Permalänk
Medlem

HD58x clamping force

Tjena!

Någon som har ett par Massdrop x Sennheiser HD58x Jubilee och kan svara på hur mycket clamping force det är i lurarna?`

Köpte precis ett par Beyer Dynamics DT990 Pro som jag måste returnerna för att de tryckte för hårt på huvudet plus att mina öron tog emot och skavde på insidan av lurarna. Någon som vet hur HD58x sitter i förhållande till dessa?

Permalänk
Medlem

Mina HD58x hade en del clamping force men försvann efter ett tag (mindre än en vecka för mig).

Ändrade försvinner till försvann.
Permalänk
Medlem

@Joro: Okej, har du några andra lurar du kan jämföra dem med? Jag har både stort huvud och stora öron, så passform är ett stort problem för mig när jag ska köpa hörlurar...

Tyvärr har ju drop ingen ångerrätt heller, så finns en del risk med att köpa dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnollten:

@Joro: Okej, har du några andra lurar du kan jämföra dem med? Jag har både stort huvud och stora öron, så passform är ett stort problem för mig när jag ska köpa hörlurar...

Tyvärr har ju drop ingen ångerrätt heller, så finns en del risk med att köpa dem.

Hmmm...Dom enda lurarna jag kan jämföra med här hemma är mina AKG 7xx (som inte har någon clamping force alls). Har även testat DT880 hos en polare (dock var dom rätt använda redan så kan inte säga hur clamping force är "out of the box").

Jag har ett mellan stort huvud + mellan stora öron.

Har inte drop/massdrop ändrat deras return policy?

Permalänk
Medlem

@Joro: Aha, såg inte att det gällde EU också! Verkar som att man kanske måste betala frakt, men det kan man överleva! Blir kanske ett köp då.

Tack för infon!

Permalänk
Medlem

@Pnollten:
I princip sett samtliga headphones kommer kännas klampande i början, man går in i dem precis som med nya skor. Tog ca en månad innan mina Sennheiser HD650's satt perfekt utan att trycka för hårt. Nu ca 11 år senare sitter de lite för löst faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Pnollten:
I princip sett samtliga headphones kommer kännas klampande i början, man går in i dem precis som med nya skor. Tog ca en månad innan mina Sennheiser HD650's satt perfekt utan att trycka för hårt. Nu ca 11 år senare sitter de lite för löst faktiskt.

Mina PC37x satt perfekt från början, och jag är förmodligen väldigt känslig för clamping force då jag inte kunde använda mina DT990 längre än 30 min innan det började göra riktigt ont. Men man kan ju alltid töja metallramen ifall de skulle sitta alldeles för hårt.

Permalänk
Medlem

Beyerdynamics premium-modeller sitter lättare på skallen än pro-modellerna. AKG K712 pro är lite större och clampar mindre. Dock är jag inte speciellt förtjust i huvudbygeln då lurarna tenderar att glida ned om man rör på huvudet och surrar en del i discord tex. Verkar vara några som lider av det, medans andra inte.
Sennheiser HD 800/800S erbjuder ju enormt med plats för öronen, men då börjar det kosta slantar. Har man väldigt stora öron kanske det är värt det iallafall, vad vet jag.

Permalänk
Medlem

Har ett par HD58x sedan två år tillbaka. Hade riktigt mycket clamping force när de var helt nya men gjorde de så stora som möjligt och böjde ut bandet med tummarna. Här är en video som visar vad jag menar: https://www.youtube.com/watch?v=iNxK-NwSR5U

Efter det så har de suttit fantastiskt bra och jag kan ha på de i timmar utan att det blir obekvämt.
Jag skulle vilja påstå att jag har hyfsat stort huvud då jag har 59,6 cm på kepsar och L/XL på flexfit-kepsar om det säger dig något

Har även ett par DT 990 PRO som mina öron nuddar på insidan dock inte så mycket att det stör mig. HD58X är djupare och tar inte emot örat alls för mig.

Permalänk
Medlem

@FireRed: Riktigt bra info, tack så mycket! Det säger mig en hel del faktiskt, har ca 60 cm själv. Gött att de är djupare, lutar mot ett köp alltså!

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har Akg K1000, de kallas ibland earspeakers för att de hänger helt fritt på huvudet utanför örat utan att på nått sätt kapsla in eller röra ytterörat.
Även Jecklin hänger utanför men de har en lite mer inkapslande design men de är mycket större än "vanliga" lurar.
Jag vet däremot inte om det nytillverkas nått liknade idag men begmarknaden finns ju alltid och har man tur kan man hitta nått för under 10 000 kr men det är inga lurar som passar alla och de väsnas en hel del mot omgivningen och basen går inte så djupt pga konstruktionen så jag använde basmoduler med mina k1000 när jag var "aktiv hörlurslyssnare" så det var inget system för att det inte skulle höras till omgivningen när man lyssnade men det lär fantastiskt bra och man fick ju även vibrationskänslan i kroppen från basarna när det var djupbas i musiken.

https://www.ebay.com/itm/AKG-K1000-earspeaker-headphone-01867...
https://www.ebay.com/itm/Electrostatic-headphones-Jecklin-Flo...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.