Asus avtäcker minidatorn PN50 med AMD Ryzen 4000 "Renoir" under huven

Permalänk
Melding Plague

Asus avtäcker minidatorn PN50 med AMD Ryzen 4000 "Renoir" under huven

Asus Mini PC PN50 är en kompakt dator enligt Intels koncept NUC, men istället för Intel ruvar AMD:s bärbara Ryzen 4000 på insidan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tror ni denna är kraftfull nog för äldre spel och emulering? Söker "konsol"

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Hedersmedlem

Oooo. Svårt alltså. Nu kom köpsuget för en liten spelserver tillbaka.
Men jag behöver inte det där egentligen.
Must... resist...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv

Sjukt sugen, får se hur priser ser ut på allt som behövs när de väl släpps bara.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Söderbäck:

Oooo. Svårt alltså. Nu kom köpsuget för en liten spelserver tillbaka.
Men jag behöver inte det där egentligen.
Must... resist...

Hahaha, vill du också slänga upp en virtuell spelserver så att du kan bli av med den stationära?
Kan först gå över 100% till Linux i hela hemmet när jag kan sätta upp en gaming-vm-server

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Allexz:

Hahaha, vill du också slänga upp en virtuell spelserver så att du kan bli av med den stationära?
Kan först gå över 100% till Linux i hela hemmet när jag kan sätta upp en gaming-vm-server

Inte riktigt. Stationära är krympt till en mitx som kan strömmas till annan skärm i nätverket redan.
Nä det är väl mer för spel så som satisfactory och liknande där man behöver hosta servern själv på nå sätt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Ser bra ut Men enligt bilden så går fläkten maximalt upp till ca 60 % även när CPUn blir 100 grader varm. Det låter rätt märkligt? Det borde vara en kurva som ökar sakta men ändå kan nå 100 % fläkthastighet vid behov, så att inte CPUn överhettas tänker jag.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Inga fler NUC, inga fler NUC har jag upprepat här hemma. Men alltså, man blir sugen på en sådan där. Fast den är ju inte en NUC... M-ITX är bättre...

Måste de släppa denna nu när jag är sugen på en minidator till? Tror att den här lilla maskinen är rätt bra. Se vad reviews säger sedan.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Även Ryzen 5 4500U för 3899 kr:

https://www.dustinhome.se/product/5011187953/minipc-pn50-bbr5...

Beräknas i lager 23 juli.

Edit: Dustin har även 4300U för 3799 kr

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Tror ni denna är kraftfull nog för äldre spel och emulering? Söker "konsol"

Klarar Raspberry PI 4 av Playstation 2 / Dreamcast x)

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Klarar Raspberry PI 4 av Playstation 2 / Dreamcast x)

https://youtu.be/y4Qiuq0oq3k

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Jag brukar normalt länka till Prisjakt men när det gäller ASUS MiniPc PN50 så har Inet mer fakta om dessa MiniPc.

Asus MiniPC PN50 AMD Ryzen R3 4300U https://www.inet.se/produkt/2217837/asus-minipc-pn50-amd-ryze...

Asus MiniPC PN50 AMD Ryzen R5 4500U https://www.inet.se/produkt/2217838/asus-minipc-pn50-amd-ryze...

Asus MiniPC PN50 AMD Ryzen R7 4700U https://www.inet.se/produkt/2217839/asus-minipc-pn50-amd-ryze...

Asus MiniPC PN50 AMD Ryzen R7 4800U https://www.inet.se/produkt/2217840/asus-minipc-pn50-amd-ryze...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Riktigt snygg design, stilren. Påminner om Lian Li chassin.

Permalänk
Skrivet av Lagers:

Inga fler NUC, inga fler NUC har jag upprepat här hemma. Men alltså, man blir sugen på en sådan där. Fast den är ju inte en NUC... M-ITX är bättre...

Måste de släppa denna nu när jag är sugen på en minidator till? Tror att den här lilla maskinen är rätt bra. Se vad reviews säger sedan.

Blir nog inte fler NUC för mig om det inte går att bekräfta att kylningen blivit bättre. Har en från 2017 och den har blivit överhettad de gånger jag försökt spela vissa spel på den. Nu säger ni att en NUC inte är till spel, men det sa Intel på sin hemsida när det begav sig. Det är inte det att de äldre spelen (Halo och UT 2004) jag kört rullar dåligt på Intels integrerade grafikkkrets – även Starcraft 2 flöt på fint med inställningarna på Medium – utan det handlar om att datorn blir överhettad och stänger ned sig. För andra mindre krävande ändamål funkar den snabbt och stabilt.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

@star-affinity: OT men testat undervolta? Kan göra susen! Kanske även byta ut kylpastan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Blir nog inte fler NUC för mig om det inte går att bekräfta att kylningen blivit bättre. Har en från 2017 och den har blivit överhettad de gånger jag försökt spela vissa spel på den. Nu säger ni att en NUC inte är till spel, men det sa Intel på sin hemsida när det begav sig. Det är inte det att de äldre spelen (Halo och UT 2004) jag kört rullar dåligt på Intels integrerade grafikkkrets – även Starcraft 2 flöt på fint med inställningarna på Medium – utan det handlar om att datorn blir överhettad och stänger ned sig. För andra mindre krävande ändamål funkar den snabbt och stabilt.

