Cooler Master NR 200 - SFF som ändå konkurrerar med de mer populärare chassit för en betydligt mindre peng

Permalänk
Medlem

mITX-drömmar, en resa med mindre volym med ett avlägset hopp om tystnad

Måste medge att det verkar vara en galet gedigen produkt, om än något stor.

Jag skulle vilja se en hybrid av denna och Jonsbo V8 som det var en nyhet om för ett tag sedan här på SweC (Jonsbo V8 @ SweC).

För egen del saknar jag också de lite mer stilrena "kub-ish" chassin funnits, då jag gästat ett Lian Li PC-Q04 B (Lian Li PC-Q04 B @ DuckDuckGo-bildsök) en period och varit mycket nöjd med det. Med restriktionen att det är grafikkort ur ITX-format som får nyttjas och lite andra begränsningar. Fick till slut bra temperaturer genom att byta till SFX-L PSU, Scythe Big Shuriken 3 och undervolta CPU:n för att få en behaglig ljudbild, då ljudnivå från dator är A och O för mig. Men den börjar ändå väsnas när full F@h körs, så det chassiet ligger under kniven för närvarande i förhoppning om att kunna få ned temperaturer.

Bor för närvarande i ett Silverstone Temjin "TJ08-E", hade länge föregångaren, som jag fick tag via @PaE (tack för övrigt!). Vilket är ett fantastiskt chassi i merparten av alla avseenden för min del, med en stor baksida. Första iterationen Air Penetrator (AP181) på 180mm väsnas något galet och har enbart två fasta lägen och jag var också på väg att get upp denna i jakten på annat. Men så snubblade jag över AP183 som också har PWM-styrning och omedelbar kärlek infinner sig. Detta chassiet är något stort (30.2 liter-ish), men jag hoppas Silverstone gör en ny tolkning för SFF-marknaden där AP183 nyttjas i en modell som befinner sig mellan FT03-MINI och TJ08-E.

I vanlig ordning blir det en mindre novell när jag är på det humöret, men äntligen börjar det komma genomtänkta, gedigna och framförallt prisvärda chassin för SFF-marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Som nämnts redan: Kollade du den andra videorecensionen som @Sando länkade till ovan?
https://www.youtube.com/watch?v=Boh1uxgcp_8

Där ser du att ovan så ser du att de precis klarar att klämma in en Hyper 212 i chassit, så länge man använder stålpanelen.
(ungefär 5:15 in i videon och framåt)

Hyper 212 är 158,8 mm såg jag enligt någon spec, så tornkylare upp till den höjden borde gå in. (om än inte garanterat av CM)
De nämner även att de testat Noctua U12S vilket ju tyder på att också den går in. (den är också 158 mm vill jag minnas)

Jag tror du har ganska bra chans att få in din CPU-kylare om du är OK med att köra med stålpanelen!

Jag får testa mig fram helt enkelt. I värsta fall får jag köra utan sidopanel ett tag i väntan på en AIO om min U12A inte passar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Är lite spännande att se vad folk kan göra med vissa mATX i lådan,

Tycker dom ska göra en mATX version, finns ju många fler och billigare mATX moderkort. Behöver inte vara så mycket större, typ 20mm högre bara.

@CM_Fredrik

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Kommer verkligen följa det här chassit.
Vill veta om eftermarknadskylare till grafikkort får plats
tex. Raijintek Morpheus II eller Arctic Accelero Xtreme IV.

Sen så verkar det finnas lite restriktioner på vilken 280mm rad man får plats med.
Hade velat ha in en Fractal Design Celsius bara för att minimera antal kablar.

Sen undrar jag varför det inte skulle få plats med 140mm fläktar i botten och toppen :/

Visa signatur

Error 404, System not found!

Permalänk
Medlem

Ser trevligt ut. Har svårt att bestämmas mig för vilken färg som är snyggast.

Visa signatur

Stationär: i7 870 - H55M USB3 - 8GB RAM - GEFORCE GTX 1050 Ti - 512GB SSD - 1TB HDD
Laptop: Gigabyte P34G v2 - i7 4710HQ - 8GB RAM - HD 4600/GTX 860M - 128GB mSATA SSD - 1TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabo86:

Ser trevligt ut. Har svårt att bestämmas mig för vilken färg som är snyggast.

