JEDEC spikar specifikationen för DDR5

Permalänk
Melding Plague

JEDEC spikar specifikationen för DDR5

Den färdigställda DDR5-specifikationen dubblerar både hastighet och lagringsdensitet, och spänningsreglering flyttar in på minnet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt när man uppgraderar nästa gång.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Rekordmedlem

Det blir bra detta, då kan man få dubbla kanaler med endast en 128 Gbyte pinne så att man slipper offra minnesplatser för att få upp farten och det är ju väldigt trevligt för små moderkort med bara 2 minnesplatser att man ändå kan få på 256 Gbyte ram, eller en ännu mindre formfaktor med bara en plats men som kan köra dubbelkanal och 128 Gbyte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Blir perfekt med uppgradering då

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Avstängd

Med DDR5-minnen blir det äntligen en själv som kommer pissa på 4K-videoredigering istället för tvärtom!

Btw, någon som vet hur (o)sannolikt det blir att Ryzen 4000-serien kommer med stöd för DDR5 och moderkort därtill?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

någon som vet hur sannolikt det blir att Ryzen 4000-serien kommer med stöd för DDR5 och moderkort därtill?

0%. Lär dröja till ~2022 innan vanliga konsumentprodukter får DDR5.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X | RTX 3070 | 32GB

Permalänk
Medlem

Vill ha ett DDR4/DDR5 Asrock specialmoderkort att göra övergången med hahaha

Permalänk
Medlem

Många femmor i AMDs nästa socket och moderkort...
AM5
DDR5
PCIe5

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Många femmor i AMDs nästa socket och moderkort...
AM5
DDR5
PCIe5

2^5 kärnor?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AplAy:

Med DDR5-minnen blir det äntligen en själv som kommer pissa på 4K-videoredigering istället för tvärtom!

Btw, någon som vet hur (o)sannolikt det blir att Ryzen 4000-serien kommer med stöd för DDR5 och moderkort därtill?

4000 serien finns ju att köpa idag...
Att de släpper en omarbetad version som även stödjer DDR5 är osannolikt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Urk, blev nyfiken på deras chip-interna ECC, om det var tänkt att chippen skulle kunna ge nån feedback om korrigerade fel precis som dagens ECC-minnen gör, men det tog ju tvärstopp: DDR5 SDRAM specification, Available for purchase: $369.00

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

4000 serien finns ju att köpa idag...
Att de släpper en omarbetad version som även stödjer DDR5 är osannolikt.

Va? Ryzen 4000-serien med Zen 3 går att köpa redan? Jag menar INTE DDR4!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AplAy:

Va? Ryzen 4000-serien med Zen 3 går att köpa redan? Jag menar INTE DDR4!

4000 serien finns ute men inte Zen 3. Tex i Asus Zenbooks >
https://www.asus.com/se/Laptops/ASUS-ZenBook-14-UM425IA/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu:

Urk, blev nyfiken på deras chip-interna ECC, om det var tänkt att chippen skulle kunna ge nån feedback om korrigerade fel precis som dagens ECC-minnen gör, men det tog ju tvärstopp: DDR5 SDRAM specification, Available for purchase: $369.00

Inte precis som dagens ECC-minnen.
Single-bit errors hanteras direkt, det är närmast en nödvändighet med tanke på de chip densiteter, och korresponderande bit-error rate, som förväntas.

Citat:

"On-die error correction code (ECC)3 and error check and scrub (ECS), which were first to be adopted in DDR5, also allow for more reliable technology node scaling by correcting single bit errors internally. Therefore, it is expected to contribute to further cost reduction in the future. ECS records the DRAM defects and provides the error counts to the host, thereby increasing transparency and enhancing the reliability, availability, and serviceability (RAS) function of the server system."

Det kommer fortfarande att tillverkas ECC-DIMMar, med ett extra chip per 32-bitars kanal.

Realistiskt borde det innebära bättre resistans mot bit-errors än vad vanliga DDR4-DIMMar erbjuder, men om du VERKLIGEN behöver maximalt effektiv ECC så kommer special DIMMar för ändamålet fortfarande att erbjudas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

4000 serien finns ute men inte Zen 3. Tex i Asus Zenbooks >
https://www.asus.com/se/Laptops/ASUS-ZenBook-14-UM425IA/

Då räknas det ju inte?! Marknadsföringsetiketter kontra faktisk inbyggd NY teknologi!

Btw är bärbara datorer usch å bä i min värld!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Många femmor i AMDs nästa socket och moderkort...
AM5
DDR5
PCIe5

...5nm

Lansering 5:e maj 2022?

