Veckans fråga: Vilken är den bästa versionen av Windows?

Permalänk
Medlem

1. Windows 10 Pro (Otroligt lite problem)
2. Windows 7 Ent
3. Windows 2000 Pro
Vista får en hedersplats då jag gillade det men det krävde nästan 4GB vilket var ganska mycket på den tiden. Hade man en bra dator så var det väldigt sällan problem med det.

ME måste ju vara det sämsta av alla jag testat. Aldrig fått så mycket blåskärmar i rad.
3.1 använde jag men var då liten och inte insatt i allt så var först Win 95 som jag faktiskt använde.
Har även installerat hela Win 95 från disketter en gång i tiden

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Rekordmedlem

Fick bli 2000 för det innebar det största lyftet mot tidigare versioner i winhistorien, 98, 98se och ME var ju de värsta versionerna någonsin i fråga om stabilitet (har dock inte använt BOB) så när 2000 kom och man slapp ominstallera varje månad var det en fröjd som MS inte har kunnat upprepa sedan dess. Annars hade det stått mellan XP och 7.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Windows 10 är den klart bästa, Windows XP är den som fick oss att lämna DOS.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Måste säga att jag ändå är lite förvånad över att så många svarar Windows 10. Inte för att jag själv tycker att det är dåligt på något sätt (tvärt om, har aldrig haft problem med det).

Men jag trodde nog att det skulle vara betydligt fler som hoppade på XP/7 tåget. I alla fall att döma av vad man brukar läsa både på forumet här på Swec och på andra ställen. (Kanske att en del inte riktigt läser frågan och bara klickar på det de använder just nu iofs.)

Det kan ju också delvis vara ett tecken på det gamla vanliga fenomenet att de som är negativt inställda till något är mer högljudda än de som är nöjda.

Permalänk
Inaktiv

1. Windows 10
2. Windows 95 OSR2/98
3. Windows 3.x

Windows 10 är det bästa OSet av de alla. 3.x och 95 OSR2 / 98 är mer av nostalgiska skäl. 3.x första Windows OS'et jag använt och när det äntligen blev en, då, modern dator hemma var det med Win95 OSR2 och strax därerfter 98.

Föredrog Linux över XP på tiden det begav sig, var aldrig överrens med XP, även om man förlorade alla spel. Windows 2000 använde jag så lite och Windows 7 åldrades fort. Men de har alla en plats.

Enda genuint dåliga version som släppts och folk faktiskt använt är ME i mitt tycke. Vista blev bra med Service Packs. Likaså Windows 8 i och med 8.1, föredrar 8.1 över 7an personligen.

Permalänk
Medlem

10 ofc.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

7 är bäst, inget snack. 10 gjorde för mycket dumheter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av UndaC:

Måste säga att jag ändå är lite förvånad över att så många svarar Windows 10. Inte för att jag själv tycker att det är dåligt på något sätt (tvärt om, har aldrig haft problem med det).

Men jag trodde nog att det skulle vara betydligt fler som hoppade på XP/7 tåget. I alla fall att döma av vad man brukar läsa både på forumet här på Swec och på andra ställen. (Kanske att en del inte riktigt läser frågan och bara klickar på det de använder just nu iofs.)

Många högljudda pingvinkrigare på forumet idag tyvärr. Windows 10 är inte så hatad som denna minoritet vill få det att framstå.

Men även 10an har sina brister. Men det har ju även alla andra OS med. Skulle väl vara Workbench då, måste säga att med tanke på dess ålder är det något av det mest facinerande i OS-väg jag personligen sett.

Permalänk
Medlem

Får nog skriva 7:an pga funktionaliteten och lättheten att hitta i.
Saknar t.ex nätverksträdet i 10:an, jävligt irriterande då man lätt i hemnätverket kunde se allt o alla.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Hedersmedlem

Det är svårt att säga "bästa". Egentligen är Windows 10 den bästa versionen av Windows om man tittar på vad man ska använda idag. Det är den enda versionen (förutom Windows 8.1) som får kontinuerliga säkerhetsuppdateringar och därmed är säker att använda på Internet. Samtidigt så är Windows 10 sämst på grund av allt skräp som finns i operativsystemet, med telemetri hit och dit, samt en massa funktioner som Microsoft tvingar på dig, samt den ännu halvfärdiga övergången till Metro-gränssnitt. Windows 10 hade varit en mycket bättre produkt om det var mer avskalat och färdigt, och det är egentligen bara bäst i brist på bättre, så det kändes inte rätt att välja det som svarsalternativ i pollen.

Det finns ju annars många olika versioner av Windows som man kan säga är väldigt bra på olika sätt, bl.a. Windows Vista som introducerade UAC och en ny drivrutinsmodell, Windows NT4 som kombinerade Windows 95:s GUI med Windows NT-kärnan, Windows 95 som introducerade ett bättre GUI till windows, etc, och Windows 98 SE som fulländade den upplevelsen. Och så klart Windows XP som vart en riktig långkörare.

