AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem

Lekte vidare igår kväll. Istället för att bråka med single core boost så ccx-klockade jag för en bättre all core boost. Default har min all core legat på ca 4.0GHz (eller strax under) i Cinebench R20.

Har inga planer på att tokpressa och villa hålla temperaturer nere så jag kör på 1.25V vcore. Då kommer jag upp i nedan.
CCD0.CCX0 4.3GHz
CCD0.CCX1 4.3
CCD1.CCX0 4.1
CCD1.CCX1 4.1

Verkar onekligen som att CCD1 är sämre än CCD0. Det kanske är den som håller tillbaka min all-core boost i default.

Hur som helst så har jag nu ungefär samma single-core boost som innan, ca 6% bättre prestanda i multi-core och strömförbrukningen har inte skenat iväg. inga stabilitetsproblem upptäckta än, har kört 1h OCCT (linpack +occt)

Permalänk
Medlem

En bra en dålig CCD verkar gälla alla 3900X/XT, 3950X ser ut att hålla mer jämn kvalitet - men till ett pris

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Priserna på XT modellerna rasar redan.
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?m=s448070045#rparams...

Då många inser att man får betal så mycket för minimal skillnad i prestanda så förstår jag varför få väljer dessa modeller.

Finns det någon här på SWEC som köpt en XT cpu?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Priserna på XT modellerna rasar redan.
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?m=s448070045#rparams...

Då många inser att man får betal så mycket för minimal skillnad i prestanda så förstår jag varför få väljer dessa modeller.

Finns det någon här på SWEC som köpt en XT cpu?

Rasar?
3600XT har gått ned med 100:-
3800XT har gått ned med 200:-
3900XT har inte gått ner i pris alls.

Så håller inte med dig att det är något som rasar i pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Priserna på XT modellerna rasar redan.
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?m=s448070045#rparams...

Då många inser att man får betal så mycket för minimal skillnad i prestanda så förstår jag varför få väljer dessa modeller.

Finns det någon här på SWEC som köpt en XT cpu?

Synd att det inte verkar gälla 3900XT. Jag skule gärna vilja ha en men mellanskillnaden om jag säljer min 3900X känns inte värt det som det är nu. Sen är det det där med att jag verkar haft satans tur med UMC och det går ju inte veta om den 3900XT jag ploppar i håller samma eller bättre kvalitet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag körde Prime95 med 24trådars Blend på min 3900X med CCX-klockning.

Testet körde en stund och tempen låg runt 65grader, men sedan så stegrade den plötsligt till 95 grader under bråkdelen av en sekund och datorn bootade om. Funderar om det är rimligt att klara det testet?

Alternativt funderar jag på om fläktstyrningen inte är snabb nog när lastförändringen kommer. Funderar på att köra fläktarna på max och testa, men det känns olustigt och skulle först vilja veta om det ens är rimligt att tro att man ska klara det med luftkylning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lumpa:

Jag körde Prime95 med 24trådars Blend på min 3900X med CCX-klockning.

Testet körde en stund och tempen låg runt 65grader, men sedan så stegrade den plötsligt till 95 grader under bråkdelen av en sekund och datorn bootade om. Funderar om det är rimligt att klara det testet?

Alternativt funderar jag på om fläktstyrningen inte är snabb nog när lastförändringen kommer. Funderar på att köra fläktarna på max och testa, men det känns olustigt och skulle först vilja veta om det ens är rimligt att tro att man ska klara det med luftkylning?

Blend kör flera olikt elaka p95 konfigurationer - din OC eller din kylning klarar inte av när den byter till "small fft".

Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk
Medlem

@bagaget:
Jo misstänkte det. Men funderade mest hur det går för alla andra under det testet?

Permalänk
Medlem

Jag kör 3800X med stor custom loop med fläktar som rampar från 35% vid 70C till 100% vid 85C så small fft landar på 80C efter en halvtimme, runt 4,15 MHz med PBO+AOC100. Inte riktigt jämförbart.

Har inte testat så mycket AC för jag förlorar så mycket single core boost.

Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk
Medlem

@lumpa: Jag kan nämna att jag va uppe i 100C enligt hwinfo när jag körde p95. Jag har costumloop. Och jag kan även nämna att vid montering så lyftes blocket från cpun en gång. Så hade säkert kunnat ha lite bättre temps. Detta va med en all core på 4,3ghz på min AMD 3600. Sen vet jag inte om hwinfo buggade. Då cpun tottlade inte.
Kört Realbench istället och om jag inte missminner toppade jag 80C.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sesese:

Priserna på XT modellerna rasar redan.
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?m=s448070045#rparams...

