Permalänk
Medlem

Synpunkter på Nyköp!

Funderar på att bygga nytt från grunden, efter år av konstgjord andning med begagnade delar, Har inte köpt ny dator sen 2008 =/

Här kommer en länk på mitt planerade köp: https://komponentkoll.se/bygg/EhMcC

Tar gärna emot Tips på eventuella ändringar i setupen. Min max budget är dock 16k, jag vill köpa nya delar och jag tänker spela i det röda laget.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag kommer aldrig rekommendera folk att köpa slutna vattenkylare när Noctuas luftkylare presterar bättre/likvärdigt och inte har pumpar som går som popcorn...

Vidare kan jag tycka att en 500GB ssd är lite lite. Spelen idag är så jäkla stora att jag tycker 1TB nästan är nödvändigt idag. Vill du spela GTA så ryker 20% av disken bara på ett spel liksom...

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Jag kommer aldrig rekommendera folk att köpa slutna vattenkylare när Noctuas luftkylare presterar bättre/likvärdigt och inte har pumpar som går som popcorn...

Ts.. Det är inget fel med AiO kylare. Det är estetiskt snyggare och om jag talar för min Corsair H150 så är den tyst som natten.

Utgår jag från dina val håller jag med om ovan att 1TB hårddisk och en Noctua luftkylare är att rekommendera. Allt handlar om vilken prisklass vi pratar.

Permalänk
Viking

Jag skulle byta till det här, men det blir lite dyrare:

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Jag kommer aldrig rekommendera folk att köpa slutna vattenkylare när Noctuas luftkylare presterar bättre/likvärdigt och inte har pumpar som går som popcorn...

Vidare kan jag tycka att en 500GB ssd är lite lite. Spelen idag är så jäkla stora att jag tycker 1TB nästan är nödvändigt idag. Vill du spela GTA så ryker 20% av disken bara på ett spel liksom...

Vilken Kylare rekommenderar du? jag kommer inte överklocka. Så behöver inte vara ett monster men gärna tyst.

Jag har en 2.5" Samsung 840 SSD på 500gb också, lär dock inte vara lika snabb, kanske värt att satsa på en större m2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Jag skulle byta till det här, men det blir lite dyrare:
https://komponentkoll.se/bild/EiaVM.png

Du rekommenderar mig att byta flera komponenter till likvärdiga av andra märken, vilket också spräcker min budget.
Är det för att du personligen föredrar dem eller är dem mycket bättre och du tror att jag har ett behov av dom?

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Fors3n:

Vilken Kylare rekommenderar du? jag kommer inte överklocka. Så behöver inte vara ett monster men gärna tyst.

Jag har en 2.5" Samsung 840 SSD på 500gb också, lär dock inte vara lika snabb, kanske värt att satsa på en större m2?

Jag hade köpt Noctua, har kört dem i många år nu. Jag har haft 2 st slutna vattenkylare som till slut fick skorrande pumpar som till slut lade av. Googla på valfri tillverkare och lägg till "pump noise" efteråt så får du se sida efter sida av folk som har problem. Inte så med luftkylare.

En Nh-U12S kommer vara knäpptyst.

Vad gäller SSD kanske jag är kräsen, men jag gillar att ha några spel installerade samtidigt, och spelen är ju uppemot 100GB nu, med COD:MW i topp med 200GB.

Jag köpte en 1TB nvme och min 500GB sata ssd får ha GTA och lite annat krimskrams på sig.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

@Fors3n: Om du inte skall överklocka och det ingår en cpu kylare ifrån AMD så räcker den helt klart. Onödigt att spendera pengar på en annan kylare om du inte har någon speciell anledning till det.
I mitt fall skaffade jag en Dark Rock 4 Pro till min 3900X för att VRMen på mitt moderkort kan bli rätt varma så jag ville få till ett bra luftflöde och hålla varmluft borta.

Permalänk
Viking
Skrivet av Fors3n:

Du rekommenderar mig att byta flera komponenter till likvärdiga av andra märken, vilket också spräcker min budget.
Är det för att du personligen föredrar dem eller är dem mycket bättre och du tror att jag har ett behov av dom?

Nej, jag rekommenderar dig inte riktigt att byta till likvärdiga delar. De jag rekommenderar är bara mycket bättre på många sätt.
Det jag bytte var ju moderkort, grafikkort, ssd, nätagg och kylare.

- Moderkortet bytte jag för att det du valde har väldigt dålig VRM för att vara ett b550-kort. Det jag bytte till har faktiskt dubbelt så bra VRM. Sedan får du två extra USB-portar och stöd för 2,5 Gbit/s ethernet.

- Grafikkortet bytte jag för att det är billigare (om du vill köpa från en vettig butik) än det du valde. Det är också bättre, så det finns egentligen ingen anledning att inte köpa det. Observera att ett red dragon kostar 5000kr på Inet, annars CDON.

- SSD bytte jag bara till en 1TB, du kan ju byta tillbaka om du vill, men dagens spel kan ju vara ca 150 GB stora.

- Nätagget bytte jag till för två anledningar. Eftersom de är väldigt lika (Seasonics kan också vara bättre) så bytte jag för att det först och främst är billigare, sedan för att det ens finns i lager.

- Och till sist ändrade jag kylaren för att den helt enkelt är bättre än den du valde. Arctics AIO är bland de bättre på marknaden:
https://youtu.be/KPaSEGe6ML0

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz