Permalänk
Testpilot
Skrivet av SCORPIUS:

Det brukade vara RTSS som gällde för detta.
Numera kan du ställa fps limit i ditt grafikkorts mjukvara.

Skulle fortfarande rekommendera RTSS över Nvidia's egna inbyggda i kontrollpanelen då det är i praktiken den inbakade Nvidia Inspector limitern. Har lite videos länkade i mitt tidigare inlägg som går ner mer i djupet på G-sync, V-sync, Fast-Sync, limiters o.s.v.

EDIT: Men skulle våga påstå att skillnaden i input delay och frametimes är minimal mellan RTSS/Nvidia's egna i slutändan för slutanvändaren. Så man kan nästan säga att det är en smaksak. För egen del stannar jag kvar på RTSS av simplicitet då jag ändå använder mig utav MSI Afterburner + RTSS för overlay'en med CPU/GPU usage & temps.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

@NodCommander: dom kastas inte bort, skärmen tar den senaste ritade bilden, genom att köra högre fps så blir upplevelsen "rappare" än om du kör en limited på 60 fps

Om man kör helt utan synk så stämmer ovanstående: skärmen sveper ju förstås i fasta 60hz men så fort datorn fixat en ny frame så börjar den ritas upp från där skärmen just nu sveper över skärmen. Så från den raden och neråt så får du färskast möjliga läge och därmed snäppet bättre upplevd respons.
Detta ger förstås tearing och kan teoretiskt göra att horisontella rörelser gör att bilden nästan upplevs som den "tiltar" lite... Men det kan kännas rappare!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Kör oftast RTSS, sätter 2 under max Hz, dvs 142 av skäl som redan förklarats i tråden.

Nu går det dock inte köra Rivatuner utan att få skit i CSGO så där stänger jag av det och kör spelets egna limiter som är lite mer instabil av något oförklarligt skäl.

Har man FreeSync/G-Sync så ska man inte fippla med V-sync eller köra över max Hz om man vill ha bästa upplevelsen och stabilaste FPSen, sen har vi en minoritet som påstår att fps som hoppar mellan 200-600 fps är bättre men det är placebo för att de ser stora siffror på rutan.

I verkligheten så throttlar antagligen något och skapar onödiga fördröjningar när den dippar osv.

Kör du 5700XT så bör du uppgradera till 144Hz så fort som möjligt för att kortet ska visa sitt riktiga värde...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Kör du 5700XT så bör du uppgradera till 144Hz så fort som möjligt för att kortet ska visa sitt riktiga värde...

Det är på gång, ska bara vänta på att bankkontot tillåter

Permalänk

2 st 144Hz skärmar låst fps till 72Hz G-sync av.

Anledning.
1. G-synk av: funkade som en hög skit med blinkande i svarta/mörka områden vilket är mer störande än lite tearing.
tydligen känt problem på mina skärmar enligt google men nöjd med dem ändå bra bild och spelar ändå inget som är speciellt fps kritiskt där G-sync behövs och inte så "fps nörd" ändå är nöjd sålänge de håller sig runt eller över 60hz.

2. 72hz: grafikkortet går svalare och tystare skillnaden mellan 60 och 72 var väldigt minimal men vid ~72fps låg gränsen för de flesta spel jag spelar där grafikkortet behövde köra igång fläkten på gpu´n kör igång den på typ 20% lite då och då men mestadels under 60°c och fläkten avstängd.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Hmm kör ni något externt program för det här? det här går väll inte att ställa in i allt för många spel?

Är det den som följer med "Riva Tuner" typ eller?

Finns i drivrutinen för ditt grafikkort.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841