Nvidia "Ampere" kan matas med ström över 12 kontaktpinnar

Permalänk
Medlem

Är det det här som nvidia planera låsa in sina användare med i framtiden? Ett proprietary PSU?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk

Kommer den stekas i Sweclockers open bench som GTX 590:an? Vi vill ha well made!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Skeptisk till denna. Det har förekommit grafikkort med 500W och mer så ser inte varför en ny kontakt skulle behövas. 3x8-pin är ju 450W och det tillåter ju 525W totalt, det har förekommit redan

Kanske det är ett specialanpassat kort för ATX12VO? Den moderkortskontakten hade väl samma antal pinnar?

Ska det annars följa med en ful osleevad adapter till all som har gamla kort?

Nej, detta känns helt fel

PCIe-standarden maxar väl ändå ut på 375W?

Förvisso rätt galet om det inte skulle räcka. Lär bli skapliga problem att hantera den värmeutvecklingen. Vem är sugen på pissdyra kort och behöva bygga om kylningen i chassit för att hantera det? Eller för den delen uppgradera nätaggregat för att kunna mata tillräckligt med ström?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Känns som det är dags för Nvidia att presentera korten snart. Med tanke på en del knepiga rykten, likt denna, så börjar man verkligen undra vad som i slutändan gäller. Ska 3080Ti ha 350W så måste det vara en brutal jävla prestanda för att motivera kylbehovet. Tycker mitt 1080Ti grillar på så det räcker och blir över redan.

Nvidia, dra till med en presentation nu vetja!

Jag kör också på ett 1080Ti och är verkligen inte sugen på att kyla ett kort som utvecklar mycket mer värme. Även om man har ett väl kylt chassi är 350W jäkligt mycket och snackar vi sen över 400W som ryktet gör gällande...

Försäljningen av Delta-fläktar kanske kommer gå upp snart?

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Ska bli intressant och se i tester sen med fullt system.
Sitter på ett 600W nu. Kanske kommer vara lite klent

Permalänk
Medlem

De går ner till 7nm och närmast ”dubblar” sin energiåtgång.
Stämmer detta då luktar det Turing refresh med mer cuda kärnor lång väg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Ska bli intressant och se i tester sen med fullt system.
Sitter på ett 600W nu. Kanske kommer vara lite klent

Hehe.
14k plus nätaggregat för att spela med det nyaste grafikkortet

Permalänk
Medlem

Får väl se om det var korkat att köpa ett 1600W nätagg för att framtidssäkra

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Hehe.
14k plus nätaggregat för att spela med det nyaste grafikkortet

Och chassi-fläktarna på 100% så du behöver faktorera in bra slutna hörlurar också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Och chassi-fläktarna på 100% så du behöver faktorera in bra slutna hörlurar också.

Helst brusreducerande sådana.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Snart har vi separat 3-fasmatning på 400V till grafikkorten.

Jag som precis fixade en ny 10A-grupp till datorrummet och serverhörnan.. Jag är bränd redan innan jag börjat :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Helst brusreducerande sådana.

Ja precis.

För egen del tänker jag köpa det jag vill ha inom rimlighetens gränser. Är Ampere skitbra men dyr så är det lugnt, bara prestandan motsvarar priset på ett vettigt sätt. Om de däremot ska dra 400+ W, då är det bara att glömma. Då är alternativet att köpa AMD eller vänta till nästa generation.

Permalänk
Medlem

Verkar osannolikt att nvidia skulle lansera något ny standard för ström till gpu utan att psu tillverkare är med på noterna. Och att den skulle ha samma format som 2x6 pins.

Nä,, Jag tror det är helt enkelt en adapter som du sätter dina 2x6pin kontakter i , antadligen för att det skulle vara svårt att komma åt att ta lös 2x6pins.(2 flärpar) Nånting sånt. En nödlösning helt enkelt.
Men vi får väl se, modellen är väl inte spikad ännu, så det kanske åtgärdas eller nått innan det släpps. Vi får se helt enkelt.

edit: det är nog ganska lätt att jämföra formen på stiften och se om dom överenstämmer med 2x6 pin. Om dom inte stämmer så är det något annat, eller så har jag fel helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Skeptisk till denna. Det har förekommit grafikkort med 500W och mer så ser inte varför en ny kontakt skulle behövas. 3x8-pin är ju 450W och det tillåter ju 525W totalt, det har förekommit redan

Kanske det är ett specialanpassat kort för ATX12VO? Den moderkortskontakten hade väl samma antal pinnar?

Ska det annars följa med en ful osleevad adapter till all som har gamla kort?

Nej, detta känns helt fel

Handlar säkerligen om att amperen ska spridas ut över kablarna så de inte blir varma.
Snart har vi 10mm2-kablar till korten. 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Jag som precis fixade en ny 10A-grupp till datorrummet och serverhörnan.. Jag är bränd redan innan jag börjat :/

Haha, dock så skalar ju nätaggregatet ner volten och höjer amperen. Det är ju 12v korten förses med så amperen är väldigt låg för 12v.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Handlar säkerligen om att amperen ska spridas ut över kablarna så de inte blir varma.
Snart har vi 10mm2-kablar till korten. 😂

https://www.hjertmans.se/produkter/el-belysning/12v-elektrisk...

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Kommer den stekas i Sweclockers open bench som GTX 590:an? Vi vill ha well made!

Nja, rare ska det vara. Så blir det ett rött grafikkort istället

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Låter inte särskilt troligt, men vi får ju se.

