Veckans fråga: Vilken är den bästa versionen av Windows?

Permalänk
Medlem

Windows 7 i all ära, stabilt, snygg och inget kladd i diverse menyer o.s.v.
Windows 10 även det stabilt har haft ytterst få blåskärmar och de mesta funkar "out of the box", dock en aning röriga menyer/inställningar.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Win 98>XP>>>>windows 7

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Medlem

Helt klart XP
+ Låga krav på HW
+ Tillräckligt användbart grafiskt gränssnitt
+ Någorlunda logiskt om man vill gå in och ändra/pilla
+ Sista OS:et innan MS började med en massa dumheter i bakgrunden
* Tex möjligt att montera en annan dators C: och browsa runt (bra för recovery)
+ Möjlighet att backa upp aktiveringen och göra en ominstallation utan att behöva (åter)aktivera Windows

- (minus) Osäkert då det inte får fler säkerhetsuppdateringar

OCH:
Var inte Madonna med och gjorde reklam för lanseringen way back when?

Permalänk
Medlem

Skulle vilja säga W10, men dom gör det svårt med deras absolut odugliga gränssnitt för inställningar som bokstavligt talat bara döljer den mer kompetenta kontrollpanelen....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Vista fullt patchat var ganska likt W7, men det tog en jävla tid att patcha det.
Tror många minns XP via något Rosa töcken, när grafiken kraschade i XP vara det bara att starta om datorn, något man fick göra ganska ofta, när grafiken kraschade i Vista, startades bara grafikrutinen om igen.
Med XP behövde man också blåsa om datorn då och då, Vista degenererade inte alls lika snabbt.
Vista var ett mycket stabilare OS.

Visst var det ett rosa töcken!!!!

Skämt o sido; XP var den sista Windows versionen där man hade koll på alla processer som kördes och kunde stänga av/ta bort sådant man inte ville ha. MS hade helt enkelt inte börjat bry som om vad som fanns "under huven". De senare versionerna kör en massa saker som man inte har en aning om, och stjäl CPU/RAM/IO/nätverk gör de, inte kul för mina lite äldre system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Njae, framförallt Windows Server 2003 och 2008 fick en liten publik i form av entusiaster som körde det på "vanliga" datorer. (Det var ett alternativ som lät en köra ett modernt och up-to-date Windows men som inte var Vista.)
På senare tid är det nog extremt ovanligt däremot så därför listade vi alla versioner (2003, 2008, 2012, 2016 och 2019) som ett gemensamt svar bara.

Det står ju förvisso inte någonstans att det ska vara för användning på desktop i frågeställningen och då kan man ju tycka att en Windows Server-version har varit bäst. Men det är ju fortfarande konstigt att klumpa samman allihopa.

Vilken version av Windows var bäst?

Svar: Windows

Skulle vara kul att veta varför man tycker att Vista är sunkigt men Windows Server 2008 är okej som bygger på samma kodbas. Finns det faktiskt någon legitim anledning mer än att man tycker att det är coolt?

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Fanns folk som gillade ME, tro det eller ej. Minns en kompis vid tidpunkten som älskade ME. Vid tidpunkten valde många antingen 95/98 eller Windows 2000. Detta innan XP släpptes. Och han var långt ifrån ensam.

Ok, jag hade ständiga blåskärmar och då är jag ändå ganska datorkunnig, min första dator hade DOS. Men det kanske fanns en fix vad vet jag.
Fick aldrig till det iaf, XP löste ju det, Vista blev sedan ett nerköp men OK vid SP2.
Sedan 8.1 har det varit stabilt för mig så därför får 10:an min röst. Smaken är som.

Permalänk
Medlem

De enda versionerna jag inte använt är nog vista och windows 8 (det började iofs med win 3.11 då amigan hängde med väldigt länge). Tycker att nästan samtliga iterationer har förbättrat föregående bara de fått hänga med länge nog (minns dock som många andra här att me var skit). Blir nog mest glad av att tänka på windows 2000 då det kändes kul att få en konsumentversion av NT och lattja med. Det fick hänga med till XP blev ok efter något SP (minns inte vilket) och det hade jag tills jag fick tag på windows 7 licenser via MSDNAA. Med detta sagt är windows 10 ok då jag mer eller mindre har tröttnat på allt pill med register och dylikt. Jag känner mig dock lite vilse bland inställningaran ibland men det funkar adekvat och med nya linux kärnan är det till och med lite spännande.

