Permalänk
Medlem

Grannbarnen gör mig snart tokig!

Hej!

Med risk för att låta som en barnahatare och gammal surgubbe så känner jag ändå att jag behöver skriva av mig.

Vi bor i ett trevligt villaområde där det bor många barnfamiljer vilket är väldigt trevligt. Vi har själva inga barn än men tycker om barn och vill ha egna framöver. De flesta barnen i området är enligt mig normala barn och jag är helt med på att barn låter när dom leker, det är absolut inget konstigt med det. Men sen har vi barnen som bor i huset bredvid oss.......En tjej och en kille där tjejen kanske är 12-13 och killen 8-10. Dom skriker och låter som det är något fel på dom......Föräldrarna säger aldrig till utan låter dom skrika hur mycket dom vill. Har aldrig hört dom säga någonting fast barnen skriker så det kan väcka döda. Nu kommer säker någon skriva något i stil med att man vill ha lugn och ro så får man bo avskilt i skogen och jag är medveten om att man får vara beredd på att tåla mycket när man bor såhär men detta börjar gå mig på nerverna.

Vad kan man göra? Är det bara att stå ut? Tycker det är viktigt med grannsämja och att kritisera folks barn och uppfostran av dom är ju sjukt känsligt. Den här sommaren har det blivit ännu värre då dom köpt en pool som dom valt att ställa 1meter från tomtgränsen och den har gjort att barnen skriker ännu mer...........

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Börja skrik du också till dom klagar, och säg att du slutar när dom slutar??

Annars är det väl bara försöka säga till så vänligt som möjligt. Tar dom illa är det inte ditt problem, du borde kunna koppla av i ditt eget hus!

Permalänk
Medlem

Dödsvrål är vardagen där jag bor, samt lek fram till typ midnatt och sedan basketspelande långt efter det. Lugn och ro samt sömn är tydligen en lyxvara vi dödliga aldrig kommer få uppleva är min känsla.

Permalänk
Medlem

"Den här sommaren har det blivit ännu värre då dom köpt en pool som dom valt att ställa 1meter från tomtgränsen och den har gjort att barnen skriker ännu mer..........."

Flytta poolen 1.5 meter ifrån tomtgränsen då så kanske de skriker mindre.

Permalänk
Medlem

Att sitta i sin ensamhet och irritera sig på något hjälper aldrig! Nu skriver du inget om hur din relation med grannen är, så svårt att ge tips utifrån det. Men jag tycker definitivt du kan tala med grannen om hur du upplever det. Jag tycker inte man kan be en förälder tysta sina barn, men om du på ett trevligt sätt förklarar för din granne att "Det är så roligt att era barn är aktiva och leker ihop, men sedan ni placerade poolen intill vår tomtgräns tycker jag det har blivit lite väl påträngande. Skulle ni kunna tänka er att flytta den till andra sidan tomten? Vi hjälper gärna till om ni behöver ett par händer extra."

Är det en trevlig granne som värnar om grannsämjan kanske de ber barnen tagga ner lite. Har ni en någorlunda god relation tycker jag ni kan be dem dämpa sig lite om ni tex sitter ute o grillar.

Vill du ha det helt på dina villkor så gör som mig - flytta ut på landet. Inte en granne på 500m

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Stäng fönstren?

Finns ju inte så värst mycket att diskutera Låter ju inte som att Socialtjänsten kommer ta bort barnen därifrån så. Du kan givetvis säga till att de låter för högt, men det behöver du väl knappast tråden för

Permalänk
Medlem

Tror något av det absolut bästa är att direkt prata med barnen.
Lite var så skrämmande för mig när jag var barn att få en vuxen främmande person upprörd/seriös och säga till mig, framför allt på skarpen.

Jag var väll inte tystast som barn, min mamma hade 0 kontroll när det började ropas och härjas. Pappa försökte få det tyst och lyckades 50% av gångerna.
De gav upp till slut i många fall. Kan ju tänka mig att stackars grannarna blev mindre glada ibland.

Det jag är mest oroad för i din situation, det är när de börjar ha hemma fester och sådant när föräldrarna inte är med. Kan ju gissa hur högljudt det kan bli. Våran grannes hemmafest spårade ut så det var folk över hela gatan.. Tror "hela" campus stack dit. Polisen kom och fick ösa bort folk.
Man blir väldigt rädd om sin trädgård plötsligt när sådant händer.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Tyvärr är ju uppfostran en bristvara i dessa dagar.
Barnen blir ju kränkta ifall man skulle säga till dem att inte göra vissa saker, så som skrika hela dagarna...