Windows 98 SE var det nära att jag valde också, bara på grund av hur den fulländade "DOS-windows"-upplevelsen, men det var ändå rent objektivt ett omodernt operativsystem utan de skyddsmekanismer som gör ett modernt OS stabilt idag, så det gick bort.

Men om jag ska välja bara en enda version av Windows, så måste det ändå bli Windows 2000, föregångaren till Windows XP, på grund av att den introducerade Active Directory i ett klient-OS, något som fortfarande är grunden till de flesta företagsnätverk idag, även om fler och fler väljer att gå från detta. Jag råder dock ingen att köra Windows 2000 idag på en dator ansluten till Internet.

Permalänk
Medlem

Omvänd omröstning

Jag hade gärna sett en omvänd variant av denna omröstning. Vilken är den sämsta Windows versionen?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av UndaC:

Måste säga att jag ändå är lite förvånad över att så många svarar Windows 10. Inte för att jag själv tycker att det är dåligt på något sätt (tvärt om, har aldrig haft problem med det).

Men jag trodde nog att det skulle vara betydligt fler som hoppade på XP/7 tåget. I alla fall att döma av vad man brukar läsa både på forumet här på Swec och på andra ställen. (Kanske att en del inte riktigt läser frågan och bara klickar på det de använder just nu iofs.)

Windows 10 är klart bättre än Windows 8.1, och detta är de enda två OS man kan använda på en dator idag om man inte ska köra ett retro-OS som inte får säkerhetsuppdateringar. På det sättet är Win10 "bäst". Tror det är många som resonerar så, snarare än den riktiga frågan "vilket gillade man mest när det var nytt".

Man får också tänka på att många på forumet inte ens var födda när många av dessa OS-versioner var aktuella.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ZertezX:

Jag hade gärna sett en omvänd variant av denna omröstning. Vilken är den sämsta Windows versionen?

Windows ME. Att ta bort DOS-kompatibiliteten är ju att ta bort operativsystemets stora styrka jämfört med NT-versionerna, nämligen kompatibilitet med gamla spel, DOS-program och liknande. Utan DOS-kompatibiliteten är det bara ett DOS-baserat Windows med alla nackdelarna utan fördelarna. Då kan man lika gärna köra 98SE för kompatibiliteten, eller 2000 för NT-kärnan.

Permalänk
Hjälpsam

Gillade Vista men MS borde gjort två saker.

  1. Standardversionen borde varit på 64 bitar.

  2. Om man hade klen hårdvara, borde det installerats en slimmad version av Vista, där man skalat bort det mesta av lullullet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem

Windows 2000 är det jag spenderat mest tid med för att experimentera, testa och optimera. Blir fortfarande glad när jag ser det starta upp... och man kan vara glad ganska länge för det tar en evig tid att starta

Windows 7 gillar jag för att det fungerar utan att lägga sig i för mycket. Har kört samma installation sen 2011 på en dator som använts väldigt mycket och den är fortfarande krångelfri och snabb. Imponerande!

Windows 10 står jag ut med... men utan varmare känslor. Funkar för det mesta men en del saker är på tok för omständiga och svårhittade numera.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ratatosk:

Gillade Vista men MS borde gjort två saker.

  1. Standardversionen borde varit på 64 bitar.

  2. Om man hade klen hårdvara, borde det installerats en Lite-version av Vista, där man skalat bort det mesta av lullullet.

Vista har ju fått ett extremt dåligt rykte för att det förinstallerades på datorer som inte hade resurser att köra det, samt alla inkörningsproblem med UAC och liknande, något som egentligen inte är annorlunda på Windows 7, men det är ju typ ingen som klarar på UAC i Win7...

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Måste säga att jag ändå är lite förvånad över att så många svarar Windows 10. Inte för att jag själv tycker att det är dåligt på något sätt (tvärt om, har aldrig haft problem med det).

Men jag trodde nog att det skulle vara betydligt fler som hoppade på XP/7 tåget. I alla fall att döma av vad man brukar läsa både på forumet här på Swec och på andra ställen. (Kanske att en del inte riktigt läser frågan och bara klickar på det de använder just nu iofs.)

Jag vet inte om siffrorna ändrats sedan du skrev men just nu har XP+7 ungefär lika många röster som 10 (strax över 40%). Att 10 inte ens har över 50% trots att det är nyast tycker jag ändå indikerar att det inte är så omtyckt.

Felanvänt ord
Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Medlem

XP är det jag använt längst men w10 är ändå favoriten. Gillade w7 men efter att w10 släpptes och fick sina uppdateringar så det blev stabilt så blev det ett givet val.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X | MSI GeForce RTX 4070 12GB VENTUS 3X OC | MSI MPG B550 | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Samsung 970 EVO m.2 1 TB | Samsung 860 EVO 250 GB | Toshiba P300 2TB | Sabaj DA3 | Sennheiser HD 490 Pro

Permalänk
Medlem

Windows 10

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av lambdan:

XP x64 verkar ha varit väldigt opopulärt.