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem

W7 Ultimate, tätt följt av W2000, sedan XP och 95 osr2.
W7 och W2000 var de OS som för min del krävde allra minst konfiguration "out of the box". (Hit räknas inte drivrutiner, utan inställningar).

W10Pro till råga på allt, är från mina erfarenheter det absolut sämsta på denna bit. När man måste in i registret och ta över rättigheter för simpla inställningar som borde finnas i kontrollpanelen... Då är något fel. Vill jag ha ett "surfplatte-OS" så köper jag en "surplatta".

Permalänk
Medlem

Jag röstar på Windows 2000. Det var den första "NT"-versionen som faktiskt fungerade felfritt, och dessutom riktigt bra för det mesta. Jag jobbade med tech support då det begav sig och det var ovanligt med allvarliga problem med Win2K. Bonus är ypperliga SQL Server 2000 som jag jobbade otaliga timmar med - den var riktigt trevlig och är troligtvis mitt favoritprogram från MS.

På det privata planet är det delat mellan XP och Windows 7. Jag hatade hur XP såg ut, men det gick ju att fixa så.. Det var stabilt och höll i många år för min del. Windows 7 gillade jag skarpt, det var snyggt och fräscht, och kändes riktigt modernt när det kom. I mitt tycke den sista bra Windows vi haft. Windows 10 funkar fint när den funkar fint, men den har så himla många nackdelar så jag vill inte kalla den för "bra".

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Tycker Windows har blivit bättre och stabilare för varje version så för mig är Windows 10 bäst. Windows 7 var ett stort steg från XP i stabilitet och utseende. XP är det OS som jag kört längst tid och "växt upp med" så jag gillar det av nostalgiska skäl.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

2000> XP > 7 > 10 = 95 > 3.11 > 98 , det var bättre förr när det faktiskt gick att konfigurera windows som os på nått vettigt sätt. Ska villigt erkänna att jag saknar både 2000 och XP skarpt. 7 & 10 har gjort mig mer och mer irriterad över att jag inte tagit tag i att lära mig Linux tidigare ...

Permalänk
Medlem

Windows XP. Stabilt och lätt att hitta och ändra inställningar.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Den bästa MS Windows är den som håller sig borta från min dator ... :-þ

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

11 personer har alltså röstat på Windows ME. Jag är förvirrad.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Novdid:

11 personer har alltså röstat på Windows ME. Jag är förvirrad.

Mer förvirrad över att 175 personer har röstat på XP

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Novdid:

11 personer har alltså röstat på Windows ME. Jag är förvirrad.

Någon kanske genuint känner för att rösta på det, men jag misstänker att det är en del troll

Permalänk
Medlem

Windows 2000 alla dagar i veckan.
Tråkiga med denna omröstning är väll att majoriteten av de som röstar aldrig ens har använt något innan XP.

Visa signatur

AMD Ryzen™ 7 3800XT | Corsair H-100 | Corsair 32GB | Asus PRIME X370-PRO | Asus Geforce GTX 1070 TI ROG Strix | Samsung 970 1TB | Corsair RM750x PSU | Asus Strix SOAR | Win10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Vad jag minns med ett leende var Microsoft Bob
Windows fram till 3.11 minns jag även.
Windows 95 kändes revolutionerande när den kom och Windows 98 som ansågs väldigt bloatat då en installation krävde hela 250mb om jag minns rätt vilket var enormt mycket då.
Jag minns även när XP lanserades och Microsoft besökte de flesta städer med turné-bussar, jag inte kan minnas en mer påkostad lansering än XP, det var tidningar, TV, besök på företag, turné-bussar, reklam på bussar osv det var överallt.
Men om jag ska svara på vilken jag anser varit bäst så väger det mellan Windows 7 eller 3.11

Permalänk
Medlem

Har för mig man gjorde om en del fundamentala grejer i XP SP2 och att folk med hyfsat bra datorer inte var speciellt brydda men för mig som bara hade stoppat in massa RAM tillsammans gammal Katmai P3:a märkte rejält prestandatapp. Gick ett tag att stanna kvar på SP1 men en del nya program började till slut kräva SP2 så då var det bara att bita i det sura.

