Softbank kan komma att sälja av kretsutvecklaren ARM Holdings

Permalänk
Melding Plague

Softbank kan komma att sälja av kretsutvecklaren ARM Holdings

Försäljning eller börsnotering finns på kartan när kretsutvecklaren ARM Holdings japanska ägare ser över framtidsplaner.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Och Apple ryktas vara en potentiell köpare. Vet inte vad jag tycker om det.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Leker med tanken att Huawei skulle köpa Arm Holdings och sedan hämnas ordentligt för att de inte längre fick använda Google Services

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen ARM kan hålla sig oberoende och inte låsas till någon av de stora mobiljättarna!
Jag tror det vore en stor förlust för konkurrensen ifall de inte håller sig oberoende.
Och det vore väl dumt av Softbank att sälja sin kanske säkraste kassako? Men visst är man i desperat behov av pengar så finns kanske inget alternativ...

Skrivet av Joppis:

Leker med tanken att Huawei skulle köpa Arm Holdings och sedan hämnas ordentligt för att de inte längre fick använda Google Services

Ouch

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Och Apple ryktas vara en potentiell köpare. Vet inte vad jag tycker om det.

Mm precis.... Om Apple köper det, kommer de då att enbart använda det till sina egna kretsar och Apple-produkter? Eller är det en för stor ekonomisk förlust att inte licensiera ARM till andra tillverkare?

Skulle det kunna vara så att Apples köp av ARM är det som behövs för att ARM ska få ett riktigt fäste på den klassiska PC-marknaden där Intel/AMD äger marknaden med x86? Eller är jag ute och cyklar? Yoshman får komma och reda ut läget.

Visa signatur

HTPC

Permalänk

En börsnotering låter som det senaste alternativet!
51 % publikt ägarskap, resten kan andra slåss om...

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Kanske svenska staten? (Som uk gjorde med oneweb)

Permalänk
Medlem

Skulle Apple eller nVidia köpa dem skulle det nog vara slut på det öppna och qualcomm får lägga ner.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Inaktiv

ARM-aktien är dyr just nu, P/E ligger på hela 56, så det kan vara allmänt bra att sälja bara av den anledningen.

Nu säljer ARM licenser. Även om dom är stora så finns det begränsat värde i det. När man väl sålt licensen så finns det inte så mycket inlåsning längre. Sedan kan köparen välja att köpa nästa licens från någon annan.

Substansen är vad jag förstår ett gäng duktiga CPU-konstruktörer i England. Dom kan mycket väl flytta på sig och jobba under någon annan hatt så substansen är rätt flyktig. Som man brukar säga, substansen går ut genom dörren varje dag vid kl 17.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Mm precis.... Om Apple köper det, kommer de då att enbart använda det till sina egna kretsar och Apple-produkter? Eller är det en för stor ekonomisk förlust att inte licensiera ARM till andra tillverkare?

Skulle det kunna vara så att Apples köp av ARM är det som behövs för att ARM ska få ett riktigt fäste på den klassiska PC-marknaden där Intel/AMD äger marknaden med x86? Eller är jag ute och cyklar? Yoshman får komma och reda ut läget.

Du menar samma person som för nåt år sedan sa att vi borde sitta med dual core på desktop? 😂

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Beroende på hur detta spelar ut (om det säljs till "rätt" eller "fel") kan det i bästa fall komma att gynna konkurrerande arkitekturer.
Personligen hade jag hoppats på att få se en rejäl explosion på RISC-V fronten. Det hade varit riktigt nice imo!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Mm precis.... Om Apple köper det, kommer de då att enbart använda det till sina egna kretsar och Apple-produkter? Eller är det en för stor ekonomisk förlust att inte licensiera ARM till andra tillverkare?

Skulle det kunna vara så att Apples köp av ARM är det som behövs för att ARM ska få ett riktigt fäste på den klassiska PC-marknaden där Intel/AMD äger marknaden med x86? Eller är jag ute och cyklar? Yoshman får komma och reda ut läget.

Tänker att framgångsrika företag är rationella och att de vill ha rimlig avkastning på investeringar. Det finns också en poäng med att upprätthålla ett stort ekosystem runt ARM teknologierna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Du menar samma person som för nåt år sedan sa att vi borde sitta med dual core på desktop? 😂

Är det fel då?
Allting går via webben numera och vad ska du med en rejäl dator till då?
Detta gäller för gemene person som inte spelar osv

Permalänk
Medlem

Det värsta som kan hända är nog om Intel köpte upp dem
Vad för lämpliga företag har vi i Europa som skulle gagnas av ett köp?

Permalänk
Medlem

Ser hellre att utvecklingen går mot RISC-V och en mer öppen standard. Både för mobiler och datorer, men önsketänkande.

Permalänk
Medlem

Kineserna är nog de enda som har råd med en så stor risk som jag tror det är att köpa ARM. Många har nog pengarna i sig, men inte viljan att ta den risken.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Apple är ju inte kända för att dela / licensera ut andra.
Skulle Microsoft köpa den och de låter PowerPoint-teamet ta hand om de bygger de väl in massa dialogrutor och hem. Google har ju varit bra men tycker de klantat sig på senaste med många saker. De är inte lika öppna.

Bästa vore ju om något universitet eller likade skulle äga det

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av arowe17:

Skulle det kunna vara så att Apples köp av ARM är det som behövs för att ARM ska få ett riktigt fäste på den klassiska PC-marknaden där Intel/AMD äger marknaden med x86?

