Permalänk
Medlem

Få fiber utan IP Only?

Hej!

Jag bor i en liten håla utanför en liten håla utanför Östersund. Som kanske framgår så bor jag i glesbygden kan man säga.
När jag med sambo flyttade hit för drygt ett halvår sen anmälde jag intresse för fiberinstallation då vi, surprise surprise, inte har det här ute. Nu har IP Only hört av sig med ett erbjudande som vi (eller pappa då, han äger tomten) tänkte nappa på. Saken är ju den att detta företag har mest (okej, bara) riktigt sketna betyg och recensioner vilket såklart gör att man tvekar. Samtidigt vet jag inte vilka annars som kan gräva/installera fibern.
Vet någon om man kan kontakta någon annan/något annat företag för att få detta utfört? Jag har gjort en intresseanmälan på fibertillalla.se också men de lär ju bara höra av sig om tillräckligt många inom samma område anmäler intresse, vilket jag ser som rätt omöjligt faktiskt. Eller så är det IP Only som hör av sig då ändå för att de kanske är de enda som gräver/installerar just här(?).

Någon som sitter på tips eller kunskap?

Permalänk
Medlem

Du måste veta vilka andra som är i området. Oftast är det en eller max två aktörer ute på landsbygden. Det är tyvärr dina enda val. IP-only är inte så pass farligt som de säger men de är ju inte de bästa... Är erbjudandet att de ska installera fiber in till huset för er och att det redan finns utrustning i närheten eller måste intressekoll gås igenom i området?

Annars kan du alltid beställa egen fiber om du har sådär några miljoner över.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt hur jag tar reda på vilka andra som finns😬 Efter googling på IP Only så är man inte jättesugen på att ”anlita” dom😕 Företaget i fråga grävde fiber förbi vårt hus för 3 år sen och grävde i samma veva sönder en vägtrumma under en väg som mina föräldrar äger. Efter dessa tre år har de fortfarande inte fått kompensation för trumman. Detta lovade IP Only att fixa i samband med grävning/installation så jag gav honom min pappas nummer så att de kunde diskutera saken. Han från IP Only skickade efter deras samtal avtalet till pappa och har sedan dess legat på och ringt samt smsat OCH mailat minst 10 gånger så pappa valde (förstår honom) att p.g.a. det och omdömena att tacka nej. Så om ingen i detta område lämnar intresseanmälan till Telia (eller vad det var) eller fibertillalla.se så blir det inget fiber här😂
Fiber finns redan draget längs stora vägen, E14, och skulle dras därifrån till oss, en sträcka på ca 80-100 meter, plus installation i huset då. Detta skulle ta 6-12 månader, om man ska lita på han vi pratade med.

Extra miljoner har man ju tyvärr inte😅

Sorry för lång text

Permalänk
Medlem

Problemet vi hade med IP-only var att tillräckligt många var intresserade, och sen en dag bara ghostade dom oss. De svarar inte på något. De skjöt upp installationen ett par gånger fick vi mail om, men ingen kommunikation mer än det.
Men vad jag hört i mina trakter(lite nord öst om Borgholm), så är det primära problemet att kablar inte läggs på korrekt djup och att de inte städar ordentligt vid installationerna. Men att själva fiberlätet i sig är ok.
Vilket i sin tur nog mer har med underleverantör(?) att göra skulle jag gissa på. Specar ni upp ordentligt till bolaget så tänker jag att det inte borde vara ett problem?

Där vi ville ha det så finns 4g, som är lagom belastat på sommaren och inte så kul hastighet när man är i en skog, ingen adsl, och inget annat erbjudande om fibernät..

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Rekordmedlem

Vi bildade en förening och installerade själva.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadWik:

Hej!