Tips är att om du pratar med dom är att tala något tystare än vanligt, fungerar lika bra med både barn och djur som man vill skall dämpa sig (för stunden i alla fall).

Permalänk
Medlem

Barn låter olika helt klart och förstår irritationen från din sida, är det varje dag eller enstaka tillfällen detta sker? Vad säger resten av grannarna, har ni dialog sinsemellan? Vart i landet är vi, tänker om ”alla känner alla” syndromet.

Nog för att mina barn låter men det är inte konstant tycker jag personligen men då och då tror man att något eller någon dött eller att kroppar slitits itu och det är jobbigt, hur mycket man än talar, förklarar, illustrerar på pedagogiskt vis är det barn, in i ena örat och ut i andra örat efter x antal minuter.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

Bjud över grannarna på kaffe och prata med dem. Fråga dem om livet och vardagen. Hör varför dem intresserade sig just för djur. När väl dem tittar förvirrat på dig så säger du lugnt att det låter ju som dem bedriver ett zoo på andra sidan staketet. #fika

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Att sitta i sin ensamhet och irritera sig på något hjälper aldrig! Nu skriver du inget om hur din relation med grannen är, så svårt att ge tips utifrån det. Men jag tycker definitivt du kan tala med grannen om hur du upplever det. Jag tycker inte man kan be en förälder tysta sina barn, men om du på ett trevligt sätt förklarar för din granne att "Det är så roligt att era barn är aktiva och leker ihop, men sedan ni placerade poolen intill vår tomtgräns tycker jag det har blivit lite väl påträngande. Skulle ni kunna tänka er att flytta den till andra sidan tomten? Vi hjälper gärna till om ni behöver ett par händer extra."

Är det en trevlig granne som värnar om grannsämjan kanske de ber barnen tagga ner lite. Har ni en någorlunda god relation tycker jag ni kan be dem dämpa sig lite om ni tex sitter ute o grillar.

Vill du ha det helt på dina villkor så gör som mig - flytta ut på landet. Inte en granne på 500m

Nej jag har alltid tänkt så om allt innan detta också. Vill du inte höra trafik = Bo inte vid en väg, hatar du kryp =bo inte i skogen med mera med mera. Men detta är lite väl i min mening. Vi hälsar på varandra, inte mer, så är väl inte dom vi kommer bäst överens med i området direkt. Men dom är ju absolut inte otrevliga. Så kanske skulle gå, många är så överbeskyddande med sina barn bara. Grejen är också att alla andra barnen i området leker med varandra men med dessa två leker ingen, så tror även de andra barnen tycker dom är för mycket.

Skrivet av Petterk:

Stäng fönstren?

Finns ju inte så värst mycket att diskutera Låter ju inte som att Socialtjänsten kommer ta bort barnen därifrån så. Du kan givetvis säga till att de låter för högt, men det behöver du väl knappast tråden för

Det finns väl jättemycket att diskutera, massa tips man kan få av folk som har erfarenhet av liknande situationer med mera. Skriver ju här dels för att skriva av mig lite men även för just tips hur man ska hantera det.

Skrivet av Zeedarn:

Tror något av det absolut bästa är att direkt prata med barnen.
Lite var så skrämmande för mig när jag var barn att få en vuxen främmande person upprörd/seriös och säga till mig, framför allt på skarpen.

Jag var väll inte tystast som barn, min mamma hade 0 kontroll när det började ropas och härjas. Pappa försökte få det tyst och lyckades 50% av gångerna.
De gav upp till slut i många fall. Kan ju tänka mig att stackars grannarna blev mindre glada ibland.

Det jag är mest oroad för i din situation, det är när de börjar ha hemma fester och sådant när föräldrarna inte är med. Kan ju gissa hur högljudt det kan bli. Våran grannes hemmafest spårade ut så det var folk över hela gatan.. Tror "hela" campus stack dit. Polisen kom och fick ösa bort folk.
Man blir väldigt rädd om sin trädgård plötsligt när sådant händer.

Tycker alltid det är så känsligt att säga till andras barn. Har full respekt för att det inte är så lätt att vara förälder alltid men idag känns det lite som folk skaffar barn och sen ändå ska leva sina egna liv som vanligt. Så länge barnen får mat och sömn så kan man skita i dom sen.