Permalänk
Medlem

Ser ju bra ut dethär Verkar bli ett större kliv än mellan DDR3 och DDR4.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

4000 serien finns ute men inte Zen 3. Tex i Asus Zenbooks >
https://www.asus.com/se/Laptops/ASUS-ZenBook-14-UM425IA/

Men den mobila versionen av 4000-serien ligger alltid en generation efter desktop. Alltså är den Zen 2 och inte Zen 3. Därför blir ditt inlägg inte direkt givande när personen uppenbarligen menar de kommande Zen 3 processorerna.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd

Alltså... en halv terabyte ramminne på ett konsumentmoderkort låter mer främmande än en fiskmåsfri kuststad.
Men det skulle ju kunna vara kul att ramdiska hela (använda delen av) steambiblioteket. RAM-caching känns som att det kommer bli ett väldigt gångbart alternativ framöver.

Blir nog ingen threadripperövergång för min del iallafall om jag har det där att se fram emot, såvida inte prosumer-drönare med 100+ megapixelkameror dyker upp hyggligt snart också.

Permalänk
Medlem

Börjar väl röra sig mot uppgradering om ett tag då. Sitter kvar på min 3rd gen, DDR3. Härligt att man kommer få en bra uppgradering istället för småsteg som varit. Om det så dröjer två år så håller jag i mina gamla prylar tills dess.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Inte precis som dagens ECC-minnen.
Single-bit errors hanteras direkt, det är närmast en nödvändighet med tanke på de chip densiteter, och korresponderande bit-error rate, som förväntas.
Det kommer fortfarande att tillverkas ECC-DIMMar, med ett extra chip per 32-bitars kanal.

Realistiskt borde det innebära bättre resistans mot bit-errors än vad vanliga DDR4-DIMMar erbjuder, men om du VERKLIGEN behöver maximalt effektiv ECC så kommer special DIMMar för ändamålet fortfarande att erbjudas.

Frågan om det går att avläsa interna ECC-korrektionen på nåt sätt kvarstår dock. Det var en sjukt bekväm feature då jag överklockade mina ECC-minnen.

Permalänk
Medlem

Då blir de en rejäl ökning av ram mängd som vi såg runt millenieskiftet igen 👍 satt med 64mb ram 1999 på en pentium 3a och 2003 hade jag en pentium 4 med 1024mb

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Då blir de en rejäl ökning av ram mängd som vi såg runt millenieskiftet igen 👍 satt med 64mb ram 1999 på en pentium 3a och 2003 hade jag en pentium 4 med 1024mb

Prisfråga för min del. Har inte direkt maxgränsen av DDR4 idag.
När DDR4 ersatte DDR3 så blev det ju inte billigare, och min gissning är att detsamma gäller nu.
Runt 2k så föll ju minnespriser likt annan teknik.
Idag är ju priset styrt av andra faktorer...

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Då blir de en rejäl ökning av ram mängd som vi såg runt millenieskiftet igen 👍 satt med 64mb ram 1999 på en pentium 3a och 2003 hade jag en pentium 4 med 1024mb

Jag undrar om vi någonsin kommer se ökningar av RAM som vi sett innan. Kollar man konsollerna ökade de rejält förut mot nu. Ta playstation t.ex. från 2MB till 32MB till 512MB till 8GB. En ökning av 16x per generation. Men övergången till PS5 blir bara en dubblering till 16GB. Hade vi ökat i samma takt som förr borde PS5 ha 128GB RAM.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Jag undrar om vi någonsin kommer se ökningar av RAM som vi sett innan. Kollar man konsollerna ökade de rejält förut mot nu. Ta playstation t.ex. från 2MB till 32MB till 512MB till 8GB. En ökning av 16x per generation. Men övergången till PS5 blir bara en dubblering till 16GB. Hade vi ökat i samma takt som förr borde PS5 ha 128GB RAM.

DRAM skalar inte neråt i dimension lika bra som logik. Tyvärr.
Ur konsumentsynpunkt kanske det inte spelar så stor roll när DDR5 kommer att skala till åtminstone 64Gbit per chip. Det finns alternativ, men inget som, som helhet, är i närheten av konkurrenskraftigt.

Permalänk
Medlem

Gillart rejält detta. Verkligen framsteg här

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SpaceMan:

Prisfråga för min del. Har inte direkt maxgränsen av DDR4 idag.
När DDR4 ersatte DDR3 så blev det ju inte billigare, och min gissning är att detsamma gäller nu.
Runt 2k så föll ju minnespriser likt annan teknik.
Idag är ju priset styrt av andra faktorer...

Vad kostade det att maxa ett moderkort med DDR3 när det väl begav sig?
För i råmängd är det ju alla dagar i veckan billigare nu. 7000:- för 4x32GB är som ändå "lite" överkomligt om man har sådana behov.