Då många inser att man får betal så mycket för minimal skillnad i prestanda så förstår jag varför få väljer dessa modeller.

Finns det någon här på SWEC som köpt en XT cpu?

@sesese
Ja det är märkligt, köpte min 3800X häromdagen på webhallen för 2700kr, bra prestanda tycker jag för det priset.
Den tittade på mig med snälla ögon i fyndhörnan så jag kunde inte låta bli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@sesese
Ja det är märkligt, köpte min 3800X häromdagen på webhallen för 2700kr, bra prestanda tycker jag för det priset.
Den tittade på mig med snälla ögon i fyndhörnan så jag kunde inte låta bli.

grattis bra pris

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Heh, hade problem i RDR2 igen, trotts att jag testade 4,3ghz på samtliga kärnor.
Så började fundera på Minnet och Infinity fabric. Gjorde ett snabbtest och körde stockklocks på gpun, men krashar på nästan exakt samma ställe helatiden i spelet.
Så gick in i BIOS, ställde CCX 0 på 4,55ghz igen, drog ner Minnet och IF till 3600/1800mhz. Nu fungerade spelet felfritt och jag kunde slutföra uppdraget jag höll på med.

Alltså va de antagligen inte den höga cpu klocken som orsakade mina problem utan IF eller minnesklocken. Och misstänker mest IF. Så får testa mig fram och utgå från RDR2 stabilt?
Kör just nu 3733mhz på minnet och 1867mhz på IF. Se om de är stabilt, annars får jag sänka lite till.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Heh, hade problem i RDR2 igen, trotts att jag testade 4,3ghz på samtliga kärnor.
Så började fundera på Minnet och Infinity fabric. Gjorde ett snabbtest och körde stockklocks på gpun, men krashar på nästan exakt samma ställe helatiden i spelet.
Så gick in i BIOS, ställde CCX 0 på 4,55ghz igen, drog ner Minnet och IF till 3600/1800mhz. Nu fungerade spelet felfritt och jag kunde slutföra uppdraget jag höll på med.

Alltså va de antagligen inte den höga cpu klocken som orsakade mina problem utan IF eller minnesklocken. Och misstänker mest IF. Så får testa mig fram och utgå från RDR2 stabilt?
Kör just nu 3733mhz på minnet och 1867mhz på IF. Se om de är stabilt, annars får jag sänka lite till.

Det kan också vara en kombo av ökad klockfrekvens på cpu & på IF buss samt minneskontroller, när man pushar allt samtidigt så slutar det ofta med att det toppar ut tidigare än när man bara pushar en enstaka del, den minnesfrekvens & IF frekvens som är stabil i stock behöver inte vara det under klockade förhållanden på processorkärnorna. Alla delar av processorn påverkas av varandra, drar en del mer ström så kan det orsaka en dip i en annan del som i sin tur inte då klarar stabilitet, samma med temp, det kan bli lite snöbollseffekt med skenande temp när fler delar blir varmare & du har sjunkande motstånd med ännu mer stegrande temp som följd.

Det är alltså inte alls ovanligt att se ett visst tapp på antingen cpu frekvens eller minne/if när man kombinerar klockning av bägge, ibland kan det räcka med lite mer VDDG samt SoC spänning men ibland kan man vara tvungen att backa i frekvens på en eller bägge delarna.

Min gamla 1800x exempelvis kunde jag klocka till 4GHz all core och minnen ända upp till 3600MT/s vid stock cpu men med minne & cpu klock samtidigt så var limit 3466-3333MT/s för minnet beroende på hur hårt man tog i med cpu klockning, tog jag då i rejält med spänningar kunde jag nå högt igen men då passerade jag resonabla spänningar för 24/7. Det samma hände med min 2600k, den klarade 4.8GHz utan minsta strul och låg vcore & 1600MT/s minneshastighet, med minnen uppe på 2133MT/s så ville den ha mer vcore för att behålla stabilitet.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Det kan också vara en kombo av ökad klockfrekvens på cpu & på IF buss samt minneskontroller, när man pushar allt samtidigt så slutar det ofta med att det toppar ut tidigare än när man bara pushar en enstaka del, den minnesfrekvens & IF frekvens som är stabil i stock behöver inte vara det under klockade förhållanden på processorkärnorna. Alla delar av processorn påverkas av varandra, drar en del mer ström så kan det orsaka en dip i en annan del som i sin tur inte då klarar stabilitet, samma med temp, det kan bli lite snöbollseffekt med skenande temp när fler delar blir varmare & du har sjunkande motstånd med ännu mer stegrande temp som följd.

