Permalänk
Medlem

8GB till 16GB RAM

Halloj,

funderar på att införskaffa mig 8 extra GB Ram men jag undrar om det verkligen kommer göra mig gott mot gaming alls eller om jag bara borde behålla pengarna. Vet att många sjter rekommenderar 16 men vet inte vilket spel som skulle behöva det alls.

Tack I förhand.

Permalänk
Medlem

Förslagsvis förtydligar du lite med vilka spel du spelar eller planerar att spela, och hur ditt system ser ut i övrigt.

Vill du ha vettig hjälp får du också se till att de som hjälper inte behöver basera sina svar på gissningar.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

som @twit skriver så är det svårt att svara på om vi inte vet vad du spelar eller hur det övriga systemet ser ut, men generellt så kan det göra en bra skillnad. enklast är ju att du kollar hur mkt RAM som används idag av datorn när du spelar osv, då ser du om du behöver det eller inte.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Vad du spelar spelar enorm roll som flera andra redan sagt.
Kör du MMORPG/ARPG och liknande lär det göra mycket. Såna spel tar ofta 4GB+ och har du för lite så får du vänta på att den laddar saker från hårddisken hela tiden. Så istället för att byta zon i diablo3 på 1 sekund så kanske du behöver 5 sekunder.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Hedersmedlem

Skulle absolut rekommendera 16 GB, men frågan är vad du har för dator i övrigt. Beroende på vad du har kanske det inte ens är lönt att slänga några hundringar på att stoppa i mer RAM.

Att bara ha 8 GB RAM, särskilt om man inte har särskilt mycket videominne, gör att datorn kommer vara mer benägen till stutters i krävande spel, men det är ingen natt/dag-skillnad vi pratar om om man tittar på FPS.

Lite bra info här: https://www.techspot.com/article/1770-how-much-ram-pc-gaming/