Personligen hoppas jag ju att det blir något liknande med DDR5, att någonstans runt 7000:- är högsta riktpriset för 4x128GB inom typ fem år.
Om inte spelutvecklare börjar införliva alternativ för hög cacheanvändning vid det laget så blir jag ärligt talat lite fundersam. Kan lika gärna ladda in hela spelet i minnet om det ändå går att spela med god marginal utöver det.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ricerunner:

Vad kostade det att maxa ett moderkort med DDR3 när det väl begav sig?
För i råmängd är det ju alla dagar i veckan billigare nu. 7000:- för 4x32GB är som ändå "lite" överkomligt om man har sådana behov.

Personligen hoppas jag ju att det blir något liknande med DDR5, att någonstans runt 7000:- är högsta riktpriset för 4x128GB inom typ fem år.
Om inte spelutvecklare börjar införliva alternativ för hög cacheanvändning vid det laget så blir jag ärligt talat lite fundersam. Kan lika gärna ladda in hela spelet i minnet om det ändå går att spela med god marginal utöver det.

Har inte koll på det men när jag byggde min första Athlondator slot A) behövde jag ha 2 minnen i den för att den skulle vara stabil, de kostade 2500 kr st för 128 Mbyte. Men förr var minne dyrt, tex när man skulle expandera Vic 20 och miniräknaren med några kilobyte kostade det snudd på en krona per byte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Jag undrar om vi någonsin kommer se ökningar av RAM som vi sett innan. Kollar man konsollerna ökade de rejält förut mot nu. Ta playstation t.ex. från 2MB till 32MB till 512MB till 8GB. En ökning av 16x per generation. Men övergången till PS5 blir bara en dubblering till 16GB. Hade vi ökat i samma takt som förr borde PS5 ha 128GB RAM.

Om du jämför konsol med PC så har konsol ändå relativt sett gått framåt när det kommer till mängd minne.

Playstation 1 släpptes i Europa i September 1995.
Om du runt 1995-1996 när PS1 var relativt ny hade en PC med 2MB RAM så kunde du inte ens starta Windows 3.11
På 4MB går Win 3.11 att starta men är fortfarande väldigt slött.
För att inte tala om Windows 95. Är bökigt att ens få igång det på ett system med 4 eller 6MB RAM.
På 8MB RAM är det relativt lätt att få igång Windows 95, men det är fortfarande väldigt slött utan mer minne.
Linux är heller inget vettigt alternativ för datorer med mindre än 8MB RAM.

Playstation 2 släpptes i Europa November 2000.
Då är vi ju nästan inne på 2001 om du inte stod i kö på release dagen.
32MB RAM minne i en PC var knappast bra år 2001.
1997 skaffade jag 64MB RAM i min Pentium. Att 4 år senare skaffa en PC med halva mängden minne fanns inte på kartan för mig.

Playstation 3 Europa Mars 2007
Playstation 3 hade dessutom så att den hade 256MB RAM och 256MB grafikminne. Istället för att ha ett 512MB minne där hela minnet kan användas hursomhelst.
Att 2007-2008 när PS3 var relativt ny ha en PC med 256MB minne??
Tja något kan man väl köra... men det blir knappt ens en vettig surf dator.

Playstation 4 Europa November 2013
Då är vi nästan inne på 2014.
Nu hade konsol mer eller mindre kommit ifatt PC på minnesmängd.
8GB RAM i en PC 2014 var inte dåligt.
Byggde själv ihop PC runt November-December 2013 och hade ursprungligen 8GB RAM.
Åtminstone första gången för mig som min dåvarande PC inte hade mycket mer minne än samtidiga konsoler.
Självklart fanns det folk som hade PC med mer än 8GB runt 2013-2014 också.
Men ändå att man kunde klara sig längre på 8GB än tidigare mängder.
Även idag kan det gå att klara sig på 8GB beroende på användningsområde.

Prova en PC med 32MB RAM som en PS2 idag. Du kan inte ens kolla YouTube på en sån dator.
8GB kan fortfarande fungera för många ändamål, även om det kan vara optimalt att ha mer.
För 6-7 år sen så gick det ännu bättre att klara sig på 8GB RAM för ännu fler.

TLDR;
I jämförelse med PC, har konsoler gått från att vara svältfödda på minne till att mer eller mindre komma ikapp.

Därför är det inte så konstigt om den relativa ökningen inte blir lika stor på framtida konsoler.
Inte realistiskt att konsoler som 'alla har råd med' ska ligga åratal före PC datorer som kostar runt 3-5 gånger mer.