Det är alltså inte alls ovanligt att se ett visst tapp på antingen cpu frekvens eller minne/if när man kombinerar klockning av bägge, ibland kan det räcka med lite mer VDDG samt SoC spänning men ibland kan man vara tvungen att backa i frekvens på en eller bägge delarna.

Min gamla 1800x exempelvis kunde jag klocka till 4GHz all core och minnen ända upp till 3600MT/s vid stock cpu men med minne & cpu klock samtidigt så var limit 3466-3333MT/s för minnet beroende på hur hårt man tog i med cpu klockning, tog jag då i rejält med spänningar kunde jag nå högt igen men då passerade jag resonabla spänningar för 24/7. Det samma hände med min 2600k, den klarade 4.8GHz utan minsta strul och låg vcore, med minnen uppe på 2133MT/s så ville den ha mer vcore för att behålla stabilitet.

Jag kör ju en fast volt eftersom jag kör fasta frekvenser. 1.331v på cpun är ju inte så mycket.
SOC körs i 1.1v vilket är rekommenderat max. VDDG ligger på 0.950. VDDP körs i 1.0v då jag har för mig att de stod i din guide att "G" ska köras 50mV under "P".

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Jag kör ju en fast volt eftersom jag kör fasta frekvenser. 1.331v på cpun är ju inte så mycket.
SOC körs i 1.1v vilket är rekommenderat max. VDDG ligger på 0.950. VDDP körs i 1.0v då jag har för mig att de stod i din guide att "G" ska köras 50mV under "P".

När man pushar högt så är VDDG (speciellt VDDG IO) uppåt 1.1V helt OK och ofta nödvändigt, SoC är väl 1.125V på högre sidan men inte farligt, en del kör 1.2V för 24/7, över det skulle jag dock inte gå för 24/7.
VDDP kan du ofta låta vara kvar på 0.9V då det mer är en sweetspot spänning för frekvensen man kör, det kan avhjälpa strul med en viss frekvens men för det mesta så är 0.9V OK.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

När man pushar högt så är VDDG (speciellt VDDG IO) uppåt 1.1V helt OK och ofta nödvändigt, SoC är väl 1.125V på högre sidan men inte farligt, en del kör 1.2V för 24/7, över det skulle jag dock inte gå för 24/7.
VDDP kan du ofta låta vara kvar på 0.9V då det mer är en sweetspot spänning för frekvensen man kör, det kan avhjälpa strul med en viss frekvens men för det mesta så är 0.9V OK.

Tack för tipsen. Ska testa skruva upp skruva upp SOC och VDDG till dina värden du nämner. VDDG IO tror jag inte ens jag hittat i min BIOS. Står sälert under ett annat namn. Hade jätte svårt i början och hitta rätt inställningar när jag följde din guide för att de hette inte samma sak på gigabyte bioset.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

När man pushar högt så är VDDG (speciellt VDDG IO) uppåt 1.1V helt OK och ofta nödvändigt, SoC är väl 1.125V på högre sidan men inte farligt, en del kör 1.2V för 24/7, över det skulle jag dock inte gå för 24/7.
VDDP kan du ofta låta vara kvar på 0.9V då det mer är en sweetspot spänning för frekvensen man kör, det kan avhjälpa strul med en viss frekvens men för det mesta så är 0.9V OK.