Det känns ganska naturligt ändå:
Det marknadsfördes ju inte av MS i nämnvärd utsträckning och hade obefintligt drivrutinsstöd ett långt tag och ingen mjukvara var anpassad för det.
Och dessutom fanns det inte i en Home-version.
Till råga på allt släpptes aldrig SP3 till x64 så man var fast med SP2.

När det väl började finnas tillräckligt med stöd för det hade Windows Vista (som släpptes nästan exakt ett år efter xp x64) redan lanserats.

Jag körde det själv lite precis vid lansering och det kändes mest bara som en sämre version av vanliga XP.
Men klart, körde man tillräckligt många saker samtidigt som käkade RAM så fanns det ju en uppenbar fördel där.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Har haft, win 9.X, XP, Vista, 8.1 och ME, nu har jag 10 förstås.

Att någon ens röstat på ME måste vara feltryck som redan nämnts.
Det var ett virus hela det operativsystemet med ständiga blåskärmar för den som inte vet.

Jag tycker faktiskt 10:an är bästa hittills, väldigt lik 8.1 i mitt tycke men bättre.
Har aldrig testat Win 7 dock.

Permalänk
Inaktiv

Förstår inte hur många kan rösta på XP. Det var ju skräp i stort sett från början till slut. Det var bara minst skräp ett tag (fram till runt 8-12 månader efter Vista kom).
2000 Pro var totalt överlägset. Ångrar att jag körde XP från ~05-06 tills Vista blev stabilt

Permalänk
Medlem

Bäst och bäst, men jag valde XP. Den ger mig nostalgitrippar utan dess like. Att få se där den gräsbeklädda kullen som bakgrundsbild när installationen var färdig var som att få en tonårsorgasm när man kom från Win 98.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Therpid:

Har haft, win 9.X, XP, Vista, 8.1 och ME, nu har jag 10 förstås.

Att någon ens röstat på ME måste vara feltryck som redan nämnts.
Det var ett virus hela det operativsystemet med ständiga blåskärmar för den som inte vet.

Jag tycker faktiskt 10:an är bästa hittills, väldigt lik 8.1 i mitt tycke men bättre.
Har aldrig testat Win 7 dock.

Fanns folk som gillade ME, tro det eller ej. Minns en kompis vid tidpunkten som älskade ME. Vid tidpunkten valde många antingen 95/98 eller Windows 2000. Detta innan XP släpptes. Och han var långt ifrån ensam.

Sedan följde ME med datorer som såldes vid tidpunkten, så många satt med ME utan att själva aktivt valt just ME eller vetat varför man bör undvika just den versionen.

Permalänk
Medlem

Windows 8 med Classic Shell.
Alltså ganska likt Windows 7 (som jag hoppade över helt).

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Varför fick inte Windows 99 vara med?

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem

43 % @ w10
Helt sjukt, förstår inte hur man kan föredra det över w7.

Mängden bloatware och övervakning bara exploderade i och med w10 ju.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hakd:

43 % @ w10
Helt sjukt, förstår inte hur man kan föredra det över w7.

Mängden bloatware och övervakning bara exploderade i och med w10 ju.

Windows 7 är segt och känns gammalt i jämförelse med Windows 10. Håller dock med om problemen med Windows 10

Permalänk

Windows 7 tog jag helhjärtat till mig redan som betatestare. Det fanns särskilt under betaperioden en hel del kompatibilitetsproblem med diverse spel men det löstes löpande i rätt bra takt.

Kanske va det särskilt övergången från Windows XP till Windows 7 som gjorde det hela så fantastiskt. Det kändes så fräscht och stilrent. Hade inga direkt problem med operativet.

Windows 10 numera är ju också bra och det finns förstås saker i Windows 10 som ej fanns i Windows 7 som är bra, men samtidigt ogillar jag fortfarande en hel del grejer. Kanske framförallt är det så spretigt med inställningar. Det finns både "Windows Settings" och goda gamla kontrollpanelen. Varför kunde inte dessa slås ihop? Jag gillar överlag inte heller det nya "app"-utseendet. Det är som design för många hemsidor nuförtiden, det är har gått för långt mot minimalism. Det ser bara platt, tomt och tråkigt ut. Det saknar charm och personlighet.

Permalänk
Medlem

Windows 8.1, utan tvekan. Jag sörjer dagen jag måste lämna det.

XP hade väl fler säkerhetsproblem när det kom och tog väl flera Service Pack innan de fixade det? Nästan lika illa som Vista, men Vistas rykte satt i längre. Windows 7 är Windows Vista, men lite fulare.