Intel utlovar "något stort" den 2 september

Permalänk
Melding Plague

Intel utlovar "något stort" den 2 september

I ett pressmeddelande utlovar Intel nyheter i september, vilket sannolikt handlar om elfte generationens "Tiger Lake"-processorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

99% att det handlar om Xe för datacenter. Tiger Lake produkter har ju redan benchmarkats och prissatts.

Permalänk
Medlem

Meh :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

99% att det handlar om Xe för datacenter.

Aa, ganska troligt när de säger "något stort"...

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@str8forthakill: det kan vara så, men att Intel även skickat ut pressmeddelandet till medier som inte täcker datacenter talar emot det. Om det är Tiger Lake-fokuserat kan eventet fördjupa sig i de tekniska nyheterna och avtäcka en större uppsättning kommande bärbara datorer från partnertillverkare.

Men absolut, just formuleringen "something big" kan också anspela på storlek och inte nyhetsvärde, och då är mobila processorer inte särskilt aktuella

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

@loevet:
Tänker på den där bilden som Raja postade för ett tag sedan, plus att han har bytt profilbild på sin Twitter till Xe loggan

https://twitter.com/Rajaontheedge/status/1275986161568112640?...
https://twitter.com/Rajaontheedge/status/1275987575484739584?...

Permalänk
Medlem

Att dom går tillbaka till 22nm för större är bättre 😅

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

De släpper grafikkort bättre än nvidia! Eller ett grafikdel iaf

Permalänk
Datavetare

Tycker också att det känns lite märkligt att man dels skulle slå så stort på lansering av en ny U-serie. Visst är det största segmentet för konsumenter sett till omsättningen, men man har inte gjort sådant väsen tidigare.

Vidare så varför kalla lanseringen av en ny U-serie för "något stort"? Kanske PR-avdelningen som försöker vara lustig, men känns långsökt.

Min gissning ligger på en officiell lansering av Xe, vilket i.o.f.s. kanske som bieffekt betyder att Tiger Lake lanseras då. Möjligen kan vi får mer information om detta redan 16:e augusti. Dels kommer Raja Koduri vara keynote-speaker på HotChip 2020 och dels är det en presentation om just Xe första dagen på den konferensen.

Personligen ser jag faktiskt mer fram emot officiell lansering av Intels "svar på CUDA", oneAPI, än Xe. För om oneAPI faktiskt är riktigt bra är det bra för alla utom Nvidia då allt är öppen källkod och GPGPU-delen bygger på Khronos SyCL (som självklart är en öppen standard).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Keeper of the Bamse

Intel köper Radeon, skeppar alla Xeon med big navi för datacenter. Jag lovar, min pappa är chef för intel

Nä men seriöst, dom kommer lansera första peta-ops på ett chip.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

Att dom går tillbaka till 22nm för större är bättre 😅

När 14 nm med för många + leder till 22 nm 🤷‍♂️

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Big Xe, vore något, få både Nvidia och AMD att sätta i halsen. Men inte så troligt, finns inga sådana läckor alls.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Jag vet vad det är, men jag tiger

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Big Xe, vore något, få både Nvidia och AMD att sätta i halsen. Men inte så troligt, finns inga sådana läckor alls.

Nog ingen större risk men det hade varit galet häftigt om dom lanserat nått som piskade Nvidia direkt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bulan75:

Att dom går tillbaka till 22nm för större är bättre 😅

Hahahaha, vore fan inte helt otänkbart. Grattis till veckans förmodligen roligaste inlägg med!

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Jag vet vad det är, men jag tiger

Jag har verkligen ingen aning om vad det skulle kunna vara, och jag tänker att jag bryr mig inte så mycket heller.
Blir det nåt jag har nytta av kommer jag inte uppgradera till det förrän tidigast nästa år ändå.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd

Intel gör fan mig inte besviken nu igen.