Ok, VDDG IO va nog inte en av de som va svåra att hitta. Den hette VDDG IOD.
Här hittar du en bild på ändringarna jag gjorde nyss.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Ok, VDDG IO va nog inte en av de som va svåra att hitta. Den hette VDDG IOD.
Här hittar du en bild på ändringarna jag gjorde nyss.
https://i.imgur.com/ZJ4IV5z.jpg

Troligtvis kan du sänka VDDG CCD en smula till typ 1V men det är try & error som gäller, ser ok ut annars. Just VDDG CCD gör inte alls lika mycket som VDDG IOD

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Troligtvis kan du sänka VDDG CCD en smula till typ 1V men det är try & error som gäller, ser ok ut annars. Just VDDG CCD gör inte alls lika mycket som VDDG IOD

Kommer testa 1,1v tills vidare bara för att utesluta att systemet är stabilt nu. Sen testa sänka VDDG CCD till 1v.
Körde en runda R20, och mina resultat ökade en smula jämnfört med innan.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Hände en grej

Min 3900x ser ut att klara 1900MHz FCLK finfint, första test med mycket slappa timings

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Hände en grej
https://i.imgur.com/bmVZP4Q.jpg

Min 3900x ser ut att klara 1900MHz FCLK finfint, första test med mycket slappa timings
https://i.imgur.com/TjShlk4.png

Jag liksom kände på mig att det där skulle hända

T-topologi på gamla (om jag minns rätt), och daisy chain på nya va? Intressant att det har inverkan även på FCLK i så fall. Trodde mest det var timings. Sen är väl också allmänna kvaliteten och kraven på ledningsbanorna högre på 500-serien.

Man blir ju smått nyfiken på hur många av de som säger sig inte kunna köra 1900Mhz som egentligen kan, men har en undermålig bräda. I min bekantskapskrets kan som sagt de flesta det, men det är få som har billiga brädor. Inte för att jag vill sparka på några döda hästar, men tycker det är intressant med tanke på vår tidigare diskussion i ämnet.

Kan det vara så att de flesta UMC klarar 1900Mhz, förutsatt adekvat kvalitet på moderkortet?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Jag liksom kände på mig att det där skulle hända

T-topologi på gamla (om jag minns rätt), och daisy chain på nya va? Intressant att det har inverkan även på FCLK i så fall. Trodde mest det var timings. Sen är väl också allmänna kvaliteten och kraven på ledningsbanorna högre på 500-serien.

Man blir ju smått nyfiken på hur många av de som säger sig inte kunna köra 1900Mhz som egentligen kan, men har en undermålig bräda. I min bekantskapskrets kan som sagt de flesta det, men det är få som har billiga brädor. Inte för att jag vill sparka på några döda hästar, men tycker det är intressant med tanke på vår tidigare diskussion i ämnet.

Kan det vara så att de flesta UMC klarar 1900Mhz, förutsatt adekvat kvalitet på moderkortet?

Min B450 bräda klarar det fint med.
Och ligger under 60ns i latency

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Min B450 bräda klarar det fint med.

Vad är det för bräda, den i signaturen (MSI B450I Gaming Plus AC )? Känner du till om det är daisy chain eller T-topologi? 400-serien har ju även den bättre kvalitet på ledningsbanorna än 300-serien. Såhär i efterhand så är det svårt att förstå att AMD inte ställde högre krav vid lansering av Ryzen, då många som lät bli att köpa gjorde det just för att minnesordet och hastigheten man kunde uppnå var skit jämfört med Intel, var väl sällsynt att komma över 3200Mhz ens med B-die på 1000-serien.

När jag hade X370 Prime Pro var 3200Mhz en hård gräns, och nu sitter jag med 3900X på ett Crosshair VII Hero och kör samma minnen i 3800Mhz. Sen har det väl såklart också att göra med att IMC/UMC blivit bättre med varje generation, men i många fall så verkar moderkorten vara en flaskhals, vilket är synd, för folk antar automagiskt att det är processorerna som inte orkar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vad är det för bräda, den i signaturen? Känner du till om det är daisy chain eller T-topologi? 400-serien har ju även den bättre kvalitet på ledningsbanorna än 300-serien. Såhär i efterhand så är det svårt att förstå att AMD inte ställde högre krav vid lansering av Ryzen, då många som lät bli att köpa gjorde det just för att minnesordet och hastigheten man kunde uppnå var skit jämfört med Intel, var väl sällsynt att komma över 3200Mhz ens med B-die på 1000-serien.

När jag hade X370 Prime Pro var 3200Mhz en hård gräns, och nu sitter jag med 3900X på ett Crosshair VII Hero och kör samma minnen i 3800Mhz. Sen har det väl såklart också att göra med att IMC/UMC blivit bättre med varje generation, men i många fall så verkar moderkorten vara en flaskhals, vilket är synd, för folk antar automagiskt att det är processorerna som inte orkar.

