Måste köpa färdigbyggt men ska jag vänta på Ampere? (budget 40-50k)

Permalänk

Måste köpa färdigbyggt men ska jag vänta på Ampere? (budget 40-50k)

Av olika skäl kan jag inte bygga själv denna gång och behöver råd kring färdigbyggda datorer.

Med budgeten 40-50k kan jag köpa en rätt bra dator nu. Men om jag väntar på Ampere tills färdigbyggda datorer når konsumenter, hur stor skillnad blir det i prestanda och när bör jag kunna få datorn? Säg att GTX3000 släpps i september, innan HP, Dell, Acer osv har sådant tillgängligt kanske vi är i 2021?!

Annars har jag spanat in Inet Workstation.

Visa signatur

AMD 7600X@? | RTX 3080 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daniel Raftö:

Av olika skäl kan jag inte bygga själv denna gång och behöver råd kring färdigbyggda datorer.

Med budgeten 40-50k kan jag köpa en rätt bra dator nu. Men om jag väntar på Ampere tills färdigbyggda datorer når konsumenter, hur stor skillnad blir det i prestanda och när bör jag kunna få datorn? Säg att GTX3000 släpps i september, innan HP, Dell, Acer osv har sådant tillgängligt kanske vi är i 2021?!

Annars har jag spanat in Inet Workstation.

Du kan inte plocka ihop delar och helt enkelt låta Inet sätta ihop det då. För den pengen känns det som slöseri att inte bygga eget.
Vad ska du använda datorn till är den viktigaste frågan som behöver ett svar?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel Raftö:

Av olika skäl kan jag inte bygga själv denna gång och behöver råd kring färdigbyggda datorer.

Med budgeten 40-50k kan jag köpa en rätt bra dator nu. Men om jag väntar på Ampere tills färdigbyggda datorer når konsumenter, hur stor skillnad blir det i prestanda och när bör jag kunna få datorn? Säg att GTX3000 släpps i september, innan HP, Dell, Acer osv har sådant tillgängligt kanske vi är i 2021?!

Annars har jag spanat in Inet Workstation.

Tillverkarna får tillgång till de nya korten före konsumenterna, så tror inte det är någon längre fördröjning mellan release och det att prebuilds kommer med de nya korten. Sen kan du ju som sagt beställa färdigbygt från Inet och Webhallen

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk

Vad ska datorn vara till?
Stor skillnad på en alienware Aurora eller en dell precision 7920 (Som är så sjukt trevlig att ha och jobba med om man kör en del virtualisering och större databaser och hantering av dessa (SSIS, SSAS osv))

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daniel Raftö:

Av olika skäl kan jag inte bygga själv denna gång och behöver råd kring färdigbyggda datorer.

Med budgeten 40-50k kan jag köpa en rätt bra dator nu. Men om jag väntar på Ampere tills färdigbyggda datorer når konsumenter, hur stor skillnad blir det i prestanda och när bör jag kunna få datorn? Säg att GTX3000 släpps i september, innan HP, Dell, Acer osv har sådant tillgängligt kanske vi är i 2021?!

Annars har jag spanat in Inet Workstation.

Inom 4 månader kommer Nvidia´s Ampere, AMD´s 4000 serie och för så mycket pengar som du vill ge för en dator är det smartast att vänta.

Visa signatur

Nu är sommaren här, svettig och dammig och slö och tvär.
Torteras jag av sol. Jag pustar och flåsar med stort besvär. Huden är rödbränd och svider. Svedan är värst bak på ryggen. När solen gått bort kommer myggen. Blekfeta kärringar på var strand. Är gnälliga och sura. Ungar som bråkar och kastar sand, spiller saft och glass.

Permalänk
Medlem

Behöver du en ny dator nu så köp nu, det kommer alltid finnas nya produktserier att vänta in.
När Ampere släpps så är det antagligen något nytt på gång på annat håll som kan vara intressant att vänta in. Och så fortsätter det....

Permalänk

Custom är inte ett alternativ. Det ska bli en arbetsdator men med typ ”extra allt” bara för att det är trevligt. Men om jag köper den nu för satt budget eller spenderar samma pengar på nästa generation i höst, hur stor skillnad blir det? Det är här frågan om vad jag ska ha den till måste besvaras förstår jag. Men om man inte är specifik utan generell, hur mycket mer får man för man för pengarna för en märkesdator.

Visa signatur

AMD 7600X@? | RTX 3080 |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Behöver du en ny dator nu så köp nu, det kommer alltid finnas nya produktserier att vänta in.
När Ampere släpps så är det antagligen något nytt på gång på annat håll som kan vara intressant att vänta in. Och så fortsätter det....

Det där argumentet stämmer ju dock inte om du tittar till hur det sett ut historiskt. Att endast vänta på ett nytt släpp av till exempel Intels senaste cpu'er hade ju som du säger helt klart varit rätt meningslöst sett till prestandaökningen. Men tittar man istället till när 1080 ti släptes så var ju det ett enormt kliv upp från ett gtx 1080 och ett gtx 1080 ti står sig ju bra än idag och kostade endast ca 7k vid release. Sen dess så är det två år sedan 2080 ti släptes, då hade Nvidia absolut noll konkurens och släpte ett förhållandevis rätt uselt kort sett till pris/prestanda om man jämförde med ett 1080 ti.

Nu har AMD verkligen börjat leverera på grafikkortssidan voch deras nya kort förväntas vara bra mycket bättre än ett 2080 ti, samtidigt förväntas de nya RTX-korten enligt de läckor och rykten som finns vara hästlängder bättre än tidigare kort och konkurensen med AMD kommer troligtvis tvinga ner priset. Så att säga att det alltid är något nytt på gång och därmed alltid bra läge att köpa stämmer helt en kelt inte eftersom man kan antas få en prestandaökning på ca 50% för samma pengar om bara några ynka månader och den typen av prestandaökning har vi inte sett på många många år.

Så det verkar heeelt klart värt att vänta!

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Skrivet av mr_sQuinty:

Letar ni efter nåt sånt här ? en HP så där har du märket.

https://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=14R25E...

Omen. Yes, precis så! Undrar hur den dator är spec:ad/kostar efter de nya prylarna släpps?

Skrivet av JohanFlodqvist:

..man kan antas få en prestandaökning på ca 50% för samma pengar om bara några ynka månader /../

Så det verkar heeelt klart värt att vänta!

Där är svaret jag väntat på. 50% från dagens ~50k till nästa generations ~50k.

Visa signatur

AMD 7600X@? | RTX 3080 |