Jag har inte spelat spel på mina 3. Utan en agerar lite server, en htpc och en har sambon. Men några andra fel har jag märkt på sambons. dp-kontakten är lite glapp nu, hade svårt med flera sata-ssder som inte startade ibland. nu sitter det m.2 diskar i så ingen fara där. Alla mina är tysta, men det beror ju på att de inte belastas alls.

Men har lite förkärlek för NUC som koncept, men att bygga en liten M-itx och Pico-PSU är nog bättre att investera i om man ska vara ärlig.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Hmmm, en sån här borde väl räcka gott o väl som htpc/surf-burk samt fotoredigering? En god vän behöver en ny maskin, man kanske skulle ordna till en sån hära. Vad tror ni? Ingen gaming.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Lockande men fortsätter med min Asrock A300W med 65W cpu samt uppgraderingsbar för framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Tror ni denna är kraftfull nog för äldre spel och emulering? Söker "konsol"

Äldre spel borde inte vara några problem, och inte heller emulering.

4800U klarar av att driva Witcher 3 i 1080p och lägsta inställningarna med en FPS på runt 25-30.

Och GTA5 ligger på 45-60 FPS beroende på inställningar och situation.

Så det borde ge dig en hum om vad du kan få ut av en 4800U.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd

Säkert kul grej att bygga in i en portfölj med batteri, skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Schysst, jag gillar verkligen Intels NUC-koncept, "tunn" klient med allting man behöver... nu med ännu mera krut med Ryzen 4000.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Vore bra med en standard för det här formatet så det kunde bli mer eftermarknadschassin mm, tex om man vi ha helt passiv kylning. Köpte till min fru en NUC gen 8 som flyttades till ett Akasa chassi, men det var inte gratis.

Permalänk
Medlem

@Oliver91: Min A10-9850K klarar av gamla spel rätt så galant (visst vid lägre upplösning och detaljnivå), så bör ju dessa vara minst dubbelt så bra.

Får säga att man blir rätt sugen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gender Bender:

Äldre spel borde inte vara några problem, och inte heller emulering.

4800U klarar av att driva Witcher 3 i 1080p och lägsta inställningarna med en FPS på runt 25-30.
https://www.youtube.com/watch?v=KXda72XA45A

Och GTA5 ligger på 45-60 FPS beroende på inställningar och situation.
https://www.youtube.com/watch?v=BMSjhgXXGt0

Så det borde ge dig en hum om vad du kan få ut av en 4800U.

Bättre än min laptop, i5 6300HQ + GTX 950m 4GB. GTA5 rullar iofs fint där, det lilla jag testat, men Witcher 3 är ospelbar och då på minimum.

Synd på gammal grafiklösning i Renoir men nu är fokus förstås inte att spela heller.
Men eGPU-stöd hade varit fint. Hade ökat användningsområdet rejält.

Permalänk
Medlem

Mycket intressant, men väntar tills ett par tester nämnt ljudnivån. Skulle vara en 4800u som ofta fick jobba hårt för mitt intresse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Blir nog inte fler NUC för mig om det inte går att bekräfta att kylningen blivit bättre. Har en från 2017 och den har blivit överhettad de gånger jag försökt spela vissa spel på den. Nu säger ni att en NUC inte är till spel, men det sa Intel på sin hemsida när det begav sig. Det är inte det att de äldre spelen (Halo och UT 2004) jag kört rullar dåligt på Intels integrerade grafikkkrets – även Starcraft 2 flöt på fint med inställningarna på Medium – utan det handlar om att datorn blir överhettad och stänger ned sig. För andra mindre krävande ändamål funkar den snabbt och stabilt.

Dom bytte fläkten (större) i gen 8. Osäker på hur det är med temperatur, men dom är betydligt tystare iaf så antar att den är mer kompetent.

Har erfarenhet av dom flesta generation och faktiskt inte haft problem med att dom stänger av sig av överhettning, dock så tycker jag många generation har haft rätt otrevligt fläktljud. Men 8i5 som även kommer med iris pro 655 (frågan är om dessa från amd är så mycket kraftfullare bortsätt till antagligen bättre drivrutiner för spel) tycker jag fungerat väldigt bra.

Permalänk
Medlem

Adorable 😊

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Gillar smått som har kraft, söt och stark.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Tar en sån där istället för en NUC alla dagar i veckan, två gånger på söndag.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 CPU: Ryzen 9 3900X med Noctua NH-D15 GPU: Asus TUF 3080 10GB OC RAM: 64GB G.Skill Trident Z Neo @ 3600Mhz CL 16-19-19-39 Moderkort:ASUS ROG Crosshair VIII DARK Hero SSD m.2: 2 x 2TB Seagate FireCuda 520 SSD 2.5: 2 x 480GB Kingston A400

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Äldre spel borde inte vara några problem, och inte heller emulering.

4800U klarar av att driva Witcher 3 i 1080p och lägsta inställningarna med en FPS på runt 25-30.
https://www.youtube.com/watch?v=KXda72XA45A

Och GTA5 ligger på 45-60 FPS beroende på inställningar och situation.
https://www.youtube.com/watch?v=BMSjhgXXGt0

Så det borde ge dig en hum om vad du kan få ut av en 4800U.

Ser lovande ut 👍 kör idag mina äldre spel på en intel hd 520 krets

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.