Vit tycker jag, det är sällan som man ser sådana färger idag

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Inaktiv

Såg denna först i går. Har en Ncase M1 som jag gillar och redan börjat fundera på att skaffa denna klon, SFX nätagg och ett X570 eller B550 moderkort och flytta över systemet. Ser ut som mitt 1080Ti borde få plats till och med.

Blir att grotta ner mig lite närmare lanseringen. Har lite svårt för fronten dock.

Permalänk
Medlem

Har en Ncase M1 version 5 ( silver med fönster ) och funderar STARKT på att byta ut till denna. Helst vill jag ha en vanlig vent sida med sidofäste för fläktar, men det är omöjligt att få tag i. Gillar denna just för att du kan praktiskt taget slänga vad fan du vill på den när det kommer till kylning. Top, botten och sidofläktar. Enda lilla nackdelen är saknad av fin mesh för att motarbeta damm. Men i övrigt, wow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zutko78:

Har en Ncase M1 version 5 ( silver med fönster ) och funderar STARKT på att byta ut till denna. Helst vill jag ha en vanlig vent sida med sidofäste för fläktar, men det är omöjligt att få tag i. Gillar denna just för att du kan praktiskt taget slänga vad fan du vill på den när det kommer till kylning. Top, botten och sidofläktar. Enda lilla nackdelen är saknad av fin mesh för att motarbeta damm. Men i övrigt, wow

Borde man inte kunna köpa något tunt vettigt dammfilter och fästa själv på insidan bara?

Permalänk
Medlem

Sitter själv och är sugen på detta chassis. Det som är viktigt är att få plats till en 3.5" för lagring. NZXT H1 är/var intressant men dom har inte gjort naturligt utrymme för 3.5" så i sådana fall är man tvungen att modda. Optimum Tech på YT visare upp prestanda och NR200 blir tystare då det är bättre luftflöde och man kan sänka hastigheten på fläktarna. Så helt klart ett intressant chassis.

Permalänk

Har förbokat en, ska prova TG build med scythe fuma 2 (154.5cm) (tg max 155cm), köpte till 5 pack arctic p12 också. det tillsammans med de shroudad 5700xt, hoppas det blir bra

Permalänk
Medlem

En grej som jag inte får ihop det även fast jag inte bryr mig så pass mycket. När jag tar storleken från Inets hemsida och räknar om det till liter så får jag 20,31L. Hur fick Ali 18L?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Såg denna först i går. Har en Ncase M1 som jag gillar och redan börjat fundera på att skaffa denna klon, SFX nätagg och ett X570 eller B550 moderkort och flytta över systemet. Ser ut som mitt 1080Ti borde få plats till och med.

Blir att grotta ner mig lite närmare lanseringen. Har lite svårt för fronten dock.

Mitt RTX 2080 med Gaming X Trio kylare ska få plats (327 mm långt) så tror inte det är någon fara. Det står ju att man inte ska ha fullstora fläktar i botten bara om man har feta kort. Så jag köpte 2 x Noctua NF-A12x15 smala fläktar att ha under grafikkortet.

Skrivet av Zutko78:

Har en Ncase M1 version 5 ( silver med fönster ) och funderar STARKT på att byta ut till denna. Helst vill jag ha en vanlig vent sida med sidofäste för fläktar, men det är omöjligt att få tag i. Gillar denna just för att du kan praktiskt taget slänga vad fan du vill på den när det kommer till kylning. Top, botten och sidofläktar. Enda lilla nackdelen är saknad av fin mesh för att motarbeta damm. Men i övrigt, wow

Om du menar att det bara är NR200P som säljs i Sverige så kommer den med både glas och ventilerad stålsida så man kan välja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Mitt RTX 2080 med Gaming X Trio kylare ska få plats (327 mm långt) så tror inte det är någon fara. Det står ju att man inte ska ha fullstora fläktar i botten bara om man har feta kort. Så jag köpte 2 x Noctua NF-A12x15 smala fläktar att ha under grafikkortet.

Om du menar att det bara är NR200P som säljs i Sverige så kommer den med både glas och ventilerad stålsida så man kan välja.

Men en grej jag inte förstår, kommer NR200P med vertical GPU eller är det som NR200?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

En grej som jag inte får ihop det även fast jag inte bryr mig så pass mycket. När jag tar storleken från Inets hemsida och räknar om det till liter så får jag 20,31L. Hur fick Ali 18L?