Ja till hemmafesterna längtar jag inte, tror dock dessa barnen är alldeles för mesiga för att ha hemmafester och verkar inte ha några kompisar.

Skrivet av loefet:

Tyvärr är ju uppfostran en bristvara i dessa dagar.
Barnen blir ju kränkta ifall man skulle säga till dem att inte göra vissa saker, så som skrika hela dagarna...

Tips är att om du pratar med dom är att tala väldigt tyst, fungerar lika bra med både barn och djur som man vill skall dämpa sig (för stunden i alla fall).

Barnen kan ju absolut bli kränkta, men med föräldrarna är det oftast värre. "Inte skulle min lilla gulleplutt göra något sånt"

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

Barn låter olika helt klart och förstår irritationen från din sida, är det varje dag eller enstaka tillfällen detta sker? Vad säger resten av grannarna, har ni dialog sinsemellan? Vart i landet är vi, tänker om ”alla känner alla” syndromet.

Nog för att mina barn låter men det är inte konstant tycker jag personligen men då och då tror man att något eller någon dött eller att kroppar slitits itu och det är jobbigt, hur mycket man än talar, förklarar, illustrerar på pedagogiskt vis är det barn, in i ena örat och ut i andra örat efter x antal minuter.

Nu under sommarlovet så är det ju varje dag, är det inte ett jäkla liv i studsmattan så är det i poolen. Jag har inga problem med att barn låter, det gör alla barn när dom leker. Inklusive jag själv när jag var barn. Men detta är extremt, det skriks verkligen rakt ut, har haft flera kompisar här som utan att jag sagt något frågat vad det är för fel på dom där barnen.

Vi är ju dom nyinflyttade på området, de flesta andra har bott här i 10-12 år då de första husen i området byggdes, så vi är ju utbölingarna och de andra "känner" varandra bättre

Är också rädd för att det ska bli åt andra hållet, att dom blir superförsiktiga och inte vågar leka alls om dom blir tillsagda. Barn måste ju få vara barn och leka och ha kul.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ntos:

Bjud över grannarna på kaffe och prata med dem. Fråga dem om livet och vardagen. Hör varför dem intresserade sig just för djur. När väl dem tittar förvirrat på dig så säger du lugnt att det låter ju som dem bedriver ett zoo på andra sidan staketet. #fika

Haha Grannsämjan är nog kanon efter det

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Förstår dilemmat och det finns en risk att det är olösligt.

Om du börjar använda hörselkåpor konstant när barnen är ute kan ge dig lite ro och är dessutom en hint. Frågar dom så säg att du lider av tinnitus och att höga skrik är smärtsamt. 😄

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Avstängd

Köp två bra lurar med ANC och ha på er dessa i hemmet tills ni skall sova, ha samtal igång mellan era telefoner så att ni kan kommunicera på det viset, så hade jag gjort, tills barnen flyttar hemifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

"Den här sommaren har det blivit ännu värre då dom köpt en pool som dom valt att ställa 1meter från tomtgränsen och den har gjort att barnen skriker ännu mer..........."

Flytta poolen 1.5 meter ifrån tomtgränsen då så kanske de skriker mindre.

??

Det bästa är nog att släpa ut ett par högtalare som du riktar mot deras tomt och kör i samma decibel som deras skrik.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Inaktiv

Hur ser det ut med övriga grannar? Förmodar att inte bara ni bor granne med denna familj utan måste finnas någon mer granne som hör dessa?

Permalänk
Avstängd

Vad glad att du får sova i alla fall.
Och inte har en idiot som bor ovanför som gillar att släppa saker i golvet till kl 24 varje dag.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Säg bara åt barnen att dämpa sig lite. Är väl inget konstigt med det?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Prata med familjen, kommunikationen är nyckel till detta anser jag, det absolut bästa är när andra än föräldrar säger till/pratar med barn, det biter som någon annan skrev tidigare mycket bättre

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk

När det blir för mycket skrikande gå ut med frun och sjung "stilla natt" med full volym mot grannen

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Skaffa vattenpump och pumpa ur allt vatten i poolen på natten (gärna på din gräsmatta så att det sedan inte syns var vattnet tagit vägen). Sen fyller du på med iskuber i botten på poolen och fyller sedan på poolen igen med din vattenslang fast då med kallt vatten. Sen när de kommer för att bada får de sig en kall överraskning, blir nog inget badande den dagen haha

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

"Den här sommaren har det blivit ännu värre då dom köpt en pool som dom valt att ställa 1meter från tomtgränsen och den har gjort att barnen skriker ännu mer..........."