Min favvo var 8.1 Update 1 (absolut inte 8.0 eller 8.1 utan update 1). Var solitt medan Windows 10 gick genom några konstiga första faser. Nu kan jag lugnt köra vidare på win 10. Hoppas jag aldrig behöver formatera dock, så mycket inställningar o tredjepartsappar jag dragit på mig.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

1. Windows 98
2. Windows 8.1
3. Windows 95
4. Windows XP

Windows Vista är det sämsta av alla.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

11 personer har alltså röstat på Windows ME. Jag är förvirrad.

Me also, har kört alla versioner sen 3.1, men ME körde jag aldrig.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

För mig som gammräv så måste jag säga att hoppet från DOS 6.2 och windows 3.11 till windows 95 var helt fantastiskt. Datorn kunde knappt hantera det, men det löste man genom dualboot med DOS för spel som gick via DOS och windows 95 för spel som bara gick genom windows 95.

Permalänk
Medlem

Min favorit var Win 98 med utbytt fönsterhanterare. Men visst är nyare Windowsversioner i NT-familjen betydligt bättre och stabilare, men Win 98 körde jag som tonåring och det är nostalgi för mig

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Win 98 är nog versionen som ställt till minst problem för mig.

Permalänk
Avstängd

Jag verkar höra till en minoritet men jag har alltid gillat senaste versionen bäst. Till och med Me och Vista när de var nya. Det har förstås hänt att de har varit aningen struliga i början, framför allt Vista men också XP var rätt trasigt när de släpptes, men det löste sig ganska snabbt. Med nostalgiglasögonen på så tror jag att XP mediacenter edition är det som jag minns som roligast även om förändringarna i vanliga XP var en stor grej när det kom. Kan bero på att jag alltid tyckte XP såg ut som skit i standard med grön blått tema. Men när Longhorn betan kom så hoppade jag på den direkt. Bäst utan att ta hänsyn till nostalgi är förstås tian. Stabilt och modernt.

Skrivet av anon5930:

Många högljudda pingvinkrigare på forumet idag tyvärr. Windows 10 är inte så hatad som denna minoritet vill få det att framstå.

Men även 10an har sina brister. Men det har ju även alla andra OS med. Skulle väl vara Workbench då, måste säga att med tanke på dess ålder är det något av det mest facinerande i OS-väg jag personligen sett.

Det låter som om du borde testa TempleOS. Eller i alla fall läsa lite om det och kolla in det på Youtube. Helknäppa idéer men väldigt smart samtidigt.

Permalänk

Jag röstade på Windows 10 men min nuvarande dator är bättre än de datorer jag använde när jag hade äldre Windows-versioner så det är ju mycket hårdvarans förtjänst också.

Jag minns att steget från 3.1 till 95 var stort som liten, då fick man en "multimedia dator" och datorn var utrustad med en CD-Rom, en livsfarlig laserprodukt som barnen absolut inte fick montera själv.

Visa signatur

Alfred E. Neuman

Permalänk
Inaktiv

Finns väl någon tysk snubbe som gör egna uppdateringar till Win 2000 fortfarande?

Tråkiga svaret är att senaste är det bästa. Saknar dock "gamla" Windows, kör med classic shell emellanåt. Man får pilla bort en massa fluff från Win 10 om man vill ha en clean experience.

Permalänk
Medlem

Måste säga Win 95, enbart för den stora skillnaden att gå från Win 3.11 till Win 95. Var som natt och dag tyckte jag.

Visa signatur

| AMD R9 3900X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | Palit Jetstream 2070 Super | 16GB DDR4 | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Röstade på XP. Det tillförde otroligt mycket under ytan. Lite same som win2000 faktiskt som var före men hade mer strul med program/drivrutiner som ej funkade. Som man inte fullt ut bör lasta MS för.

Visa signatur