Jag bor i en liten håla utanför en liten håla utanför Östersund. Som kanske framgår så bor jag i glesbygden kan man säga.
När jag med sambo flyttade hit för drygt ett halvår sen anmälde jag intresse för fiberinstallation då vi, surprise surprise, inte har det här ute. Nu har IP Only hört av sig med ett erbjudande som vi (eller pappa då, han äger tomten) tänkte nappa på. Saken är ju den att detta företag har mest (okej, bara) riktigt sketna betyg och recensioner vilket såklart gör att man tvekar. Samtidigt vet jag inte vilka annars som kan gräva/installera fibern.
Vet någon om man kan kontakta någon annan/något annat företag för att få detta utfört? Jag har gjort en intresseanmälan på fibertillalla.se också men de lär ju bara höra av sig om tillräckligt många inom samma område anmäler intresse, vilket jag ser som rätt omöjligt faktiskt. Eller så är det IP Only som hör av sig då ändå för att de kanske är de enda som gräver/installerar just här(?).

Någon som sitter på tips eller kunskap?

Tyvärr är sannolikheten för att någon annan nätägare kommer lägga fiber på er tomt mycket liten och vill ni ha fiber så har ni inte mycket till val. Har själv IP-Only i vår sommarstuga, funkade helt okej ändå. Finns problem med i princip alla nätägare egentligen, på ett eller annat sätt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vi bildade en förening och installerade själva.

Vad menar du med själva? Anlitade ni inte någon som gjorde arbetet? Vilken kommunikationsoperatör har ni?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

I de flesta tätorter finns det andra alternativ, men är det utanför tätort så är det fullt möjligt att ingen annan är intresserad.

Häromkring är det Telia (Öppen Fiber) som bygger i tätorterna. I Östersund äger IP-Only två olika nät, ett från gamla Jämtkraft som använder Zitius (del av Telia) som kommunikationsoperatör och ett de driver själva både som ägare och kommunikationsoperatör. Förutom Telia finns även Com Hem i kommunen. Kommunen själva nämner inte andra bolag och jag har ingen lokalkännedom.

Vill du ligga på Zitius nät (Telia/Zitius som driver fibertillalla.se) är det dock IP-Only du ska vända dig till förmodligen, tror inte de är så sugna på att konkurrera med sig själva. Är du i tätort, kontakta även Telia/Öppen Fiber.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Cenorida:

Vad menar du med själva? Anlitade ni inte någon som gjorde arbetet? Vilken kommunikationsoperatör har ni?

Jo vi har anlitat flera som arbetat, dels vissa som bor i området och är med i föreningen, det finns bland annat grävmaskinsfirmor, advokat och ett antal bönder som hade passande utrustning och kunskaper men en del maskiner har vi ju behövt hyra in eftersom ingen specifikt jobbat med att plöja ner och svetsa fiber men det är ingen särskild firma som vi köpt in allt från.

Just nu driver Skanova nätet men det var mest för att uppfylla kraven för EU bidrag, vi äger nätet och vem som ska driva det när nuvarande avtal går ut återstår att se, det finns en annan förening som bygger i närheten och när de är klara så att vi båda är i förvaltningsfasen så kanske vi går ihop men eftersom de inte är där ännu så passar det inte pga att vi just nu är för olika, vi var ca 5 år före dem och de har dragit nytta av en del saker vi gjorde och såg till att andra gjorde så de har det lättar på så sätt men å andra sidan är det en större förening så de har ju att göra med fler markägare och medlemmar och det i sig skapar ju mer arbet, fler avtal osv...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vi fick vänta i 3 1/2 år innan de började gräva hos oss. Nu har de äntligen kommit igång och vi borde ha det till slutet av året.

Har också läst en del om IP-Only och främst är det ju en UE till dem som gör jobbet. Olika över hela landet så vissa kan ju vara bra medans andra som vi vet är sämre. I nu läget är det enda problemet jag har haft med dem är kommunikationen. Tog väldigt lång tid för dem att meddela området om hur det låg till.

Men som någon sa, titta på att skapa en förening med de boende i området för att göra jobbet om ni verkligen inte vill ha IP.