Kanske inte går så bra med deras CPU, då kanske dom snabbar på utveckling med deras Xe då det finns ett utrymme för dom där.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Om det ska vara något som "big drop" så hoppas jag det är priset på deras produkter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

Att dom går tillbaka till 22nm för större är bättre 😅

Min tanke var att de skulle släppa ny socket för förra generationens cpu.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@str8forthakill: ja ju mer jag tänker på det förefaller det mer logiskt att det handlar om Xe för datacenter. Att Intel kontaktar konsumentfokuserad press kan ju vara en taktik för att skapa uppståndelse för eventet, att konsumentsidor sedan inte har mycket att rapportera den 2 september kanske inte är Intels största bekymmer

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Härligt ser fram mot fler tveksamma powerpoint slides där man jämför äpplen med päron...

Permalänk
Medlem

@Snabbt_o_Hårt:
Så det är Tiger lake alltså?

Permalänk
Inaktiv

Rgb led runt cpu? 💞

Permalänk
Medlem

Ett magplask är stort.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bulan75:

Att dom går tillbaka till 22nm för större är bättre 😅

För en cinematisk 30fps upplevelse

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Då Nvidia har gått om Intel i värde på aktienivå så kan ni räkna med att alla anställa på intel måste leverera om de vill ha kvar sina jobb. Ledningen har nu insett att man inte kan leva på gamla meriter längre. Jag tror Intel kommer skrota många "flum projekt" för att lägga allt focus på de områdena som man har de stora volymerna och vinsterna.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Datavetare

Om vi nu antar att det handlar om Xe, tror faktiskt det inte är speciellt svårt för Intel att designa en krets som på kiselnivå är konkurrenskraftig med Nvidia och AMD. GPUer är i grunden faktiskt väldigt simpla, långt enklare än t.ex. att designa en CPU.

Ta Apple t.ex. Framkom lite konkret av vad man kan förvänta sig i form av GPU-prestanda i deras kommande krets från WWDC20

"Note: The Apple Silicon GPU will return false when queried for isLowPower because its performance is at least as good as the discrete GPU performance in current Macs, while offering a much better performance/watt ratio."

Nu är det inga prestandamonster till dGPUer som sitter i nuvarande Mac:ar, för utgår från att ovan refererar till de dGPU man använder i MacBookPro serien.

Ändå, det handlar om lika eller bättre än 1660Ti:ish prestanda i en iGPU tänkt till ultratunna bärbara! Det slår inte slår inte några prestandarekord, men det är klart snabbare än någon integrerad GPU från AMD och Intel. Det inkluderad förväntad GPU-prestanda hos Tiger Lake U, den kanske hamnar på 1650 till 1650S nivå i bästa fall (vilket är ett bra steg upp från dagens nivå). Räknar inte konsol GPUerna här. för de har tillskillnad från "normal" iGPUer tillgång till GDDR minnen och därmed en helt annan RAM-bandbredd. Konsolerna har också TDP som är tresiffrigt...

Så för GPUer handlar det primärt om att ha resurserna att dels designa en krets (vilket jag är övertygad är den enklare delen av ekvationen) och dels inse hur mycket resurser man måste lägga på programvara (de som misslyckats har nästan alltid misslyckats på den punkten).

Vilket åter tar mig tillbaka till: Xe lär stå och falla med Intels programvara. För datacenter, maskininlärning och andra buzzwords kokar det ned till deras oneAPI.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

PR i vaghetens tecken kanske funkar när man tappar marknad både här och där?

Permalänk
Medlem

Fifteen minutes of fame.
Är över för AMD. 😂😂

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Personligen ser jag faktiskt mer fram emot officiell lansering av Intels "svar på CUDA", oneAPI, än Xe. För om oneAPI faktiskt är riktigt bra är det bra för alla utom Nvidia då allt är öppen källkod och GPGPU-delen bygger på Khronos SyCL (som självklart är en öppen standard).

Bra för alla, vilka av nuvarande HPC/datacenter är det bra för? Måste det vara Intel som gör ett öppet system för att det ska vara bra? Finns det inga andra konkurrenter på den marknaden som klarar av bygga öppna system?