Med tanke på var AMD befann sig när första generationen Ryzen släpptes så var de nog glada att några moderkort släpptes överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag liksom kände på mig att det där skulle hända

T-topologi på gamla (om jag minns rätt), och daisy chain på nya va? Intressant att det har inverkan även på FCLK i så fall. Trodde mest det var timings. Sen är väl också allmänna kvaliteten och kraven på ledningsbanorna högre på 500-serien.

Man blir ju smått nyfiken på hur många av de som säger sig inte kunna köra 1900Mhz som egentligen kan, men har en undermålig bräda. I min bekantskapskrets kan som sagt de flesta det, men det är få som har billiga brädor. Inte för att jag vill sparka på några döda hästar, men tycker det är intressant med tanke på vår tidigare diskussion i ämnet.

Kan det vara så att de flesta UMC klarar 1900Mhz, förutsatt adekvat kvalitet på moderkortet?

Nja, just fclk har inte så mycket med brädan i sig att göra utan det hänger mer på UCLK/MEMCLK och de faktum att man kör synkat, 3800MT/s minneshastighet på 300 serien moderkort vet jag inte om någon lyckats med på något moderkort med någon stabilitet, 400 däremot var det vanligare på, det tillåter då med andra ord 1900MHz FCLK vid 1:1 synkat läge.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Skrivet av tellus82:

Nja, just fclk har inte så mycket med brädan i sig att göra utan det hänger mer på UCLK/MEMCLK och de faktum att man kör synkat, 3800MT/s minneshastighet på 300 serien moderkort vet jag inte om någon lyckats med på något moderkort med någon stabilitet, 400 däremot var det vanligare på, det tillåter då med andra ord 1900MHz FCLK vid 1:1 synkat läge.

Tycker mitt moderkort ASUS CH6 funkar rätt bra med 4x8 GB FLAREX 3200 CL14.
3700X (CCX 0 4250 Mhz, CCX 1 4150 Mhz).

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Tycker mitt moderkort ASUS CH6 funkar rätt bra med 4x8 GB FLAREX 3200 CL14.
3700X (CCX 0 4250 Mhz, CCX 1 4150 Mhz).

https://i.imgur.com/Z8xkAYy.jpg

Med tanke på att inte ens pro clockare lyckas få det stabilt (inte spel stabilt utan helt stabilt) på den plankan med två SR moduler i 3800MT/s är jag kanske lite tveksam till att du har det med fyra men visst, det kan såklart hända och resultat varierar med hårdvaran, det som talar emot det en smula är att för andra toppar bordet ur vid 3733 med två moduler och runt 3600 som mest med 4. Sen beror det på vad man tycker är ok i fråga om spänning för 24/7 för att få det & lira. Bordet kör nämligen t-topologi som modern agesa inte är optimerad för.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Skrivet av tellus82:

Med tanke på att inte ens pro clockare lyckas få det stabilt (inte spel stabilt utan helt stabilt) på den plankan med två SR moduler i 3800MT/s är jag kanske lite tveksam till att du har det med fyra men visst, det kan såklart hända och resultat varierar med hårdvaran, det som talar emot det en smula är att för andra toppar bordet ur vid 3733 med två moduler och runt 3600 som mest med 4. Sen beror det på vad man tycker är ok i fråga om spänning för 24/7 för att få det & lira. Bordet kör nämligen t-topologi som modern agesa inte är optimerad för.

Beror ju på vad man anser som stabilt eller inte.

Har inte fixat in så många testprogram sen jag installerade om datorn (pga WU som tyckte annat) förut men har tillgång till AIDA64 åtminstone och där är inte två timmars stresstest på minnet några problem alls. Har aldrig upplevt att jag skulle få filmer jag redigerat förstörda på ljudet heller, eller att bildredigeringsprogram (kan gå upp över 90% på alla kärnorna) skulle dumma sig.

Om man bortser turen med kvalitet på hårdvara så har det både kommit nyare UEFI samt drivrutiner sen pro förmodligen satt och hårdöverklockade liknande dator jag har så det är ju inte så konstigt att jag lyckas om de misslyckades.

RAM är inställt i BIOS på 1.45 V men pendlar mellan 1.44 - 1.46 V i Windows. Temperaturerna på minnena ligger nästan konstant på 30-32 C idle nu när det är sommar och går upp några grader vis stress. Har ju riktad fläkt på RAM och VRM.

Permalänk

Glömde lägga in dump på minnestemperaturerna vid idle.