Flytta poolen 1.5 meter ifrån tomtgränsen då så kanske de skriker mindre.

Poolen kan ju råka få punka nån natt....jättetråkigt

Permalänk
Medlem

Börja med att vänligt fråga barnen om de kan vara lite tystare när de leker.

Om deras föräldrar aldrig säger till dem, så är det ju fullt möjligt att barnen helt enkelt aldrig tänkt på att deras skrikande kan störa andra.

Ifall de är som barn är mest så kommer de att dämpa sig efter en tillsägelse, men snart nog glömmer de bort det och låter lika mycket igen - varpå det är dags för en ny vänlig tillsägelse.

Om det inte hjälper alls att säga till barnen så får du antingen prata med deras föräldrar (stor risk att det inte hjäper heller i så fall) eller investera i ett par hörselskydd.

Permalänk
Medlem

Kanske dags att hyra en pensionärs lägenhet? När barn har kul låter dom väldigt mycket men kanske inte alla växte upp med vetskapen av vad riktigt kul är för nåt. Om högljuda barn är dålig uppfostran vet jag inte vad vi ska kalla majoriteten av alla vuxna män som tar mer plats än dom behöver i samhället och lider när barn har skoj, kanske det är brist på någon uppfostran alls? villa områden är typiskt barnfamiljsområde och har varit det dom 40 åren jag levt .

Permalänk
Medlem

12-13 åring som skriker, ja nånting är fel, ADHD?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle inte göra ett dugg. Inte ens säga till någon snällt att dämpa sig lite. Det är trots allt barn som leker. Det är lite som när min mormor såg två av sina barnbarn hoppa i en vattenpöl. Hon rusade ut och började hoppa i vattenpölen hon med. Det är trots allt kul att hoppa i en vattenpöl. Ta på dig badbrallor och hoppa in i poolen du med. Eller ännu bättre, med kläderna på.

Det här väldigt mycket psykologi i det här. Att slappna av och bara acceptera. Jag har en katt som kan jama högt och länge men jag hör honom knappast längre. Det finns folk som bor intill en järnvägsvall som inte hör när tåget dundrar förbi. Möjligen något hörselskydd under tillvänjningsperioden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

12-13 åring som skriker, ja nånting är fel, ADHD?

Normala 12-13 åringar är barns som har kul onormala 12-13 åringar är dom som fått växa upp för snabbt och skäms för att göra barnsliga saker. ADHD diagnos är nog inget du har erfarenhet att ställe och frågan är om du ens vet hur barn med ADHD verkligen är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Hej!

Med risk för att låta som en barnahatare och gammal surgubbe så känner jag ändå att jag behöver skriva av mig.

Vi bor i ett trevligt villaområde där det bor många barnfamiljer vilket är väldigt trevligt. Vi har själva inga barn än men tycker om barn och vill ha egna framöver. De flesta barnen i området är enligt mig normala barn och jag är helt med på att barn låter när dom leker, det är absolut inget konstigt med det. Men sen har vi barnen som bor i huset bredvid oss.......En tjej och en kille där tjejen kanske är 12-13 och killen 8-10. Dom skriker och låter som det är något fel på dom......Föräldrarna säger aldrig till utan låter dom skrika hur mycket dom vill. Har aldrig hört dom säga någonting fast barnen skriker så det kan väcka döda. Nu kommer säker någon skriva något i stil med att man vill ha lugn och ro så får man bo avskilt i skogen och jag är medveten om att man får vara beredd på att tåla mycket när man bor såhär men detta börjar gå mig på nerverna.

Vad kan man göra? Är det bara att stå ut? Tycker det är viktigt med grannsämja och att kritisera folks barn och uppfostran av dom är ju sjukt känsligt. Den här sommaren har det blivit ännu värre då dom köpt en pool som dom valt att ställa 1meter från tomtgränsen och den har gjort att barnen skriker ännu mer...........

Mvh J

Väldigt intressant att du inte någonstans skriver att du redan försökt prata med föräldarna. Den här svenska rädslan för konflikt är så otroligt fantastisk. Hur tänkte du egentligen att det ska lösa sig om du inte kommunicerar? Ringa polisen, är det det du vill höra att du får göra?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd

Bara säga till dom att dämpa sig lite annans så säger du att du sätter upp bullerskydd mot deras hus, och då tappar deras hus i värde.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666