Skrivet av Defender:

Man kan dra mycket mer på kablarna än spec om det är ett vettigt nätagg.
Jag har dragit 40A på en 8 pinnars utan problem.

Så vitt jag vet har begränsningarna på strömstyrka enbart med överhetting av varje enskild kabel/ledare att göra, med potentiell brandrisk, vilket väl är enda anledningen till att kontakterna har fler än två pinnar (det skulle inte behövas mer om man körde på tillräckligt hög spänning).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Vore trevligare med mindre kontakter och inte större. Men det är bara att gilla läget. Ska bli kul att se vad korten presterar. Priset blir nog sinnessjukt för top of the line.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Låter inte särskilt troligt, men vi får ju se.

Så vitt jag vet har begränsningarna på strömstyrka enbart med överhetting av varje enskild kabel/ledare att göra, med potentiell brandrisk, vilket väl är enda anledningen till att kontakterna har fler än två pinnar (det skulle inte behövas mer om man körde på tillräckligt hög spänning).

Japp och uppdelat på tre kablar blev dom knappt ljumna.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

GPU på över 300W kommer aldrig in i min dator. Det blir för högljutt på luftkylning och alldeles för mycket värme. Mitt Vega 56 på ~200W gör redan min lilla lägenhet så varm att det knappt går att spela på sommaren. Blir en dyr historia om man måste skaffa nån sorts AC för det.

Permalänk
Medlem

Ser 0% chans att detta rykte stämmer.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

Vad hände med 100% mer energieffektivisering?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av slusk:

Jag som precis fixade en ny 10A-grupp till datorrummet och serverhörnan.. Jag är bränd redan innan jag börjat :/

Ja, va fan!

Bara ringa elektrikern igen, glöm inte att säkra upp inkommande

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om man kan värma upp pizza slices när man spelar på kortets back plate då är det fan värt med det 350 Watten...

Goda tider väntar för alla gamers!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Vet inte om någon nämnt det tidigare men kontakten på bilden är en 12-pin molex kontakt som sällan används till PC/konsument datorer.

Visa signatur

Yggdrasil | Intel i7 13700KF direct die | RTX 4090 iChill | Z790 MEG Ace | 2x16 6600C34 | 4TB Gen 4

TrueNAS | Ryzen 5 2600X | 5x4TB Ironwolf Pro Raid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Ja, va fan!

Bara ringa elektrikern igen, glöm inte att säkra upp inkommande

https://forumbilder.com/images/2020/07/16/1A132901-7517-48ED-BA22-34DD3CF1EA73.jpg

Funderar på att installera knivsäkringar så jag klarar mig..

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

PCIe-standarden maxar väl ändå ut på 375W?

Förvisso rätt galet om det inte skulle räcka. Lär bli skapliga problem att hantera den värmeutvecklingen. Vem är sugen på pissdyra kort och behöva bygga om kylningen i chassit för att hantera det? Eller för den delen uppgradera nätaggregat för att kunna mata tillräckligt med ström?

Som jag redan sagt har vi alltså redan haft kort som dragit långt över den gränsen (295x2 https://www.techpowerup.com/gpu-specs/radeon-r9-295x2.c2523)

Det finns ingen övre gräns för PCIe på det viset.
Varje kontakt har sin begränsning, sen kan man ha så många man behöver.

En PCIe x16 slot levererar i sig själv 75W. En 6-pin PCIe power ger också 75W och en 6+2 (8-pin) kan leverera 150W.

De flesta kort kommer bara med två extra strömkontakter vilket då kan leverera 75 + 2*150 = 375W, men vissa kort kommer med 3 kontakter för att öka på när det behövs.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Som jag redan sagt har vi alltså redan haft kort som dragit långt över den gränsen (295x2 https://www.techpowerup.com/gpu-specs/radeon-r9-295x2.c2523)

Det finns ingen övre gräns för PCIe på det viset.
Varje kontakt har sin begränsning, sen kan man ha så många man behöver.

En PCIe x16 slot levererar i sig själv 75W. En 6-pin PCIe power ger också 75W och en 6+2 (8-pin) kan leverera 150W.

De flesta kort kommer bara med två extra strömkontakter vilket då kan leverera 75 + 2*150 = 375W, men vissa kort kommer med 3 kontakter för att öka på när det behövs.

Utvecklingen bör ju gå framåt med entusiast högpresterande grafikkort som inte kräver hutlöst med ström. När Pascal lanserades så underströk Nvidia hur strömsnåla dom var, men när RTX lanserades var det istället överdrivet tjat om Ray Tracing, så fantastiskt är det inte.

Visa signatur

Nu är sommaren här, svettig och dammig och slö och tvär.
Torteras jag av sol. Jag pustar och flåsar med stort besvär. Huden är rödbränd och svider. Svedan är värst bak på ryggen. När solen gått bort kommer myggen. Blekfeta kärringar på var strand. Är gnälliga och sura. Ungar som bråkar och kastar sand, spiller saft och glass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KrilleD:

Utvecklingen bör ju gå framåt med entusiast högpresterande grafikkort som inte kräver hutlöst med ström. När Pascal lanserades så underströk Nvidia hur strömsnåla dom var, men när RTX lanserades var det istället överdrivet tjat om Ray Tracing, så fantastiskt är det inte.

Jag håller med, Turing var skit, framförallt nu när man ser hur dålig RT de har jämfört med nästa generation...