Det är nog döden för ARM på alla sätt om Apple köper dem, inget av dagens amerikanska it bolag lär behandla ARM på ett bra sätt och vi kan bara hoppas att det inte sker och om nått försöker får vi hoppas konkurrensmyndigheterna i USA förbjuder det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon214822:

ARM-aktien är dyr just nu, P/E ligger på hela 56, så det kan vara allmänt bra att sälja bara av den anledningen.

Nu säljer ARM licenser. Även om dom är stora så finns det begränsat värde i det. När man väl sålt licensen så finns det inte så mycket inlåsning längre. Sedan kan köparen välja att köpa nästa licens från någon annan.

Substansen är vad jag förstår ett gäng duktiga CPU-konstruktörer i England. Dom kan mycket väl flytta på sig och jobba under någon annan hatt så substansen är rätt flyktig. Som man brukar säga, substansen går ut genom dörren varje dag vid kl 17.

ARM holdings-aktien avnoterades väl från börsen kring 2016 när företaget blev uppköpt av softbank?

Eftersom att det inte finns någon handlad aktie så finns det inget börsvärde att utgå ifrån för att beräkna P/Etal alls va?
Så jag tänker mig att företaget inte kan ha någon P/E-rating just nu?
Eller?

Edit:
Kanske var det bara yahoo finance och avanza som slutade visa kursen då? Jag har inte grottat djupare i det ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Kineserna är nog de enda som har råd med en så stor risk som jag tror det är att köpa ARM. Många har nog pengarna i sig, men inte viljan att ta den risken.

Vari ligger risken menar Du?

Permalänk
Inaktiv

Hur det än slutar hoppas jag att vi som pysslar med aktier kan handla med den. Publikt dvs. Bästa vore om företaget inte blir låst till något enskilt företag utan kan fortsätta arbeta som de gjort under Softbank iallafall.

Skrivet av mrqaffe:

Det är nog döden för ARM på alla sätt om Apple köper dem, inget av dagens amerikanska it bolag lär behandla ARM på ett bra sätt och vi kan bara hoppas att det inte sker och om nått försöker får vi hoppas konkurrensmyndigheterna i USA förbjuder det.

Det kanske värsta som händer är om Intel köper. Känns som utvecklingen kommer stanna av helt och Intel-världen får fortsätta med årliga överklockade Skylakes om det skulle hända.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

ARM holdings-aktien avnoterades väl från börsen kring 2016 när företaget blev uppköpt av softbank?

Eftersom att det inte finns någon handlad aktie så finns det inget börsvärde att utgå ifrån för att beräkna P/Etal alls va?
Så jag tänker mig att företaget inte kan ha någon P/E-rating just nu?
Eller?

Edit:
Kanske var det bara yahoo finance och avanza som slutade visa kursen då? Jag har inte grottat djupare i det ;).

Om aktiekursen:

https://www.theglobeandmail.com/investing/markets/stocks/ARMH...

Permalänk
Avstängd

Det värsta vore om Huawei eller ngt liknande skulle köpa ARM Holdings.
Då skulle ARM kunna bli en säkerhetsrisk, och Huawei:s ledning har nära relation till CPP, som dömer 99% av de som är anklagade för ngt i Kina.
Jag hoppas (som redan sagt här) att ARM kan hålla sig oberoende och inte låsas till någon av de stora mobiljättarna.

Permalänk
Medlem

Blir det en ensam teknikjätte som köper så hoppas jag på MS, det skulle ge dem riktiga incitament för att porta Windows till ARM. Tror inte heller de är lika intresserade av att låsa ute konkurrenter som Apple skulle vara.

Helst ser jag förstås att ARM hålls neutralt, men tre eller flera hårdvarutillverkare som går ihop skulle kunna vara en möjlig väg. Det viktigaste är att undvika utelåsning av aktörer.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Hedersmedlem

Ja precis.
I den grafen ser man att sista datum för noterat börsvärde är 29 augusti 2016.

Jag känner fortfarande igen kurvan för jag följde ARMkursen då ;).
Den där spiken i slutet var när softbank lade sitt bud -som också gick igenom.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Ja precis.
I den grafen ser man att sista datum för noterat börsvärde är 29 augusti 2016.

Jag känner fortfarande igen kurvan för jag följde ARMkursen då ;).
Den där spiken i slutet var när softbank lade sitt bud -som också gick igenom.

Ok, helt fel av mig. Tack för rättelsen!

Permalänk
Medlem

Man får nästan hoppas att nått engelsk bolag köper "hem" arm.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tempel:

Man får nästan hoppas att nått engelsk bolag köper "hem" arm.

Ja det var ju till stor del BBC som aåg till att de kom igång så att göra om ARM till ett Brittisk public service bolag hade varit bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Tempel: Poängen är nog inte att de ska få någon ny majoritetsägare utan igen bli ett publikt bolag. Ingen annan är så dum och spenderar flera gånger värdet av bolaget en gång till. Värdet i innehav i ett övervärderat bolag är ju att kunna sälja aktien senare, att ta ett bolag privat är lite motsatsen till detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är nog döden för ARM på alla sätt om Apple köper dem, inget av dagens amerikanska it bolag lär behandla ARM på ett bra sätt och vi kan bara hoppas att det inte sker och om nått försöker får vi hoppas konkurrensmyndigheterna i USA förbjuder det.

Varför skulle USA stoppa det? ARM är väl brittiskt och eventuell konkurrens blahaj behandlas väl i Storbritannien?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!