Gissar, men skulle tro Inets mått är totallängt inklusive fötterna osv, medan de 18 litrarna räknas på själva "lådvolymen".

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Men en grej jag inte förstår, kommer NR200P med vertical GPU eller är det som NR200?

Det följer med en riserkabel i NR200P. NR200P kan man säga är det kompletta. Du får med alla tillbehör.

Citat:

Keep cool with a highly vented side panel, or look cooler with a crystal-clear tempered glass panel; both are included to satisfy performance and style preferences. Fit large graphics cards in the 3-slot capable NR200P, or utilize the two vertical cards slots with the included PCI riser to turn graphics cards and heads by making the GPU the centerpiece of the PC.

Du kan läsa om det under "Style without sacrifice" på produktsidan.

Permalänk
Medlem

Okej så jag förbokade den 15 juli men var tydligen inte tillräckligt snabb. Chattade lite med Inet kundservice idag och fick följande:

Först frågade jag om det hade kommit in några chassin alls eftersom det stod 2a november som preliminärt datum.

Sen frågade jag huruvida det fanns en chans att min förbokning var en av dessa som skickats ut och fick detta som svar.

Får se om jag skaffar ett annat chassi istället då jag tänker att november är 3 månader bort och sitter med allt annat hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Okej så jag förbokade den 15 juli men var tydligen inte tillräckligt snabb. Chattade lite med Inet kundservice idag och fick följande:

Först frågade jag om det hade kommit in några chassin alls eftersom det stod 2a november som preliminärt datum.
https://i.imgur.com/upLqVkQ.png

Sen frågade jag huruvida det fanns en chans att min förbokning var en av dessa som skickats ut och fick detta som svar.
https://i.imgur.com/JV7KFTK.png

Får se om jag skaffar ett annat chassi istället då jag tänker att november är 3 månader bort och sitter med allt annat hemma.

November (gissar att de skriver datumet fel, februari skulle vara helt sjukt) känns ju orimligt länge att behöva vänta. Gäller alltså den ÅF du handlat på eller hela Sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

November (gissar att de skriver datumet fel, februari skulle vara helt sjukt) känns ju orimligt länge att behöva vänta. Gäller alltså den ÅF du handlat på eller hela Sverige?

Ja han menade andra i elfte. Vilket står på produktsidan hos Inet. Däremot så verkar den vita finnas tillgänglig från och med den 18e september. Notera att allt detta gäller hos Inet. Jag vet att Webhallen har produktsidan uppe också men när jag kollade idag så fanns det inga datum alls där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Okej så jag förbokade den 15 juli men var tydligen inte tillräckligt snabb. Chattade lite med Inet kundservice idag och fick följande:

Först frågade jag om det hade kommit in några chassin alls eftersom det stod 2a november som preliminärt datum.
https://i.imgur.com/upLqVkQ.png

Sen frågade jag huruvida det fanns en chans att min förbokning var en av dessa som skickats ut och fick detta som svar.
https://i.imgur.com/JV7KFTK.png

Får se om jag skaffar ett annat chassi istället då jag tänker att november är 3 månader bort och sitter med allt annat hemma.

Ja det här sög verkligen, jag plockade isär burken och la ut mitt nuvarande chassi+psu till försäljning för att köpa ett nr200p som jag hade förhandsbokat idag...

Permalänk

Trodde jag skulle få ett från Inet på releasedagen idag men icke Sanice

Vi har fått svar från inköp som i sin tur har varit i kontakt med leverantör.
Chassit ligger i container och kommer att skeppas i dagarna ifrån levernatören, detta innebär tyvärr att den är cirka 1.5 månader bort från leverans.

Dold text
Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Medlem
Skrivet av aabbcc:

Ja det här sög verkligen, jag plockade isär burken och la ut mitt nuvarande chassi+psu till försäljning för att köpa ett nr200p som jag hade förhandsbokat idag...

Skrivet av PekkaJukkasson:

Trodde jag skulle få ett från Inet på releasedagen idag men icke Sanice

Vi har fått svar från inköp som i sin tur har varit i kontakt med leverantör.
Chassit ligger i container och kommer att skeppas i dagarna ifrån levernatören, detta innebär tyvärr att den är cirka 1.5 månader bort från leverans.

