdragaren mot min Bosch idag (som är en grön variant, så inte något för proffs). Förutom att borra flera hål så drog jag fast några reglar med 135x10 mm fasadplugg i lecablock. Vridmoment på pappret ska vara lite lägre för Meec, 35 vs 38 Nm, och det stämmer nog ganska bra - i alla fall relativt sett.
Bosch orkade aningen mer, den höll högre fart, men det var inga problem att få i skruvarna med Meec heller. Hade ett billigt bits som vreds av kraften efter några skruvar, som tur var hade jag fler.

Som jämförelse drog jag för hand med en riktigt stor skruvmejsel. Det krävdes en mycket stor kraftansträngning för att vrida 20-30 grader, så utan skruvdragare hade det tagit väldigt lång tid per skruv. Den gör sitt jobb än så länge.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?