Dold text

Känner lite samma. Under gårdagen satte jag dock in mina nya snabbare minnen och nya moderkortet i stora burken. Då är iaf Windows och bös installerat och färdigt sen när jag får tag på ett NR200P.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PekkaJukkasson:

Trodde jag skulle få ett från Inet på releasedagen idag men icke Sanice

Vi har fått svar från inköp som i sin tur har varit i kontakt med leverantör.
Chassit ligger i container och kommer att skeppas i dagarna ifrån levernatören, detta innebär tyvärr att den är cirka 1.5 månader bort från leverans.

Dold text

Stod det 7 Aug när du förhandsboka? Enligt inet så ska datum automatiskt ändras när alla som ska komma in blivit uppbokade..

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk

@majje: När jag bokade stod det bara "release 2020-08-07" och när jag tittar i orderstatus står det "förväntad leveransdag 2020-08-07". Hade ingen aning att det skulle bli mer än en månad försenat förrän jag fick svar på mailet jag skickade till Inet.

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Medlem

Jag bokade samma dag Inet la upp och fick även mailet från dem igår där de bekräftar att de precis skickats från leverantören. Så "mitt" chassi har en lång båttur som väntar i en container då.

Men men jag är van att vänta, har även köpt lite custom nätaggskablar från ensourced.net och de är inne på dag 12 och är förväntade levereras om 13 dagar från idag.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av unreal_is_back:

Har förbokat en, ska prova TG build med scythe fuma 2 (154.5cm) (tg max 155cm), köpte till 5 pack arctic p12 också. det tillsammans med de shroudad 5700xt, hoppas det blir bra

Får man fråga vart du köpte dina pack med arctic p12?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Får man fråga vart du köpte dina pack med arctic p12?

Proshop

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av majje:

Tack!

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Skrivet av Sando:

Jag förstår mig faktiskt inte riktigt på det här valet ur konsumentsynpunkt. De flesta vet ju nog vilken panel de vill ha, och om de vill ha en riser-kabel... dumt då att bundla ihop allt om man ändå inte kan använda dem tillsammans.

På tal om mATX:

NR200(P) verkar alltså kunna ta mATX-moderkort upp till 244mm x 226mm, vilket innebär att de flesta, speciellt high end, faller bort. Här finns en lista (på kinesiska) över kompatibla moderkort: https://imgur.com/a/K4lEmpa#xlMDHpM

Tyvärr är de flesta inte tillgängliga i europa, men det finns några intressanta där. T.ex. så verkar det som att man får in ett Gigabyte B450M DS3H: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4892911

Som jag ser det är den stora fördelen med mATX att man får ner priset lite, och att man kan få in 4 ram-slots. Det där är inget high-end moderkort direkt, men det räcker bra för 3700X med PBO aktiverat, och kostar typ 500kr mindre än de billigaste ITX-moderkorten.

TA DETTA MED EN STOR NYPA SALT!

Personligen tycker jag det är klockrent att delarna är bundlade och man "får" risern på köpet. Tror även NR200 med endast stålpanel hittar till Sverige i framtiden.

Såg en kinesisk review och hajade verkligen till när mATX 244x226 kom upp, inget jag sett i någon form från tillverkaren själva. Tänkte själva satsa på en B550 bräda och det verkar finnas flera brädor som borde vara lämpliga(?) tillgängliga i Sverige.

Hos Gigabyte B550M S2H och B550M GAMING (även B550M H finns hos enstaka återförsäljare)

Samt Asrock B550M-HDV

Nu följer lång väntan tills Inet får in fler chassin...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hopppasdefunkar:

Personligen tycker jag det är klockrent att delarna är bundlade och man "får" risern på köpet. Tror även NR200 med endast stålpanel hittar till Sverige i framtiden.

Såg en kinesisk review och hajade verkligen till när mATX 244x226 kom upp, inget jag sett i någon form från tillverkaren själva. Tänkte själva satsa på en B550 bräda och det verkar finnas flera brädor som borde vara lämpliga(?) tillgängliga i Sverige.

Hos Gigabyte B550M S2H och B550M GAMING (även B550M H finns hos enstaka återförsäljare)

Samt Asrock B550M-HDV

Nu följer lång väntan tills Inet får in fler chassin...

Rätt ny här men vad är fördelenmed att köra med en matx?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE